Radość aniołów Bożych.doc

(31 KB) Pobierz
35

„Radość aniołów Bożych"

 

Cele lekcji

Uczeń powinien;

·         wiedzieć, że nawrócenie grzesznika jest źródłem radości samego Boga;

·         rozumieć, że Bóg szuka grzesznika, bo kocha wszystkich ludzi i chce być blisko nich;

·         umieć wyjaśnić przesłanie przypowieści o zaginionej owcy i zgubionej drachmie;

·         uwielbić Boga za Jego miłosierdzie.

 

Metody:

metoda słowna: uproszczona synektyka, zmodyfikowany list, praca z książką

 

Środki dydaktyczne:

podręcznik

 

Przebieg lekcji

 

1. Celem pierwszego etapu lekcji Jest zapoznanie uczniów z niektórymi zwyczajami pasterskimi w Palestynie. Wyjaśniamy, że od czasów Abrahama w Palestynie masowo hoduje się owce. Przez wieki ta gałąź hodowli była głównym źródłem utrzymania mieszkańców tego obszaru.

Uczniowie korzystają z „Atlasu biblijnego" (s. 14) oraz z informacji zamieszczonych na marginesie podręcznika, uzupełniaj ą swój ą wiedzę na temat owiec i ich hodowli,

Jeśli czas na to pozwoli, można podać jeszcze inne szczegóły życia pasterskiego, np. na podstawie: F, H. Wight, Obyczaje krajów biblijnych, Warszawa 1999, ss. 128-148[1].

 

2. Kolejny etap lekcji ma na celu analizę przypowieści o zaginionej owcy i zgubionej drachmie.

Na wstępie przypominamy, czym jest przypowieść (patrz kat. 34). Odczytujemy temat lekcji i informujemy, że na lekcji spróbujemy odkryć sens, znaczenie tego cytatu, analizując kolejne przypowieści.

 

3. Czytamy tekst Łk 15, 1-6. Z przeczytanego tekstu wypisujemy słowa, które uczniowie uznają za najistotniejsze. Mogą to być zarówno słowa występujące w tekście, jak i takie, które mają z nim związek. Przykładowo: owca, pasterz, zgubienie, znalezienie, radość, przyjaciele.

Czytamy Łk 15, 7. W oparciu o ten tekst i wiedzę uczniów staramy się wyjaśnić poszczególne elementy przypowieści, które wypisaliśmy na tablicy.

Przykładowo:

owca —> człowiek

pasterz —> Bóg

zgubienie —> grzech

ramiona —>bliskość

znalezienie —> nawrócenie, przebaczenie

radość —> wspólnota z Bogiem

przyjaciele —> Kościół

W podobny sposób możemy przeanalizować przypowieść o zgubionej drachmie.

 

4. Kolejny etap lekcji ma na celu wyjaśnienie sensu przypowieści.

5. Uczniowie zamykają podręczniki (!).

Dzielimy uczniów na zespoły 4-osobowe. Informujemy, że są oni autorami podręcznika do religii dla kl. 5. W podręczniku znajduje się zawsze wyjaśnienie przeczytanego tekstu oznaczone lampką oliwną. Prosimy, by uczniowie napisali, jakie wyjaśnienie powinno znaleźć się w podręczniku jako komentarz do przeczytanych przed chwilą przypowieści. Pomocą w wykonaniu tego zadania jest zapis na tablicy. Po wykonaniu zadania przedstawiciele grup odczytuj ą rezultaty pracy.

 

6. Podsumowaniem może być odczytanie tekstu z bloku interpretacyjnego.

 

7. Zastanawiamy się:

·         W jaki sposób dzisiaj Bóg szuka ludzi, którzy od Niego odeszli?

·         Przez kogo stara się dzisiaj przyprowadzić ich do siebie?

 

8. W podsumowaniu wskazujemy, że Pan Bóg nigdy nie odwraca się od człowieka. Na różne sposoby stara się go odnaleźć i przyprowadzić do siebie.

 

9. Modlitwa - podziękowanie Panu Bogu za Jego miłosierdzie słowami modlitwy z bloku refleksyjnego.

 

 

 

1

 


[1] Odmienny obraz zwyczajów pasterskich przedstawia ks. E. Szymanek, patrz: Ks. E. Szymanek, Wykład Pisma Świętego Nowego Testamentu, Poznań, 1990, s. 131.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin