„Radość aniołów Bożych"
Cele lekcji
Uczeń powinien;
· wiedzieć, że nawrócenie grzesznika jest źródłem radości samego Boga;
· rozumieć, że Bóg szuka grzesznika, bo kocha wszystkich ludzi i chce być blisko nich;
· umieć wyjaśnić przesłanie przypowieści o zaginionej owcy i zgubionej drachmie;
· uwielbić Boga za Jego miłosierdzie.
Metody:
metoda słowna: uproszczona synektyka, zmodyfikowany list, praca z książką
Środki dydaktyczne:
podręcznik
Przebieg lekcji
1. Celem pierwszego etapu lekcji Jest zapoznanie uczniów z niektórymi zwyczajami pasterskimi w Palestynie. Wyjaśniamy, że od czasów Abrahama w Palestynie masowo hoduje się owce. Przez wieki ta gałąź hodowli była głównym źródłem utrzymania mieszkańców tego obszaru.
Uczniowie korzystają z „Atlasu biblijnego" (s. 14) oraz z informacji zamieszczonych na marginesie podręcznika, uzupełniaj ą swój ą wiedzę na temat owiec i ich hodowli,
Jeśli czas na to pozwoli, można podać jeszcze inne szczegóły życia pasterskiego, np. na podstawie: F, H. Wight, Obyczaje krajów biblijnych, Warszawa 1999, ss. 128-148[1].
2. Kolejny etap lekcji ma na celu analizę przypowieści o zaginionej owcy i zgubionej drachmie.
Na wstępie przypominamy, czym jest przypowieść (patrz kat. 34). Odczytujemy temat lekcji i informujemy, że na lekcji spróbujemy odkryć sens, znaczenie tego cytatu, analizując kolejne przypowieści.
3. Czytamy tekst Łk 15, 1-6. Z przeczytanego tekstu wypisujemy słowa, które uczniowie uznają za najistotniejsze. Mogą to być zarówno słowa występujące w tekście, jak i takie, które mają z nim związek. Przykładowo: owca, pasterz, zgubienie, znalezienie, radość, przyjaciele.
Czytamy Łk 15, 7. W oparciu o ten tekst i wiedzę uczniów staramy się wyjaśnić poszczególne elementy przypowieści, które wypisaliśmy na tablicy.
Przykładowo:
owca —> człowiek
pasterz —> Bóg
zgubienie —> grzech
ramiona —>bliskość
znalezienie —> nawrócenie, przebaczenie
radość —> wspólnota z Bogiem
przyjaciele —> Kościół
W podobny sposób możemy przeanalizować przypowieść o zgubionej drachmie.
4. Kolejny etap lekcji ma na celu wyjaśnienie sensu przypowieści.
5. Uczniowie zamykają podręczniki (!).
Dzielimy uczniów na zespoły 4-osobowe. Informujemy, że są oni autorami podręcznika do religii dla kl. 5. W podręczniku znajduje się zawsze wyjaśnienie przeczytanego tekstu oznaczone lampką oliwną. Prosimy, by uczniowie napisali, jakie wyjaśnienie powinno znaleźć się w podręczniku jako komentarz do przeczytanych przed chwilą przypowieści. Pomocą w wykonaniu tego zadania jest zapis na tablicy. Po wykonaniu zadania przedstawiciele grup odczytuj ą rezultaty pracy.
6. Podsumowaniem może być odczytanie tekstu z bloku interpretacyjnego.
7. Zastanawiamy się:
· W jaki sposób dzisiaj Bóg szuka ludzi, którzy od Niego odeszli?
· Przez kogo stara się dzisiaj przyprowadzić ich do siebie?
8. W podsumowaniu wskazujemy, że Pan Bóg nigdy nie odwraca się od człowieka. Na różne sposoby stara się go odnaleźć i przyprowadzić do siebie.
9. Modlitwa - podziękowanie Panu Bogu za Jego miłosierdzie słowami modlitwy z bloku refleksyjnego.
1
[1] Odmienny obraz zwyczajów pasterskich przedstawia ks. E. Szymanek, patrz: Ks. E. Szymanek, Wykład Pisma Świętego Nowego Testamentu, Poznań, 1990, s. 131.
didonka