CB radio.pdf

(35 KB) Pobierz
112795864 UNPDF
Wiadomosci, Gospodarka, Biznes, Ekologia, Srodowisko
CB-Radio w samochodzie
Szybko rosn±ca popularno¶æ CB-Radia nie dziwi - korzystanie z tego ¶rodka ł±czno¶ci przynosi wiele
korzy¶ci. Ale bez pewnej dyscypliny u¿ytkowników stanie siê bezu¿yteczny.
Popularno¶æ CB-Radia (z ang. Citizens Band: "fala obywatelska") szybko ro¶nie. Charakterystyczne
anteny widaæ dzi¶ na niemal ka¿dym samochodzie ciê¿arowym, od kilku miesiêcy błyskawicznie
przybywa ich tak¿e na dachach osobówek. W eterze na kanale 19 coraz wiêcej za¶ ostrze¿eñ o korkach,
wypadkach i patrolach policji.
CB-Radio popularne dziêki kierowcom
Jak zapewne pamiêta wielu czytelników, nie jest to pierwsza fala popularno¶ci CB-Radia w naszym kraju.
Na pocz±tku lat 90., kiedy dziêki zniesieniu rozmaitych administracyjnych ograniczeñ rodem z PRL-u
Polacy uzyskali szerszy dostêp do amatorskiej ł±czno¶ci radiowej, anteny CB widaæ było nie tylko na wielu
autach, lecz tak¿e i domach. Rozmowy dosłownie o wszystkim prowadzono tak zawziêcie, ¿e w wiêkszych
miastach bardzo trudno było znale¼æ wolny kanał. W wielu sytuacjach ł±czno¶æ w "pa¶mie obywatelskim"
wspomagała "kulej±c±" telefoniê przewodow± (młodym czytelnikom nale¿y siê wyja¶nienie, ¿e kilkana¶cie
lat temu telefon był dobrem deficytowym) i była substytutem nieistniej±cych wtedy komórek. Z czasem
telefonów przybyło i moda na CB-Radio wygasła. Pozostali przy nim tylko najbardziej zawziêci miło¶nicy
(którzy stali siê de facto krótkofalowcami) oraz czê¶æ kierowców samochodów ciê¿arowych,
korzystaj±cych z "pasma obywatelskiego", podobnie jak ich koledzy na całym ¶wiecie. Renesans CB-Radia
nast±pił w ostatnich latach włanie za spraw± kierowców. W firmach sprzedaj±cych sprzêt CB nie maj±
w±tpliwo¶ci - faktem przełomowym było pojawienie siê na drogach inspektorów Inspekcji Transportu
Drogowego. Ich działania błyskawicznie zwiêkszyły popularno¶æ CB-Radia w¶ród kierowców zawodowych.
A potem o korzy¶ciach z u¿ywania "radyjka" dowiedzieli siê amatorzy.
Mo¿e ochroniæ nie tylko przed mandatami
Czy CB-Radio słu¿y tylko do ostrzegania o "mi¶kach" (policjantach) i "krokodylach" (inspektorach ITD)?
Oczywi¶cie - nie. W czasach komórek rzadziej wykorzystywane jest ju¿ do wzywania pomocy, ale w
podbramkowej sytuacji z cał± pewno¶ci± mo¿e okazaæ siê nieocenione, choæby wtedy gdy mamy
rozładowan± bateriê w telefonie. W du¿ych aglomeracjach na tzw. kanale drogowym czê¶ciej nawet ni¿ o
policyjnych patrolach mówi siê o wypadkach utrudniaj±cych ruch, korkach czy mo¿liwych trasach
objazdowych. Zreszt± zawsze - nie tylko w du¿ych miastach, ale te¿ poza nimi - korzystanie z "radyjka"
mo¿e z powodzeniem zast±piæ nawigacjê samochodow±. ¯yczliwi koledzy zza kierownicy potrafi± bowiem
zazwyczaj wskazaæ nie tylko najlepsz± trasê do miasta A czy na ulicê B (i to z uwzglêdnieniem tona¿u
auta), lecz tak¿e poło¿enie konkretnych obiektów, takich jak przedsiêbiorstwa, magazyny, centra
handlowe itd. Spytani przez "A¦" policjanci z Biura Prewencji KG Policji nie mieli wiêkszych w±tpliwo¶ci,
¿e ogólny bilans korzystania z CB-Radia jest dodatni. Je¶li kierowcy - słysz±c przez radio o patrolach -
zwalniaj±, i to w promieniu kilku kilometrów od radiowozu, to przecie¿ jest to po¿±dany efekt. Natomiast
ostrze¿enia o wypadkach, zatorach, poruszaj±cych siê na sygnale karetkach ju¿ bez najmniejszych
w±tpliwo¶ci przyczyniaj± siê do zwiêkszenia bezpieczeñstwa.
Najpierw zestrój, potem słuchaj, na koñcu mów
Korzystanie z "radyjka" nie wymaga ¿adnych szkoleñ ani licencji. Bezwzglêdnie zacz±æ nale¿y od
starannej instalacji w samochodzie i zestrojenia anteny - inaczej sami niewiele usłyszymy, za to nasz
"szumofon" wydatnie przyczyni siê do zakłócania ł±czno¶ci innym. Mo¿na to zrobiæ samodzielnie (je¶li ma
siê własny reflektometr, czyli tzw. SWR-miarkê, cena od ok. 40 zł) lub w punkcie sprzeda¿y sprzêtu CB.
Potem nale¿y po prostu wł±czyæ radio na kanale drogowym (19) i przede wszystkim słuchaæ. Nikt nie
powinien mieæ problemów z szybkim zrozumieniem, o co chodzi w podawanych tam komunikatach, nawet
je¶li na pocz±tku brzmi± ¶miesznie czy dziwacznie. Do zapamiêtania jest wła¶ciwie tylko jedno: kanał 19
ma charakter wywoławczo-informacyjny, co oznacza, ¿e słu¿y wył±cznie do podawania krótkich
http://ecoportal.com.pl
Kreator PDF
Utworzono 9 June, 2009, 17:00
112795864.002.png
 
