Czy życie jest zawsze usłane różami.docx

(13 KB) Pobierz

Temat: Czy życie jest zawsze usłane różami?

   Cele:

Uczniowie potrafią:

·         określić cele pesymisty i optymisty,

·         współpracować i komunikować się w grupie,

·         selektywnie dobierać informacje z przeczytanego tekstu,

·         uczestniczyć w dyskusji,

·         dokonać autorefleksji,

·         wypowiadać własne myśli i sądy.

Metody:

mapa skojarzeń, szybkie czytanie, metoda tekstu przewod­niego, dyskusja,

graffiti.

Środki dydaktyczne:

artykuł Dariusza Dolińskiego, tekst przewodni do pracy w grupach,

mazaki, duże arkusze papieru.

Przebieg lekcji:

1. Podziel zespół klasowy na dwie grupy. Uczniowie w ciągu 5 minut opracują na arkuszach papieru własne mapy skojarzeń do określeń: „optymista", „pesymista".

2. Liderzy grup prezentują wykreślone mapy skojarzeń, które zawierają „blaski" optymisty i „cienie" pesymisty.

3. Rozdaj uczniom fragmenty tekstu Dariusza Dolińskiego pt. „Cienie optymizmu, blaski pesymizmu" oraz teksty prze­wodnie.

Na ich przeczytanie przeznacz uczniom 5 minut.

4. Opierając się na przeczytanym tekście, poleć uczniom uzu­pełnić swoje mapy skojarzeń o „cienie" optymistów i „blaski" pesymistów - uczniowie dalej pracują w tych samych grupach.

5. Podziel losowo klasę na dwie grupy uczniów i rozdaj im te­maty do dyskusji (czas na przygotowanie 5 minut):

Jaką rolę pełnią „cienie" optymizmu i „blaski" pesymizmu w naszym codziennym życiu? Czy optymistą lub pesymistą jest się czy się bywa?

6. Dyskusja czas (10 minut). Następnie uczniowie zapisują wnioski z dyskusji na tablicy.

7. Poproś uczniów o autorefleksję - analizę znanych im przy­padków „blasków" pesymizmu i „cieni" optymizmu. Chętni uczniowie przedstawiają je w dowolnej formie (słownej, graficz­nej lub scenki dramowej).

8. Na zakończenie poproś uczniów o uzasadnienie stwierdze­nia: „nawet najbardziej zadowoleni optymiści powinni czasami zdejmować z nosa różowe okulary".

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin