Scenariusz zajęcia w grupie 4-latków "Piękne słowa"
Cel ogólny:Uczenie się używania zwrotów grzecznościowych: dzień dobry, dowidzenia, proszę, dziękuję, przepraszam w określonych sytuacjachWdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie, wprowadzenie w kulturę byciaCele operacyjne:Dziecko:Stosuje się do przyjętych zasad i norm zachowaniaUżywa zwrotów grzecznościowych: dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję przepraszamWypowiada się na temat opowiadania oraz własnych doświadczeńUczy się unikania konfliktówMetoda:- pedagogika zabawy, problemowa, podającaFormy pracy:- z całą grupąŚrodki dydaktyczne:Opowiadanie B. Lewandowskiej „ O nieznośnej piłce”Papierowe słoneczka , kółeczka origami,klejwierszyk i „czarodziejskie słowa”PRZEBIEG ZAJĘCIA1.Powitanie w kręgu piosenką „ Witam was w przedszkolu”2.Wsłuchanie opowiadania B. Lewandowskiej „ O nieznośnej piłce”3.Rozmowa z dziećmi na temat opowiadania:- do kogo należała piłka?- jak zachowywała się piłka na spacerze?- czy było to dobre zachowanie?- dlaczego dziewczynka przeprosiła kominiarza?- kto tak naprawdę źle zachowywał się w parku?4.Zabawa słowna „ Przepraszam że...” - dziecko używa zwrotu przepraszam np. za swoje złe zachowanie.5.Burza mózgów - „ Czarodziejskie słowa”. Dzieci wymieniają inne kulturalne słowa: proszę, dziękuję, przepraszam, dzień dobry, dowidzenia i wiedzą w jakich sytuacjach je zastosować.6.Odczytanie przez nauczyciela wierszyka:Są w przyjaźni wielkiejtrzy słowa maleńkiezna je cała nasza grupaproszę, dziękuję, przepraszami umieszczenie na tablicy serduszek z tymi słowami.7.Układanie zdań z czarodziejskimi słowami( nauczyciel wykłada z kopert obrazki np. kwiat w doniczce i prosi o ułożenie zdania z wyrazem proszę – Proszę, podlej kwiaty na oknie. Proszę podaj mi ołówek. Dziękuję, że pożyczyłeś mi książkę. Przepraszam, zrobiłam to niechcący itd.)8.Zabawa ruchowa „ Ciuchcia dla osób znających „ czarodziejskie słowa”. Uczestnicy siedzą w kręgu. Prowadzący chodzi wewnątrz w takt skandowanego przez grupę jego imienia: „I Ania, i Ania, i Ania czarodziejskie słowa zna”. Potem wskazuje następną osobę, która podchodzi do niej i kładzie ręce na jej ramiona. W tym czasie wszyscy wypowiadają imię „nowej lokomotywy” skandując tak jak poprzednio. Kolejno zaproszone osoby wchodzą do środka i tak powstaję pociąg.9.Praca przy stoliku – wykonanie medalu uśmiechu. Zwrócenie uwagi, że przy wypowiadaniu czarodziejskich słów nieodzowny jest uśmiech. Dzieci otrzymują żółte koło, na którym wydrukowana jest rymowanka„ Kto się do przyjaciół śmieje,temu uśmiech nie rdzewieje”.10.Zadaniem dzieci jest wykonanie medalu uśmiechu techniką origami.
Kinnniaa