pomagamy ptakom i zwierzetom.docx

(27 KB) Pobierz

1. Obejrzenie filmu animowanego „Opiekunowie zwierząt” z serii

„Bolek i Lolek”

Dzieci oglądają film, a następnie oceniają postępowanie chłopców i za pomocą „Buziek na torebkach” (szare koperty narysowanymi buźkami dzieci, wyrażającymi radość, smutek, złość itp.) określają uczucia własne, Bolka, Lolka i zwierząt występujących w filmie. Wymyślają własny tytuł.

 

2. Opowieść ruchowa

Wybierzemy się teraz na wycieczkę do lasu. Jest zimno, więc musimy ubrać się ciepło. Wkładamy buty, kurtkę, zapinamy guziki lub zasuwamy zamek, itd. (dzieci ilustrują ruchem kolejne czynności ubierania się). Wyciągamy z górnej półki szafy plecak (wspięcie na palce, wyciągnięcie ramion w górę jak najwyżej) i chowamy w nim niespodzianki dla zwierząt (ziarenka dla ptaków zatopione w tłuszczu oraz siano i marchewki). Jesteśmy gotowi. Zanim jednak rozpoczniemy naszą zimową wędrówkę, przypomnijcie mi jak trzeba zachowywać się w lesie (odpowiedzi dzieci: nie wolno śmiecić, krzyczeć ponieważ zwierzęta boją się hałasu, itp.) Cicho maszerujemy i rozglądamy się na boki, spoglądamy na korony drzew pokryte śnieżnymi czapami(skłony głowy odpowiednio do sytuacji). Brodzimy w głębokim śniegu (marsz z wysokim unoszeniem kolan), toczymy śnieżne kule i lepimy bałwany. Na polanie kicał zajączek i doprowadził nas do dziwnych znaków na śniegu (tropów zwierząt). Przyglądamy się im uważnie, porównujemy ich kształt i wielkość, próbujemy odgadnąć czyje to tropy (niedźwiedź, lis i zając - dzieci weryfikują swoje przypuszczenia z sylwetami ukrytymi za drzewami).Nagle zerwał się wiatr (dzieci naśladują odgłosy i siłę wiatru wykorzystując: folię, celofan, gazety, itp.), drzewa pochylają się na boki (skłony tułowia w prawo i w lewo). Niebo zachmurzyło się i zaczął padać śnieg (nauczycielka rzuca w górę dużo małych papierowych gwiazdek). Płatki śniegu wirując powoli spadają na ziemię.

Chcemy je złapać, ale jest to niemożliwe, ponieważ topią się na naszych ciepłych dłoniach (dzieci zbierają więc płatki... śniegu wykorzystując plastikowe rurki do napojów; rurkę przykładają do gwiazdki-wdech, przenoszą i opuszczają - wydech). Zrobiło się późno, pora wracać do domu.

Chcemy jeszcze pobawić się na śniegu przy piosence „Tak się zachmurzyło" (wznoszenie i stopniowe opuszczanie rąk, tworzenie „sanek" w parach- zgodnie z tekstem piosenki). Żegnamy las, pamiętamy również o zwierzętach - zawieszamy na drzewach wcześniej przygotowane niespodzianki - zatopione w tłuszczu nasiona oraz ziarenka dla ptaków, wykładamy w paśniku marchewkę i siano, i pełni wrażeń wracamy do przedszkola.

 

**********************************************************************************

1. „Dzień dobry, dobry mamy dzień” – śpiew piosenki ilustrowanej ruchem, powitanie, stworzenie miłej atmosfery w grupie.

Zgromadzenie dzieci w kąciku przyrody. Słuchanie opowiadania nauczyciela na podstawie tekstu S. Szuchowej „Spiżarnia ptaków” ilustrowanego sylwetami ptaków.

„Co tak miło pachnie w przedszkolu?

Na stole krupnik w talerzach czeka.

Już czas na obiad, a tam na polu głodna gromadka ćwierka, narzeka...

- Dajcie mi muchę!

- Zjadłbym jagódkę!

