SZCZEBLE ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW
Def. negocjacji – bezpośrednie rozmowy których celem jest osiągnięcie porozumienia , zawarcie transakcji lub rozwiązanie problemu. Porozumienie zostaje zawarte tylko wówczas, gdy wszystkie strony akceptują dane rozwiązanie. Przebieg n. oraz treść zawartego porozumienia zależą wyłącznie od bezpośrednich uczestników.
Facelitacja – ułatwienie n. przez facelitatora, który jest potrzebny wtedy gdy podczas n. pojawia się chaos, strony się obrażają nawzajem i nie widać rozwiązania problemu. Wtedy facelitator (jest to osoba bezstronna, wybrana przez wszystkie strony) który jest specjalistą od przebiegu rozmów , nie wtrąca się do meritum ale wprowadza porządek.
Mediacja – mediator dba o przebieg rozmów i ma wpływ na meritum dyskusji np., proponować rozwiązanie.
Arbitraż – gdy dwie strony nie osiągnęły porozumienia ( na poziomie negocjacji, facelitacji, ąmediacji) . Polega na tym, że obie strony zgadzają się na wybór niezależnego eksperta ( czyli arbitra), która dokona analizy wszystkich elementów a następnie poda rozwiązanie i rozwiązanie to zaakceptują wszystkie strony.
Zwrot do Sądu – o rozwiązanie konfliktu.
Na każdym szczeblu występuje różny poziom kontroli.
Elementy negocjacji:
Postawa ciała
Kontakt wzrokowy
Odległość w jakiej znajdujemy się w stosunku do rozmówcy
- do 30 cm sfera intymna ( w USA do 45cm) –wywołuje gniew, oburzenie, irytacje, przy osobie nie pożądanej odbiera się jako natarczywość,
- sfera osobista -od 30-120cm – znajomi współpracownicy,
- sfera społeczna - od 120-380cm - dla nieznajomych,
- sfera publiczna - powyżej 380 cm
Jak siedzieć przy stole w czasie n.
- pod kątem 90 stopni -komfortowa pozycja do n.
- siedzenie przy stole wiza –wi –wzmacnia atmosferę walki
- siedzenie obok negocjatora wypada bardziej kobiecie , ale dopiero pod koniec n. przy ustalaniu szczegółów
Miejsce n.
- grunt jednej ze stron ale gospodarz ma mocniejszą pozycję,
- przy stole - słabszą pozycję ma ten kto ma za sobą drzwi,
Gesty
Komunikacja werbalna
Definicja komunikacja - jest to proces porozumiewania się jednostek, grup, lub instytucji, jego celem jest wymiana informacji, wiedzy.
Komunikacja odbywa się na różnych poziomach np. (niewerbalnym , werbalnym )
Cechy procesu komunikowania
Elementy komunikowania się
Błędy w zadawaniu pytań
Błędy sytuacyjne:
Błędy, które mogą się wiązać z ogólną postawą osób:
Konstruktywne zadawanie pytań i jakie korzyści z tego płyną
Sztuczki negocjacyjne
Metody ( reguły ) manipulacji społecznej
- są to takie metody które sprawiają że druga osoba robi to czego my chcemy i ma wrażenie że sama tego chce ( nie ma presji )
Ale ta technika wymaga dużej samokontroli. W negocjacjach osoba która panuje nad emocjami wygrywa. Wszelką krytykę jaką wyrażamy powinniśmy poprzedzać jakimś komplementem.
WYKŁAD 3 z 30.10.2005
Technika i sztuczki negocjacyjne
Najlepiej nie odpowiadać wprost, żeby nie było z naszej strony deklaracji
TAKTYKI WOJNY PSYCHOLOGICZNEJ
Polegają na ataku skierowanym na przeciwnika, mający na celu podważenie jego kompetencji
Jego wiarygodności, jego statusu, jego autorytetu . Stosuje się w skrajnych sytuacjach, gdy druga strona nie negocjuje z nami tylko nam narzuca.
TECHNIKI PERSWAZJI
- jest to bardzo szczegółowe narzędzie które możemy zastosować ,
- jest to przekazanie drugiej stronie, że opinia jest właściwa,
- jest to przekonanie drugiej strony, że mamy racje,
Rodzaje:
wielkasprawa