Przygotowanie na.doc

(31 KB) Pobierz
9

Przygotowanie na „pełnię czasu"

 

Cele lekcji

Uczeń powinien:

·         wiedzieć, z jakim posłannictwem wystąpił prorok Jeremiasz;

·         rozumieć, na czym polega Nowe Przymierze;

·         umieć wyjaśnić, co to jest „pełnia czasu";

·         kształtować postawę wierności.

 

Metody:

metoda słowna; pogadanka, praca z podręcznikiem; metoda zajęć praktycznych: śpiew piosenki

 

Środki dydaktyczne:

podręcznik ucznia, arkusz szarego papieru, klej, kolorowe karteczki

 

Przebieg lekcji

 

1. Katechezę rozpoczynamy od uświadomienia uczniom, jakie obietnice, słowa przysięgi składają ludzie różnych grup zawodowych lub społecznych. W tym celu dzielimy klasę na grupy i prosimy, by uczniowie wypisali na kartkach obietnice składane przez:

grupa l - narzeczonych podczas przysięgi małżeńskiej

grupa 2 - ucznia klasy pierwszej rozpoczynającego naukę

grupa 3 - żołnierza składającego przysięgę

grupa 4 - lekarza rozpoczynającego swą pracę wśród chorych

grupa 5 - kapłana powierzającego swoje życie Chrystusowi.

 

2. Wyniki pracy uczniów zapisujemy na tablicy w formie tabeli

 

3. Kontynuując temat, rozmawiamy z uczniami;

·         Jak ludzie różnych zawodów, grup społecznych realizują słowa przysięgi, obietnicy w swoim codziennym życiu?

 

4. W podsumowaniu zwracamy uwagę, że człowiekowi czasami nie udaje się dochować składanych obietnic, przyrzeczeń, stów przysięgi.

 

5. Odwołujemy się do wiadomości zdobytych przez uczniów na poprzedniej lekcji. Pytamy:

·         Jaką obietnicę dał Pan Bóg Izraelitom znajdującym się w niewoli babilońskiej?

(Stwierdzamy, że Pan Bóg obiecał oczyścić naród z wszelkich grzechów, jeżeli będą Jemu posłuszni i zawrócą z drogi grzechu).

 

6. Uczniowie zapoznają się z sytuacją Narodu Wybranego w czasach działalności proroka Jeremiasza. W tym celu czytają pierwszy akapit bloku interpretacyjnego („Stwórca w swojej wielkiej miłości... pomyślnością w jego ziemi"). Na jego podstawie powinni dojść do następujących stwierdzeń:

- Pan Bóg troszczył się o Naród Wybrany także wtedy, gdy ten znalazł się pod obcym panowaniem;

- do osamotnionych ludzi Stwórca posyła proroka Jeremiasza;

- Izraelici nie chcieli słuchać słów proroka i doprowadzili do jego uwięzienia;

- prorok Jeremiasz wlewał nadzieję w serca Izraelitów.

 

7. Poprzez odczytanie pierwszego tekstu biblijnego (Jr 31, 31-33) uczniowie dowiadują się, co zapowiadał Jeremiasz w głoszonym przez siebie proroctwie. Wynik pracy zapisują w zeszytach lub na karteczkach, które następnie przyklejają do arkusza szarego papieru, układając je tematycznie (np. w kolumnach). Wśród odpowiedzi mogą się znaleźć następujące:

- zawarcie nowego przymierza;

- przymierze wypisane w sercu;

- Stwórca będzie ich Bogiem, a oni będą Jego ludem.

 

8. Aby dowiedzieć się, na czym polegało nowe przymierze zapowiadane przez proroka, uczniowie odczytują drugi tekst biblijny (Ga 4, 4-5) oraz drugą część bloku interpretacyjnego („Proroctwo Jeremiasza... a Stwórca ich Jedynym Bogiem").

 

9. Podsumowując, wskazujemy, że nowe przymierze jest związane z przyjściem na świat Pana Jezusa. Wtedy wypełniły się wszystkie obietnice przekazywane ludziom przez proroków. Jeremiasz przygotowywał Naród Wybrany na to wydarzenie i zapowiadał ten moment. Na mocy tego przymierza staliśmy się Ludem Bożym, własnością Stwórcy, a On jest naszym Ojcem. Jest to najdoskonalsze przymierze, ponieważ Chrystus przez swoja, śmierć na krzyżu wykupił nas od grzechu i uczynił dziećmi Boga.

 

10. Prosząc Pana Boga o dar wierności zawartemu przymierzu śpiewamy piosenkę: „Bóg nad swym ludem" (słowa znajdują się w bloku refleksyjnym podręcznika ucznia).

 

 

2

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin