211. Szkoła mannheimskaChristian Cannabich (1731-1798): symfonia Es-dur; Carl Stamitz (1745-1801): XI koncert klarnetowy Es-dur; Johann Stamitz (1717-1757): symfonia orkiestrowa G-dur;(2008-10-08)
212. Muzyka włoska I poł. XVIII w.Giuseppe Sammartini (1695-1750): koncert F-dur na flet prosty, smyczki i b.c.; Giovanni Battista Sammartini (1700-1775): quartetto sinfonico G-dur; Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736): Quae maerebat et dolebat (Stabat Mater); Fac, ut ardeat cor meum (Stabat Mater); Baldassare Galuppi (1706-1785): motet Confitebor tibi, Domine;(2008-10-09)
213. Reforma opery w II poł. XVIII w.Christoph Willibald Gluck (1714-1787): Orfeo ed Euridice (1762); Orphée et Eurydice (1774)(2008-10-10)
214.Cykliczne formy instrumentalne. Allegro sonatoweAllegro sonatowe, czyli jak jest zbudowana najważniejsza forma klasycznego cyklu sonatowegoJoseph Haydn (1732-1809): allegro z 8. symfonii C-dur; Ludwig van Beethoven (1770-1827): allegro con brio z 5. symfonii c-moll;(2008-10-14)
215. Cykliczne formy instrumentalne. Ogniwo wolneWolne ogniwa klasycznych sonat i symfoniiJoseph Haydn (1732-1809): adagio z 92. symfonii G-dur Oksfordzkiej; andante z 94. symfonii G-dur z uderzeniem w kotły; Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791): andantino con espressione z sonaty fortepianowej nr 9 D-dur KV 311;(2008-10-15)
216. Cykliczne formy instrumentalne. Menuet. ScherzoMenuet jako emblemat stylu wiedeńskiego w cyklu sonatowym i scherzo jako przełamanie tej konwencji przez Wiedeńczyków z wyboru dokonaneJoseph Haydn (1732-1809): menuet z symfonii nr 48 C-dur; Luigi Boccherini (1743-1805): menuet z kwintetu smyczkowego E-dur nr 5; Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791): menuet z symfonii nr 39 Es-dur KV 543; Joseph Haydn: menuet z symfonii nr 44 e-moll; Ludwig van Beethoven (1770-1827): scherzo z III symfonii Es-dur;(2008-10-16)
217. Cykliczne formy instrumentalne. Ogniwo finałoweFinałowe ogniwa cyklu sonatowego: od stylu buffo po prawdziwą klasyczną symfonikęJoseph Haydn (1732-1809): Allegro con spirito z symfonii nr 88 G-dur; Finale: Allegro z symfonii nr 48 C-dur (Maria Theresia); Finale: Allegro di molto z symfonii nr 39 g-moll; Finale: Presto z symfonii nr 44 e-moll (Trauer); Finale: Allegro con spirito z symfonii nr 103 Es-dur;(2008-10-17)
218. Klasycyzm (wiedeński)Kontrowersje wokół definicji stylu klasycznego i klasyczna jego definicja w samej muzyce, czyli Rondo koncertowe D-dur MozartaWolfgang Amadeus Mozart (1756-1791): Rondo koncertowe D-dur na fortepian i orkiestrę KV 382;(2008-10-20)
219. Muzyka mechanicznaCzłowiek-maszyna Juliena Offray de la Mettrie i reperkusje oświeceniowej fascynacji muzyką mechaniczną w muzyce XVIII wiekuJoseph Haydn (1732-1809): utwory na kurant zegarowy; Andante z symfonii nr 101 D-dur Zegarowej; Ludwig van Beethoven (1770-1827): Scherzando: Allegretto z VIII symfonii F-dur; Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791): Rondo alla Turca z sonaty fortepianowej nr 11 A-dur KV 331; Ludwig van Beethoven: Marcia alla Turca;(2008-10-21)
220. Rewolucja francuskaWielka Rewolucja Francuska także w dziejach sztuki dźwięku zapisała się w sposób znaczący. Zmieniła wiele nie tylko w życiu społeczeństw i narodów; bez niej nie można zrozumieć ani Wesela Figara Mozarta, ani V Symfonii BeethovenaWolfgang Amadeus Mozart (1756-1791): Wesele Figara; Jean-Baptiste Davaux (1742-1822): symfonia koncertująca G-dur na 2 skrzypiec i orkiestrę; Karl Ditters von Dittersdorf (1739-1799): symfonia C-dur La Prise de la Bastille(2008-10-22)
landarenca