Small World Underground_PL.pdf

(2409 KB) Pobierz
Dla 25 graczy ● Od 8 lat ● 3090 minut
1
820052009.048.png 820052009.049.png 820052009.050.png 820052009.051.png 820052009.001.png 820052009.002.png 820052009.003.png 820052009.004.png 820052009.005.png 820052009.006.png 820052009.007.png 820052009.008.png 820052009.009.png 820052009.010.png 820052009.011.png 820052009.012.png 820052009.013.png 820052009.014.png 820052009.015.png 820052009.016.png 820052009.017.png 820052009.018.png 820052009.019.png 820052009.020.png 820052009.021.png 820052009.022.png 820052009.023.png 820052009.024.png 820052009.025.png 820052009.026.png 820052009.027.png 820052009.028.png 820052009.029.png 820052009.030.png 820052009.031.png 820052009.032.png 820052009.033.png 820052009.034.png 820052009.035.png
Wazna uwaga !
Jesli juz graĀes w Small
World powinienes szybko
odnalezc sie w zasadach.
Pomijajac fakt, ze rasy
zamieszkujace Podmrok
rznia sie od tych znanych
nam z powierzchni,
mechanika gry jest bardzo
podobna. Wszystkie nowe
zasady sa odrznione
poprzez ta ikonke.
Zawartość
Wewnątrz Small World ™ Underground, możemy znaleźć:
· 4 Mapy Small World Underground, umieszczone na
dwóch dwustronnych planszach, po jednej dla każdej
z czterech możliwych konfiguracji graczy
Przygoto
Jeśli jest to pierwsza
rozgrywka, wypchnij
wszystkie żetony
z wyprasek. Posortuj je
i umieść w przeznaczonych
do tego zagłębieniach
w pudełku. Niektóre
mieszczą się w przenośnym
pudełeczku dołączonym do
gry. Resztę żetonów
rozmieść odpowiednio
w pozostałych zagłębieniach
odwołując się do ilustracji na
stronie 9.
Liczba graczy
Wybierz mapę Small World Underground, której symbol przy
torze kolejnych tur odpowiada ilości graczy biorących udział
w grze,
Liczba graczy
· 15 żetonów ras fantasy – z jednej strony kolorowych
Aktywne, z drugiej szarych rasy chylące się ku upadkowi
Wymierające,
Połóż znacznik tury na planszy, kładąc go na pierwszym polu toru
kolejnych tur [1], jest on używany do zaznaczania postępu
w grze. Gra kończy się wraz z końcem tury, w której znacznik
osiągnie ostatnią pozycję na torze (8, 9 lub 10 z kolei,
w zależności od mapy na której gramy),
Wyciągnij przenośne pudełeczko z żetonami ras z pudełka i połóż
je otwarte obok planszy, tak, aby każdy gracz miał do niego
swobodny dostęp [2].
Jaszczury – aktywne i wymierające
·
179 odpowiadających im żetonów ras,
10 Kultystów 9 Drowów 9 Płomyczków 11 Gnomów
12 Błotniaków 15 Mumii 10 Ogrów 12 Mimów Cienia
12 Żelaznych
Krasnoludów
10 Krakenek 10 Liczów 12 Jaszczurów
10 Grzybków 12 Pajęczatek 11 Świetlików 14 Bestii
· 5 kart pomocy gracza, po jednej dla każdego z nich i jeden
egzemplarz skróconej wersji rozgrywki dla 5 graczy,
2
820052009.036.png 820052009.037.png
towanie do gry
21 Zdolności specjalnych
·
Wymieszaj wszystkie żetony ras, wylosuj pięć i ułóż je aktywną
(kolorową) stroną w kolumnę [3]. Wszystkie pozostałe żetony ras
uformuj w jeden stos umieszczając go pod ułożoną kolumną [4]. To
samo zrób ze znacznikami Zdolności, mieszając je, dokładając po
jednej do już odkrytych ras, a resztę umieszczając obok stosu
żetonów Ras [5]. Powinieneś teraz mieć przed sobą widoczną
kombinację 6 ras włączając w to tą widoczną na wierzchu stosu,
wraz z dołożonymi do nich żetonami Zdolności.
·
Następujące elementy gry:
Połóż po dwa żetony Bestii na każdym z regionów mapy
zawierającym symbol Bestii [6]. Bronią one tych regionów
Podziemi, o których wiadomo, że posiadają Pradawne
Relikwie, albo są Popularnymi Miejscami. 7 Różnych typów Bestii
zawartych w grze ma ten sam efekt, niezależnie od ikony na żetonie.
Wymieszaj razem Popularne Miejsca i Pradawne
Relikwie, wylosuj ich tyle, ile jest regionów na mapie
zajmowanych przez Bestie i uformuj z nich pojedynczy
stos, tak aby nie było widać efektów tych żetonów kładąc go obok
mapy [7]. Resztę żetonów odłóż do pudełka – nie będą brały
udziału w tej rozgrywce.
Umieść znacznik Czarnych Gór w każdym regionie
zawierającym ich symbol [8]
1 Wulkan
9 Gór Czarnych
Przydziel każdemu z graczy pięć monet o wartości „1” [9].
Wszystkie pozostałe monety umieść gdzieś obok planszy,
tak, aby były łatwo dostępne dla wszystkich graczy [10.
Te monety posłużą jako waluta podczas gry będąc jednocześnie punktami
zwycięstwa i na jej koniec wskazując zwycięzcę.
9 Popularnych 6 Pradawnych
Miejsc
Relikwii
1 Wielki
1 Balrog 1 Duch 1 Królewna
Przedwieczny
TombRaidera
1
0
6
8 Zgrzybiałych 4 znaczniki 7 Srebrnych 1 Sakwa
Pancerzy Zemsty Młotów Wielurzeczy
106 Monet zwycięstwa (30 dziesiątek, 24 piątki, 18 trójek
i 34 jedynki)
·
Monety
Zwycięstwa
1 Kostka Wysyłania Posiłków
·
· 1 Znacznik Tury
Znacznik tury
· Niniejsza instrukcja
3
820052009.038.png 820052009.039.png 820052009.040.png 820052009.041.png 820052009.042.png 820052009.043.png 820052009.044.png 820052009.045.png
Cel Gry
kosztuje jedną dodatkową Monetę. Gracz opłaca koszt poprzez
położenie Monety na każdym zestawie znajdującym się powyżej
kupowanego.
Okazuje się, że w Small World Underground , przestrzeni do
życia jest jeszcze mniej niż na powierzchni! Pośród pogrzebanych
wspomnień minionych epok ciężko jest znaleźć jeszcze trochę
miejsca dla siebie. Zwłaszcza, że inne plugawe rasy ośmieliły się
także kopać w naszej ziemi, drążyć skałę, którą nasi przodkowie
powierzyli Tobie z nadzieją, że będziesz w stanie wykuć w niej
podwaliny potężnego imperium, a Twoi podwładni wypełzną
z nich i zdominują cały znany nam świat!
.
Gracz chcący
wybrać Mistyczne
Grzybki jako swoją
początkową Rasę
kładzie jedną ze
swoich Monet o
wartości „1” na
każdym z zestawów
znajdujących się
powyżej
wybranego. Kupuje
go od razu z jego
Zdolnością
specjalną.
Wybierając Rasę i posiadaną przez nią Zdolność musisz starać
się podbijać kolejne regiony; odwiedzać Popularne Miejsca
i szukać Pradawnych Relikwii, często kosztem sąsiednich,
słabszych sąsiadów. Dokładanie jednostek (żetonów Ras)
w rozmaitych regionach i podbijanie wykutych w skale okolic
przynosi Ci dochód w postaci Monet (punktów zwycięstwa)
w ilości kontrolowanych przez Ciebie regionów na zakończenie
Twojej tury. Czasem zdarza się, że rozwój Twojej rasy zostanie
zbytnio przyhamowany przez bardziej agresywnych sąsiadów.
Zmuszony wtedy będziesz do jej porzucenia i rozejrzenia się za
nowymi podopiecznymi. Kluczem do zwycięstwa jest wyczucie,
kiedy ogłosić wymieranie swojego imperium i poprowadzić nowe
ku chwale i dominacji nad jaskiniami i grotami Small World
Underground !
Jeśli zestaw, na który gracz się zdecydował posiada już na
sobie jakieś monety, gracz zbiera je, jednak nadal musi
położyć po jednej Monecie na każdy zestaw znajdujący sie
powyżej wybranego .
Rozpoczęcie gry
Gracz, który ostatnio odwiedził jaskinię, albo lochy,
rozpoczyna grę i wykonuje swoją pierwszą turę.
Następnie rozgrywka przebiega zgodnie z ruchem wskazówek
zegara, od gracza do gracza. Gdy każdy z nich wykona swój ruch
następuje nowa tura.
Wybrany zestaw gracz kładzie przed sobą i z zasobnika na
żetony dobiera tyle żetonów wybranej Rasy, aby ich liczba
była równa sumie żetonów Rasy i połączonej z nią Zdolności.
Pierwszy gracz przesuwa znacznik tury o jedno pole do
przodu na torze. Następnie wykonuje swój ruch, a potem kolejni
gracze ponownie wykonują swoje.
Gdy znacznik tury dotrze do ostatniego miejsca na torze
rozpoczyna się ostatnia tura każdego z graczy. Ten, kto na koniec
gry zgromadził najwięcej Monet Zwycięstwa zostaje zwycięzcą.
I. Pierwsza tura
Podczas pierwszej tury, każdy gracz:
1. Wybiera Rasę i dołączoną do niej Zdolność
2. Podbija kilka regionów
3. Zbiera pewną ilość Monet Zwycięstwa
1. Wybór Rasy i specjalnej
Zdolności
Gracz wybrał Rasę i Zdolność oraz dobrał
odpowiadające im 4 +5 = 9 żetonów Rasy.
Gracz wybiera jedną Rasę i jej specjalną umiejętność do niej
dołączoną spośród sześciu widocznych na stole (włączając w to
żetony znajdujące się na wierzchu stosu).
Jeśli nigdzie nie zapisano inaczej (dla przykładu Błotniaki,
albo Srebrne Młoty Żelaznych Krasnoludów) żetony Rasy są
jedynymi dobieranymi przez gracza.
Koszt każdego takiego zestawu jest determinowany przez jego
pozycję w kolumnie. Pierwszy od góry jest darmowy. Każdy
z kolejnych zestawów patrząc coraz niżej w kolejności
4
820052009.046.png
G
Przepastne otchłanie są niedostępne,
Jeśli zdarzy się, że Zdolność lub umiejętność rasowa
·
pozwoli dobrać Ci dodatkowe żetony z pudełka podczas gry
to nadal jesteś ograniczony do liczby żetonów fizycznie
dostępnych. Na przykład, gracz z 12 Błotniakami na planszy
nie będzie w stanie korzystać z ich umiejętności, do czasu,
aż kilka żetonów nie stanie się ponownie dostępnych.
rozpoznaje się je po znaku zakazu
wejścia. Muszą być obchodzone, nie
da się ich bezpośrednio przekroczyć.
Symbol wulkanu wskazuje, gdzie
może on wybuchnąć (patrz Płomyczki,
str. 10)
Na końcu gracz uzupełnia kolumnę zestawów dostępną
dla innych; robi się to poprzez przesunięcie wszystkich
zestawów do góry (i znajdujących się na nich Monet) oraz
zdjęcie jednego znajdującego się na szczycie stosu
wkładając go w zwolnione miejsce. Zawsze powinno być
widocznych 6 zestawów (gdy zajdzie tak potrzeba należy
przetasować odrzucone Rasy i Zdolności tworząc nowy
stos).
Po podbiciu regionu gracz musi umieścić żetony Rasy użyte
do jego przejęcia wewnątrz jego granic .
Te jednostki muszą tam pozostać do czasu, aż gracz nie
zarządzi ich reorganizacji na koniec swojej tury (patrz
Reorganizacja jednostek, str. 7).
Przed wyborem Po wyborze
Zgrzybiały
pancerz
Strażnica Ziemi
Ojczystej
Góry Czarne
Uzupełnianie kolumny o nowy zestaw Rasy i Zdolności
2. Zdobywanie regionów
Aby wejść na region
zajmowany przez Bestie
gracz musi zużyć 4 cenne
dla niego żetony Rasy.
Należące do gracza żetony Rasy są używane do podbijania
regionów na planszy, gdyż zajęte gromadzą Monety
Zwycięstwa dla tego gracza.
> Pierwszy Podbój
Rasa należąca do gracza wychodząc na planszę musi zacząć
rozprzestrzenianie się od regionu stykającego się
z krawędzią planszy (włączając w to dwa „końce” rzeki,
które dotykają krawędzi)
Ważna uwaga: Niezależnie od Rasy i / lub Zdolności
gracz musi posiadać przynajmniej jeden wolny żeton,
aby zainicjować nowy podbój.
> Podbijanie Regionów
Aby podbić region, gracz musi mieć możliwe do wyłożenia:
2 żetony Rasy + 1 dodatkowy znacznik Rasy za żeton Czarnej
Góry, za każdy z żetonów Zgrzybiałych Pancerzy i żeton
Strażnicy Ziemi Ojczystej; + 1 dodatkowy żeton Rasy za każdy
znacznik Bestii albo znacznik Rasy należący do innego gracza
już znajdujące się na tym regionie.
> Podbijanie Regionu
zajmowanego przez Bestie
Kiedy gracz z powodzeniem podbije region zajmowany
uprzednio przez Bestie, dociąga żeton ze stosu Popularnych
Miejsc i Pradawnych Relikwii, kładąc go na właśnie podbitym
regionie.
> Wyjątki od powyższej zasady
·
Koszt podbicia rzeki to tylko 1 znacznik Rasy, ale rzeka
MUSI zostać opuszczona podczas fazy Przegrupowania
(zobacz str. 7); tak więc, żaden z graczy nie będzie mógł
zająć tych pól, do czasu, aż nie będzie posiadał
Zdolności pozwalającej mu na to.
Gracz może również uzyskać kilka dodatkowych
znaczników, albo żetonów w zależności od specjalnych mocy,
lub przywilejów zapewnianych przez to Miejsce, czy Relikwię
(patrz Pradawne Relikwie i Popularne Miejsca, str. 1315).
5
O
820052009.047.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin