Janina Gajda, „Sofiści”, s. 215-230 (1989)
Pierwszy etap sofistyki
Protagoras
Platon „Teajtet” (V-IV w. p.n.e.)
- dialog poświęcony próbie ustalenia, czym jest wiedza
- Sokrates, Teajtet (młody uczeń Sokratesa), Teodor z Cyreny (sławny matematyk, uczeń Protagorasa)
- Teajtet: spostrzeżeniem jest wiedza
- Protagoras – miarą wszystkich rzeczy jest człowiek
- spostrzeżenie zawsze dot. bytu i jako nieomylne jest wiedzą
- nie istnieje nigdy nic, a zawsze tylko się staje (Protagoras, Heraklit, Empedokles)
- Protagoras tylko takiego człowieka nazywa mądrym, który, jeśli komukolwiek z nas coś wydaje się złem i jest złem, rzecz potrafi odwrócić i sprawić, że się ta rzecz i wydawać będzie dobrem, i będzie dobra
- lekarz zmienia stany za pomocą lekarstw, a sofista za pomocą słów
- lepsze są jedne mniemania od drugich, ale prawdziwsze nie
- mędrcy i dobrzy mówcy sprawiają, że się państwom rzeczy zdrowe zamiast lichych wydają sprawiedliwe
Arystoteles „Metafizyka” (IV w. p.n.e.)
- pogląd Protagorasa
- człowiek jest miarą wszystkich rzeczy
- co się każdemu wydaje, z pewnością takie jest
Platon „Protagoras” (V-IV w. p.n.e.)
- treścią dialogu jest ustalenie istoty dzielności i możliwości jej nauczania i uczenia się
- jeśli państwo ma istnieć, nikomu nie może zabraknąć dzielności
- dzielność każdego przynosi wszystkim wzajemny pożytek i przynosi sprawiedliwość
Mit o Prometeuszu:
Czas bogów => bogowie rzeźbią ludzi we wnętrzu ziemi z mieszaniny ognia i ziemi => kiedy mieli ich wynieść na powierzchnię ziemi, zlecili Prometeuszowi i Epimeteuszowi, aby przydali każdemu odpowiednie zdolności => Epimeteusz mówi Prometeuszowi, że zajmie się tym sam, a ten ma przyjść na gotowe => Epimeteusz rozdziela sprawiedliwie i po równo wszystkie zdolności, aby żaden ród nie wyginął => Epimeteusz nie był zbyt mądry i nie zauważył, że dla ludzi nic nie zostało => przychodzi Prometeusz i widzi, że człowiek jest bosy, goły i bezbronny, a nadszedł już dzień jego wyjścia na świat => Prometeusz wykrada więc Hefajstosowi i Atenie mądrość i ogień i daje je człowiekowi => Prometeusz później został ukarany przez Epimeteusza za kradzież => człowiek – któremu jako jedynemu przypadła cząstka boskości – zaczyna wierzyć w bogów, stawia im ołtarze i posągi => człowiek nie ma jednak mądrości politycznej i każda próba założenia państwa w celu ochrony przed niebezpieczeństwami kończy się fiaskiem => Zeus, w trosce o to, aby ludzie się nie pozabijali, wysyła Hermesa, aby dał każdemu Wstyd i Poczucie prawa => happy end
Protagoras „Prawda albo mowy obalające” (V w. p.n.e.)
- miarą wszystkich rzeczy jest człowiek – istniejących, że istnieją, nieistniejących, że nie istnieją
- proces nauczania wymaga predyspozycji i ćwiczenia, uczenie się zaś trzeba zaczynać w młodym wieku
- o bogach nie mogę stwierdzić ani że istnieją, ani że nie istnieją, ani jaka jest ich istota i jak się przejawiają
- ich niewidzialność i krótkość życia ludzkiego (przeszkody)
- o każdej rzeczy istnieją 2 przeciwstawne sobie zdania
- słabszy pogląd uczynić silniejszym
- niczym jest sztuka bez ćwiczenia, niczym jest ćwiczenie bez sztuki
MARRYied