Metody strojenia gitary Zacz�� trzeba od tego, �e aby zabra� si� do strojenia - musimy koniecznie nastroi� pierwsz� strun�. To do niej b�dziemy przecie� stroili nast�pne. Aby dobrze nastroi� pierwsz� strun�, u�yjmy kamertonu, czyli stroika (dmuchanego, wide�kowego). Przyciskamy strun� pierwsz� E1 na pi�tym progu, regulujemy kluczem dot�d, a� d�wi�k ze stroika i d�wi�k tej struny stan� si� identyczne. Jest to d�wi�k A! Pust� strun� E1 mo�emy te� dostroi� do d�wi�ku E zagranego na nastrojonym ju� instrumencie, np. fortepianie. Do�� �atwo te� por�wna� pust� E1 do d�wi�ku E podanego z instrumentu elektronicznego, jakim jest keyboard. Je�li pierwsza struna E1 jest ju� nastrojona, mo�emy rozpocz�� strojenie ca�ej gitary. Proponuj� dziewi�� metod strojenia i sprawdzania stroju gitary. Metody te bazuj� na naszym s�uchu muzycznym i znajomo�ci d�wi�k�w na gryfie instrumentu. Doskonal� te� nasze umiej�tno�ci rozpoznawania i por�wnywania d�wi�k�w. Metoda 1 - Klasyczna Por�wnujemy d�wi�k pustej struny z d�wi�kiem struny nast�pnej, dociskanej na 5 progu (wyj�tek � struna G3 na progu 4). D�wi�ki te powinny by� identyczne. E1--0--------------------------------------------- H2----5------0------------------------------------ G3-------------4-------0-------------------------- D4-----------------------5------0----------------- A5--------------------------------5------0-------- E6-----------------------------------------5------ Pobierz przyk�ad w mp3 (133 KB) CIEKAWOSTKA: do sprawdzenia stroju na strunach basowych mo�na wykorzysta� zjawisko rezonansu. Je�li np. struny A5 i E6 s� dobrze nastrojone � tr�� trzyman� na 5 progu strun� E6, a zobaczysz, �e pusta struna A5 zacznie drga� sama � i b�dzie s�ycha� wydawany przez ni� d�wi�k (zga� d�oni� drgaj�c� strun� E6). Struna E6 przekaza�a drgania strunie A5. Metoda 2 - Oktawy Por�wnujemy na s�siednich strunach d�wi�ki, kt�re s� od siebie w odleg�o�ci oktawy (np. od E do E � przez ca�� gam�). E1--7--------------------------------------------- H2----0------8------------------------------------ G3-------------0------7--------------------------- D4----------------------0------7------------------ A5-------------------------------0------7--------- E6----------------------------------------0------- Pobierz przyk�ad w mp3 (135 KB) Mi�dzy wydobywanymi d�wi�kami musi by� rzeczywi�cie odleg�o�� oktawy (w ka�dej parze d�wi�k�w). Metoda 3 - Tercje Por�wnujemy na s�siednich strunach d�wi�ki, kt�re s� od siebie w odleg�o�ci tercji (np. od C w g�r� do E) E1--4--------------------------------------------- H2----5------5------------------------------------ G3-------------5------4--------------------------- D4----------------------5------4------------------ A5-------------------------------5------4--------- E6----------------------------------------5------- Pobierz przyk�ad w mp3 (123 KB) Tercja jest odleg�o�ci� muzyczn� (interwa�em), kt�ry jest stosunkowo �atwo rozpoznawalny przez ucho ludzkie. Metoda 4 - Kwarty Por�wnujemy na s�siednich strunach d�wi�ki, kt�re s� od siebie w odleg�o�ci kwarty (np. od E w g�r� do A). E1--5---------------------------------------------- H2----5------5------------------------------------- G3-------------4------5---------------------------- D4----------------------5------5------------------- A5-------------------------------5------5---------- E6----------------------------------------5-------- Pobierz przyk�ad w mp3 (140 KB) Kwarty na przesterowanej gitarze elektrycznej s� stosowane w rockowych riffach, ze wzgl�du na ich do�� ostre brzmienie. Metoda 5 - Kwinty Por�wnujemy na s�siednich strunach d�wi�ki, kt�re s� od siebie w odleg�o�ci kwinty (np. od A w g�r� do E). E1--7--------------------------------------------- H2----5------8------------------------------------ G3-------------5------7--------------------------- D4----------------------5------7------------------ A5-------------------------------5------7--------- E6----------------------------------------5------- Pobierz przyk�ad w mp3 (135 KB) Kwinty na przesterowanych elektrykach s� bardzo cz�sto stosowane w rockowych riffach jako power chords, ze wzgl�du na ich ostre brzmienie i uniwersalny charakter (ani to dur ani moll). Metoda 6 - Fla�olety Strojenie fla�oletami. Wydobyte przez nas pary fla�olet�w powinny dawa� d�wi�ki o identycznej wysoko�ci. Fla�olet wykonujemy przez delikatne po�o�enie opuszki palca lewej r�ki na strunie. W momencie tr�cenia tej struny praw� r�k� palec delikatnie unosimy (bardziej zaawansowani nie musz� ju� puszcza� palca). Fla�olety naj�atwiej wykona� na progach : 12, 7, 5, 4 (ten ostatni troch� trudniej). Bardzo ciekawy wyk�ad na temat fla�olet�w napisa� w komentarzach Chords ZENWRO � Polecam! Por�wnujemy fla�olety na progach: E1--7--------------------------------------------- H2----5------5------------------------------------ G3-------------4------7--------------------------- D4----------------------5------7------------------ A5-------------------------------5------7--------- E6----------------------------------------5------- Pobierz przyk�ad w mp3 (150 KB) Metoda technicznie trudniejsza, wymagaj�ca umiej�tno�ci wydobywania fla�olet�w, ale za to do�� � �atwa s�uchowo � (wysoko�ci fla�olet�w por�wnuje si� do�� �atwo). Metoda 7 - Akord Gramy po kolei wszystkie d�wi�ki akordu. W przyk�adzie wybra�em m�j ulubiony do tego celu barowy akord E-dur. Dla pocz�tkuj�cych jest to spos�b do�� trudny. Polecam go raczej �rednio zaawansowanym, gdy� polega na uzyskaniu charakterystycznej dla danego akordu melodii, z�o�onej z kolejnych jego d�wi�k�w. Ucho musi � pami�ta� � t� melodi�. E1--4--------------------------------------------- H2----------5------------------------------------- G3------------------4----------------------------- D4---------------------------6-------------------- A5------------------------------------7----------- E6--------------------------------------------0--- Pobierz przyk�ad w mp3 (96 KB) W metodzie tej wybierajcie raczej akord barowych, bez brzmi�cych pustych strun. Niekt�re gitary ciut inaczej stroj� na pustych strunach, a inaczej na strunach dociskanych do gryfu. Metoda 8 - Puste struny Zagranie po kolei wszystkich pustych strun lub fla�olet�w na 12 progu daje te� charakterystyczn� melodi�, kt�r� ucho bardziej wprawnego ju� gitarzysty � pami�ta �. Przy okazji mo�emy por�wna� te dwie melodie � powinny r�ni� si� o oktaw�. E1--0---------------------F12------------------------------- H2----0-----------------------F12--------------------------- G3------0-------------------------F12----------------------- D4--------0---------------------------F12------------------- A5----------0-----------------------------F12--------------- E6------------0-------------------------------F12----------- Pobierz przyk�ad w mp3 (160 KB) Metoda 9 - Por�wnanie d�wi�ku Polega na por�wnaniu wybranego d�wi�ku, zagranego na r�nych strunach. Np. d�wi�k E mo�na odnale�� na r�nych strunach. Struny trzeba dostroi� tak, aby we w�a�ciwych miejscach (dana struna � odpowiedni pr�g) d�wi�ki rzeczywi�cie brzmia�y jak E (mog� by� to d�wi�ki E r�ni�ce si� o oktawy). Przyk�adowa tabulatura pokazuje rozmieszczenie d�wi�k�w E na gryfie gitary. E1--0--12--24---------------------------------------------- H2--------------5--17-------------------------------------- G3----------------------9--21------------------------------ D4------------------------------2--14---------------------- A5--------------------------------------7--19-------------- E6----------------------------------------------0--12--24-- Podsumowanie �mo�liwo�� wykorzystania elektronicznych urz�dze�, program�w do strojenia gitary nie zwalnia nas od konieczno�ci doskonalenia umiej�tno�ci strojenia instrumentu samodzielnie, metodami korzystaj�cymi z naszego s�uchu muzycznego �stroj�c gitar� r�nymi metodami �wiczymy czu�o�� naszego s�uchu muzycznego �wielkim zyskiem dla nas jest doskonalenie si� w znajomo�ci d�wi�k�w na gryfie oraz umiej�tno�ci �apania i rozpoznawania r�nych interwa��w (przyda si� nam to p�niej w grze solowej na gitarze) �ycz� wszystkim gitarzystom przyjemnej dla uszu gry na nastrojonym instrumencie. Granie na nie nastrojonej gitarze wypacza s�uch muzyczny graj�cego i s�uchaczy. Mi�ych �wicze�! Chwyty gitarowe ---------------------------- ---------------------------- ---------------------H--B--- A ---------------G------------ F ---------E------------------ D -C- A A a A5+ A5- 1 2 3 4 1 2 3 4 3 4 5 6 4 5 6 7 E|---|---|---|---| E|---|---|---|---| E|-O-|---|---|---| E|---|-O-|---|---| H|---|-O-|---|---| H|-O-|---|---|---| H|---|-O-|---|---| H|-O-|---|---|---| G|---|-O-|---|---| G|---|-O-|---|---| G|---|-O-|---|---| G|---|---|-O-|---| D|---|-O-|---|---| D|---|-O-|---|---| D|---|---|-O-|---| D|---|---|---|-O-| A|---|---|---|---| A|---|---|---|---| A|---|---|---|---| A|-O-|---|---|---| E|---|---|---|---| E|---|---|---|---| E|---|---|---|---| E|---|---|---|---| A6 a6 A7 a7 1 2 3 4 1 2 3 4 2 3 4 5 1 2 3 4 E|---|-O-|---|---| E|---|-O-|---|---| E|---|-O-|---|---| E|---|---|-O-|---| H|---|-O-|---|---| H|-O-|---|---|---| H|-O-|---|---|---| H|-O-|---|---|---| G|---|-O-|---|---| G|---|-O-|---|---| G|-O-|---|---|---| G|---|-O-|---|---| D|---|-O-|---|---| D|---|-O-|---|---| D|-O-|---|---|---| D|---|-O-|---|---| A|---|---|---|---| A|---|---|---|---| A|---|---|---|---| A|---|---|---|---| E|-...
sahetek