Zagadnienia egzaminacyjne z dydaktyki.docx

(12 KB) Pobierz

1.       Dydaktyka jako nauka

2.       Dydaktyka w systemie nauk pedagogicznych

3.       Pojęcie dydaktyki (różne podejścia)

4.       Rozwój dydaktyki

5.       Funkcje dydaktyki

6.       Dydaktyka jako teoria i jako doktryna

7.       Dydaktyki szczegółowe a dydaktyka ogólna

8.       Dydaktyka niedzielna

9.       Podstawowe pojęcia: uczenie się, nauczania, kształcenie, wychowanie, edukator

10.   Rodzaje i metody badań dydaktycznych

11.   Koncepcje powstania człowieka oraz ich wpływ na kształcenie

12.   Empiryzm

13.   Naturalizm

14.   Ewolucjonizm

15.   Orientacje dydaktyczne: behawioryzm, romantyczno-naturalistyczna

16.   Jan Amos Komeński

17.   Jan Henryk Pestalozzi

18.   Jan Jakub Rousseau

19.   Jan Fryderyk Herbart

20.   John Dewey

21.   Dydaktyka współczesna

22.   Teoria Wielostronnego Kształcenia

23.   Model Mobile Jorga Knolla

24.   Pojęcie neurodydaktyki

25.   Uczenie się w ujęciu neurodydaktyki

26.   Reguła Hebba

27.   Rozwój prenatalny a zdolność uczenia się

28.   Rozwój fizyczny a zdolności umysłowe

29.   Dieta a rozwój umysłowy

30.   Inteligencje Wielorakie

31.   NLP, style uczenia się

32.   Georgij Łozanow

33.   Kinezjologia edukacyjna

34.   Teoria integracji sensorycznej

35.   Psychologia kształcenia (cel i zakres działań)

36.   Psychologia kształcenia a pedagogika

37.   Wpływ psychologii na przebieg procesu dydaktycznego

38.   Teoria kształcenia formalnego

39.   Przyczyny problemów edukacyjnych wg Lauren Resnick

40.   Uczenie się jako pasywne przyswajanie wiedzy

41.   Uczenie się jako konstruowanie wiedzy

42.   Warunki efektywnej pracy dydaktycznej

43.   Pojęcie celów kształcenia

44.   Taksonomia celów

45.   Cechy i rodzaje celów kształcenia

46.   Operacjonalizacja celów

47.   Rodzaje wiedzy

48.   Pojęcie treści kształcenia

49.   Wymagania doboru treści kształcenia

50.   Układy treści kształcenia

51.   Teorie doboru treści kształcenia

52.   Aktualne treści kształcenia

53.   Planowanie dydaktyczne: rodzaje planów, etapy planowania, ukryty program nauczania.

54.   Formy kształcenia

55.   Zasady kształcenia

56.   Metody kształcenia

57.   Media w procesie kształcenia

58.   Praca domowa uczniów

59.   Ocenianie i sprawdzanie

60.   Szkolny system oceniania

61.   Różnice indywidualne wśród uczniów (style wychowania, temperament, inteligencja itd.)

62.   Różnice indywidualne nauczycieli (kompetencje, kwalifikacje, obowiązki, temperament, model rozwoju zawodowego, funkcje, style nauczycielskie)

63.   Strategie uczniowskie przetrwania lekcji

64.   Metody przyspieszonego uczenia się

65.   Specjalne potrzeby edukacyjne

66.   Specyfika zawodu nauczyciela

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin