Cyfrowa_fotografia_panoramiczna_cyfopa.pdf

(3715 KB) Pobierz
946291663.021.png
Cyfrowa fotograa
panoramiczna
Idź do
• Spis treści
Autorzy: Anna Benicewicz-Miazga, Ernest Klauzinski, Anna Góra
ISBN: 978-83-24 6 -2751- 6
Format: 200×230, stron: 216
Katalog książek
Odwzoruj świat na panoramie – i pokaż jego piękno
• Fotograa panoramiczna a typy aparatów – kompletowanie sprzętu i akcesoriów
• Obróbka fotograi – korygowanie błędów i przekłamań przy składaniu panoramy
• Montaż panoram i panograe – wyższa szkoła jazdy dla zaawansowanych
Fotograa panoramiczna nie wzięła się znikąd. Od niepamiętnych czasów człowiek dążył do
możliwie najwierniejszego odtworzenia otaczającego go świata wszelkimi dostępnymi sposobami.
Odeszliśmy już bardzo daleko od rysunków pokrywających ściany jaskiń, ale to pragnienie pozostało
niezmienione. Pojedynczy obraz, ucięty kadr to za mało – zawsze będzie nas ciekawiło to, co
pozostało poza zasięgiem wzroku. W dzisiejszych czasach tę potrzebę zaspokoić może panorama
fotograczna – prosta lub sferyczna, niewielka lub ogromna, ale nieodmiennie pozwalająca
odczuć piękno całej sceny, krajobrazu, wnętrza. Jak zrobić dobrą panoramę i odpowiednio ją
zmontować, możesz dowiedzieć się właśnie z tej książki.
„Cyfrowa fotograa panoramiczna” traktuje o wszystkich aspektach tworzenia panoram – od
wyboru odpowiedniego sprzętu, przez kwestie ekspozycji i obróbki zdjęć, aż po szczegółowe
zagadnienia dotyczące ich montażu. Znajdziesz tu informacje o typach aparatów i sposobach ich
wykorzystania przy tworzeniu panoram. Poczytasz o fotograach dziennych i nocnych, a także
robionych w podczerwieni, poznasz typy panoram, nauczysz się korygować błędy na pojedynczych
zdjęciach i te powstające na ich łączeniach. Zrozumiesz, dlaczego tak ważne jest odpowiednie
kadrowanie i pilnowanie kompozycji, jak można „grać” perspektywą i do czego służy wyginanie
horyzontu. Tak uzbrojony, możesz ruszać na poszukiwanie interesujących obiektów!
• Organizacje i serwisy dla miłośników zdjęć panoramicznych
• Historia fotograi panoramicznej
• Specjalistyczne aparaty do fotograi panoramicznej
• Popularny sprzęt cyfrowy i akcesoria
• Kadrowanie zdjęć panoramicznych
• Ekspozycja i obróbka
• Montaż panoram ze zdjęć cyfrowych
• Słownik pojęć
Wyjdź poza prosty kadr – odkryj możliwości panoramy!
Twój koszyk
Cennik i informacje
o nowościach
Czytelnia
• Fragmenty książek
online
Kontakt
Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
© Helion 1991–2011
946291663.022.png 946291663.023.png 946291663.024.png 946291663.001.png 946291663.002.png 946291663.003.png 946291663.004.png 946291663.005.png 946291663.006.png 946291663.007.png 946291663.008.png 946291663.009.png 946291663.010.png
 
Spis treści
Holistycznyobrazświata » 4
6.
Ekspozycjaiobróbka » 119
6.1.
Długiczasnaświetlania » 125
1.
Fotograiapanoramiczna » 7
6.2.
Panoramynocne » 130
6.3.
Sylwety » 135
2.
Historiafotograii
panoramicznej » 17
6.4.
PanoramyHDR » 137
6.4.1. HDRwAdobePhotoshop » 147
6.4.2. TopazAdjust » 148
6.4.3. DRI » 149
6.4.4. TworzenieplikuHDRwprogramie
Photomatix » 151
6.4.5. Bezpośredniełączeniepanoram
iplikówHDR » 152
3.
Specjalistyczneaparatydo
fotograiipanoramicznej » 35
3.1.
Aparatyzszerokim
polemwidzenia » 37
3.2.
Aparatyzruchomąoptyką » 43
3.3.
Aparatyobrotowe » 47
3.4.
Inneurządzenia » 52
6.5.
Panoramywpodczerwieni » 153
6.6.
Dodatkowaobróbka » 155
6.6.1. Korekcjajasności » 156
6.6.2. Korekcjabłędówprzyskładaniu
panoramy » 159
6.6.3. Retusznieba » 162
6.6.4. Korekcjadystorsjinazdjęciu » 166
6.6.5. Korektaperspektywy » 167
6.6.6. Wygięcieliniihoryzontu » 168
4.
Popularnysprzętcyfrowy
iakcesoria » 55
4.1.
Aparatycyfrowe » 57
4.2.
Statywyigłowice » 62
4.2.1. Wyznaczaniepołożenia
głowicypanoramicznej » 65
4.3.
Obiektywy » 68
4.3.1. Fisheye,czylirybieoko » 68
4.3.2. ObiektywytypuOne‑Shot » 74
7.
Montowaniepanoram
zezdjęćcyfrowych » 171
5.
Kadrowaniezdjęć
panoramicznych » 77
7.1.
Panoramyniepełnepoziome
ipionowe » 174
5.1.
Podejmowaniedecyzji » 79
5.1.1. Elementykompozycji » 85
5.1.2. Równowagazdjęcia » 95
5.2.
7.2.
Panoramycylindryczne » 179
7.3.
Panoramysferyczne » 181
7.3.1. Montażpanoramysferycznej
wPTGui » 182
7.3.2. Montażpanoramysferycznej
wPanoweaver » 188
Kompozycjaikadrowanie
zdjęćskładowych » 97
5.3.
Typypanoram » 102
5.3.1. Panoramypoziome » 103
5.3.2. Panoramypionowe » 107
5.3.3. Panoramykołowe » 111
5.3.4. Panograie » 113
5.3.5.
7.4.
PanoramaVR—wirtualna
wycieczka » 190
7.5.
Panoramykołowe—małe
planetki » 200
Innewariacje » 114
7.6.
Panograie—panoramymozaiki » 206
7.7.
Wariacje » 210
Słownikpojęć » 212
Literatura » 215
946291663.011.png 946291663.012.png 946291663.013.png 946291663.014.png 946291663.015.png 946291663.016.png 946291663.017.png
Rozdział 5. Kadrowanie zdjęć
panoramicznych
946291663.018.png
78 » Rozdział 5. Kadrowanie zdjęć panoramicznych
Patrząc na świat przez wizjer aparatu
i kadrując zdjęcia, można szybko zauwa‑
żyć, że jeden krok czyni ogromną różni‑
cę. Metr do przodu, pół metra do tyłu,
trochę niżej lub wyżej, a obraz w wizje‑
rze potrai ułożyć się w doskonałą kom‑
pozycję. Odpowiednio skomponowane
elementy kadru, jego treść i forma spra‑
wiają, że zdjęcie staje się ciekawe bez
względu na jego techniczną doskonałość.
Reguły kompozycji kadru wywodzą
się ze sztuk pięknych, powstały setki
lat temu i przez wieki były doskonalone
przez wielkich mistrzów. Fotograia od
początku swego istnienia wykorzysty‑
wała reguły kompozycji znane i spraw‑
dzone w malarstwie, rysunku czy graice.
Zdjęcie — tak jak obraz — jest płaszczy‑
zną, na której twórca umieszcza różne
elementy. Kompozycja (kadrowanie) to
podejmowanie decyzji, co i jak pokazać
na fotograii. Znajomość reguł i popu‑
larnych schematów pomoże podjąć de‑
cyzję i wybrać, które zasady zastosować
do danej sceny.
Kompozycja to nie tylko sztywne
przestrzeganie ustalonych zasad, ale
również podążanie za własnymi odczu‑
ciami, wykorzystywanie doświadczeń
i przełamywanie barier. Przy fotograii
panoramicznej jest to szczególnie waż‑
ne. Reguły kompozycji, znane chociaż‑
by z malarstwa i stosowane w fotogra‑
icznych kadrach o stosunku boków 1:1,
3:2, 4:3 oraz innych popularnych forma‑
tach, nie zawsze sprawdzają się w pano‑
ramach, których format jest najczęściej
wydłużony.
Kompozycji można się nauczyć —
ćwicząc i analizując swoje prace, porów‑
nując je do innych zdjęć czy obrazów.
Podstawą każdego rodzaju fotograii
jest poznanie sprzętu, którym się dys‑
ponuje, właściwości obiektywów, moż‑
liwości aparatu; w przypadku fotogra‑
ii cyfrowych również możliwości, jakie
dają programy graiczne do retuszowa‑
nia zdjęć. Trzeba wiedzieć, co, dlaczego
i jak zrobić.
Rysunek 5.1. Panorama pozioma o polu widzenia
170° — Sarajewo, ulica, na której zabito arcyksięcia
Franciszka Ferdynanda
946291663.019.png 946291663.020.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin