1. CHARAKTERYSTYKA POJAZDÓW ROLNICZYCH
1.1 OGÓLNA BUDOWA
Pojazdem rolniczym przyjęto nazywać maszyny rolnicze samobieżne, np. kombajn zbożowy, kombajn do zbioru poprzeczek, jak również maszyny rolnicze ciągnione, np. rozrzutniki obornika, przyczepy objętościowe itp. Maszyny rolnicze samobieżne mają wszystkie zespoły napędowe podobne do zespołów ciągnika rolniczego.
Ciągnikiem nazywamy samobieżny pojazd kołowy lub gąsienicowy przeznaczony do wykonywania różnych prac polowych, drogowych i transportowych za pomocą przyczepianych lub zawieszanych narzędzi i maszyn rolniczych, jak również do ciągnięcia przyczep.
Schemat podstawowych układów, z jakich zbudowany jest ciągnik, przedstawiono na rys. 1.1. Źródłem energii ciągnika jest silnik spalinowy, prawie wyłącznie z zapłonem samoczynnym. Tuż za silnikiem znajduje się sprzęgło. Następnie jest skrzynia przekładniowa. Za skrzynią przekładniową znajduje się tylny most, w którym mieści się przekładnia główna, mechanizm różnicowy oraz przekładnie zwolnić. Na osiach napędzanych kół zwolnić osadzone są koła napędowe ciągnika.
Przed zwolnicami na półosiach umieszczone są hamulce. Ciągniki dużej mocy posiadają napędzaną również przednią oś i wówczas mają przedni most napędowy. Do kierowania ciągnikiem przeznaczony jest mechanizm kierowniczy, którego rozwiązanie zależne jest od budowy ciągnika.
Ciągnik rolniczy jest ponadto wyposażony w urządzenia umożliwiające jak najlepsze jego wykorzystanie do prac w gospodarstwie. Zaliczyć do nich należy przede wszystkim: podnośnik hydrauliczny narzędzi i maszyn zawieszanych, wał odbioru mocy (WOM) służący do napędu maszyn, układ pneumatyczny do hamowania przyczep oraz zewnętrzny układ hydrauliczny (służący do zasilania np. ładowarek czołowych, przyczep wywrotek itp.).W celu zapewnienia bezpiecznych i nie męczących warunków pracy traktorzysty nowoczesne ciągniki wyposażone są w mocne (nie ulegające w zasadzie deformacji przy wywróceniu się ciągnika), szczelne, całkowicie oszklone, ogrzewane i wentylowane kabiny oraz wygodne fotele, nie przenoszące na ciało człowieka szkodliwych drgań.
1.2. PODZIAŁ CIĄGNIKÓW
Ciągniki znalazły zastosowanie w wielu dziedzinach gospodarki, spełniając różne funkcje. Stąd podział ich może być różnorodny w zależności od przyjętych kryteriów.
W zależności od rodzaju mechanizmów jezdnych ciągniki dzielimy na:
a) kołowe, w których przemieszczanie się ciągnika odbywa za pomocą kół (najczęściej ogumionych);
b) półgąsienicowe, będące kombinacją kół i gąsienic (z przodu ciągnika są koła kierowane, z tyłu - stosunkowo krótkie napędzane gąsienice) ;
c) gąsienicowe oparte na gąsienicach metalowych lub - sporadycznie - pneumatycznych.
W zależności od przeznaczenia ciągniki dzielimy na:
a) rolnicze - charakteryzujące się dużą rozpiętością uzyskiwanych prędkości (0,4t30 km/h), kołowe i gąsienicowe;
b) transportowe - wyposażone w koła i osprzęt przystosowany do ruchu po drogach i szosach;
c) specjalne - o konstrukcji umożliwiającej uprawę np. herbaty, tytoniu, mogą być również przystosowane do prac ziemnych, leśnych, itp.
W gospodarstwach rolnych używa się różnych ciągników, zależnie od rodzaju prac oraz potrzebnej mocy i siły uciągu, stąd powstaje kryterium podziału użytkowego.
Do ciężkich prac podstawowych, jak: orka, kultywatorowanie, talerzowanie itp. używa się ciężkich ciągników o dużej mocy i sile uciągu. Szerokość robocza narzędzi współpracujących i prędkość wykonywania prac, a więc wydajność ciągnika, zależne będą od ciężaru i mocy ciągnika.
Innym wymaganiom muszą odpowiadać ciągniki przeznaczone do lekkich prac uprawowych i pielęgnacyjnych. Narzędzia używane do tych prac nie wymagają dużych sił uciągu, a ze względu na dokładność obróbki (np. przy wypielaniu międzyrzędzi) nie mogą pracować z dużą szybkością. Ciągniki o dużych mocach byłyby tu zatem mało użyteczne i nieekonomiczne, a nawet szkodliwe ze względu na ugniatanie gleby w międzyrzędziach.
Do prac w gospodarstwach szkółkarskich, sadowniczych i warzywniczych najbardziej nadają się ciągniki lekkie i zwrotne, które nie muszą rozwijać dużej mocy, a ich niewielkie wymiary umożliwiają pracą między krzakami, drzewkami lub pod koronami drzew. Dlatego też ciągniki rolnicze dzielimy na następujące grupy:
A (bardzo lekkie) spełniające pomocniczą rolą w gospodarstwie specjalistycznym; głównie przeznaczone są do prac w ogrodnictwie i produkcji zwierzęcej (np. T25A, T4K-14A);
B (lekkie) przeznaczone do prac międzyrzędowych; podstawowe w gospodarstwach rolników indywidualnych, masa ich dochodzi do 2000 kg, wyposażone są w wąskie opony o szerokości do 9' (np. C-330, MF-235);
C (średnie) przeznaczone do podstawowych prac przy uprawie i zbiorze np. zielonek, ziemniaków i do ciężkich prac transportu rolnicze go (polowego); ich masa do 3600 kg, opony mają szerokość od 12" do 14"; są to ciągniki kołowe (np. Zetor 4011, C-355, MF-265);
D (specjalistyczne) przeznaczone do wykonywania ciężkich prac uprawowych; masa - do 5000 kg przy napędzie na jedną oś i do 6000 kg przy napędzie na dwie osie, opony o szerokości do 16 . Ciągniki tej grupy występują również jako gąsienicowe (C-385, DT-75, MF-275);
E (ciężkie) przeznaczone do ciężkich prac polowych i melioracyjnych, użytkowane w gospodarstwach dużych, masa ciągnika do 10000 kg, występują jako gąsienicowe i kołowe. W naszym kraju występują bardzo rzadko, stanowią 1% w strukturze parku ciągnikowego (K-700A, T150K, DT-75).
Oprócz przedstawionego podziału użytkowego na pięć grup, istnieją podziały w zależności od rozwijanej siły uciągu. Za podstawę klasyfikacji ciągników w krajach RWPG przyjęto nominalną siłę uciągu ciągnika. Podział ten polega na określeniu siły uciągu, jaką rozwinie ciągnik na ściernisku, w zakresie optymalnych wartości sprawności uciągu, przy poślizgu wynoszącym w przybliżeniu:
dla ciągników kołowych z dwoma kołami napędzanymi (4x2) s – l8%;
dla ciągników kołowych z czterema kołami napędzanymi (4x4) s - 16%;
dla ciągników gąsienicowych s - 5%. -
W klasyfikacji RWPG przewiduje się osiem klas ciągników. Siłę uciągu określa się przy prędkości jazdy 8-9 km/h i rozróżnia się klasy: 0,1 T, 0,2 T, 0,6 T, 0,9 T, 1,4 T, 3,0 T, 4,0 T, 6,0 T.
W Polsce klasyfikację ciągników podaje Polska Norma (PN-65/R--36100), która dzieli ciągniki na 6 klas. Siłę uciągu określa się przy prędkości jazdy 6 km/h i rozróżnia się klasy: poniżej 0,6 T, 0,6 T, 0,9 T, 1,4 T, 2,0 T, 3,0 T i powyżej.
W Polsce obowiązuje również Krajowy System Maszyn Rolniczych i Leśnych, który przewiduje podział ciągników w oparciu o nominalną siłę uciągu i moc zastosowanego silnika. Siłę uciągu określa się wg parametrów zalecanych w klasyfikacji RWPG. Według Krajowego Systemu Maszyn ciągniki podzielone zostały na 10 klas:
klasa 0 - siła uciągu do 1 kN (0,1 T);
klasa 1 - siła uciągu 2 kN (0,2 T);
klasa 2 - siła uciągu 6 kN (0,6 T);
klasa 3 - siła uciągu 9 kN (0,9 T);
klasa 4 - siła uciągu 14 kN (1,4 T);
klasa 5 - siła uciągu 20 kN (2,0 T);
klasa 6 - siła uciągu 30 kN (3,0 T);
klasa 7 - siła uciągu 40 kN '4,0 T);
klasa 8 - siła uciągu 50 kN (5,0 T);
klasa 9 - siła uciągu 60 kN (6,0 T).
W poszczególnych klasach możliwe są różne modyfikacje budowy ciągnika, w zależności od głównego jego przeznaczenia. Ciągniki ogólnego przeznaczenia są używane do podstawowych prac polowych, do uciągu i napędu maszyn rolniczych oraz do transportu. W klasach 2,3,4 i 5 są to ciągniki czterokołowe z napędem na tylne koła. Do tej podstawowej grupy ciągników należą: Ursus C-330, C-360, C-365, 1201 oraz ciągniki licencyjne Massey-Ferguson MF-235, MF--565, MF-590. W tej grupie istnieją także modyfikacje ciągników klas 4 i 5, z dodatkowym napędem kół przednich, jak np. Ursus 1204. W klasie 6 i 8 ciągnikami ogólnego przeznaczenia są czterokołowe ciągniki z napędem na cztery koła: Ursus 1604, ciągniki produkcji ZSRR T150K i Kirowiec K-700A lub ciągniki gąsienicowe np. DT-75. Ciągniki do upraw międzyrzędowych, uwzględnione w klasach 2 i 3, różnią się od analogicznych ciągników ogólnego przeznaczenia głównie większym prześwitem i mniejszą szerokością opon. Do grupy tej należy np. nośnik narzędzi RS-09, którego charakterystyczną cechą jest możliwość zawieszenia narzędzi na belce między osiami ciągnika.
Ciągniki do prac w ogrodach, sadach, chmielnikach, a więc o małych wymiarach gabarytowych, przewidziane są w klasie 0 jako jednokołowe (np. Mepol-Terra) lub czterokołowe z napędem na dwa lub cztery koła (np. T4K-14A) . Ciągniki do prac melioracyjnych uwzględnione są w klasach 6, 7 i 8 jako ciągniki gąsienicowe o stosunkowo szerokich gąsienicach. Ciągniki do pracy w rejonach podgórskich przewidziane są w klasach 3 i 4 jako ciągniki czterokołowe z napędem na cztery koła o podwyższonej stateczności. System maszyn rolniczych uwzględnia także w klasach 3,4,5 i 6 ciągniki przystosowane do prac w leśnictwie. Są to ciągniki czterokołowe z napędem na cztery koła ze specjalnym wyposażeniem do prac leśnych. Do wyposażenia specjalnego tych ciągników należy między innymi wciągarka linowa oraz osłony zabezpieczające miskę olejową silnika i reflektory przed uszkodzeniem.
Oprócz tych zasadniczych kryteriów podziału spotyka się jeszcze podział ciągników ze względu na sposób powiązania poszczególnych zespołów w jedną całość. Według tego podziału ciągniki są:
z ramą,
z ramą szczątkową,
bezramowe.
W pierwszym przypadku wszystkie zespoły ciągnika mocowane są dogramy wykonanej zazwyczaj (jako spawana lub rzadziej - nitowana) z tłoczonych podłużnie i poprzeczek. Zaletą tego rodzaju rozwiązania jest możliwość szybkiej wymiany uszkodzonego zespołu.
Ciągniki z ramą szczątkową są to ciągniki, w przedniej części których występują dwie podłużnice. Podłużnice te w tylnej części mocowane są do obudowy tylnego mostu, a w przedniej połączone są poprzeczką. Do ramy szczątkowej mocowane są zespoły znajdujące się zwykle w przedniej części ciągnika.
Ciągniki bezramowe są to ciągniki, w których obudowy silnika, skrzynki biegów i tylnego mostu zostały odpowiednio rozbudowane i połączone w jedną całość. Do nich dopiero mocuje się pozostałe zespoły i mechanizmy.
Za kryterium podziału ciągników można też przyjąć miejsce zamocowania narzędzia roboczego. Ze względu na to kryterium ciągniki można podzielić na takie, które przeznaczone są do prac z narzędziami wleczonymi względnie zawieszanymi z tyłu ciągnika, na nośniki narzędzi, w których narzędzia można mocować zarówno z przodu, z tyłu jak i między osiami ciągnika, i półnośniki narzędzi, umożliwiające mocowanie narzędzi między osiami i z tyłu ciągnika.
Dane techniczne wybranych ciągników rolniczych przedstawiono w tab.1.1.
13. WYMAGANIA AGROMECHANICZNE STAWIANE CIĄGNIKOM ROLNICZYM
Ciągnik rolniczy jako mobilne źródło energii w rolnictwie znajduje zastosowanie w wielu, pod każdym względem zmiennych, warunkach agrotechnicznych. W zależności od określonych, często bardzo specyficznych warunków pracy, stawia się konstruktorom ciągników wiele różnorodnych, a nawet kontrowersyjnych wymagań, jakim powinien odpowiadać ciągnik rolniczy. Konstruktor musi przeto głęboko wniknąć w te bardzo między sobą zróżnicowane zagadnienia i musi umieć wybrać na podstawie opinii agrotechnika, ekonomisty i mechanizatora rolnictwa najbardziej optymalne rozwiązanie, współpracując ściśle z konstruktorem maszyn rolniczych, fabrycznym technologiem i technologiem napraw.
Najważniejsze wymagania agrotechniczne, jakim powinien odpowiadać ciągnik rolniczy, można podzielić na wymagania dotyczące:
charakterystyki technicznej ciągnika,
charakterystyki eksploatacyjnej,
technologii obsługi technicznej i napraw,
aspektu ekonomicznego i planowania parku maszynowego.
Wymagania dotyczące charakterystyki technicznej obejmują racjonalny dobór parametrów konstrukcyjnych ciągników, a następnie wskaźników energetycznych i trakcyjnych. Dobór tych wielkości powinien być tak przeprowadzony, aby zapewniał prawidłowe wykorzystanie mocy silnika, przy zachowaniu określonej
Tabela 1.1,
Charakterystyki techniczne ciągników
Lp.
Podstawowe parametry
Jed-nostka
Podstawowe typy ciągników
MF-235
MF-575
Ursus C-330
Ursus C-355
Ursus 1204
Ursus 1604
Kirowiec K-700
DT-75
1
2
3
A
5
6
zsaio