- Gdzie się podziały glisty tłuściutkie? Sikorka woła:

- Ja lubię tłusto. A wróbel nudzi:

- W brzuszku mi pusto! Przybiegła wrona i tak powiada:

- Na pewno ptaszki nie wiedzą o tym, że dziś w przedszkolu była narada tych wszystkich dzieci, co zupę jedzą. Po tej naradzie coś tam majstrują...

- Chyba te dzieci karmnik budują? Zrobił się rwetes nie byle jaki.

- Dzieci nam pewnie dadzą przysmaki.

Więc każdy ptaszek w okienko zerka, pcha się, podfruwa, kwili i ćwierka:

- O, są maleńkie ziarenka lnu.

- O, są owocki czarnego bzu.

- Kulki jałowca.

- Krasna kalina.

- Mięso i żyłki.

- I jarzębina.

- Jest mak, słonecznik i okruszynki.

- Jest kawałeczek tłustej słoninki.

Cała gromada co dzień się zleci tu, do przedszkola, do miłych dzieci."

 

2.Rozmowa z dziećmi na temat: „Dlaczego i jak należy karmić ptaki zimą” na podstawie własnych przeżyć i wysłuchanego opowiadania:

- Jakie ptaki, wymień ich nazwy, zostały u nas na zimę, a które przyleciały do nas z dalekiej

Północy?

- W jaki sposób ludzie dbają o ptaki zimą?

- Czy zapamiętaliście jakie ptaki mają swoje smakołyki: ziarna, nasiona, słoninę, owoce.

- Nazwanie i podpisanie nazw niektórych ptaków w karmniku – czytanie globalne: sikorka, gil,

gawron, Pokarm dla ptaszków.

 

3.Zabawa ruchowa - „Ptaszki w karmniku”; na dywanie leżą kolorowe koła – „nietypowe pomoce. Zadaniem dzieci jest podejście do wybranego kółka – karmnika”, odszukanie i rozpoznanie ptaszka – podejście i zabranie ptaszka na paluszek. Dzieci – ptaszki poruszają się w rytm muzyki, na przerwę śpieszą do swojego karmnika – kółka. 3x Odłożenie pomocy w wyznaczone miejsce

********************************************************************************

Mali przyjaciele – budowa karmnika

 

Cele ogólne:

 

*        Pogłębianie wiadomości dzieci o warunkach życia ptaków w okresie jesienno – zimowym;

 

*        uświadamianie dzieciom konieczności dokarmiania ptaków;

 

*        zapoznanie dzieci z różnymi sposobami dokarmiania ptaków;

 

*        utrwalenie nazw ptaków przylatujących do karmnika;

 

*        zachęcanie do aktywnego uczestnictwa w zajęciach;

 

*        rozwijanie sprawności manualnej.

 

*        bezpieczne korzystanie z narzędzi, materiałów.

 

Cele operacyjne: (dziecko…)

 

*        Potrafi opowiedzieć o „głodnej sikorce”;

 

*        zna różne sposoby dokarmiania ptaków;

 

*        prawidłowo reaguje na sygnał dźwiękowy;

 

*        wie, jakie ptaki przylatują do karmnika;

 

*        potrafi współpracować z grupą;

 

*        wyraża swoje zainteresowanie poprzez czynne uczestnictwo;

 

*        zna podstawowe zasady bezpiecznego korzystania z wybranych narzędzi, materiałów.

 

 

 

Środki wspomagające działania:

 

Opowiadanie „Głodna sikorka” D. Niewoli, ilustracje, ruchome sylwety, obrazki różnego rodzaju karmników,

 

nasiona i ziarna (słonecznik, siemię lniane, kasza, mak, jarzębina, itp.),

 

obręcze, grzechotka, bębenek, listewki, sklejki, gwoździe, młotek, kaseta magnetofonowa z nagraniem odgłosów ptaków, magnetofon.

 

 

 

Przebieg:

 

„Głodna sikorka”

 

- słuchanie opowiadania nauczycielki w oparciu o utwór D. Niewoli z wykorzystaniem ilustracji i sylwet ptaków.

 

Zwrócenie uwagi dzieci na rodzaj pokarmu, który lubią ptaszki.

 

2)   „Zaczynamy dokarmiać ptaki”

 

·       oglądanie różnych rodzajów karmników na obrazkach;

 

·       oglądanie i nazywanie zgromadzonych w sali nasion i ziaren – słonecznik, siemię lniane, kasza, mak, jarzębina, itp.

 

3)   „Karmimy ptaki” - zabawa ruchowa.

 

Nauczycielka rozkłada w różnych miejscach sali obręcze, które w zabawie spełniać będą rolę karmników.

 

Wybiera taką samą liczbę dzieci i ustala, do którego „karmnika” które dziecko sypać będzie ziarenka.

 

Pozostałe dzieci będą ptaszkami. Ptaszki poruszają się przy akompaniamencie muzyki. Na glos grzechotki zatrzymują się.

 

Do karmników podchodzą dzieci i sypią ziarenka poczym odchodzą na bok. Na dźwięk bębenka ptaszki podbiegają do karmników

 

i dziobią ziarenka (stukają palcami o podłogę).

 

Zabawę powtarzamy kilka razy zmieniając role dzieci.

 

4)   „Karmnik dla ptaków”

Nauczycielka bardzo dokładnie wyjaśnia dzieciom sposób wykonania karmnika dla ptaków;

pokazuje i omawia materiały potrzebne do wykonania karmnika.

 

Następnie wspólnie z dziećmi przystępuje do pracy zwracając szczególną uwagę

 

na bezpieczne posługiwanie się narzędziami, materiałem.

 

W czasie pracy słuchanie nagrania odgłosów ptaków z kasety magnetofonowej.

 

 

Włożenie wcześniej przygotowanego pokarmu do karmnika – podkreślenie dzieciom

 

         konieczności systematycznego dokarmiania ptaków zimujących u nas zarówno w domu jak i w przedszkolu.

Czynności porządkowe po zajęciach.

 

5)   Wyjście do ogródka przedszkolnego – umieszczenie karmnika na placu przedszkolnym.

 

6)   Powrót do przedszkola

 

Po powrocie do przedszkola zachęcanie dzieci do codziennej obserwacji karmnika – czy przylatują ptaki,

 

próby rozpoznawania i nazywania ich. Nauczycielka zachęca dzieci do wspólnego odszukiwania gości z karmnika w atlasie ptaków

 

i do wykonania własnego albumu.

 

        Na zakończenie zajęcia słuchanie wiersza „Domek dla ptaszków” I. Suchorzewskiej.

 

 

 

 

 

Literatura

 

GŁODNA SIKORKA Dorota Niewola

 

      Było zimno. Na placu leżała gruba warstwa śniegu i Jaś idąc do przedszkola brnął w olbrzymich zaspach. Zatrzymał się, ulepił kulkę, rzucił ją daleko przed siebie i właśnie wówczas dostrzegł coś kolorowego.

 

Jakaś żółto – niebieska odrobinka uparcie drążyła w śniegu dziurkę.

 

-        Spójrz, mamusiu, to sikorka modra. Co ona robi? - spytał.

 

-        Może szuka Jakiegoś robaczka? Pewno chciałaby coś zjeść.

 

-        Przecież nic nie znajdzie…  - martwił się chłopiec.

 

        Ale sikorka o tym nie wiedziała. Była głodna. Tak głodna, że aż słyszała burczenie w swoim brzuszku. Nie jadła już prawie drugi dzień. Uniosła do góry łebek i zobaczyła szybującą w górze swoją siostrzyczkę.

 

-        Leć ze mną - ćwierkał ptaszek - Znalazłam prawdziwą restaurację.

 

Owa restauracja to był karmnik, który stał w przedszkolnym ogrodzie.

 

Ziarenka, kasza, słonina - to prawdziwa uczta dla wygłodniałych ptaków.

 

-        Mniam, ale pyszności… - szepnęła uszczęśliwiona sikorka. - Już nie będę głodna.

 

Ale gdy przyfrunęła do karmnika - nic w nim nie znalazła.

 

-        Przedszkolaki zapomniały - pomyślała.

 

Usiadła na parapecie okna i uderzyła dzióbkiem w szybę:

 

-        Puk, puk... - jestem głodna.

 

-        Puk, puk - dajcie jeść ptaszkom, puk, puk, puk…

 

-        Czy ją ktoś usłyszy?

 

 

 

DOMEK DLA PTASZKÓW  Irena Suchorzewska

 

Dziś w przedszkolu, Krzyś i Tomek

 

Zmajstrowali ptaszkom domek.

 

Jest podłoga, jest i daszek, żeby się mógł schować ptaszek.

 

Jest tam miejsce na okruszki dla wróbelka, pośmieciuszki,

 

Jest i gwoździk na skwareczki dla łakomej sikoreczki.

 

 

**********************************************************************************

 

 

                                              Scenariusze  sytuacji edukacyjnej

 

 

Temat:               Opowiadanie twórcze dzieci na podstawie utworu D.  Niewoli pt. „Głodna sikorka” wymyślenie zakończenia akcji opowiadania; co przygotuje Jaś z kolegami dla głodnej sikorki w przedszkolu.

 

Cele ogólne:

 

-        Utrwalanie nazw ptaków przylatujących do karmnika.

-        Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat.

-        Kształtowanie właściwych, aktywach postaw wobec przyrody i jej ochrony.

-        Rozwijanie ufności we własne możliwości twórcze.

 

 

Cele operacyjne:

 

-        Dziecko rozróżnia i nazywa ptaki przylatujące do karmnika.

-        Rozumie potrzebę opiekowania się ptakami.

-        Umie ułożyć pracę z figur geometrycznych.

 

 

Metody:   słowna – rozmowa

                                  oglądowa – pokaz

                 czynna –  samodzielnych doświadczeń

 

Forma: zbiorowa, indywidualna.

 

Pomoce:               obrazek – puzzle, ilustracje do opowiadania, sylwetki ptaki przy karmnikach, emblematy ptaków do zabawy, tacki, klej, kartki wycięte figury geometryczne z papieru kolorowego.

 

Przebieg

 

  1. Ułożenie obrazka z części przez chętne dziecko nazwanie tego, co ułożyło – ptaki
    w karmniku.

Wspólne omówienie ułożonego obrazka.

-        kto rozpozna i nazwie ptaki ?

-        czego szukają w karmniku ?

-        co je może ucieszyć ?

 

  1. Słuchanie opowiadania D. Niewoli pt. ”Głodna sikorka” zakończonego pytaniem „Czy ktoś usłyszy sikorkę?” ilustrowanego obrazkami.

 

  1. Omówienie twórcze treści utworu:

 

a)      odpowiadanie na pytania:

 

-        gdzie szedł Jaś z mamą ?

-        co zrobiła głodna sikorka ?

-        o czym Jaś opowiedział w przedszkolu ?

 

- 2 -

 

b)      wspólne wymyślanie zakończenia utworu:

 

-        jak postąpią dzieci w przedszkolu ?

-        co przygotują dla ptaszków ?

-        jak wy postąpilibyście widząc głodne, zziębnięte ptaki ?

-        jakie znacie sposoby dokarmiania ptaków ?

 

  1. Rozmowa na temat dokarmiania ptaków w okresie zimy, dlaczego opiekujemy się ptakami; nazywanie sylwetek ptaków, które dzieci spotkały przy swoich domowych karmnikach i za oknem naszego przedszkolnego.

Przeliczanie ptaków liczebnikami głównymi przy domowym oraz przy przedszkolnym karmniku. Określanie ich położenia względem karmnika (obok, na, w, przed) rozwijanie umiejętności określania ptaków w przestrzeni.

Wybranie kolejnych dwóch chętnych dyżurnych, którzy przez cały tydzień będą wspólnie z nauczycielką dokarmiać nasze przedszkolne ptaki.

 

  1. Zabawa ruchowa „Ptaki w karmniku” wg własnego pomysłu z wykorzystaniem nagrania śpiewu ptaków. Gdy gra muzyka i słychać odgłosy ptaków dzieci
    z emblematami ptaków (wróble, sikorki, gila) biegają po sali a na przerwę w muzyce fruną do karmnika (ilustracji rozłożonych karmników) i naśladują jedzenie ptaków stukają paluszkami o dywan.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin