Św. Augustyn- Państwo Boże streszczenie.pdf

(61 KB) Pobierz
Św. Augustyn- Państwo Boże
ŚW. AUGUSTYN- „PAŃSTWO BOŻE”
SZCZĘŚCIE:
Życie doczesne jest nieszczęśliwe
Nie ma takich dóbr, które są bezsprzecznie trwałe
Szczęście można osiągnąć tylko żyjąc w zgodzie z Bogiem i tylko wtedy szczęście jest trwałe
i daje pokój
Tymczasowe szczęście na ziemi można osiągnąć żyjąc cnotliwie
Sami bez pomocy Boga nie jesteśmy w stanie zapewnić sobie szczęścia
CNOTA:
Cnota to sztuka prowadzenia życia
Cnotliwość to dobro
Lepsza jest cnotliwość duszy niż zdrowie ciała.
Cnota przez używanie darów natury może zapewnić szczęście w takim stopniu w jakim jest to
możliwe w życiu doczesnym.
Kto grzeszy gorszy jest jeśli się cieszy z tego, że robi wyłom w cnotliwości od potępionego,
który żałuje, że nie zostanie zbawiony choć już na tym nic nie zyska.
Prawdziwe cnoty:
Prawdziwe cnoty występują tylko w ludziach którzy są prawdziwie pobożni, którzy mają
nadzieję na szczęście wieczne dzięki tym cnotom. Żyć cnotliwie znaczy żyć szczęsliwie na
ziemi w pokoju. Do prawdziwych cnót należą:
WstrzemiĘŹliwoŚĆ - kontrola ciała za pomocą umysłu, duszy, możliwa tylko przy pomocy
Boga.
RoztropnoŚĆ - oddzielenie zła od dobra, rozróżnianie ich
SprawiedliwoŚĆ - tutaj odkryć nie ma
MĘstwo - opieranie się złu, cierpliwe przetrzymywanie go
SĄDY:
Sędzia nie ma pewności czy jest sprawiedliwy, ponieważ nie widzi sumień ludzi. Tortury nie
są odpowiednim narzędziem gdyż często skazuje się niewinnych a i niewinny zdarza się, że
przyznaje się do winy aby nie znosić cierpień.
Do rozważań własnych ;) : „Nie- iż wykryto, że winien, iż nie wiadomo, że nie winien!”
Społeczeństwo zmusza sędziów do pełnienia swej funkcji, a oni z racji wywieranego nacisku i
chęci służby nie mogą zrezygnować, ponieważ tego się od oczekuje.
WOJNY:
Wojny prowadzone są dla uzyskania pokoju
Gdy toczy się sprawiedliwą wojnę, przeciwna strona walczy o grzech i wszelkie zwycięstwo
Wojna sprawiedliwa to wojna, która spełnia następujące warunki:
·
jest wojną obronną. Stanowi odpowiedź na niczym nieusprawiedliwioną agresję;
·
istnieje realna szansa na jej wygranie;
·
celem ataku nie jest ludność cywilna;
·
przemoc stosuje się tylko w przypadkach uzasadnionych.
Wojna a pokój:
Może być pokój bez wojny ale nie może być wojny bez pokoju.
Pokój to pożądany koniec wojny.
Nie ma nikogo kto nie pragnie pokoju.
Ludzie chcą takiego pokoju jakiego sami sobie życzą.
Dążymy do pokoju tak długo jak to tylko możliwe.
RODZAJE POKOJU I ICH ROLE:
·
Pokój po wojnie- ustanowienie „swojego” pokoju, zaprowadzenie swego ładu po
wygranej.
·
Pokój w życiu- by żyć spokojnie, nie będąc nękanym.
·
Pokój jako zbiór praw natury potrzebnych do przetrwania- rozmnażanie, rodzenie
potomstwa, ochrona młodych, karmienie ich itp.
·
Pokój jako siła łącząca
·
Pokój ludzki- rozumiany jako uporządkowana zgoda
·
Pokój domowy- uporządkowana zgoda współmieszkańców w rozkazywaniu i byciu
posłusznym.
·
Pokój ludu odwróconego od Boga- tego pokoju używa lud Boży ku pobożności,
dopóki jest pielgrzymem w tym świecie.
·
Pokój tych co służą Bogu- całkowity majestat tego pokoju nie może być osiągnięty w
tym życiu, ponieważ ciągle narażeni jesteśmy na grzech.
NIEWOLNICY:
Bóg stworzył człowieka wolnym.
Stan niewolniczy należy się prawnie grzesznikowi.
Przyczyna niewoli to grzech, ponieważ jest się wtedy sługą grzechu. Grzech sprawia, że
człowiek poddany jest człowiekowi na mocy więzów swego stanu.
Człowiek nie powinien być niewolnikiem człowieka, ponieważ został stworzony przez Boga
by rządzić istotami nierozumnymi jak ptactwo, bydło, ryby itp.
Niewolnictwo nie płynie z natury a z winy grzechu.
Św. Augustyn nie potępia instytucji niewolnictwa lecz raczej pokazuje perspektywę
wyzwolenia i równości kiedy to zniesione zostaną wszelkie panowania i władza.
PAN DOMU:
Ma się troszczyć o żonę, dzieci, domowników
Ma dbać o innych tak jak tylko może i będzie wymagał takiej samej troski od innych więc
tym samym będzie starał się utrzymać z nimi pokój.
Rozkazywanie:
·
Mąż – żonie
·
rodzice – dzieciom
·
panowie – sługom
Pan domu rozkazuje nie z pychy czy żądzy panowania ale z troski i współczucia by zaradzać
potrzebom bliźnich.
Pan domu musi z większą cierpliwością rozkazywać niż słudzy słuchać.
Kto przeciwstawia się pokojowi domowemu ten zostanie stosownie ukarany.
Nie może przebaczać w ten sposób by ten któremu się przebacza popadł w jeszcze większe
zło dzięki jego miłosierdziu
Musi dawać przykład i karać grzech.
Gospodarz domu powinien brać z prawa państwowego przepisy do kierownictwa domu
swego, by był dostosowany do pokoju państwowego.
STYL ŻYCIA:
Wolność ale nie przeciwna przykazaniom ,miłowanie bliźniego, rozmyślanie o Bogu.
Szczęście wieczne można osiągnąć żyjąc życiem : a spokojnym – opartym na kontemplacji, b
aktywnym – działanie, pomoc bliźnim, c = a + b. Nie należy gonić za władzą lecz miłować
prawdę być uczciwym i pożytecznym dla innych.
NARÓD:
2 rozumienia:
Naród Rzymski i Rzeczpospolita (?)
narody politeistyczne (?)
Naród monoteistyczny (?)
Zgromadzenie tłumu złączonego prawem i
wspólnymi interesami. Prawo stwarza pozory
sprawiedliwości
Wspólne interesy, zbiorowisko ludzi ale
wierzących w jednego Boga, jest
jednomyślny, sprawiedliwość, obietnica
zbawienia
Z tym jest problem, proponuję poszukać na własną rękę 2 rozumienia narodów.
MIASTO NIEBIESKIE A PAŃSTWO ZIEMSKIE
Miasto Niebieskie a Państwo Ziemskie – wskazanie różnic
Państwo Ziemskie
Miasto Niebieskie
Koncentruje się na życiu doczesnym, dąży
do pokoju, który jest niepewny;
Dobrowolny podział na rządzonych i
rządzących;
Różne wierzenia, cielesność jest przeszkodą
w osiągnięciu pokoju bo odczuwamy żądze;
Używanie rzeczy doczesnych służy do
zapewnienia sobie pokoju doczesnego
Wartości doczesne i dążenie do pokoju z
bożą pomocą traktuje jako obietnicę
zbawienia; - „pielgrzymka”
Wiara w jednego Boga; Chce zjednoczyć
wszystkich ludzi bez względu na
narodowość, rasę czy inne różnice w jedynej
słusznej wierze nie ingerując jak tylko się da
w ich odmienność ; pokój jest wieczny,
panuje dobro
123593449.001.png 123593449.002.png 123593449.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin