polonistyka ćw. słuchowe itp..doc

(22 KB) Pobierz
Ćwiczenia słuchowe- mają za cel uwrażliwić dziecko na wszelkie rodzaje dźwięków

Ćwiczenia słuchowe- mają za cel uwrażliwić dziecko na wszelkie rodzaje dźwięków.

Przykłady ćwiczeń;

-kasety z dźwiękami na przykład odgłosów zwierząt (dzieci odgadują i rozróżniają te dźwięki),

-ćwiczenie lokalizacji źródła dźwięku-chowamy budzik i pytamy się dzieci skąd dobiega dźwięk budzika.

Ćwiczenia słuchu mownego (ćwiczenia słuchu fonetycznego)- mają na celu uwrażliwienie dziecka na dźwięki mowy (dokonanie analizy i syntezy głosowej wyrazu).

Przykłady ćwiczeń;

-jedno dziecko wychodzi z klasy i mówi, a reszta dzieci zgaduje kto to powiedział,

-gromadzenie wyrazów rozpoczynających się na podaną głoskę, na przykład: b-bałwan, banan, babka,

-gromadzenie wyrazów kończących się na podaną głoskę,

-odróżnianie samogłosek od spółgłosek,

-liczenie wyrazów w zdaniu,

-dobieranie rymujących się wyrazów.

Ćwiczenia wzrokowe-(często są połączone z ćwiczeniami orientacji przestrzennej) na celu mają zapamiętywanie kształtów liter, tak by dziecko umiało odróżnić jedną literę od drugiej.

Przykłady ćwiczeń;

-porównywanie dwóch obrazków i szukanie różnic,

-grupowanie obrazków,

-segregowanie kolorów,

-labirynt, na przykład: doprowadź misia do miodu,

-zabawa w ciepło-zimno,

-układanie puzzli.

PUS-pomyśl, ułóż, sprawdź.

Ćwiczenia motoryki-dzielimy je na dwa:

1)Ćwiczenia manualne- celem jest zwolnienie napięcia stawowo-mięśniowego dłoni i palców oraz wypracowanie precyzyjnych ruchów nadgarstka, dłoni i palców.

Przykłady ćwiczeń;

-lepienie z plasteliny,

-klejenie,

-wycinanie,

-malowanie,

-rzucanie piłki,

-przeplatanie,

-gra w bierki,

-budowanie konstrukcji z klocków,

-obrysowywanie.

2)Ćwiczenia grafomotoryczne- bezpośrednio przygotowują do pisania, czyli utrwalają kierunek pisania, uczą umiejętności rysowania linii o różnych kształtach (przygotowanie do pisania liter).

Przykłady ćwiczeń;

-szlaczki,

-kształty litero podobne.

Przemyślenia:

-czym powinno pisać dziecko,

-jak prawidłowo należy trzymać narzędzie do pisania i jak tego nauczyć dziecko,

-jak zmniejszyć siłę nacisku.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin