wszystkie.doc

(58 KB) Pobierz
Egzamin z urządzania lasu

Egzamin z urządzania lasu

 

( 12.6.2000r.)

1.     Przedstaw w formie graficznej normalny rozkład powierzchni klas wieku i normalny zapas obrębu leśnego przy 120 letniej kolei rębu.

2.     Oceń kierunek cięć w przypadku podziału powierzchniowego w modyfikacji Denzina.

3.     Określ skład gatunkowy drzewostanu jeśli miąższość ( m3) poszczególnych gatunków wynosi:

a)     Św-200, Brz –90, Db-40, So-10

b)     So-190, Db-100, Św-70, Brz-10

c)     So-190, Db-100, Św-70, Brz –10

4.     Przedstaw na osi współrzędnych zależność wielkości etatu zrównania (Y) od średniego wieku drzewostanów (X) danego gospodarstwa.

5.     Jaki wkład do nauki urządzania lasu wniósł Judeich?

6.     Znaczenie próchnicy w diagnozie typologicznej

7.     Wymień formy aktualnego stanu siedliska i kryteria służące do ich wyróżniania.

8.     Jakie cechy budowy drzewostanu zwiększają prawdopodobieństwo wystąpienia użytków przygodnych.

9.     Uzasadnij następującą tezę „istnieje potrzeba różnicowania stopnia dokładności oznaczania zapasu drzewostanów różnych klas wieku w okresowej inwentaryzacji lasu

10. Zakres i treść programu ochrony przyrody w nadleśnictwie.

11. Uzasadnij w jakim stopniu siedlisko determinuje stan i rozwój zasobów gospodarstwa X.

12. Relaskopowe, kołowe czasowe czy kołowe kontrolne powierzchnie próbne? Uzasadnij wybór w świetle potrzeb planowania urządzeniowego.

13. Równomierność czy intensyfikacja ? Podaj przykłady metod urządzania lasu traktujące preferencyjnie jedną z wymienionych zasad. Przedstaw własne stanowisko w w/w kwestii.

14. Omów regulacyjne i gospodarcze konsekwencje wyboru określonego celu produkcji  w gospodarstwie X.

15. Cechy klasyfikacyjne i główne kierunki doskonalenia metody urządzania lasu stosowanej w Polsce.

 

Egzamin z urządzania lasu w dn. 19.09. 2000 r.

 

1.     W każdym momencie gospodarstwo X składa się z wielu drzewostanów. Niektóre z nich są dwugeneracyjne. Pozostałe zaś jednowiekowe i zwykle jednowarstwowe. Jakiego gospodarstwa dotyczy przytoczony zapis?

2.     Jakie zalecenia/ postulaty z zakresu hodowli lasu obowiązują w planowaniu cięć rębnych?

3.     Do czego służy wzór Martina?

4.     Wymień sposoby określania etatu użytków rębnych nie wymagające wyznaczania wieku rębności / kolei rębu.

5.     Wymień drzewostanowe i obrębowe sposoby określania etatu miąższościowego użytków przedrębnych.

6.     Jakie cechy określają strukturę lasu przerębowego?

7.     W okresie minionego dziesięciolecia w gospodarstwie zrębowo-przerębowym X stwierdzono że Wp= 0,3 Wu (m3/ ha/rok).  Podaj przyczyny i skutki takiej relacji wskaźników.

8.     Znaczenie prac glebowo-siedliskowych w warunkach współczesnej gospodarki leśnej.

9.     Znaczenie i warunki uzyskiwania przyrostu drzewostanu z prześwietlenia.

10. Źródła zmienności wewnętrznej  (Q2) przy inwentaryzacji lasu w wariancie ze stratyfikacją.

11. Od czego zależy względna wielkość próby w metodach inwentaryzacji lasu bazujących na podstawach statystyczno-matematycznych.

12. Cel i założenia metodyczne wielkoobszarowych metod inwentaryzacji lasu.

13. Skomentuj przypadek (podaj argumenty i skutki) : przyjęta kolej rębu (k) jest wyższa niż wiek dojrzałości naturalnej (WDN)

14. Objaśnij istotę naturalnego procesu wydzielania się drzew i jego regulacyjne znaczenie w urządzaniu lasu.

15. Dokonaj wyboru etatu użytkowania rębnego ze względu na etat zrównania (Ezr) w gospodarstwie zrębowym X jeśli:

 

................... I........................I..........................I............................>

         Ezr                                            E r-1,r,r+1                     Er, r+1

 

Omów uwarunkowania przedstawionej relacji etatów i konsekwencje realizacji wybranego etatu.

 

 

 

 

 

 

 

Egzamin z urządzania lasu 25 czerwca 1999 r.

(Piętnaści pytań, max. ilość punktów 60)

 

1.     Cechy lasu normalnego ( max 3 punkty)

2.     Najczęstsze nieprawidłowości budowy przestrzennej lasu oraz sposoby ich usuwania.

      ( max 3 punkty)

3.     Jakie znaczenie ma określenie aktualnej formy stanu siedliska? ( max 3 punkty)

4.     Jakie korzyści wynikają z zastosowania zdjęć lotniczych w urządzaniu lasu? ( max 3 punkty)

5.     Proszę omówić zasady sporządzania planu ochrony rezerwatu. ( max 3 punkty)

6.     Proszę wskazać najważniejsze problemy związane z urządzaniem lasów prywatnych w Polsce. ( max 3 punkty)

7.     Proszę uzasadnić, że regulacja dochodów z punktu widzenia intensyfikacji produkcji jest sprzeczna z zasadą równomierności dochodów ( max 4 punkty)

8.     Ocena podziału lasu na gospodarstwsa stosowanego w praktyce (wg Instrukcji Urządzania Lasu) ( max 4 punkty)

9.     Proszę ocenić metody regulacji użytkowania rębnego w przerębowo-zrębowym sposobie zagospodarowania. ( max 4 punkty)

10. Jakie cechy podawane w opisie taksacyjnym i na ile wiarygodnie wskazują na żyzność siedlisk? ( max 4 punkty)

11. Proszę uzasadnić potrzebę wykonywania wielkoobszarowej inwentaryzacji lasu. ( max 4 punkty)

12. Proszę sporządzić listę przyczyn, które Pani/Pana zdaniem wpłynęły na to, że obecnie jest wykonywany „Program ochrony przyrody w nadleśnictwie” i jest on częścią planu urządzenia lasu? Proszę omówić dwie z wybranych przyczyn. ( max 5 punktów)

13. Jakie niedoskonałości poprzednich metod urządzania lasu zlikwidowano opracowując metody:

-          drzewostanową

-          kontrolną

            Proszę podać listę podobieństw i różnic

14. Biorąc pod uwagę stosowaną obecnie w Polsce metodę urządzania lasu ( w tym zakres szczegółowych planów) proszę sporządzić listę cech taksacyjnych z podziałem na

a)     zbędne

b)     niezbędne

c)     potrzebne

d)     ale obecnie nie zbierane

16. Proszę scharakteryzować i ocenić tzw. wariant drzewostanowy ( I wariant wg. IUL) inwentaryzacji : zapasu przy zastosowaniu prób relaskopowych

-jednostka inwentaryzacji

-jednostka dla oceny dokładności

-jednostka próbna

-rozmieszczenie prób itd.

 

Egzamin z urządzania lasu

 

1.     Wykaż przydatność prac glebowo-siedliskowych dla doskonalenia gospodarki leśnej.

2.     Zasady ujmowania problemu ochrony przyrody w operacie urządzeniowym

3.     Metody kształtowania ładu przestrzennego w lesie.

4.     Zapas drzewny jako czynnik produkcji.

5.     Urządzeniowe konsekwencje podziału na gospodarstwa.

6.     Istota drzewostanowej metody urządzania lasu.

7.     Co rozumiesz, że produkcja naszego drzewostanu jest większa od d-stanu normalnego.

8.     Zasada pobierania próby z lasu w nowoczesnej metodzie U.L.

9.     Konieczność stratyfikacji lasu.

10. Wielkoobszarowa inwentaryzacja.

11. Jakie cechy wpływają na dobrą zdrowotność i stan sanitarny drzewostanów określonego gospodarstwa.

12. Warunki uzyskania równomierności  dochodów  w regulacji użytkowania rębnego

13. Niezbędne informacje do określenia potrzeb hodowlanych drzewostanu

14. Od czego zależy wielkość bieżącej produkcji zbioru drzewostanów określonego gospodarstwa.

15. Plan urządzania lasu dla lasów prywatnych- co jest a czego nie  ma w lasach państwowych.

 

 

 

 

Egzamin z urządzania lasu

 

1.     Wymień minimum 3 zadania stojące przed urządzaniem lasu w obecnym czasie

2.     Wymień elementy gleby mówiące o :

a)     żyzności gleby

b)     aktualnym stanie siedliska

 

3.     Zapas jako specyficzny czynnik produkcji

4.     Jakie etaty pozwalają na uzyskanie równomiernego dochodu i czy  ten postulat ma obecnie znaczenie

5.     Na podstawie czego określamy wielkość etatu wg potrzeb hodowlanych- co na to wpływa?

6.     Jaka powinna być próba w obecnych metodach urządzania lasu.

7.     Jakie postulaty przeważają za stratyfikacją drzewostanów.

8.     Na podstawie jakich kryteriów wyodrębniamy gospodarstwa – jakie są konsekwencje prac urządzeniowych.

9.     Jest gospodarstwo X i Y mają zbliżone warunki siedliskowe , ale różną produkcję bieżącą. Dlaczego?

10. Metoda izolacji i kierunku cięć- zalety i wady.

 

 

Egzamin z urządzania lasu

 

1.     Jak się urządza rezerwat lub park narodowy?

2.     Kiedy operat 10 –cio letni, a kiedy 20 letni? Który lepszy?

3.     Metoda drzewostanowa.

4.     Inwentaryzacja wielkoobszarowa

5.     Dane liczbowe o Lasach Państwowych- przyczyny różnic.

6.     Co to za gospodarstwa ( na podstawie podanych danych)?

7.     Co oznacza że WU<WDN. Jakie są tego przyczyny?

8.     Rodzaje tabel klas wieku +opis.

9.     Wady współczesnych metod urządzania lasu.

10. Przedstawić zapas lasu normalnego- kolej rębu 120 lat – graficznie.

11. Metoda izolacji i kierunku cięć.

12. Cel hodowlany

13. Etat użytków rębnych w gospodarstwie przerębowym.

14. Intensyfikacja, a równomierność dochodów.

15. Prace typologiczne ( stan i przebieg)

16. Od czego zależy żyzność gleby?

17. Metody obrębowe

18. Stratyfikacja

19. Zapas jako czynnik produkcj.

20. Ocen wielkość próby w metodzie statystyczno-matematycznej

 

Egzamin z urządzania lasu

 

1.     Forma aktualnego stanu siedliska

2.     Powierzchnie relaskopowe wady i zalety.

3.     Cel hodowlany i produkcyjny – co trzeba znać aby go wyznaczyć?

4.     Uzasadnij konieczność prowadzenia cięć.

5.     Interpretacja zjawiska

E przyg<przedręb< przyrost

a)     dla drzewostanu

b)     dla większej powierzchni

 

6.     Gleba jako czynnik produkcji.

7.     Elementy brane pod uwagę przy ocenie stabilności drzewostanów.

8.     Jakość przyrostu wykorzystywana dla potrzeb urządzania

9.     Wyjaśnić metody urządzania lasu.

10. Metoda Turbinkowa.(metoda dojrzałości ekonomicznej)

11. Wielkoobszarowa inwentaryzacja lasu.

12. Względna powierzchnia powierzchni próbnej (0,01)

13. Rodzaje etatów w gospodarstwie przerębowym i zrębowym.

14. Stosowana w Polsce metoda urządzania lasu.

15. Czym się zajmuje i co to jest urządzanie lasu.  Z czego wynika potrzeba urządzania lasu?

 

 

Egzamin z urządzania lasu

1. Wielkoobszarowa inwentaryzacja lasu.

2. Metoda kierunku cięć.

3. Podstawy opracowania planu cięć w lasach.

4. Metoda Turbinkowa- met.dojrzałości ekonomicznej.

5. Wady i zalety pow. relaskopowych i kołowych.

6. Znaczenie lasu normalnego w gospodarce leśnej.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin