WSTĘP
Adaptacja polega na przystosowaniu się jednostki lub grupy
do funkcjonowania w zmienionym środowisku społecznym. Dla małego dziecka takim środowiskiem jest przedszkole. Moment pójścia do przedszkola jest bardzo ważnym wydarzeniem, wręcz przełomowym
w jego życiu społecznym. Dla wielu dzieci oznacza on pierwsze kontakty z dużą grupą, których jakość jest znacząca dla rozwoju
i późniejszego funkcjonowania w różnych środowiskach, w myśl poglądów o utrwalaniu się zachowań i roli doświadczeń wyniesionych
z wczesnego dzieciństwa.
Proces przystosowania się dzieci 3-letnich do przedszkola może sprawić korzystne zmiany w rozwoju pod warunkiem, że będzie on przebiegał na miarę możliwości dziecka. Nie każdy 3-latek jest na tyle dojrzały i gotowy, aby temu procesowi samodzielnie nadać właściwy kierunek. Istnieje potrzeba wsparcia dziecka w tym działaniu przez intencjonalnie stworzone środowisko wychowawcze.
Aby stworzyć dzieciom lepszy start należy poznać trudności, jakie napotyka dziecko w początkowym okresie pobytu w przedszkolu, za najtrudniejsze należy uznać:
• zmianę dotychczasowych sposobów zaspokajania potrzeb
emocjonalnych i biologicznych • nawiązywanie kontaktów interpersonalnych z nieznajomymi ludźmi • zdobywanie szybkiej orientacji w środowisku materialnym
przedszkola • nabywanie poczucia przynależności do grupy społecznej • zmiana rytmu i trybu życia dziecka • inna pozycja dziecka w grupie przedszkolnej niż w rodzinie • zmiany w sytuacji rodzinnej wywołane faktem podjęcia przez matkę
pracy zawodowej.
TERMIN REALIZACJI : rok szkolny 2007/2008
ZAŁOŻENIA PROGRAMU :
Wieloletnie obserwacje momentu przekroczenia progu przedszkola przez nowo przyjęte dzieci wskazują na trudności, z jakimi znoszą one rozłąkę ze swoimi rodzicami. Trudności dotyczą nie tylko samych dzieci, dotyczą również rodziców oraz personelu przedszkola.
Program adaptacyjny jest działaniem pedagogicznym, które sprzyja rozładowaniu negatywnych doznań dziecka wywołanych gwałtownym rozstaniem z rodzicami i brakiem wiedzy o nowym środowisku.
Włączenie najbliższych w poznawanie przez dziecko nowego środowiska wychowawczego ułatwi mu nawiązanie kontaktu
z nauczycielką i rówieśnikami w warunkach komfortu psychicznego.
ZADANIA PROGRAMU :
q ograniczenie lęku i zachęcenie dzieci do przebywania w grupie przedszkolnej
q złagodzenie trudności w przystosowaniu się dzieci do przedszkola
q przystosowanie dzieci do warunków nowego otoczenia w sposób łagodny i bezstresowy
q przyzwyczajenie dzieci do przebywania w licznej grupie rówieśników
q włączenie rodziców do udzielania dziecku wsparcia psychicznego i pomocy w zakresie przystosowania dziecka do warunków życia przedszkolnego
q wzbogacenie pozytywnych doświadczeń dzieci w kontaktach
z dorosłymi i rówieśnikami.
CELE PROGRAMU :
q pomoc dzieciom w adaptacji do nowych warunków w środowisku przedszkolnym
q włączenie rodziców w działania adaptacyjne
q integracja środowiska rodzinnego i przedszkolnego.
FORMY REALIZACJI
Lp.
Forma działania
Cel
1.
Rozmowy indywidualne
z rodzicami i dziećmi podczas zapisywania dziecka
do przedszkola.
Zachęcanie do oglądania przedszkola i zabaw z dziećmi.
- nawiązanie kontaktu
- obserwowanie zabaw dzieci
- włączenie się do zabawy
2.
Zebranie informacyjne
z rodzicami.
- poznanie programu
adaptacji wstępnej
- poznanie oferty
edukacyjnej przedszkola
oraz rozkładu dnia
w przedszkolu
3.
Ankieta dla rodziców.
- zbieranie informacji
o dziecku, jego upodobaniach,
przyzwyczajeniach, jak
również oczekiwaniach
rodziców wobec przedszkola
4.
Praca w pierwszych dniach września dwu nauczycielek jednocześnie.
- stworzenie sytuacji
maksymalnego złagodzenia
stresu w początkowym okresie
5.
Poznawanie pomieszczeń przedszkola pod opieką nauczycielek
- oswajanie się z nowymi
pomieszczeniami
6.
Tablica grupowa pod hasłem
„To my”
- zamieszczenie na niej zdjęcia
każdego dziecka z datą
urodzin
- poczucie więzi z grupą
7.
Wspólne ustalenia dotyczące świętowania urodzin dziecka
w przedszkolu.
- wprowadzenie radosnego
nastroju
- integracja dzieci
8.
Metody pedagogiki zabawy, metoda ruchu rozwijającego
W. Sherborne jako dominujące formy pracy z dziećmi.
- rozładowanie napięcia
- wzajemne poznanie się
- integracja grupy
9.
Kontakty indywidualne rodziców z nauczycielkami.
- wymiana informacji
dotyczących dziecka
- wspólne ustalanie sposobów
postępowania
10.
Spotkania integracyjne, warsztaty z rodzicami.
11.
Proponowanie rodzicom książek bądź ciekawych artykułów.
- dostarczanie rodzicom wiedzy
nt. adaptacji i rozwoju
emocjonalno-społecznego
dzieci w wieku przedszkolnym
12.
Prowadzenie kącika dla rodziców.
- udostępnienie rodzicom
tekstów wierszy, piosenek
- zamieszczanie aktualności
z życia grupy, zdjęć z imprez
13.
Badanie opinii rodziców nt. dotychczas podjętych działań.
- możliwość dokonywania
ewaluacji
LITERATURA :
Gruszczyk – Kolczyńska E. Płaczę i rozpaczam, gdy muszę iść
do przedszkola „Wychowanie w przedszkolu” 2/1998
Lubowiecka J. Trudności dziecka w przystosowaniu się
do przedszkola „Wychowanie w przedszkolu” 6/2001
Przetacznikowa M. Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży
ADAPTACJĘ UŁATWIA :
q racjonalne podjęcie decyzji
q pozytywne nastawienie do przedszkola
q zaufanie do personelu
q wcześniejsze stworzenie okazji przebywania z innymi dorosłymi
q umożliwienie kontaktów z innymi dziećmi
q usamodzielnienie dziecka
q ...
oskaritos