Sprawiedliwy Józef.doc

(32 KB) Pobierz
32

 

Sprawiedliwy Józef

 

Cele lekcji

Uczeń powinien:

·         wiedzieć, kim był Józef;

·         umieć wymienić najważniejsze wydarzenia z jego życia;

·         umieć wskazać wydarzenia świadczące o opiece Bożej nad Józefem;

·         umieć wyjaśnić, dlaczego Józefa możemy nazwać człowiekiem sprawiedliwym.

 

Metody

indywidualne wykonanie zadania, praca z podręcznikiem, opowiadanie, rozmowa kierowana, słoneczko

 

Środki dydaktyczne

kartki z skserowanym zadaniem dla uczniów, podręcznik ucznia, arkusz szarego papieru, kolorowe karteczki, klej

 

Przebieg lekcji

 

1. Modlitwa.

 

2. Wprowadzamy uczniów w temat, mówiąc, że poznają wyjątkowego człowieka pochodzącego z rodu Abrahama.

·         Kto jest tą osobą? - odpowiedź na to pytanie uzyskamy, rozwiązując zadanie.

 

3. Rozdajemy kartki z skserowanym zadaniem i prosimy o rozwiązanie i zapisanie hasła, które brzmi: Józef Egipski.

 

4. Uczniowie zapoznają się w podręczniku z drzewem genealogicznym rodu Abrahama i odszukują w nim Józefa.

 

5. Opowiadamy historię jego życia. Zwracamy uwagę na następujące fakty:

- wyróżnianie przez ojca;

- niechęć braci i sprzedanie go karawanie kupieckiej;

-pobyt w domu Potifara;

- niezasłużona kara - więzienie;

- trafna interpretacja snów faraona;

- zdobycie godności zarządcy królewskiego;

- spotkanie po latach z braćmi i ojcem.

W trakcie opowiadania katechety uczniowie zapoznają się z ilustracjami znajdującymi się w podręczniku.

 

6. Odczytujemy tekst z Pisma Świętego znajdujący się w bloku biblijnym.

 

7. Prowadzimy rozmowę:

·         Komu bracia Józefa zawdzięczają ocalenie?

(jeżeli uczniowie nie podadzą odpowiedzi wskazującej na Boga, należy nakierować ich na taką odpowiedź)

·         Które fragmenty przeczytanego tekstu biblijnego wskazują na to, że bracia zawdzięczają Bogu ocalenie?

·         Co w tym kontekście możemy powiedzieć o Bogu? Jak postępuje wobec ludzi?

·         Dlaczego Bóg wybrał właśnie Józefa? Które cechy postępowania Józefa mogły podobać się Panu?

 

8. Podsumowując, stwierdzamy, że nasze potoczne rozumienie sprawiedliwości jest inne niż przedstawione w Biblii. W Bożych oczach sprawiedliwym jest ten, który słucha Jego nakazów, potrafi być wielkodusznym i sprawiedliwie przebaczającym,

 

9. Rozmawiamy na temat umiejętności bycia człowiekiem sprawiedliwym:

·         W jakich sytuacjach okazaliście przebaczenie drugiej osobie lub doznaliście przebaczenia?

·         W której modlitwie w szczególny sposób jest mowa o przebaczeniu?

·         Co znaczą słowa: „...i odpuść nam nasze winy, jako i my odpuszczamy naszym winowajcom"?

 

10. Wspólnie odmawiamy modlitwę: „Ojcze nasz" poprzedzoną chwilą zastanowienia się nad swoim postępowaniem. Jeżeli pozostanie czas, można zrobić podsumowanie katechezy metodą „słoneczka". Uczniowie indywidualnie lub w grupach wypisują na 2 - 3 karteczkach odpowiedź napytanie:

·         Jakich cech mogę się nauczyć od Józefa, aby i o mnie można było powiedzieć: „człowiek sprawiedliwy"?

Karteczki przyklejają do arkusza szarego papieru w taki sposób, że te, które przedstawiają tę samą treść, tworzą jeden promień.

 

Przykład:

Od Józefa mogę się nauczyć:

- przebaczenia

-troski o rodzinę

- zaufania.

 

 

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin