Scenariusz zajęć kl.3 / edukacja wczesnoszkolna /Temat ośrodka : WielkanocTemat dnia: RADOSNE ŚWIĘTA WIELKANOCNECele ogólne (zadania):- poznanie zwyczajów związanych z Wielkanocą,- kształcenie umiejętności wypowiadania się zdaniami na określony temat,- wdrażanie do zachowania zwyczajów związanych ze Świętami Wielkanocnymi.Cele szczegółowe:Uczeń potrafi:- wymienić tradycyjne potrawy przygotowywane na te święta,- wyszukiwać fragmenty na dany temat- przedstawić ruchem czynności jakie wykonuje się przed świętami- wie, że nazwy świąt piszemy wielką literą- uczeń wzbogaca swoje słownictwo związane z Wielkanocą,- bierze aktywny udział w improwizacjach dramowych Metody pracy:-podające (rozmowa, praca z tekstem)-poszukujące (problemowe)-aktywizująceFormy pracy: zbiorowa, indywidualna zróżnicowana.Środki dydaktyczne: indywidualne karty pracy, karty z wypisanymi zwyczajami związanymi z różnymi świętami, magnetofon, kaseta z nagraniem tekstu „Dwa święta”, tekst wiersza „Okna wielkanocne” Joanny Kulmowej, Ewa Stadtmüller – Wiosenne zagadki, nagranie piosenki Wielkanocne zajączkiCzas trwania: 45 minut.Przebieg zajęć1. Rozmowa na temat Wielkanocy. Wyjaśnienie nazwy świąt Wielkanoc, symboliki jajek.2. Dłuższe wielozdaniowe wypowiedzi dotyczące udziału dzieci w przygotowaniach do świąt.Elementy dramy – odgrywanie scenek przedstawiających czynności, jakie wykonuje się w domu przed świętami (odkurzanie, mycie okien, ścieranie kurzu, trzepanie dywanów itp.) pozostali uczniowie odgadują jaka czynność jest przedstawiana. Uczeń ma za zadanie oddać mimiką jak czuje się wykonując daną czynność w domu.3.Wysłuchanie tekstu ks.J.Twardowskiego Dwa święta Udzielanie odpowiedzi na pytania: - Które z dwu wielkich świąt bardziej lubi autor tekstu? Wyszukiwanie odpowiednich fragmentów.- Które święto bardziej lubisz i dlaczego?4. Zwyczaje wielkanocne. a/Rozwiązywanie zagadek.b/Uczniowie skreślają na kartach pracy zwyczaje, które nie są związane z Wielkanocą (ćwiczenie nr 1)5. Zawieszenie na tablicy kartek z prawidłowymi odpowiedziami, wskazywanie czasowników, określanie liczby, czasu, osoby.6. Odczytanie tekstu J.Kulmowej Okna wielkanocnePorównywanie treści i formy przekazu w obu tekstach7. Wystukiwanie, granie na instrumencie tekstu wiersza według podanego rytmu./ chętni – śpiew tekstu na dowolną melodię/8. Zabawa ruchowa przy piosence Wielkanocne zajączki9. Rozmowa na temat właściwego zachowania się przy stole oraz w drugi dzień świąt – śmigus-dyngus.10. Opisanie wielkanocnych zwyczajów. Praca w poziomach.(Karta pracy ćw.2 i 3 )Grupa-poziom A – samodzielne układanie zdań na temat świątecznych zwyczajów.Grupa- poziom B – uzupełnianie luk w zdaniach.11. Ocena pracy uczniów na lekcji, samoocena -pomiar zadowolenia uczniów ze swojej pracy za pomocą metody kolorowych pasków.Karta pracy poziom AĆwiczenie 1.Zmień przy pomocy skreśleń ten prima - aprilisowy tekst na zgodny z prawdą:Z Wielkanocą związane są zwyczaje: sianko pod obrusem, święcenie palm, ubieranie choinki, oczekiwanie na gwiazdkę, malowanie jajek, zapalanie zniczy, pieczenie babek i mazurków, święcenie pokarmu, dzielenie się opłatkiem, oblewanie innych wodą.Ćwiczenie 2Czy wiesz jaką literę należy dopisać ?_ielkanoc _ielkanocne zwyczaje_wiąteczna palmaNazwy świąt piszemy ...................................literą, a nazwy zwyczajów .......................................literą. Ćwiczenie 3Opisz zwyczaje związane z Wielkanocą................................................................................................................................................................................................................................................Karta pracy poziom BĆwiczenie 1.Zmień przy pomocy skreśleń ten prima - aprilisowy tekst na zgodny z prawdą:Z Wielkanocą związane są zwyczaje: sianko pod obrusem, święcenie palm, ubieranie choinki, oczekiwanie na gwiazdkę, malowanie jajek, zapalanie zniczy, pieczenie babek i mazurków, święcenie pokarmu, dzielenie się opłatkiem, oblewanie innych wodą.Ćwiczenie 2Czy wiesz jaką literę należy dopisać ?_ielkanoc _ielkanocne zwyczaje_wiąteczna palmaNazwy świąt piszemy ...................................literą, a nazwy zwyczajów .......................................literą. Ćwiczenie 3Uzupełnij odpowiednio dobranymi czasownikami.W okresie Świąt Wielkiej Nocy .............................. ...............baby i mazurki, ........................................ pokarm. Podczas wielkanocnego śniadania ........................................ święconym jajkiem i składamy sobie życzenia. W śmigus-dyngus ........................................ się wodą.
Nirra665