Zajęcia rytmiczno – muzyczne jako jeden ze sposobów pobudzania aktywności dziecka upośledzonego umysłowo.
Wpływ muzyki na psychikę człowieka dostrzegano już w starożytności (Platon, Arystoteles), lecz dopiero Jan Jakub Rousseau i Jan Henryk Pestalozzi byli tymi, którzy wskazywali na rolę muzyki w wychowaniu dziecka. Nawiązując do ich postępowych programów pedagogicznych, ruch Nowego Wychowania z końca XIX wieku włączył wychowanie muzyczne, oparte na dorobku ówczesnej wiedzy psychologicznej i fizjologicznej w system oddziaływania na dziecko. Wychowanie przez muzykę miało odegrać rolę w rozwijaniu aktywności i spontanicznej twórczości dziecka. Peter Ferriera przypisywał muzyce szczególną rolę w wychowaniu. Albert Wheeler podkreślał rolę ekspresji w muzyce. Robert Steiner zwrócił uwagę na rytm jako najistotniejszy element. Twierdził, że jest on odpowiednikiem przeżywanych przez człowieka, będących niejednokrotnie motorem jego działania i czucia, rytmów wewnętrznych. Stworzona przez Steinera teoria eurytmii – pisze Maria Przychodzińska – Kaciczak – opiera się na idei wyrażania uczuć, a nawet myśli, wszystkich w ogóle treści życia psychicznego – ruchem[1].
Także inni pedagodzy są zdania, że rytm jako podstawa funkcjonowania organizmu człowieka jest zasadniczą cechą charakteryzującą rozwój psychomotoryczny. Na celowość powiązania rytmu i ruchu wskazywano już od dawna. Peter Egel w roku 1883 po raz pierwszy zastosował rytm w rehabilitacji. Hans Goldstein używał śpiewu rytmicznego jako bodźca warunkowego przy wywoływaniu efektu ruchowego u dzieci. Franciszka Banachowska i Janina Gwoździewicz badały wpływ muzyki na funkcje ruchowe i znaczenie rytmu dla częstości ruchów mimowolnych. Stwierdziły one, że ten typ rehabilitacji usuwa częściowo ruchy mimowolne, a tym samym ułatwia proces usprawniania dzieci z zaburzeniami psychoruchowymi[2]. Muzykę wprowadzono także do rehabilitacji niedowładów i ataksji. Szeroko znane jest zastosowanie muzyki i śpiewu w rehabilitacji zaburzeń mowy – afazji, jąkania. Zagadnienie muzykoterapii w przypadkach zaburzeń nerwicowych, a także w leczeniu chorób psychicznych jest przedmiotem wielu publikacji.
Współcześni twórcy wychowania muzycznego – Szwajcar Emil Jaques
Dalcroze, Niemiec Karol Orff i Węgier Zoltan Kodaly – włączyli do
programu rytmikę, wiązanie mowy i śpiewu z gestem, muzyki z plastyką. Wykorzystując wiedzę psychologiczną, przeprowadzili oni analizę kształcącego wpływu tych zajęć na rozwój psychiki dziecka.
Znaczenie muzyki dla stymulacji rozwoju i usposobienia dziecka upośledzonego umysłowo nie sposób przecenić. Oto, co na temat znaczenia ruchu i muzyki powiedział J. Dalcroze, muzykolog, pedagog, a przede wszystkim twórca wspaniałej metody ruchu. Trzeba przede wszystkim ustalić szybkie porozumienie między mózgiem, który coś zamierza, analizuje, a ciałem, które rozkaz wykonuje. Porozumienia te zależą od prawidłowego funkcjonowania systemu nerwowego. Antagonizmy pewnych mięśni spowodowanych przez zbyt późne wydawanie przez ośrodki mózgowe rozkazu, świadomość stałego oporu w systemie mięśniowym, bezładu w systemie nerwowym, powoduje bezład mózgowy, brak zaufania do własnych sił, brak możliwości koncentracji, a w konsekwencji lęk przed samym sobą[3].
W skład systemu E. J. Dalcroza’a wchodziły ćwiczenia ruchowe całego ciała połączone z muzyką, improwizowanie muzyki i ruchu, kształcenie słuchu muzycznego w połączeniu z rytmiką[4]. Zdaniem tego autora, rytmika – dzięki odbieraniu wrażeń przez cały system mięśniowo – nerwowy, aktywizuje czynności układu nerwowego dziecka, intensyfikuje czynności mózgowe, harmonizuje czynności psychiczne, pobudza rozwój fizyczny i psychiczny. Rytmika jest wszechstronną metodą wychowawczą, służy wszechstronnemu rozwojowi psychofizycznemu dziecka[5]. Według Dalceroz’a dążność do zharmonizowania mózgu i ciała przede wszystkim w ruchu ma wielką wartość rehabilitacyjną. Oto niektóre z tych bardziej istotnych wartości:
- Wzruszenie muzyczne nie jest wyłącznie wzruszeniem intelektualnym, oddziaływuje ono na zmysły, wprawia w wibrację cały organizm;
- Z trzech elementów muzyki: dźwięku, rytmu i dynamiki, dwa ostatnie mają swój najdoskonalszy odpowiednik w ruchu ciała;
- Z możliwości opanowania trudności fizycznych i psychicznych wyzwala się radość, która jest nowym bodźcem do rozwoju;
- Muzyka przenika bariery intelektualne, emocjonalne, charakterologiczne i motoryczne[6].
W metodzie kolejnego doskonałego pedagoga i muzykologa, K. Orffa ciekawym elementem jest sięganie do muzyki ludowej i autentycznej dziecięcej twórczości muzycznej w celu uniknięcia zmuszania dziecka, do wzorów muzyki dojrzałej. Drugim ważnym elementem jest nastawienie na kształcenie twórczej postawy dziecka. K. Orff wychodząc z założenia, że muzyka wokalna powstała z naturalnego rytmu słowa, a muzyka instrumentalna jest przedłużeniem ruchu – gestu, wprowadził ćwiczenia, w czasie, których realizowane było wiązanie mowy, ruchu i muzyki. Program K. Orffa nie jest systemem zamkniętym, wyznacza, bowiem kierunki pracy i założenia teoretyczne, które mogą być realizowane na różnym materiale muzycznym[7].System Orffa, jego ćwiczenia wokalno – rytmiczne, stosowano w różnych placówkach specjalnych w celu pobudzenia u dzieci upośledzonych umysłowo, rozwoju psychoruchowego.
Podobnie na ten problem zapatrywał się następny znany pedagog Z. Kodaly, który swój system kształcenia dzieci także oparł na muzyce ludowej. Wskazywał on wielokrotnie na ogromny wpływ ćwiczeń muzyczno – rytmicznych na rozwój inteligencji dzieci.
Z przytoczonych poglądów na temat kształcenia muzycznego wynika, że muzyka, rytmika i śpiew to czynniki, które wszechstronnie pobudzają rozwój psychomotoryczny dziecka, zwłaszcza dziecka upośledzonego umysłowo. Zaburzenia w rozwoju intelektualnym wiążą się w mniejszym lub większym stopniu z występowaniem zaburzeń w sferze zmysłowo – ruchowej. Głównymi objawami tych zaburzeń są niedokładne i zwolnione odbieranie wrażeń wzrokowych, słuchowych i innych, zaburzenia autoorientacji i orientacji przestrzennej, zaburzenia koordynacji wzrokowo – ruchowej, zwolnione i niedokładne reakcje, zaburzenia napędu do działania, ogólna niesprawność. Dlatego też muzyka pełni bardzo ważną funkcję terapeutyczną. Muzyka odbiera biernie i uprawiana aktywnie, gdy jest powiązana z ćwiczeniami ruchowymi, aktywizuje rozwój fizyczny i psychiczny dziecka, służąc jednocześnie jako narzędzie w rewalidacji zaburzeń[8]. Przede wszystkim muzyka poprzez swoją wartość rewalidacyjną, rozwija sprawność aparatu mięśniowo – ruchowego, sprawność manualną, koordynację ruchową obu rąk, ręki i nogi, kształtuje rytmiczność wykonywania ruchów w określonym czasie i przestrzeni, rozwija percepcję mięśniowo – stawowo – ścięgnową, czyli kinestezję, czucie pozycji i ruchów ciała bez kontroli wzroku, kształtuje świadomość ciężaru ciała, oporu, położenia i wzajemnego ruchu części ciała względem siebie. Ponadto kształci sferę intelektualną, rozwija percepcję, zwiększając sprawność spostrzegania, zwiększa szybkość reakcji, wzmaga koncentrację i podzielność uwagi, rozwija pamięć i wyobraźnię, wpływa na rozwój myślenia kształtując podstawowe procesy, takie jak analizę, syntezę, porównywanie. Emilii Davies Kondorossy stwierdziła na Konferencji Międzynarodowego Stowarzyszenia Wychowania Muzycznego w Budapeszcie w 1864 roku, że stymulujące oddziaływanie muzyki, powszechnie stosowane w placówkach specjalnych w Stanach Zjednoczonych, daje następujące efekty:
- Wpływa na poprawność wymowy, ułatwia opanowanie języka dzięki rozwijaniu słuchu muzycznego i fonematycznego. Zajęcia z muzyką i śpiewem stosowano w takich zaburzeniach mowy jak jąkanie, afazja;
- Kształci uczucia ważne, w przypadkach zaburzeń emocjonalnych ma znaczenie psychoterapeutyczne, stwarza możliwość odreagowania silnych się napięć emocjonalnych, zmniejsza postawę lękową, budzi wiarę we własne siły, zaspakaja potrzebę radości, wpływa kształcąco i terapeutycznie na sferę emocjonalną dzieci upośledzonych umysłowo;
- Wpływa na uspołecznienie dzieci ze względu na zespołowy charakter zajęć, kształci umiejętność współżycia z innymi dziećmi i współdziałania[9].
Ćwiczenia muzyczno – rytmiczne nie tylko usprawniają percepcję słuchową, ale mają stymulujący wpływ na całą sferę intelektualną. Usprawniają motorykę, pozytywnie oddziałują na sferę emocjonalną. Zrytmizowany charakter ćwiczeń wpływa uspakajająco na układ nerwowy dziecka i fakt ten wykorzystuje się w terapii dzieci nerwicowych.
Utwór muzyczny jest syntezą wielu elementów takich jak rytm, metrum, tempo, melodia, harmonia, dynamika, agogika, artykulacja, frazowanie, kolorystyka dźwięków. Każdy z tych elementów ma w utworze swoją funkcję, jednakże rytm, metrum i tempo wywierają najsilniejszy wpływ na ruch dzieci.
Muzyka przez metrum, tempo i rytm wydaje dzieciom polecenie, których nie trzeba rozumieć drogą pojęciową, bez ryzyka niezrozumienia słów, którymi musieliśmy tłumaczyć dziecku, co i jak ma robić, kiedy i w jaki sposób reagować.
Potrzeba zgodności ruchu z muzyką jest tak duża, że dzieci wykazujące skłonności do ruchów mimowolnych, dzieci nadpobudliwe czynią ogromne wysiłki, w celu opanowania ruchów zbędnych tak, aby wiernie odtworzyć rytm muzyki. Eliminują wtedy wszystkie ruchy, które nie prowadzą do celu. W ten sposób uczą się panować nad swoim ciałem. W pracy z dziećmi upośledzonymi umysłowo muzyka niejednokrotnie jest pierwszym sposobem nawiązywania kontaktu z wychowankiem. Wtedy, gdy w początkowej fazie procesu rewalidacyjnego zawodziły inne sposoby nawiązywania z nimi kontaktu, pozostawała muzyka.
Ogromny wpływ muzyki i rytmiki zaznacza się także w stymulowaniu rozwoju motorycznego. Rozwój motoryczny polega, bowiem na kontroli ruchów mięśni, które z chwilą urodzenia, są przypadkowe. Stopniowo, ale w miarę jak rozwija się u dziecka kontrola nad mechanizmem mięśniowym, pierwotny typ ruchów przypadkowych ustępuje ruchom specyficznym i prawidłowym. Wzrokowe reakcje przekształcają się w sprawności motoryczne, które będą użyteczne przez całe życie. Stąd też widać konieczność świadomego uwzględniania motoryki w zajęciach. Przez odpowiednie układanie ćwiczeń rytmicznych i metrycznych, także pobudzających i hamujących, można osiągnąć wysoki stopień uporządkowania koordynacji wzrokowo ruchowej i słuchowej, a w rezultacie sprawności ogólnej.
Nie można także pominąć ogromnego wpływu muzyki i rytmiki na rozwój mowy dziecka upośledzonego umysłowo. Mowa jest, bowiem jedną z form motoryki. Wymaga skomplikowanych ruchów narządów artykulacyjnych dla wydobycia głosu. Jest faktem, że dzieci upośledzone umysłowo częściej posługują się mową w czasie ruchu i przy muzyce, niż w bezruchu i ciszy. Dzieci te towarzyszą sobie własnym instrumentem (mową). Owo towarzyszenie sobie, a także udział w różnych zabawach muzycznych stanowią u nich doskonałą motywację do przełamania niechęci do wydobywania głosu i posługiwania się mową.
Muzyka z rytmiką pomaga również w uspołecznianiu dzieci upośledzonych umysłowo, łagodzi, bowiem pierwsze, a ułatwia kolejne kontakty z rówieśnikami. Muzyka narzucając w czasie ćwiczeń wszystkim dzieciom jednakowe tempo, rytm, a także nastrój, niweluje indywidualne, wypływające z upośledzenia i zaburzeń, zachowania, reakcje i pomaga we współdziałaniu.
Elementy muzykoterapii w pracy z dzieckiem upośledzonym umysłowo
Historycznie udokumentowana tradycja leczenia muzyką znajduje współcześnie coraz większe zastosowanie. Dzięki wszechstronnemu oddziaływaniu muzyki szczególnie wskazane jest zastosowanie muzykoterapii w leczeniu dzieci z upośledzeniem umysłowym. Muzykoterapia w tej pracy to różnorodne działania muzyczne, prowadzone w taki sposób, aby dzieci poczuły się bezpiecznie, odprężone, zrelaksowane, odczuły wesoły, przyjemny nastrój[10]. Działania takie powinny być starannie przemyślane i dostosowane do możliwości dziecka.
Coraz częściej mówi się o muzykoterapii także w odniesieniu do pedagogiki specjalnej. Lecznicza funkcja muzyki znana była chyba od początku istnienia ludzkości. Dane na ten temat podają różne podręczniki przedstawiając ją w aspekcie historycznym. Zainteresowanie oddziaływaniem muzyki w sposób naukowy pojawiło się w XX wieku w ramach psychoterapii, przechodząc ewolucję od stosowania jej jako substytut środka farmakologicznego, aż po posługiwanie się muzyką jako swoistym środkiem, komunikacji[11].
Muzykoterapia ma cel leczniczy. Zmierza do korelacji zaburzonych funkcji, do usunięcia napięć psychofizycznych, do dostarczania z korzystnych doświadczeń społecznych. Dobór materiału muzycznego związany jest z aktualnym nastrojem, emocjami i potrzebami jednostki lub grupy. Oddziaływanie terapeutyczne obejmuje cały organizm psychofizyczny, a szczególnie emocje, dążenia, oczekiwania i marzenia. W wyniku tak przeprowadzonych zajęć następuje poprawa samopoczucia, usunięcie lęku, odreagowanie napięcia, poprawa relacji z otoczeniem.
Żadna aktywność artystyczna nie ma tak społecznego charakteru jak aktywność muzyczna. Prosta zabawa muzyczna czy zbiorowe zajęcie muzyki jest aktem społecznym, w którym sukcesy poszczególnych osób uzależnionych są od postawy współuczestników. Wpływ muzyki na psychikę ludzką rozważany był na przestrzeni dziejów w aspekcie wychowania estetycznego. W starożytności już Pitagoras zaobserwował możliwość kształtowania psychiki ludzkiej za pośrednictwem muzyki. Był autorem tezy estetycznej, która równała piękno z ładem, harmonią świata zewnętrznego, z doskonałością proporcji[12].
Ten ład zewnętrzny, który wyrażała muzyka, miał z kolei oddziaływać na tworzenie wewnętrznej harmonii człowieka. Również Platon zwracał szczególną uwagę na aspekt wychowawczy muzyki. Uznał ją za zdolną do budzenia w człowieku uczuć moralnych o charakterze pozytywnym.
Realizacja oddziaływań muzycznych jest zależna od wieku dziecka, od jego stanu zdrowia, aktualnego stanu psychicznego, od wrodzonej i nabytej możliwości muzycznej, od stanu emocjonalnego, oraz od sytuacji.
Wiadomo, że muzyka stanowi naturalną potrzebę człowieka, a swoim zasięgiem oddziałuje przede wszystkim na emocjonalną sferę osobowości. Ma, zatem możliwość wpływania na całą psychikę ludzką, wywołując określone przeżycia. Może zmieniać stan aktywności systemu nerwowego, wywołując określone zmiany w czynności całego organizmu, może zmieniać szybkość krążenia krwi, obniżać próg wrażliwości zmysłów, wpływać na wewnętrzne wydzielanie, siłę i szybkość pulsu. Może stać się środkiem o potężnych możliwościach oddziaływania terapeutycznego i rekreacyjnego, wprowadzając słuchacza w różne nastroje wzbudzając uczucia i emocje[13].
Muzyka, ze względu na szeroki zakres oddziaływania rewalidacyjnego,
wydaje się mieć nieograniczone możliwości w procesie adaptacji społecz-
nej wśród dzieci upośledzonych umysłowo. Żadna aktywność artystyczna w placówkach dla dzieci upośledzonych umysłowo nie ma tak społecznego charakteru, jak aktywność muzyczna. Przykładem może być nauczanie gry na instrumentach perkusyjnych, gdzie sukcesy poszczególnych uczniów uzależnione są od postawy współuczestników, a ostateczny sukces jest wypadkową świadomego współdziałania wszystkich członków zespołu. Oddziaływanie muzyki na dzieci upośledzone przynosi również wiele korzyści z punktu widzenia rozwoju intelektualnego, angażując wysiłek w celu poznania, ucząc słyszenia i słuchania. Z punktu widzenia rozwoju uczuć i wrażliwości daje ono zaspokojenie tym dzieciom pewnych potrzeb życia wewnętrznego. Z punktu widzenia zaś wychowania zdrowotnego muzyka i ruch stanowi źródło radości, odprężenia, wyładowania energii i rozwoju fizycznego. Podstawowe formy ekspresji muzycznej – melodia i rytm – stanowią przedłużenie i rozwinięcie naturalnych form ekspresji muzycznej dziecka na przykład mowy i ruchu, które u jednostki głębiej upośledzonej są szczególnie uszkodzone.
To właśnie w kontakcie z muzyką dziecko upośledzone ma okazję wyrażania swoich uczuć i myśli – od krzyku, płaczu, skakania i tańczenia kołysania się, rytmicznego chodu, nucenia, poprzez prostą piosenkę i pieśń.
Ze względu na ograniczony rozwój dzieci upośledzonych umysłowo, ich aktywność muzyczna w placówce, do której uczęszczają, rozwija się głównie przez realizację trzech form działalności:
- Śpiewanie piosenek;
- Grę na instrumentach muzycznych;
- Ruch przy muzyce;
- Słuchanie muzyki.
Formy te wzajemnie się integrują, powodując w rzeczywistości autentyczne, aktywne uczestniczenie dzieci w muzyce, na miarę ich możliwości i umiejętności. Dzięki aktywizowaniu dzieci upośledzonych, w kontakcie z muzyką rozwija się u nich przede wszystkim dyspozycje twórcze, a przez odpowiednie zabiegi wychowawczo – pedagogiczne i kształcące szczególnie pożyteczne cechy osobowości, jak samodzielność i zaradność zdyscyplinowanie, zdolność do utrzymywania więzi społecznych, umiejętność współdziałania i współżycia, wrażliwość emocjonalna, potrzebę systematyczności i ładu[14].
Wśród wymienionych form działalności muzycznej ogromną rolę pełni piosenka wykorzystywana jako materiał do instrumentacji nutowej oraz jako źródło różnych zabaw muzycznych, mieszczących się w zakresie możliwości psychoruchowych dzieci głębiej upośledzonych umysłowo.
Z uwagi na niedorozwój i liczne nieprawidłowości w rozwoju mowy u dzieci upośledzonych umysłowo, szczególnego znaczenia nabierają ćwi&...
ziaaa