strojenie gitary.txt

(110 KB) Pobierz
Metody strojenia gitary
Zacz�� trzeba od tego, �e aby zabra� si� do strojenia - musimy koniecznie nastroi� pierwsz� strun�. To do niej b�dziemy przecie� stroili nast�pne. Aby dobrze nastroi� pierwsz� strun�, u�yjmy kamertonu, czyli stroika (dmuchanego, wide�kowego). Przyciskamy strun� pierwsz� E1 na pi�tym progu, regulujemy kluczem dot�d, a� d�wi�k ze stroika i d�wi�k tej struny stan� si� identyczne. Jest to d�wi�k A!

Pust� strun� E1 mo�emy te� dostroi� do d�wi�ku E zagranego na nastrojonym ju� instrumencie, np. fortepianie.

Do�� �atwo te� por�wna� pust� E1 do d�wi�ku E podanego z instrumentu elektronicznego, jakim jest keyboard.

Je�li pierwsza struna E1 jest ju� nastrojona, mo�emy rozpocz�� strojenie ca�ej gitary.

Proponuj� dziewi�� metod strojenia i sprawdzania stroju gitary. Metody te bazuj� na naszym s�uchu muzycznym i znajomo�ci d�wi�k�w na gryfie instrumentu. Doskonal� te� nasze umiej�tno�ci rozpoznawania i por�wnywania d�wi�k�w.

Metoda 1 - Klasyczna
Por�wnujemy d�wi�k pustej struny z d�wi�kiem struny nast�pnej, dociskanej na 5 progu (wyj�tek � struna G3 na progu 4). D�wi�ki te powinny by� identyczne.

E1--0---------------------------------------------
H2----5------0------------------------------------
G3-------------4-------0--------------------------
D4-----------------------5------0-----------------
A5--------------------------------5------0--------
E6-----------------------------------------5------
Pobierz przyk�ad w mp3 (133 KB)

CIEKAWOSTKA: do sprawdzenia stroju na strunach basowych mo�na wykorzysta� zjawisko rezonansu. Je�li np. struny A5 i E6 s� dobrze nastrojone � tr�� trzyman� na 5 progu strun� E6, a zobaczysz, �e pusta struna A5 zacznie drga� sama � i b�dzie s�ycha� wydawany przez ni� d�wi�k (zga� d�oni� drgaj�c� strun� E6). Struna E6 przekaza�a drgania strunie A5.

Metoda 2 - Oktawy
Por�wnujemy na s�siednich strunach d�wi�ki, kt�re s� od siebie w odleg�o�ci oktawy (np. od E do E � przez ca�� gam�).

E1--7---------------------------------------------
H2----0------8------------------------------------
G3-------------0------7---------------------------
D4----------------------0------7------------------
A5-------------------------------0------7---------
E6----------------------------------------0-------
Pobierz przyk�ad w mp3 (135 KB)

Mi�dzy wydobywanymi d�wi�kami musi by� rzeczywi�cie odleg�o�� oktawy (w ka�dej parze d�wi�k�w).

Metoda 3 - Tercje
Por�wnujemy na s�siednich strunach d�wi�ki, kt�re s� od siebie w odleg�o�ci tercji (np. od C w g�r� do E)

E1--4---------------------------------------------
H2----5------5------------------------------------
G3-------------5------4---------------------------
D4----------------------5------4------------------
A5-------------------------------5------4---------
E6----------------------------------------5-------
Pobierz przyk�ad w mp3 (123 KB)

Tercja jest odleg�o�ci� muzyczn� (interwa�em), kt�ry jest stosunkowo �atwo rozpoznawalny przez ucho ludzkie.

Metoda 4 - Kwarty
Por�wnujemy na s�siednich strunach d�wi�ki, kt�re s� od siebie w odleg�o�ci kwarty (np. od E w g�r� do A).

E1--5----------------------------------------------
H2----5------5-------------------------------------
G3-------------4------5----------------------------
D4----------------------5------5-------------------
A5-------------------------------5------5----------
E6----------------------------------------5--------
Pobierz przyk�ad w mp3 (140 KB)

Kwarty na przesterowanej gitarze elektrycznej s� stosowane w rockowych riffach, ze wzgl�du na ich do�� ostre brzmienie.

Metoda 5 - Kwinty
Por�wnujemy na s�siednich strunach d�wi�ki, kt�re s� od siebie w odleg�o�ci kwinty (np. od A w g�r� do E).

E1--7---------------------------------------------
H2----5------8------------------------------------
G3-------------5------7---------------------------
D4----------------------5------7------------------
A5-------------------------------5------7---------
E6----------------------------------------5-------
Pobierz przyk�ad w mp3 (135 KB)

Kwinty na przesterowanych elektrykach s� bardzo cz�sto stosowane w rockowych riffach jako power chords, ze wzgl�du na ich ostre brzmienie i uniwersalny charakter (ani to dur ani moll).

Metoda 6 - Fla�olety
Strojenie fla�oletami. Wydobyte przez nas pary fla�olet�w powinny dawa� d�wi�ki o identycznej wysoko�ci. Fla�olet wykonujemy przez delikatne po�o�enie opuszki palca lewej r�ki na strunie. W momencie tr�cenia tej struny praw� r�k� palec delikatnie unosimy (bardziej zaawansowani nie musz� ju� puszcza� palca). Fla�olety naj�atwiej wykona� na progach : 12, 7, 5, 4 (ten ostatni troch� trudniej).

Bardzo ciekawy wyk�ad na temat fla�olet�w napisa� w komentarzach Chords ZENWRO � Polecam!

Por�wnujemy fla�olety na progach:

E1--7---------------------------------------------
H2----5------5------------------------------------
G3-------------4------7---------------------------
D4----------------------5------7------------------
A5-------------------------------5------7---------
E6----------------------------------------5-------
Pobierz przyk�ad w mp3 (150 KB)

Metoda technicznie trudniejsza, wymagaj�ca umiej�tno�ci wydobywania fla�olet�w, ale za to do�� � �atwa s�uchowo � (wysoko�ci fla�olet�w por�wnuje si� do�� �atwo).

Metoda 7 - Akord
Gramy po kolei wszystkie d�wi�ki akordu. W przyk�adzie wybra�em m�j ulubiony do tego celu barowy akord E-dur. Dla pocz�tkuj�cych jest to spos�b do�� trudny. Polecam go raczej �rednio zaawansowanym, gdy� polega na uzyskaniu charakterystycznej dla danego akordu melodii, z�o�onej z kolejnych jego d�wi�k�w. Ucho musi � pami�ta� � t� melodi�.

E1--4---------------------------------------------
H2----------5-------------------------------------
G3------------------4-----------------------------
D4---------------------------6--------------------
A5------------------------------------7-----------
E6--------------------------------------------0---
Pobierz przyk�ad w mp3 (96 KB)

W metodzie tej wybierajcie raczej akord barowych, bez brzmi�cych pustych strun. Niekt�re gitary ciut inaczej stroj� na pustych strunach, a inaczej na strunach dociskanych do gryfu. 

Metoda 8 - Puste struny
Zagranie po kolei wszystkich pustych strun lub fla�olet�w na 12 progu daje te� charakterystyczn� melodi�, kt�r� ucho bardziej wprawnego ju� gitarzysty � pami�ta �. Przy okazji mo�emy por�wna� te dwie melodie � powinny r�ni� si� o oktaw�.

E1--0---------------------F12-------------------------------
H2----0-----------------------F12---------------------------
G3------0-------------------------F12-----------------------
D4--------0---------------------------F12-------------------
A5----------0-----------------------------F12---------------
E6------------0-------------------------------F12-----------
Pobierz przyk�ad w mp3 (160 KB)

Metoda 9 - Por�wnanie d�wi�ku
Polega na por�wnaniu wybranego d�wi�ku, zagranego na r�nych strunach. Np. d�wi�k E mo�na odnale�� na r�nych strunach. Struny trzeba dostroi� tak, aby we w�a�ciwych miejscach (dana struna � odpowiedni pr�g) d�wi�ki rzeczywi�cie brzmia�y jak E (mog� by� to d�wi�ki E r�ni�ce si� o oktawy).

Przyk�adowa tabulatura pokazuje rozmieszczenie d�wi�k�w E na gryfie gitary.

E1--0--12--24----------------------------------------------
H2--------------5--17--------------------------------------
G3----------------------9--21------------------------------
D4------------------------------2--14----------------------
A5--------------------------------------7--19--------------
E6----------------------------------------------0--12--24--


Podsumowanie
�mo�liwo��
 wykorzystania elektronicznych urz�dze�, program�w
 do strojenia gitary nie zwalnia nas od konieczno�ci doskonalenia umiej�tno�ci strojenia instrumentu samodzielnie, metodami korzystaj�cymi z naszego s�uchu muzycznego
�stroj�c gitar� r�nymi metodami �wiczymy czu�o�� naszego s�uchu muzycznego
�wielkim zyskiem dla nas jest doskonalenie si� w znajomo�ci d�wi�k�w na gryfie oraz umiej�tno�ci �apania i rozpoznawania r�nych interwa��w (przyda si� nam to p�niej w grze solowej na gitarze)
�ycz� wszystkim gitarzystom przyjemnej dla uszu gry na nastrojonym instrumencie. Granie na nie nastrojonej gitarze wypacza s�uch muzyczny graj�cego i s�uchaczy.

Mi�ych �wicze�!









Chwyty gitarowe
----------------------------
                            
----------------------------
                            
---------------------H--B---
                  A         
---------------G------------
            F               
---------E------------------
      D                     
  -C-                       



A
       A                    a                    A5+                   A5-
   1   2   3   4        1   2   3   4        3   4   5   6        4   5   6   7
E|---|---|---|---|   E|---|---|---|---|   E|-O-|---|---|---|   E|---|-O-|---|---|
H|---|-O-|---|---|   H|-O-|---|---|---|   H|---|-O-|---|---|   H|-O-|---|---|---|
G|---|-O-|---|---|   G|---|-O-|---|---|   G|---|-O-|---|---|   G|---|---|-O-|---|
D|---|-O-|---|---|   D|---|-O-|---|---|   D|---|---|-O-|---|   D|---|---|---|-O-|
A|---|---|---|---|   A|---|---|---|---|   A|---|---|---|---|   A|-O-|---|---|---|
E|---|---|---|---|   E|---|---|---|---|   E|---|---|---|---|   E|---|---|---|---|

       A6                    a6                  A7                    a7
   1   2   3   4        1   2   3   4        2   3   4   5        1   2   3   4
E|---|-O-|---|---|   E|---|-O-|---|---|   E|---|-O-|---|---|   E|---|---|-O-|---|
H|---|-O-|---|---|   H|-O-|---|---|---|   H|-O-|---|---|---|   H|-O-|---|---|---|
G|---|-O-|---|---|   G|---|-O-|---|---|   G|-O-|---|---|---|   G|---|-O-|---|---|
D|---|-O-|---|---|   D|---|-O-|---|---|   D|-O-|---|---|---|   D|---|-O-|---|---|
A|---|---|---|---|   A|---|---|---|---|   A|---|---|---|---|   A|---|---|---|---|
E|-...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin