badania orientacji przestrzennej i klasyfikacji (dojrzalosc szkolna).pdf

(105 KB) Pobierz
badania orientacji przestrzennej i klasyfikacji (dojrzałość szkolna)
badania orientacji przestrzennej i klasyfikacji (dojrzałość szkolna).pages
Kompetencje  matematyczne 
 i  zadatki uzdolnień do uczenia się matematyki. 
Diagnoza dzieci od 4 do 8 roku życia. 
Edyta Gruszczyk‐Kolczyńska i Ewa Zielińska  
Małgorzaty Skura i Michał Lisicki
Opracowanie robocze. Tekst autorski  na prawach rękopisu 
 z   zakazem  powielania  i    rozpowszechniania
fragmenty dotyczące obszarów: orientacja w przestrzeni i klasyfikacja.
1
210473129.002.png
badania orientacji przestrzennej i klasyfikacji (dojrzałość szkolna).pages
Orientacja przestrzenna
Rozumowania pomagające dziecku lepiej orientować się w schemacie własnego ciała, w swoim otoczeniu i   na 
kartce papieru. Sposoby radzenia  sobie w sytuacjach życiowych wymagających orientowania się w przestrzeni 
oraz sposoby rozwiązywania szkolnych zadań na orientację przestrzenną. 
4 scenariusze zawierające łącznie 13  zadań diagnostycznych 
Zalecenia diagnostyczne:
Ze względu na  męczliwość  dziecka  i  sporą liczbę zadań diagnostycznych, ustalanie  dziecięcych kompetencji 
matematycznych trzeba zrealizować w trakcie dwóch i więcej  spotkań. 
Badania,  w  danym  dniu,    trzeba     zakończyć  z  chwilą  rozwiązania   przez  dziecko    ostatniego  zadania 
diagnostycznego  realizowanego  pakietu.  Jest  to  uzasadnione  merytorycznie   oraz    zasadą  stopniowania 
trudności. 
1.1. SCENARIUSZ:  Orientacja w schemacie własnego ciała i wyprowadzanie kierunków od 
siebie
Badane  kompetencje  :  określanie   sposobu,  w  jaki   dziecko  orientuje  się  w  schemacie  własnego  ciała, 
wyprowadza kierunki od  siebie  i  ustala położenie przedmiotów  swojej osoby 
Pomoce do zajęć: 
1 woreczek wypełniony np. piaskiem  
2 frotki
Przebieg  eksperymentu diagnostycznego
1.1.1.Zadanie: Na  której ręce  masz frotkę? Dorosły staje  obok dziecka, mówi   Załóż frotkę na lewą rękę ... Jeżeli 
dziecko ma  problemy  z określeniem,  która ręka jest  lewa, dorosły wskazuje ją  i  stwierdza  To jest lewa  ręka. 
Następnie poleca  kolejno   Połóż rękę  na  głowie  ... Dotknij ręką pięty  ... Chwyć  rękami  za kostkę  ...  Podnieś 
prawą rękę do góry ... Podnieś lewą nogę do góry...
Gdy dziecko wykonało te zadania  ruchowe, dorosły poleca   Prawą ręką złap za  lewe  ucho ... Lewą ręką złap za 
prawe  ucho.  Gdyby  dziecko  miało kłopoty,  dorosły  pomaga.  Staje  obok dziecka  i  pokazuje  na  sobie,  jak 
wykonać te polecenia. 
Jeżeli dziecko nie podaje rozwiązania, trzeba zrezygnować z realizacji następnych zadań w tej serii.
1.1.2.. Zadanie: Na wprost, w lewo, w prawo, w górę... Dorosły stoi  obok dziecka, patrzą w tę samą stronę. Na 
nadgarstkach lewej ręki mają frotki. Dorosły wspólnie z dzieckiem wyprowadzają kierunki od osi swego ciała:
‐ patrzą przed siebie, wyciągają ręce i mówią, co znajduje się przed nimi;
‐ spoglądają w swoją prawą stronę, wyciągają ręce w prawo i ustalają, co znajduje się po ich prawej stronie. 
Po takim w prowadzeniu, dorosły zwraca się do dziecka  Pokaż kierunek w lewo... Co tam się znajduje. Gdy 
dziecko się wacha, dorosły podpowiada Spójrz na frotkę... i powtarza polecenie. 
1.1.3.Zadanie: Gdzie  jest woreczek? Dorosły stoi  obok dziecka. Dziecko na  jedną rękę ma założoną frotkę  (z 
poprzedniego zadania). Dorosły pyta: 
Na  której ręce masz frotkę?... Jeżeli  dziecko wskaże  rękę, ale jej nie nazwie dorosły pyta: Czy to lewa, czy prawa 
ręka?... 
Podaje dziecku woreczek i    mówi     Połóż woreczek przed sobą  ... za  sobą ...  .po swojej lewej  stronie ... po 
prawej.... Stań tak, żeby woreczek był przed tobą ... Zrób dwa kroki do przodu ... Gdzie teraz jest woreczek? 
Jeżeli dziecko myli się, dorosły podpowiada: Spójrz na  frotkę... i powtarza polecenie.   
1.2 SCENARIUSZ :  Gdzie umieścić przedmiot żeby było dobrze?
Badane kompetencje: ustalanie,  czy  i  w jaki  sposób dziecko potrafi  ustalić położenie przedmiotu względem 
obranego układu odniesienia. W jaki sposób   dziecko ustala położenie przedmiotów względem siebie
Pomoce do zajęć: 
spory pluszowy siedzący miś ( nie może się przewracać),
2
210473129.003.png
badania orientacji przestrzennej i klasyfikacji (dojrzałość szkolna).pages
lala, wielkości misia
 woreczek ( z poprzednich zajęć)
 pudełko ( po butach), bez oznaczonego przodu i tyłu
frotka do zakładania na nadgarstek
Przebieg  eksperymentu diagnostycznego
1.2.1. Zadania  : Miś,  lalka  i    woreczek? Dorosły ustawia na  stole lalkę i   misia tak, żeby siedzieli  przodem do 
siebie i przedstawia dziecku następujące zadania: 
  Połóż woreczek tak, aby  leżał przed lalką i przed misiem... 
  Połóż woreczek tak, aby był przed misiem i  jednocześnie za lalką... Gdy są kłopoty, dorosły pokazuje ruchem 
ręki  : tu przed misiem , przesuwa  rękę  i    pokazuje tu, za lalką. Potem powtarza zadanie... Jeżeli  dziecko nie 
radzi sobie mimo pomocy, trzeba zrezygnować z następnych poleceń;
  Połóż  woreczek  tak,  aby    był  z  lewej  strony  misia  i  z  prawej  strony    lalki...Jeżeli  dziecko ma  problem  z 
wykonaniem polecenia, dorosły    proponuje:  Stań za  misiem ... Dotknij  jego lewej  łapy...Połóż woreczek po 
lewej  stronie  misia...Stań  za  laką...  Dotknij  jej  prawej  ręki   ...  Sprawdź,  czy  woreczek  jest  po  jej  prawej 
stronie ... .
Teraz połóż woreczek tak, aby był z prawej strony misia i z lewej strony lalki...
Ułóż podobne zadanie dla mnie...
 
1.2.2.  Zadania:  Woreczek  i   pudełko.  Na   stole   stoi   pudełko,  obok  leży  woreczek.  Dziecko  ma  na   lewym 
nadgarstku frotkę.  Dorosły przedstawia dziecku następujące krótkie zadania:  
Włóż woreczek  do środka pudełka...Połóż woreczek na zewnątrz pudełka...
Połóż  woreczek na pudełku ... pod pudełkiem...
Stań za pudelkiem...Połóż woreczek przed pudełkiem ... Jak staniesz po tej stronie ( pokazuje przeciwną), gdzie 
będzie woreczek?  Jeżeli  dziecko  milczy,  dorosły  pomaga  Przejdź  na  drugą  stronę  stołu  ...  Z  której  strony 
pudełka  leży teraz woreczek?...
Pokaż  prawą  stronę pudełka  ...  Połóż woreczek  z  lewej  strony  pudełka.  Jeżeli  dziecko ma  kłopoty,  dorosły 
podpowiada  Stań za  pudełkiem...  Połóż  dłonie  na  bokach pudełka...Popatrz  na  frotkę....Dorosły  powtarza 
zadanie....
Teraz ty ułóż podobne zadanie dla mnie...
1.3 SCENARIUSZ:  Orientacja  na kartce papieru 
Badane kompetencje: ustalenie, w jakim stopniu   dziecko orientuje się na kartce papieru ( góra  i  dół, lewy i 
prawy brzeg, rogi górne i dolne, prawe i lewe), czy potrafi kreślić linie zgodnie z  podanym kierunkiem. 
Pomoce do zajęć: 
kartka z bloku rysunkowego ( A 4)
kartka w kratkę ( A 5)
ołówek ( długopis )
frotka 
1.3.1. Zadanie: Gdzie góra,  gdzie dół na kartce papieru? Dorosły podaje dziecku kartkę i mówi: 
Trzymaj ją jedną ręką, a drugą pokazuj: górny brzeg i  .. dolny brzeg .... prawy brzeg...lewy brzeg... Połóż kartkę 
na  stole  i   pokazuj: górę... dół... prawą stronę...lewą stronę...Zadanie to jest wprowadzeniem ( fazą uczenia  się) 
do następnych zadań.
1.3.2. Zadania  : Rysuj  tak,  jak mówię  . Dziecko siedzi  przy  stole, dorosły  obok. Przed dzieckiem jest kartka  i 
ołówek. Dziecko ma frotkę na lewym nadgarstku. Dorosły przedstawia dziecku dwa zadania: 
Rysuj kreski  tak, jak ci  powiem. Najpierw z góry do dołu ... z dołu do góry  ...   z lewej strony  do prawej ...   z 
prawej do lewej ... Gdyby dziecko się myliło, dorosły radzi  Połóż dłonie na brzegach kartki  i  popatrz na  frotkę. 
Następnie powtarza zadanie.
Postaw kropkę w prawym górnym rogu ... postaw kropkę w lewym dolnym rogu ... połącz kropki. Jeżeli  dziecko 
myli  się,  dorosły  podpowiada  Połóż  dłonie  na  górnych rogach    kartki..Popatrz na  frotkę...  Połóż dłonie na 
dolnych rogach kartki... Popatrz na frotkę...  Następnie dorosły powtarza polecenia.
3
210473129.004.png
badania orientacji przestrzennej i klasyfikacji (dojrzałość szkolna).pages
1.3.4. Zadanie: Labirynt.    Zadanie to trzeba    zrealizować,  gdy  dziecko    wykona  poprzednie przy  niewielkiej 
pomocy  dorosłego. Dziecko siedzi  przy  stole, dorosły obok.  Przed dzieckiem jest kartka w kratkę    i  ołówek. 
Dziecko ma frotkę na lewym nadgarstku. 
Dorosły  zwraca się  do dziecka rysujemy  labirynt.  Rysuj    kreski  tak,  jak  ci  powiem.  Zaczynaj  od    tej  kropki 
( rysuje    kropkę   na środku kartki, na  przecinających się  liniach papieru w kratkę). Kreska ‐ jedną  kratkę w 
górę...,  jedna  w prawo..., dwie  w dół... dwie w lewo...., trzy w górę..., trzy w prawo..., trzy w dół..., cztery w 
lewo..., cztery do góry..., pięć w prawo..., pięć do dołu... Dalej rysuj sam....
Gdy  dziecko ma  kłopoty,  dorosły  dyktuje  mu 4    kolejne czynności  rysowania  labiryntu i  znowu proponuje 
Dalej rysuj sam... 
Jeżeli   dziecko narysuje spory labirynt, dorosły ‐ w nagrodę ‐ proponuje W  środku labiryntu jest serek ‐ narysuj 
go... U wejścia labiryntu stoi  myszka‐ narysuj ją.... Dotknij  długopisem noska  myszki  i  poprowadź ją rysując jej 
drogę do serka...
1.4 SCENARIUSZ:   Rozwiązywanie zadań na  orientacje przestrzenną
Badane  kompetencje:  ustalenie  w  jakim  stopniu  dziecko  potrafi   korzystać  z  orientacji   przestrzennej  w 
rozwiązywaniu  zadań. Sprawdzenie, na ile  dzieci orientują się w ruchu drogowym 
Pomoce do zajęć: 
frotka, którą dziecko założy na lewy nadgarstek
1.4.1. Zadania:  Po której stronie siedzi kierowca?  Dorosły przedstawia dziecku zadanie;. 
Dzieci jadą autobusem na szkolną wycieczkę. 
Po której stronie siedzi kierowca?                                            
Jeżeli  dziecko milczy,   dorosły pomaga  Pokaż ręką, w którą stronę jedzie autobus  .... Pokaż, po której stronie 
autobusu siedzi kierowca ...  Powtarzam zadanie...
1.4.2. Zadanie: Po której stronie jezdni jedzie autobus. Dorosły przedstawia dziecku zadanie:
Dzieci jadą autobusem na szkolną wycieczkę.
Patrzą w kierunku jazdy i zastanawiają się:
którą stroną jezdni jedzie autobus?...        
Gdy  dziecko milczy,   dorosły  pomaga To jest  jezdnia ( gest dorosłego).  Pokaz ręką kierunek jazdy...... Którą 
stroną   jedzie autobus ....Powtarzam zadanie..
1.4.3. Zadanie: Którą stroną  jezdni ciężarówka? Dorosły przedstawia dziecku zadanie: 
Dzieci jadą autobusem na szkolną wycieczkę.
Patrzą w kierunku jazdy. Z naprzeciwka nadjeżdża ciężarówka,
Którą stroną jezdni jedzie?
Jeżeli  dziecko milczy,  dorosły pomaga  Pokaż prawa ręką, w którą stronę jedzie  autobus  ....A teraz lewą pokaż 
nadjeżdżającą ciężarówkę...  Powtarzam  zadanie...
1.4.4. Zadanie: Po której stronie Krzysia siedzi Ewa?  Dorosły przedstawia dziecku zadanie;. 
Dzieci jadą autobusem na szkolną wycieczkę.
Patrzą w kierunku jazdy. 
Za kierowcą, przy oknie siedzi Krzyś, obok Krzysia siedzi Ewa. 
Po której stronie Krzysia siedzi Ewa? 
Gdy  dziecko milczy,  dorosły pomaga  Wyobraź sobie, że Krzyś  to ty. Siedzisz za  kierowcą przy oknie . Pokaż, po 
której stronie masz okno. Obok ciebie siedzi Ewa. Powtarzam zadanie... 
1.4.5. Zadanie : W drodze do szkoły. Dorosły przedstawia dziecku treść zadania:
Edytka i Grześ idą  do szkoły. Odprowadza ich mały piesek.
Po której stronie drogi idą dzieci? 
Wyprzedza ich Jaś na rowerze.
Po której stronie drogi jedzie Jaś?
Jeżeli dziecko milczy dorosły naprowadza Po której  stronie drogi chodzą piesi?   
4
210473129.005.png
badania orientacji przestrzennej i klasyfikacji (dojrzałość szkolna).pages
PAKIET. Klasyfikacja
Ustalenie  na jakim poziomie dziecko klasyfikuje. W jaki  sposób dziecko posługuje  się  klasyfikacją w sytuacjach 
zadaniowych. W jakim zakresie są dziecku i  jak posługuje się . Jak dziecko radzi  sobie z rozwiązywaniem  zadań 
typu szkolnego, które wymagają sprawnego klasyfikowania (tak zwane zadania o zbiorach).
3  scenariusze  zawierające łącznie 11 zadań diagnostycznych.
2.1. SCENARIUSZ: Klasyfikowanie
Badane kompetencje: określenie poziomów rozumowania, na jakich dziecko  klasyfikuje
Pomoce do zajęć: 
kartoniki  z obrazkami  ( wymiar  ‐  około połowy  pocztówki) przedstawiające pojedyncze obiekty. Wizerunek 
obiektu musi być realistyczny. Kart około 50, a wśród nich co najmniej
3 pary podobnych  obrazków (np. pies i pies, piłka i piłka);
3  pary obrazków, które dadzą się ułoży tak:  motyl i kwiatek, kot i miseczka z mlekiem, pies i buda;
kilka zestawów kart tworzących tzw. łańcuszki  dziewczynka i konewka i kwiatek, chłopiec i wędka i ryba;
zestawy kart ( co najmniej po 4) tworzące  kolekcje:  a) świat  ludzi  (chłopiec, dziewczynka, pan, pani, babcia, 
dziadek), b) świat zwierząt: mieszkających w wodzie (ryba, krokodyl), owady (mucha, pszczoła), ptaki  (bocian, 
jaskółka),  zwierzęta  leśne (wiewiórka,  sarna),  zwierzęta hodowlane  (krowa,  koń), zwierzęta  domowe  (pies, 
kot), zwierzęta żyjące w ZOO (słoń, lew), c)    świat  roślin ( kwiaty, drzewa, owoce  itp.), d) świat .rzeczy: domy 
(blok, dom jednorodzinny, ul, buda, gniazdo), środki  transportu (samochód, autobus, pociąg, tramwaj, sanki), 
ubrania  (bluzka,  spodnie,  szalik, buty  itp.) naczynia  ( garnek,  kubek itp.),    narzędzia ( młotek, nożyczki  itp.) 
meble ( stołek, szafa itp.), zabawki ( piłka, miś, skakanka itp.). 
Przebieg  eksperymentu diagnostycznego
2.1.1.Zadanie:  Co  do  siebie  pasuje?  Dorosły  układa  przed  dzieckiem  obrazki   w  szeregach  tak,  aby  nie 
sugerować skojarzeń (  podobne  obrazki   nie  mogą być obok siebie).  Układając kolejne obrazki  ‐ w rozmowie ‐ 
skłania dziecko, aby nazywało to, co jest na obrazku. Nazywanie obrazków oznacza, że dziecko rozpoznało  to, 
co się na  nich    znajduje ( nie jest to egzamin z nazywania  obrazków). Dlatego, jeżeli  dziecko waha  się, bo ma 
kłopoty z nazwaniem obrazka, dorosły stwierdza Nic się nie stało i  go odkłada. 
Na  koniec  dorosły    pokazuje dziecku wszystkie obrazki  mówiąc    Straszny  tu  bałagan. Zrobimy  porządek  . 
Dobierz  obrazki  tak,  aby  pasowały  do siebie..  To, co jest na  obrazkach     ma do siebie  pasować …  Dziecko 
podaje dorosłemu obrazki, a on  pyta: Dlaczego to do siebie pasuje?... Czy coś jeszcze do tego pasuje? 
Dorosły  akceptuje  wszystko to,  co dziecko robi  i  mówi.   Gdy  dziecko przestaje kompletować obrazki, trzeba 
pomóc.  Przewidziane są następujące formy pomocy. Jeżeli dziecko:
‐ wybierało pojedyncze  obrazki,    dorosły   wskazuje obrazek i    pyta Co jeszcze pasuje do tego obrazka? Być 
może dziecko dobierze obrazki do pary; 
‐ dobrało pary kart z podobnymi  obrazkami  ( np. motyl i  motyl), dorosły sugeruje Może  coś  pasuje  do motyla? 
Dziecko  może wówczas dobrać parę obrazków na  zasadzie  np., motyl  i  kwiatek ( para funkcyjna ‐ bo motyle 
siadają na kwiatkach);
‐ dobierało pary kart na zasadzie  pies  i  buda  ( para funkcyjna ‐ bo pies  mieszka  w budzie), dorosły pyta Może 
coś  jeszcze  pasuje do psa i  budy? Może dziecko dobierze np. miskę ( będzie to tzw. łańcuszek)   i  ułoży mini 
opowiadanie;
‐ dobiera  karty  w kolekcje z kartą  centralną wyjaśniając np. To są zabawki  tej dziewczynki, dorosły  zachęca 
Może jeszcze coś się da wybrać do innej kolekcji?  
Przy  takich  formach  pomocy  dzieci     pokazują,  jakie  rozumowania znajdują  się  w  ich  strefie  najbliższego 
rozwoju. Gdy mimo zachęty dziecko przestaje kompletować obrazki  ‐ zrealizowało zadanie. Pozostałe obrazki 
trzeba zebrać i schować
2.2 SCENARIUSZ :  Segregowanie  i definiowanie 
Badane  kompetencje:  ustalenie,  czy  w  strefie   najbliższego  rozwoju  dziecka   znajdują  się    już  czynności 
intelektualne pozwalające klasyfikować  na  poziomie operacji  konkretnych. W  jakim  stopniu dziecko potrafi 
budować pojęcia i systematyzować je  
5
210473129.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin