Prosty odbiornik nasłuchowy KF.pdf

(400 KB) Pobierz
140318312 UNPDF
Prosty odbiornik nasłuchowy KF
2133
Do czego to służy?
Odbiornik nasłuchowy na zakres fal
krótkich (3,5...30MHz) służy do nasłuchu
stacji amatorskich nadających w zakre−
sach pasm przydzielonych krótkofalow−
com. Opisany poniżej bardzo prosty
układ z bezpośrednią przemianą częstot−
liwości może umożliwić początkującym
krótkofalowcom zapoznanie się z pracą
krótkofalowców. Umożliwia on, z wielo−
pasmową anteną KF, nasłuch silnych
stacji pracujących w pasmach 80 − 10m
emisjami CW i SSB (telegrafia i fonia jed−
nowstęgowa). Oprócz komunikatów
PZK nadawanych w zakresie 3,7MHz od−
biornik w sprzyjających warunkach może
umożliwić odbiór wielu stacji krajowych
i zagranicznych. Oprócz nasłuchów z ze−
wnętrzną anteną urządzenie można wy−
korzystać jako odbiornik kontrolny nadaj−
nika CW/SSB.
Jak to działa?
Schemat blokowy odbiornika przed−
stawiono na rysunku 1
neratora (lub odwrotnie). Urządzenia ta−
kie pomimo prostoty umożliwiają popra−
wny odbiór sygnałów telegraficznych
(różnica sygnałów 0,6 − 1kHz) i jedno−
wstęgowych (różnica sygnałów 2,4 −
 3,4kHz). Jedyny problem to zapewnie−
nie odpowiedniej selektywności poprzez
odpowiednie ukształtowanie charakte−
rystyki częstotliwościowej wzmacniacza
m.cz. oraz odpowiedniej czułości po−
przez duże wzmocnienie wzmacniacza
m.cz.
Schemat elektryczny odbiornika
przedstawiono na rysunku 2
rysunku 2
zonansowych przełączanych w zależnoś−
ci od odbieranego pasma: 3,5...10MHz −
 L1C2, 10...30MHz − L2C2. Przełączanie
cewek L1 i L2 następuje za pośrednict−
wem połowy sekcji przełącznika ISOS−
TAT. Wspólną częścią obwodów jest
kondensator zmienny C2 253pF wcho−
dzący w skład agregatu kondensatorów
ELTRA 2x225pF + 2x14,7pF. Na bramkę
drugą tranzystora T1 jest podany sygnał
z przestrajanego generatora w zakresie
3,5...30MHz. W obwodzie drenu tego
tranzystora dzięki włączeniu filtru akus−
tycznego zostaje wyselekcjonowany
sygnał foniczny, jako różnica częstotli−
wości doprowadzonych sygnałów do
bramek tego tranzystora. Dwuobwodo−
wy filtr akustyczny tworzą dwa równo−
ległe obwody rezonansowe L3C3 i L4C6
sprzęgnięte za pośrednictwem konden−
satora C4. Szerokość przenoszonego
pasma zawiera się w granicach
0,3...3kHz umożliwiając filtrację zarówno
sygnałów telegraficznych jak i fonicz−
rysunku 1. Jak łatwo za−
uważyć jest to układ z bezpośrednią
przemianą częstotliwości − to znaczy, że
w urządzeniu zrezygnowano z całego to−
ru pośredniej częstotliwości, a sygnał
akustyczny zostaje wydzielony bezpo−
średnio z mieszacza częstotliwości. Naj−
krócej mówiąc sygnał akustyczny
(0,3...3kHz) w odbiorniku powstaje z róż−
nicy sygnału wejściowego i sygnału ge−
Rys. 1. Schemat blokowy odbiornika.
E LEKTRONIKA DLA WSZYSTKICH 2/97
43
rysunku 2. Urządzenie
zawiera jedynie dwa tranzystory i dwa
układy scalone oraz zamiast cewek in−
dukcyjnych − fabryczne dławiki (łatwe do
nabycia). Sygnał z anteny po selekcji
w obwodzie wejściowym LC jest skiero−
wany bezpośrednio na bramkę pierwszą
tranzystora polowego MOSFET T1 typu
BF966. Obwód wejściowy został uprosz−
czony do niezbędnego minimum i składa
się z dwóch równoległych obwodów re−
rysunku 1
140318312.047.png
Rys. 2. Schemat
ideowy odbiornika.
nych. Bezpośrednio po filtrze fonicznym
znajduje się przedwzmacniacz akustycz−
ny na tranzystorze T2. Po wzmocnieniu
m.cz. sygnał jest następnie kierowany
na potencjometr siły głosu R8 i na
wzmacniacz końcowy m.cz. US2−
LM386. Generator w.cz. zestawiono na
układzie scalonym UL1202, którego opis
działania był już opisany w EDW 1/97.
W obwodzie rezonansowym pracują
dwie przełączane cewki L5 i L6 oraz kon−
densator zmienny C9 (druga połowa
agregatu ELTRA). Strojenie główne ge−
neratora, a zarazem odbiornika, dokonu−
je się za pośrednictwem właśnie tego
agregatu C9/C2, zaś dostrojenie precy−
zyjne za pośrednictwem potencjometru
R6. Niewielka zmiana polaryzacji wejścia
układu scalonego powoduje niewielką
zmianę częstotliwości wyjściowej gene−
ratora, co znakomicie ułatwia w dostraja−
niu się do sygnałów telegraficznych oraz
jednowstęgowych. Szerokość zmian
częstotliwości odbieranego sygnału za−
wiera się w granicach 1...5kHz (1kHz
w pasmie 80m, zaś 5kHz w pasmie 10m).
Odbiornik powinien być zasilany na−
pięciem 9...12V dobrze filtrowanym
i stabilizowanym. Przy niezadawalającej
filtracji pojawi się charakterystyczny
rysunek 3. Na płytce
znajduje się miejsce na dodatkowy kon−
densator C16 10µF), który podnosi czu−
łość odbiornika, jednak w urządzeniu
modelowym okazał się on zbędny
(wzbudzenie przy rozkręconym poten−
cjometrze siły głosu). Ponieważ w urzą−
dzeniu zastosowano fabryczne elemen−
ty indukcyjne układ nie wymaga w zasa−
dzie strojenia. Po zmontowaniu układu
pierwszą i prawdopodobnie jedyną czyn−
nością związaną z pomiarem będzie
sprawdzenie zakresu pracy generatora.
Czynność tę można przeprowadzić np.
za pośrednictwem miernika częstotli−
wości dołączonego do bramki drugiej T1,
choć można tego dokonać również za
pośrednictwem falomierza (TDO). Warto
pamiętać, że układ generatora nie zawie−
ra separatora i dołączenie miernika spo−
woduje niewielkie obniżenie częstotli−
wości pracy układu. Jeżeli układ genera−
tora będzie przestrajał się w granicach
3,5...30MHz (z niewielkim zapasem), to
po dołączeniu anteny powinniśmy uzys−
kać odbiór sygnałów radiowych. Można
jeszcze sprawdzić wartość napięcia na
kolektorze tranzystora T2 i jeśli będzie
ona różnić się od połowy napięcia zasila−
nia należy skorygować wartość rezysto−
ra R3.
Cd. na str. 48
WYKAZ ELEMENTÓW
Rezystory
Rezystory
R1, R5: 47k W
R2: 220 W
R3: 470k W
R4: 4,7k W
R6: 470k W /A (potencjometr
obrotowy)
R7: 15 W
R8: 47k W /B (potencjometr
obrotowy)
Kondensatory
Kondensatory
C1, C15: 33pF
C2, C9: 2x253pF (agregat ELTRA
z przekładnią 3;1)
C3, C4, C6, C7, C13: 100nF
C5, C12, C14: 100µF/16V
C8: 1µF/16V
C10: 10pF
C11: 10nF
Półprzewodniki
Półprzewodniki
T1: BF966 itp.
T2: BC547A itp.
US1: UL1202
US2: LM386
Różne
Różne
L1, L5: 10µH
L2, L6: 1µH
L3, L4: 100mH
Pz: pojedynczy przełącznik
ISOSTAT bistabilny
Rys. 3. Płytka drukowana.
44
E LEKTRONIKA DLA WSZYSTKICH 2/97
przydźwięk, zaś przy niedostatecznej
stabilizacji dewiacja częstotliwości od−
bieranego sygnału na skutek zmian częs−
totliwości generatora US1.
Montaż i uruchomienie
Cały układ elektryczny odbiornika jest
zmontowany na płytce drukowanej
(wkładka). Rozmieszczenie elementów
na płytce pokazuje rysunek 3
rysunek 3
WYKAZ ELEMENTÓW
Rezystory
Kondensatory
Półprzewodniki
Różne
140318312.048.png 140318312.049.png 140318312.050.png 140318312.001.png 140318312.002.png 140318312.003.png 140318312.004.png 140318312.005.png 140318312.006.png 140318312.007.png 140318312.008.png 140318312.009.png 140318312.010.png 140318312.011.png 140318312.012.png 140318312.013.png 140318312.014.png 140318312.015.png 140318312.016.png 140318312.017.png 140318312.018.png 140318312.019.png 140318312.020.png 140318312.021.png 140318312.022.png 140318312.023.png 140318312.024.png 140318312.025.png 140318312.026.png 140318312.027.png 140318312.028.png 140318312.029.png 140318312.030.png 140318312.031.png 140318312.032.png 140318312.033.png
stosowanego transformatora sieciowe−
go, układu zasilania, występujących tęt−
nień i zakłóceń, sposobu prowadzenia
przewodów, odległości modułów i po−
tencjometrów od transformatora, sposo−
bu prowadzenia masy oraz tym podob−
nych czynników. Autor zachęca Czytelni−
ków do praktycznych eksperymentów
z opisanym modułem. Początkujący po−
winni zaczynać od układów prostych, bo−
wiem przy budowie większego urządze−
nia zawsze dają o sobie znać nieprzewi−
dziane przeszkody. Opisywany moduł
jest idealny do takich prób.
Przykład zastosowania
Zaprezentowany moduł może być
podstawą budowy funkcjonalnego mik−
Rysunek 6 pokazuje przykła−
dy wykorzystania, od najprostszych do
bardziej złożonych.
Zbigniew Orłowski
Komplet podzespołów z płytką jest
dostępny w sieci handlowej AVT
dostępny w sieci handlowej AVT
jako "kit szkolny" AVT−2132.
jako "kit szkolny" AVT−2132.
Cd. ze str. 44
Sukces odbioru zależy od sprawności
anteny, dobrego zasilacza, ekranującej
obudowy, wprawnej ręki w strojeniu po−
krętłem, a także od warunków propaga−
cyjnych, które w ostatnim czasie dzięki
tak zwanemu dołkowi propagacyjnemu
są bardzo słabe (jak podają prognozy pro−
pagacja będzie już stopniowo poprawiać
się od tego roku).
Szkic wykonania bardzo prostej obu−
dowy odbiornika pokazano na rysunku 4
rysunku 4
rysunku 5. Jak łatwo za−
uważyć, nasz odbiornik nie posiada po−
krycia najniższego pasma amatorskiego
160m. Jeżeli ktoś chciałby uzyskać od−
biór i w tym zakresie − istnieje najprost−
szy sposób polegający na dołączeniu
równolegle do kondensatorów C2/C9
dodatkowych kondensatorów po około
470pF za pośrednictwem dodatkowego
przełącznika.
Jak już podano do poprawnego odbio−
ru niezbędna jest dobra anten wielopas−
mowa (kilka dipoli podłączonych do kab−
la, antena typu W3DZZ, G5RV...). Przy
użyciu najprostszej anteny w postaci kil−
kudziesięciometrowego przewodu za−
wieszonego między oknem a wysokim
drzewem zadawalający odbiór uzyskano
jedynie w zakresie 80m (odbiór lokal−
nych stacji). Dużym utrudnieniem w od−
biorze stacji amatorskich KF mogą oka−
zać się stacje broadcastingowe oraz
często amatorzy CB. Wprawdzie odbiór
typowej emisji AM jest możliwy za po−
średnictwem tego odbiornika poprzez
wstrojenie się na częstotliwość nośną,
ale jakość odbioru jest niezadowalająca
na wyższych zakresach ze względu na
niewystarczającą stabilność częstotli−
wości generatora w.cz.
Andrzej Janeczek
Rys. 4. Szkic wykonania obudowy.
Andrzej Janeczek
Komplet podzespołów z płytką jest
dostępny w sieci handlowej AVT
Rys. 5. Częstotliwości wykorzystywane przez krótkofalowców.
dostępny w sieci handlowej AVT
jako "kit szkolny" AVT−2133.
jako "kit szkolny" AVT−2133.
48
E LEKTRONIKA DLA WSZYSTKICH 2/97
sera audio. Rysunek 6
Rysunek 6
Zbigniew Orłowski
Komplet podzespołów z płytką jest
Komplet podzespołów z płytką jest
dostępny w sieci handlowej AVT
jako "kit szkolny" AVT−2132.
rysunku 4.
Końcową czynnością w konstrukcji od−
biornika będzie wykonanie choćby pro−
wizorycznej skali poprzez naniesienie
przynajmniej początków i końców zakre−
sów amatorskich. Band plan pasma KF
pokazano na rysunku 5
rysunku 4
rysunku 5
Komplet podzespołów z płytką jest
dostępny w sieci handlowej AVT
jako "kit szkolny" AVT−2133.
jako "kit szkolny" AVT−2133.
140318312.034.png
 
140318312.035.png 140318312.036.png 140318312.037.png 140318312.038.png 140318312.039.png
 
140318312.040.png 140318312.041.png 140318312.042.png 140318312.043.png 140318312.044.png 140318312.045.png 140318312.046.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin