18-01-20111
PRZEŁOM XVIII/XIX w.
czasy określane najczęściej Oświeceniem. Odbicie filozofii i kultury oświeceniowej przekłada się w dość nikłym stopniu na to co dzieje się w sztukach plastycznych.
XVIII i XIX w- narody francji czy włoch, zadowolone z mieszczańskiego odbrobytu orientują się, że istnieje inna sztuka, innych krajów. Do tej pory ludzie byli zadowoleni z miejsca i epoki w której żyją. Okazuje się, że większośc technologi i sposobów ujmowania świata była znana wcześniej. W... odkopano herculanum a w ... pocośtam. Dało to motywację do zastanowienia się do własnego podejścia do sztuki.
Bardzo znanym badaczem starożytności jest joachim wi.. uważał, że dzięki badaniom można stwierdzić, że hasłem sztuki starożytnej jest: szlachetna prostota i spokojna wielkość.
W II poł wieku XVII upada dawny mecenat.
"król fryderyk apollinowi i muzom"-
"teatr poświęcony radości mieszkańców"
podkreślenie, że to nie artysta jest ważny, ale odbiorca.
Bardzo rozprzestrzenia się sentymentalizm, który ma przewagę nad wartościami artystycznymi.
w 1788- wybucha rewolucja francuska która przez historię jest oceniana bardzo różnie.
___________________________________________________________________________
WIELOWĄTKOWY POWRÓT
· ideologia oświecenia w poł. XVII wieku nie miałą takiego oddźwięku w sztukach plastycznych jak poprzednie epoki
· najbardziej widoczny był oświeceniowy powrót do antyku - neoklasycyzm
· antyk staje się wyrazem starożytnego racjonalizmu i chłodnego, intelektualnego ładu.
ODKRYCIA
· 1711- odkopana Herkulanum
· 1748 - odkopano Pompeje
· w 1755- przybywa do Rzymu Joachim Winckelmann - niemiecki znawca sztuki starożytnej. WInckelmann formuuje zasady nowej sztuki : SZLACHETNA PROSTOTA...
KU STAROŻYTNOŚCI
· wzrasta wiedza o dorobku starożytnym
· grafik Giovanni Piranesi wy
GIOVANNI BATTISTA PIRANESI
· wykonuje grafiki - akwaforty na nowy ekspresyjny temat: więzienia
· delikatna i pełna ekspresji kreska ukazuje nierealne wnętrza antycznych budowli ze schodami do nikąd, łańcuchami, narzędziami tortut
· monumentalne wnętrze podkreślają malutkie postacie ludzkie.
FRANCISCO GOYA
· wyraźna odrębność twórcza
· brak śladów neoklasycyzmu
· twórczość wielowątkowa - przeszedł przez świat niepokojów do innej koncepcji sztuki - romantyzmu
· KAPRYSY
. realizacja hasła : GDY ROZUM ŚPI BUDZĄ SIĘ UPIORY
. 80 rycin ukazujących mroczną strone duszy, opuszczenie, strach, wieczny niepokój. jest to krytyka społeczeństwa
. wyobraźnia opuszczona przez rozum płodzi potwory, połączona z rozumem jest macierzą sztuk i źródłem ich wspaniałości
· OKROPONOŚCI WOJNY
· TAUROMACHIA
· porterty poprawne np."portret księżnej"
· "maja naga"
. przenikiliwe spojrzenie utkwione w widzu
. jest to księzna d`Alba z którą miał romans
· "rozstrzelanie powstańców madryckich" (obraz oparty o kontrasty i kontrapunkty) 2,5x2,5m
· "rodzina Karola IV"
JACQUES -LOUIS DAVID
· ideałem malarza - neoklasyczna prostota kompozycji
· plastyczny, ostry światłocień
· kolor podporządkowany rysunkowi
· kompozycja rozegrana w jendym planie
· "śmierć Marata"(hołd dla przyjaciela malarza któy został zasztyletowany)
· "Napoleon Bonaparte na przełęczy św.Bernarda"
. pierwsza próba malarskiej gloryfikacji późniejszego cesarza
. we włoszech w tym miejscu rozpoczęła się kampania napoleona ku władz
. wódz wśród wichrówm na spiętym koniu, pokonuje Alby jak wcześniej Haniball i KArol Wieli
. w rzeczywistości Bonaparte wsiadł na muła i jechał w pięknej pogodzie
· "porter konny stanisława kostki potockiego"
· "przysięga horacjuszy"
ANGLIA XVIII WIEKU - ROZKWIT MALARSTWA PORTRETOWEGO
THOMAS GAINSBOROUGH
· często łączy człowieka z krajobrazem
· lordowie i damy w kadrach pejzażu
· marzył o malowaniu portretów ale musiał przyjmować zamówienia na pejzaże
· ludzie i pejzaż z tej samej materii, faktura lekka jak piana
· pokazanie wytwornego i dworskiego świata
· "mr and mrs andrews"
· "poranna przechadzka"
JOSHUA REYNOLDS
· "miss bowls"
WILIAM HOGHART
· uważał, że powinien malować wspólczesnośc i ją krytykować oraz starać się być człowiekiem wnikliwiej widzącym to, co się dzieje
· "konsultacja agentów wyborczych"
· "dzieci grahamów"
XVIII wiek jest bardzo różnorodny i wprowadza wiek XIX najbardziej portret i czysty kolor który będzie wykorzystany przez malarzy impresjonistycznych
JOHN CONSTABLE
· pejzażysta w duchu romantyzmy
· ukazuje codzienne życie wsi, zwykłe czynności
· wiernośc obserwacji połączona z uczuciowością
· dużą uwagę przywiązuje do widoków nieba
· "stonehenge"
· "katedra w salisbury"
JOSEPH WILLIAM TURNER
· malarstwo wrażeniowe- zapowiedź późniejszego impresjonizmu
· połączenie pejzażu, ruchu i przejawów nowej techniki
· duży ładunek symboliczny
· "Ostatnia droga `Temerairea`"(żywe kolory)
· "szybkość, para i deszcz"
CASPAR DAVID FRIEDRICH
· typowe przedstawienie bezkresnego morza i skalistych gór
· symboliczne przedstawienie ludziekiego losu
· obrazy romantyczne we wnętrzach - nokturny
· romantyczne spojrzenie na każdą scenę
· "skały kredowe na Rugii"
· "brama cmentarna"
· "krzyż w górach"
EUGENE DELACROIX
· prekursor koloryzmu
· w II poł bedzie wyznaczał to, co na oficjalnym salonie paryskim jest nagradzne - będzie przodniczącym jury komitetu paryskiego
· "masakra na Chios"
· "wolność wiodąca lud na barykady"
· "kobiety algierskie"
THEODORE GERICAULT
· "trawa meduzy" (zarzucono mu, że nie potrafił malować stóp)
· miał więcej wrogów niż zwolenników
W XIX wieku powstają swięte obrazy. Np. Milleta "Agelus, Anioł Pański
ZnawcaUMCS