roz_teorii_piel_mod_2.pdf
(
414 KB
)
Pobierz
Moduł II
Pielęgnowanie w wybranych jednostkach chorobowych — społeczno-zawodowa rola pielęgniarki
Pielęgnowanie w wybranych jednostkach chorobowych —
społeczno-zawodowa rola pielęgniarki
Wstęp
1. Pielęgnowanie chorego z zaburzeniami podstawowych układów i narządów zmysłu
1.1. Pielęgnowanie chorego z zaburzeniami pracy przewodu pokarmowego
1.2. Pielęgnowanie chorego z zaburzeniami funkcjonowania układu moczowego
1.3. Pielęgnowanie chorego z zaburzeniami w funkcjonowaniu układu nerwowego
1.4. Pielęgnowanie chorego z zaburzeniami w funkcjonowaniu narządów wzroku i słuchu
1.5. Pielęgnowanie chorego z zaburzeniami serca, układu krążenia, układu oddechowego
1.6. Opieka nad pacjentem z zaburzeniami psychicznymi
1.7. Udział pielęgniarki w leczeniu dietetycznym
2. Zasady i techniki postępowania przy wykonywaniu czynności pielęgniarskich
2.1. Ocena podstawowych wartości życiowych (ocena stanu ogólnego)
2.2. Zadania pielęgniarki podczas badań specjalistycznych oraz pobierania materiału do badania
2.3. Udział pielęgniarki w leczeniu farmakologicznym i podawaniu leków
2.4. Udzielanie przez pielęgniarkę pierwszej pomocy przedlekarskiej
3. Społeczno-zawodowa rola pielęgniarki
4. Czynniki wpływające na rozwój praktyki pielęgniarskiej
Wstęp
W module tym przedstawiamy definicje i rodzaje ról pełnionych przez pielęgniarki
w przeszłości i współcześnie. Omawiamy również czynniki utrudniające i warunkujące
rozwój praktyki pielęgniarskiej. Ponadto przedstawiamy ogólnie przyjęte algorytmy
(procedury) dotyczące planowania i wykonywania zabiegów pielęgniarskich.
1
Pielęgnowanie w wybranych jednostkach chorobowych — społeczno-zawodowa rola pielęgniarki
1. Pielęgnowanie chorego z zaburzeniami podstawowych układów
i narządów zmysłu
Pielęgnowanie (opieka pielęgniarska) to temat bardzo obszerny. Osoby zaczynające
uczyć się zawodu pielęgniarki muszą zapoznać się z nim szczegółowo. Ponieważ
jednak uczestnicy tego kursu pracują w zawodzie co najmniej kilka lat, omówimy
tutaj tylko podstawowe (najważniejsze) zagadnienia.
1.1. Pielęgnowanie chorego z zaburzeniami pracy przewodu pokarmowego
Układ trawienny składa się z przewodu pokarmowego o długości ok. 9 m (w skład
którego wchodzą: jama ustna, gardło, przełyk, żołądek i jelita zakończone odbytem)
oraz z dużych gruczołów:
trzustki, wątroby, dróg żółciowych i ślinianek.
Zasadniczą czynnością przewodu pokarmowego jest pobieranie pokarmu
(zaopatrzenie tkanek ustroju w wodę, elektrolity i składniki odżywcze z pobranych
pokarmów), jego trawienie oraz wydalanie produktów pochodzących z trawienia.
Zaburzenia, które występują w czynnościach przewodu pokarmowego, mogą
powodować liczne dolegliwości. Stanowią one zwykle przewlekłe lub ostre problemy
zdrowotne, często wpływają na czynności innych układów, a także na sprawność
i funkcjonowanie całego organizmu. Dlatego właśnie tak ważne jest, aby pielęgniarka
znała objawy, które mogą ujawnić się w układzie pokarmowym.
Do objawów tych należą:
1. Zmiany w obrębie jamy ustnej,
takie jak: język blady, o wygładzonej powierzchni
(np. w niedokrwistości złośliwej), malinowy z brodawkami (w płonicy),
żywoczerwony (w awitaminozach); dziąsła krwawiące z obluzowaniem zębów (w
przyzębicy), plamki Koplika (w odrze); gardło zaczerwienione z kremowymi
nalotami (angina), szare naloty na gardle (błonica); pleśniawki (brak higieny, po
leczeniu antybiotykami, podczas leczenia lekami wziewnymi).
2. Czkawka może być np. objawem guza śródpiersia, raka przełyku, zapalenia
2
Pielęgnowanie w wybranych jednostkach chorobowych — społeczno-zawodowa rola pielęgniarki
otrzewnej.
3. Zwiększone pragnienie — u osób gorączkujących, cukrzyków, osób
odwodnionych; niechęć do jedzenia mięsa w raku żołądka, podczas zatruć
pokarmowych przebiegających z nudnościami i wymiotami.
4. Zaparcia — w wadach rozwojowych jelit, w guzach jelit, złej diecie lub wskutek
upośledzenia czynności jelit w wieku podeszłym.
5. Biegunki — w zakażeniach bakteryjnych, metabolicznych, w błędach
dietetycznych, wskutek stresu.
6. Wzdęcia — w niedrożności jelitowej, błędach dietetycznych.
7. Stolec smolisty (w krwawieniach), świeża krew w stolcu (w żylakach odbytu),
papkowaty, ze śluzem, o kwaśnej woni (choroby jelita cienkiego), papkowaty,
brunatny, ze śluzem, o gnilnym zapachu (choroby jelita grubego).
8. Ból — jego umiejscowienie wskazuje na rodzaj schorzenia, często sygnalizuje
początek choroby.
4
1
5
6
2
7
8
3
9
Rysunek 1
. Umiejscowienie bólu wg K. Zahradniczek
[Źródło:
Wprowadzenie
..., 1999: 400]
Po określeniu dolegliwości i ocenie stanu fizycznego, ważne jest również
przeprowadzenie wywiadu, podczas którego należy zapytać o skłonności rodzinne do
występowania podobnych objawów. Trzeba również zwrócić uwagę na stan
psychiczny pacjenta, a także dokonać pomiarów ciśnienia, tętna, temperatury, masy
ciała (jeden z bardziej widocznych objawów chorobowych to tycie bądź chudnięcie).
3
Pielęgnowanie w wybranych jednostkach chorobowych — społeczno-zawodowa rola pielęgniarki
Na podstawie tak określonego stanu chorego należy sformułować plan i cel opieki
pielęgniarskiej.
Tabela 1
. Wzór prowadzonej dokumentacji pielęgnowania
Problem pielęgnacyjny
(dolegliwości)
Cel opieki
(zniesienie dolegliwości)
Plan opieki
(czas trwania)
Uwagi
(uzasadnienie)
1.
1.2. Pielęgnowanie chorego z zaburzeniami funkcjonowania układu
moczowego
Układ moczowy zbudowany jest z nerek i dróg moczowych. Narządy moczowe,
wytwarzając mocz, zapewniają stały skład płynów ustrojowych. Dzięki pracy nerek
zachowana jest równowaga wodno-elektrolitowa i kwasowo-zasadowa. Biorą one
również udział w wydalaniu zbędnych produktów przemiany materii, a pośrednio
regulują ciśnienie tętnicze krwi.
Obserwując chorego, zwracamy przede wszystkim uwagę na objawy związane
z zaburzeniami oddawania moczu — na jego ilość i jakość — sprawdzamy też, czy
występują obrzęki, nadciśnienie tętnicze oraz typowa dolegliwość w kamicy nerkowej
(i nie tylko w tej chorobie) — ból.
U zdrowego człowieka ilość wydalanego moczu waha się w granicach 1,5—2
litrów/dobę. U osób chorych może wystąpić: skąpomocz — gdy chory oddaje mniej
niż 400 ml moczu na dobę; wielomocz
—
gdy ilość moczu wynosi 3—5 litrów na
dobę; bezmocz
—
gdy ilość moczu spada poniżej 20 ml na godzinę.
Obserwując mocz, określamy także: przejrzystość, zapach, barwę, odczyn.
Możemy również wykryć: białkomocz, cukromocz, ropomocz, krwinkomocz, związki
ketonowe, nadmierny osad mineralny.
Do zaburzeń w oddawaniu moczu zaliczamy: nietrzymanie moczu, częstomocz,
zatrzymanie moczu, utrudnienia w oddawaniu moczu, bezwiedne moczenie, bolesne
oddawanie moczu, parcie, cienki strumień moczu. Ból, który towarzyszy chorobom
4
Pielęgnowanie w wybranych jednostkach chorobowych — społeczno-zawodowa rola pielęgniarki
związanym z układem moczowym, może dotyczyć: cewki moczowej, jąder,
podbrzusza, nerek. Chorobom układu moczowego bardzo często towarzyszą obrzęki
(np. rąk, kostek nóg, twarzy bądź poranny obrzęk powiek). Chorzy mają zwykle
podwyższone ciśnienie tętnicze i podwyższoną temperaturę ciała.
Podczas planowania opieki i określania jej celów należy prowadzić dokumentację —
podobnie jak w zaburzeniach układu pokarmowego.
1.3. Pielęgnowanie chorego z zaburzeniami w funkcjonowaniu układu
nerwowego
Układ nerwowy pod względem morfologicznym dzieli się na ośrodkowy układ
nerwowy (mózgowie, rdzeń kręgowy) i obwodowy układ nerwowy (nerwy czaszkowe,
nerwy rdzeniowe). Pod względem czynnościowym wyróżnia się: somatyczny układ
nerwowy i autonomiczny (wegetatywny) układ nerwowy.
Określając stan chorego z zaburzeniami w funkcjonowaniu układu nerwowego,
zwracamy uwagę na najbardziej charakterystyczne (typowe) objawy:
— zaburzenia funkcji nerwów czaszkowych (upośledzenie/utrata węchu,
upośledzenie wzroku lub ślepota, podwójne widzenie, porażenie mięśni twarzy,
upośledzenie/utrata słuchu, zbaczanie języka, zaburzenia mowy),
— zaburzenia czynności układu ruchowego
(porażenia/niedowłady wiotkie, porażenia
spastyczne, porażenia/niedowłady połowiczne, ruchy mimowolne, bezwład,
drgawki kloniczne, charakterystyczny chód),
— zaburzenia czucia,
— zaburzenia snu i czuwania,
— zaburzenia świadomości,
— zaburzenia postrzegania, myślenia
(forma i treść) i emocji
(uczuć),
— zaburzenia pamięci,
— zaburzenia działania i woli.
5
Plik z chomika:
grako2
Inne pliki z tego folderu:
BANDAŻOWANIE.ppt
(1565 KB)
Wkłucie podskórne- prezentacja.ppt
(157 KB)
niebezpieczne praktyki podnoszenia.ppt
(6615 KB)
roz_teorii_piel_mod_3.pdf
(441 KB)
roz_teorii_piel_mod_2.pdf
(414 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 01.06.2025
▀ Świat bez końca chomikuj
aerosmith
Anatomia
Anestezjologia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin