Etapy rozwoju dziecka 3 – letniego
wskazywane przez teorie psychologiczne
Ogólny rozwój motoryczny
§ Duża nieporadność.
§ Ogólna powolność i niezręczność.
§ Rozrzutność ruchowa – przy ruchu.
§ Nie potrafi łączyć kilku czynności razem
Podstawowe formy ruchu
Chód
Samodzielnie wchodzi i schodzi po schodach krokiem dostawnym, trzymając się poręczy.
Skok
Przeskakuje odbijając się z miejsca jedna nogą.
Równowaga
Przez krótka chwile potrafi stać na jednej nodze.
Bieg
Biega ustawiając nogi dość szeroko, łatwo pada, potrąca się.
Chwytanie
Nie potrafi chwytać.
Rzuty do celu
Ma trudności z ukierunkowaniem rzutu
Wspinanie
Wspina się na niskie przeszkody, przyrządy z poręczami krokiem dostawnym.
Lateralizacja
Na podstawie obserwacji dziecka trzymającego pędzelek, kredkę, oraz posługiwania się nimi jedna ręka lub naprzemiennie.
Brak stabilizacji przewagi czynnościowej.
Możliwość ustalania się praworęczności.
Rozwój umysłowy
Wymowa
Ma prawo popełniać błędy wymowy, może nieprawidłowo wymawiać pewne głoski.
Wymawia poprawnie łatwiejsze samogłoski i spółgłoski a,e,i,o,u,p,b,d,m,n,l,w,s,z,dz,k,g,c
Zasób słownikowy
Niewielki, nieznajomość przysłówków i przymiotników. Dorosły może jednak nawiązać kontakt słowny z dzieckiem. Używa skrótów językowych.
Posługuje się nazwami przedmiotów z najbliższego otoczenia – rzeczownikami, wyrazami określającymi cechy przedmiotów – przymiotnikami, określeniami znanych czynności – czasownikami.
Poprawność gramatyczna
Może popełniać błędy językowe i gramatyczne.
Pomaga sobie gestami.
Przyswaja sobie wszystkie formy deklinacyjne i koniugacyjne.
Opowiadanie dziecka – wyrażanie myśli w zdaniu.
Samodzielnie wypowiada się w postaci monologowania. Opisuje obrazek przedstawiający pojedyncze przedmioty. Opowiada na temat własnych prac.
Opisywanie obrazka
Ogląda obrazek chaotycznie.
Opisuje obrazek wylicza pojedyncze przedmioty, posługuje się określeniami rzeczownikowymi.
Nie rozumie sytuacji, nie dostrzega, że treść obrazka jest niezgodna z rzeczywistością.
Rozwiązuje problem w płaszczyźnie manipulacyjno – ruchowo – spostrzeżeniowej.
Układanie historyjki obrazkowej
Pojęcia matematyczne
Różnicowania i nazywanie wielkości, ciężaru, kształtu itp.
Nabywa umiejętność posługiwania się słowami określającymi przeciwstawność np. duży – mały, ciężki – lekki, cienki – gruby.
Nie potrafi ułożyć patyczków według wzrastającej długości, dokonać operacji szeregowania.
Pojęcie czasu
Przyswaja określenia czasu: teraz, długo, krótko, najpierw, potem.
Rozumienie i nazywanie stosunków przestrzennych
Kojarzy słowa określające stosunki przestrzenne z odpowiednimi czynnościami.
Klasyfikacja jakościowa
Gromadzi przedmioty mające jedną wspólną cechę: wielkość, kształt, kolor, przeznaczenie
Klasyfikacja ilościowa
Brak pojęcia ilości, poznawanie zmysłowo – ruchowe, posługiwanie się mową sytuacyjną powiązaną z wielostronnymi spostrzeżeniami dokonywanymi w toku działania.
Porównuje liczebność zbiorów globalnych – dużo, mało, tyle samo. Posługuje się liczebnikami: jeden, dwa.
Znajomość figur geometrycznych
Kojarzy słowa z kształtem i kształt ze słowem, używa nazw zastępczych np. kwadrat to domek, trójkąt to daszek
Gotowość do nauki czytania i pisania
Percepcja wzrokowa
Rysuje poprawnie krzyż i szyny.
Rysuje koło nie zawsze zamknięte.
Spostrzeganie
Ogólnikowość spostrzegania.
Zwraca uwagę na to, co wyraźnie wyróżnia się z otoczenia (duże przedmioty, barwne, uderzające niezwykłością). Spostrzeganie fragmentaryczne i bezplanowe- uwaga koncentruje na krótko kierując się własnymi emocjami i chwilowym pobudzeniem.
Spostrzeganie związane jest ściśle z działaniem, nie stanowi samodzielnej czynności poznawczej.
Wyobrażenia
Następuje rozgraniczenie świata realnego i fikcyjnego. Wyobraźnia rozbudzona – przejawia się np. w bazgrotach, którym nadaje określone znaczenie.
lusbel