10
Tematy kompleksowe:
I. W świecie bajek (kontynuacja tematu).
II. Wielkanoc.
III. W zdrowym ciele zdrowy duch.
IV. Żyj z przyrodą w zgodzie.
V. Świat zwierząt.
Zadania wychowawcze:
1. Poznawanie tradycji i zwyczajów związanych z Wielkanocą.
2. Rozumienie konieczności jedzenia potraw niezbędnych dla zdrowia i ograniczania spożycia niektórych produktów oraz dbania o czystość osobistą.
3. Poznawanie znaczenia drzew oraz wody dla życia na Ziemi, dostrzeganie skutków niewłaściwego gospodarowania człowieka, przestrzeganie zasad: nie zaśmiecamy środowiska, nie niszczymy przyrody.
4. Poznawanie wybranych zwierząt hodowanych w domu i w gospodarstwie domowym.
Temat dnia
Cele i formy pracy
Uwagi
W świecie bajek (kontynuacja tematu)
„Z wizytą w teatrze”
- z zainteresowaniem oglądają przedstawienie Teatru Vaška, przestrzegają zasad zachowania się widza teatralnego;
- po powrocie do sali dzielą się swoimi spostrzeżeniami i wrażeniami;
- rysują kredkami dowolną scenę bajki – rozwijają wyobraźnię odtwórczą, wykorzystują wiele kolorów kredek;
- słuchają krótkiego opowiadania n-lki pt. „Miluś w teatrze” (wg B. Szelągowskiej, K.U. Czterolatek, s. 90) – poznają znaczenie pojęć związanych z teatrem: scena, widownia, kurtyna, aktor, reżyser.
„Mali aktorzy”
- ilustrują ruchem treść piosenki pt. „Misie”;
- uważnie słuchają bajki pt. „Złotowłosa i trzy niedźwiadki”;
- oceniają postępowanie dziewczynki, formułują dobre rady dla niej;
- ilustrują postawą ciała i mimiką emocje, które towarzyszyły bohaterom bajki;
- usprawniają język i wargi w czasie zabawy logopedycznej „Buziaki dla Złotowłosej”;
- wypowiadają podany tekst z określonym przez n-lkę zabarwieniem emocjonalnym (wesoło, smutno, ze złością, ze strachem)
- zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr X – ćwiczenia stóp.
„Latającym dywanem do krainy wyobraźni”
- ilustrują ruchem polecenia słowne n-lki w czasie zabawy „Chodzenie” (Zestaw zabaw integracyjnych, zbiór własny);
- naśladują ciałem, gestem i mimiką emocje charakterystyczne dla Krainy Smutku, Radości, Strachu, Szczęścia, Zdziwienia;
- powtarzają tekst z różnym natężeniem dźwięku w czasie zabawy „Echo”;
- przedstawiają pantomimę w czasie zabawy „Złotowłosa ratuje ptaszka i jeża”;
- interpretują ruchem muzykę instrumentalną (Walc kwiatów);
- składają z części wybrany losowo obrazek przedstawiający postać z bajki, naklejają na kartkę, starannie kolorują rysunek konturowy, podają tytuł bajki.
Wielkanoc
„Od kurki Złotopiórki na wielkanocne święta”
- ćwiczą mięśnie narządów mowy w czasie zabawy ortofonicznej „Ptasie rozmowy na wiejskim podwórku”;
- słuchają ilustrowanego serią obrazków opowiadania n-lki pt. „Zapraszamy do nas” – poznają symbole Świąt Wielkanocnych: jajko, pisanka, kurczątko, kura;
- wykazują się szybką reakcją na sygnał w czasie zabawy ruchowej „Kwoka i kurczęta”;
- uważnie słuchają piosenki pt. „Pisanki” (CD Mój kuferek);
- opisują wygląd pisanek (naturalne okazy i obrazki);
- ozdabiają wyciętą z papieru sylwetę jajka temperą – malują ornamenty według własnego pomysłu.
„Pisanki”
- dostosowują ruch do tempa i rytmu muzyki instrumentalnej w czasie zabawy muzyczno-ruchowej „Kaczy spacer” (CD Kto tak pięknie gra…nr12);
- śpiewają piosenkę pt. „Pisanki”, ilustrują ruchem jej treść;
- odtwarzają liczbę uderzeń w bębenek przy pomocy kraszanek (wyciętych z papieru) w czterech kolorach, segregują kraszanki według koloru, porównują liczebność dwóch zbiorów poprzez układanie w pary, stosują określenia: tyle samo, mniej, więcej – praca w dwóch zespołach;
- odwzorowują liczebność zbiorów przy pomocy kropek, starannie kolorują rysunki konturowe.
„Zwyczaje wielkanocne”
- składają obrazki (karty pocztowe) z dwóch części w czasie zabawy ruchowej „Znajdź swoją parę” – opisują treść obrazków;
- słuchają wiersza A. Rumińskiej pt. „Zwyczaje wielkanocne” (K. U. Trzylatek, s. 33) – wskazują i poprawnie nazywają przedmioty oraz określają tradycyjne czynności związane ze Świętami Wielkanocnymi;
- wypowiadają rytmicznie nazwy zwierząt – symboli świąt, naśladują sposób poruszania się oraz wydawane przez nie dźwięki;
- wzbogacają wiedzę w czasie rozmowy przy obrazkach na temat „Wielkanocny stół”;
- wykonują pracę plastyczną z kolorowej masy solnej: „Mazurek” – formują na podkładce z tektury (owiniętej folią aluminiową) kształt ciasta, dekorują według własnych pomysłów.
„Przygoda zajączka”
- recytują wiersz W. Broniewskiego pt. „Zajączki”, ilustrują ruchem jego treść;
- wykazują się orientacją w czasie biegu podczas zabawy „Śmigus – dyngus”;
- ćwiczą umiejętność wydłużania oddechu w czasie zabawy „Piórka”;
- śpiewają piosenkę „Pisanki”;
- opowiadają treść odsłanianych kolejno obrazów historyjki obrazkowej pt. „Przygoda zajączka”;
„Koszyczek wielkanocny”
- ćwiczą mięśnie narządów mowy na zgłoskach dźwiękonaśladowczych w czasie zabawy ruchowej „Przygoda kurcząt” (Z. Bogdanowicz, Zabawy dyd. dla p-li, s. 59);
- rozpoznają na obrazkach i nazywają symbole wielkanocne oraz związane ze Świętami Bożego Narodzenia, tworzą zbiór symboli wielkanocnych poprzez wykluczenie pozostałych (nie spełniających warunku przynależności);
- przestrzegają ustalonych reguł w grze zespołowej „Pisankowa gra”, ćwiczą umiejętność liczenia;
- ozdabiają koszyczek wielkanocny z papieru gotowymi elementami, lepią z plasteliny marmurkowe pisanki (z kilku kolorów plasteliny).
III. W zdrowym ciele zdrowy duch
„Moje ciało”
- w trakcie marszu reagują na sygnały słowne i wykonują określone czynności ruchowe;
- wypowiadają się na temat obrazków przedstawiających ludzi różnych ras, wskazują i nazywają części ciała dzieci na obrazkach, wykazują zainteresowanie ilustracjami wnętrza człowieka z zaznaczonymi organami wewnętrznymi i kośćmi;
- odwzorowują ruchy partnera w czasie zabawy ruchowej „Lustro”;
- słuchają opowiadania B. Szelągowskiej pt. „W łazience”, odpowiadają na pytania dot. treści;
- utrwalają umiejętność mycia rąk w czasie zabawy dramowej „Myjemy ręce”;
- ilustrują ruchem treść piosenki pt. „Gimnastyka na wesoło”;
- ćwiczą narządy mowy w czasie zabawy logopedycznej z lusterkami;
- rysują kredkami postać człowieka (pod dyktando).
„Moje serce”
- ilustrują ruchem treść wiersza M. Rybak pt. „To ja”, poprawnie wskazują c...
oskaritos