Wiadomosci, Gospodarka, Biznes, Ekologia, Srodowisko
komunikatów interesuj±cych wszystkich kierowców i rozpoczynania rozmów z innymi "mobilami". W celu
kontynuowania pogawêdki nale¿y zawsze przenie¶æ siê na inny kanał, bo inaczej blokujemy 19. Do
dyspozycji mamy ich a¿ 38 (kanał 28 to pasmo wywoławcze dla stacji nieruchomych).
Nie rób drugiemu, co tobie niemiłe
Pozostałe reguły s± do¶æ oczywiste, gdy¿ sprowadzaj± siê po prostu do przestrzegania elementarnych
zasad kultury. Nie u¿ywamy wiêc słów wulgarnych czy mog±cych obra¿aæ uczucia osób postronnych. Nie
wchodzimy te¿ nikomu w słowo, zanim nie skoñczy mówiæ, tym bardziej ¿e i tak nikt nic nie usłyszy, bo
wyjdzie z tego interferencyjny gwizd. Dla nowych u¿ytkowników rada: zanim zaczniecie dopytywaæ siê o
interesuj±ce was rzeczy, posłuchajcie najpierw przez chwilê, czy ju¿ o tym "na radyjku" nie mówi±.
Na stałe czy mo¿e "na wynos"?
Monta¿ radia CB to w zasadzie nic trudnego. Najpopularniejszym rozwi±zaniem jest podł±czenie go do
gniazda zapalniczki (do wiêkszo¶ci urz±dzeñ trzeba dokupiæ wtyk) i ustawienie na dachu anteny
magnetycznej. W ten sposób zestaw mo¿na wprawdzie łatwo przenosiæ miêdzy autami, nigdy jednak nie
uzyskamy idealnych warunków nadawania i odbioru. Ka¿de radio zadziała znacznie lepiej, je¶li zasilanie
doprowadzimy bezpo¶rednio z zacisków akumulatora (mniejsza podatno¶æ na zakłócenia pochodz±ce z
instalacji samochodu), a antena, zamiast na magnesie, zostanie na stałe zamontowana w otworze w
dachu lub na odpowiednim, solidnym uchwycie maj±cym kontakt z mas± auta. W przypadku niektórych
modeli anten ró¿nice w osi±gach miêdzy monta¿em stałym i na podstawie magnetycznej wynosz± nawet
powy¿ej 50 proc.!
Bardzo wa¿na antena
Generalnie, im dłu¿sza antena, tym lepszy zasiêg nadawania i odbioru. Do samochodów najczê¶ciej
stosuje siê anteny na podstawach magnetycznych o długo¶ci promiennika od ok. 40 cm (np. President
Florida, President Georgia) do ponad 2 m (np. President WA-27). Na najkrótszych realny zasiêg
komunikacji miêdzy dwoma "mobilami" to ok. 5 km (i to w sprzyjaj±cych warunkach). Osobom
poruszaj±cym siê po aglomeracjach miejskich krótka antena powinna w zupełno¶ci wystarczyæ. Nawet na
ponad dwa razy dłu¿szy zasiêg mo¿na liczyæ, u¿ywaj±c anten o długo¶ci ok. 1 metra (np. Hustler czy
Wilson Little Wil). Stanowi± one wygodny kompromis miêdzy osi±gami i porêczno¶ci± - metrow± antenê
da siê schowaæ np. do baga¿nika, z dłu¿sz± bêdzie problem. Je¿eli komu¶ zale¿y na dobrych
parametrach, powinien wybraæ antenê typu ML-145 o długo¶ci ok. 1,5 metra (oferowane przez wszystkich
licz±cych siê producentów, cena od ok. 140 zł). Realny zasiêg do ok. 15 km. Amatorzy ł±czno¶ci na
dalszych dystansach powinni rozwa¿yæ zakup anten o długo¶ci ok. 2 m.
Uwaga! Długie anteny zapewniaj± czêsto gorszy komfort - przez swoj± długo¶æ zbieraj± znacznie wiêcej
"¶mieci" z eteru i radio bardziej szumi. Najtañsze anteny magnetyczne mo¿na kupiæ ju¿ za ok. 40 zł (np.
popularny, choæ nieciesz±cy siê dobr± opini± Midland 18-244). To raczej strata pieniêdzy, bo przy ich
u¿yciu ł±czno¶æ odbywa siê najczê¶ciej na zasadzie: "gdy ciê widzê, to ciê słyszê". To samo dotyczy
znacznie dro¿szych, krótkich anten, imituj±cych zwykłe anteny radiowe. Ich skuteczno¶æ jest dyskusyjna.
Wbrew pozorom anteny nie s± a¿ tak prostymi urz±dzeniami, na jakie wygl±daj±. Dlatego lepiej unikaæ
tanich podróbek, które z oryginałem ł±czy jedynie wygl±d. Opinie oraz testy efektywno¶ci anten mo¿na
znale¼æ m.in. w internecie, np. na www.cb-radio.pl
¼ródło: Auto ¦wiat
http://ecoportal.com.pl
Kreator PDF
Utworzono 9 June, 2009, 17:00
112795864.003.png
 
Wiadomosci, Gospodarka, Biznes, Ekologia, Srodowisko
http://ecoportal.com.pl
Kreator PDF
Utworzono 9 June, 2009, 17:00
112795864.001.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin