Temat: Czy życie jest zawsze usłane różami?
Cele:
Uczniowie potrafią:
· określić cele pesymisty i optymisty,
· współpracować i komunikować się w grupie,
· selektywnie dobierać informacje z przeczytanego tekstu,
· uczestniczyć w dyskusji,
· dokonać autorefleksji,
· wypowiadać własne myśli i sądy.
Metody:
mapa skojarzeń, szybkie czytanie, metoda tekstu przewodniego, dyskusja,
graffiti.
Środki dydaktyczne:
artykuł Dariusza Dolińskiego, tekst przewodni do pracy w grupach,
mazaki, duże arkusze papieru.
Przebieg lekcji:
1. Podziel zespół klasowy na dwie grupy. Uczniowie w ciągu 5 minut opracują na arkuszach papieru własne mapy skojarzeń do określeń: „optymista", „pesymista".
2. Liderzy grup prezentują wykreślone mapy skojarzeń, które zawierają „blaski" optymisty i „cienie" pesymisty.
3. Rozdaj uczniom fragmenty tekstu Dariusza Dolińskiego pt. „Cienie optymizmu, blaski pesymizmu" oraz teksty przewodnie.
Na ich przeczytanie przeznacz uczniom 5 minut.
4. Opierając się na przeczytanym tekście, poleć uczniom uzupełnić swoje mapy skojarzeń o „cienie" optymistów i „blaski" pesymistów - uczniowie dalej pracują w tych samych grupach.
5. Podziel losowo klasę na dwie grupy uczniów i rozdaj im tematy do dyskusji (czas na przygotowanie 5 minut):
Jaką rolę pełnią „cienie" optymizmu i „blaski" pesymizmu w naszym codziennym życiu? Czy optymistą lub pesymistą jest się czy się bywa?
6. Dyskusja czas (10 minut). Następnie uczniowie zapisują wnioski z dyskusji na tablicy.
7. Poproś uczniów o autorefleksję - analizę znanych im przypadków „blasków" pesymizmu i „cieni" optymizmu. Chętni uczniowie przedstawiają je w dowolnej formie (słownej, graficznej lub scenki dramowej).
8. Na zakończenie poproś uczniów o uzasadnienie stwierdzenia: „nawet najbardziej zadowoleni optymiści powinni czasami zdejmować z nosa różowe okulary".
apd61