TEORIA I METODOLOGIA (2) – ĆWICZENIA DR GRUCA
Metoda naukowa – sposób postępowania badawczego, który obejmuje zespół celowo obranych czynności zmierzających do objaśnienia danego przedmiotu i jego zależności. Każdy przedmiot można badać kilkoma metodami.
Metoda historyczna – posługujemy się nią tam, gdzie chcemy zbadać przebieg pracy z książką. Opiera się na analizie źródeł historycznych.
Etapy badania metodą historyczną:
1. gromadzenie źródeł;
2. krytyka źródeł;
3. opracowanie źródeł.
Źródło historyczne – każda pozostałość przeszłości, która może poinformować nas o minionych wydarzeniach dotyczących dziejów ludzkości. Może być to pozostałość zarówno materialna jak i duchowa.
Każde źródło historyczne jest źródłem informacji. Nie każde źródło informacji jest źródłem historycznym.
Podział źródeł historycznych:
1. Podział Jerzego Selczyka:
a) źródła opisowe (narracyjne, opowiadające) – autobiografie, pamiętniki, wspomnienia, twórczość publicystyczna, korespondencja prywatna, ulotki, materiały propagandowe, gazety, czasopisma.
b) źródła dokumentowe (aktowe) – zbiory akt pozostałych w wyniku działania jakiejś instytucji:
· akta różnych zrzeszeń i organizacji, szkolne, prywatne, akta instytucji;
· historycy przypisują im większe znaczenie niż źródłom opisowym;
· mniejsza wiarygodność źródeł opisowych spowodowana jest tym, że pisze je jedna osoba, a jej stosunek do opisywanych wydarzeń jest osobisty;
· jeśli badamy jakąś instytucję w pierwszej kolejności powinniśmy korzystać ze źródeł dokumentowych.
a) źródła bezpośrednie – dokumenty powstałe w toku danego wydarzenia albo w bezpośrednim związku z tym wydarzeniem;
· źródła bezpośrednie pisane:
Þ źródła publikowane: normy bibliograficzne, ogłoszenia prasowe, katalogi (księgarskie, wydawnicze), sama książka (kiedy badamy jej treść ze względu na funkcję jaką odgrywa, kiedy badamy dodatkowe elementy książki nabyte w trakcie jej użytkowania, kiedy badamy księgozbiór historyczny);
Þ źródła niepublikowane: źródła archiwalne (dokumenty instytucji), sprawozdania z działalności instytucji, regulamin dotyczący działalności danej instytucji, zamówienia, rachunki, np. zamówienia księgarskie, księgi rachunkowe, akta personalne osób zatrudnionych w danej instytucji, korespondencja urzędowa, akta pochodzenia sądowego (testamenty, inwentarze), źródła archiwalne niepublikowane.
· źródła bezpośrednie niepisane – narzędzia służące do produkcji i rozpowszechniania książki (np. meble, maszyny drukarskie itp.), książka (jeśli badamy materiał, z którego została wykonana).
b) Źródła pośrednie – utrwalają ślady przeszłości już w jakiś sposób zinterpretowane;
· źródła pośrednie pisane – relacje prywatne związane z książką, np. relacje osób zawodowo związanych z książką, informacje prasowe dotyczące instytucji związanych z książką, źródła literackie, recenzje dotyczące książek (służą pomocą w badaniu nad odbiorem), dawna literatura i czasopisma fachowe.
· źródła pośrednie niepisane – ikonografia, zdjęcia budynków, osób związanych z książką, filmy, ryciny itp.
Etapy badań metoda historyczną:
a) krytyka zewnętrzna – obejmuje materialną stronę źródła (pismo, zdobienia), ważne są środki uwierzytelniające (podpisy, pieczęcie); celem jest ustalenie czasu i miejsca powstania źródła, ustalenie autentyczności źródła (czy powstało równolegle z opisywanymi wydarzeniami);
· źródło w pełni autentyczne;
· źródło częściowo autentyczne – z dopiskami;
· źródło całkowicie nieautentyczne.
b) krytyka wewnętrzna – ustalenie wiarygodności źródła, stwierdzenie czy podaje ono prawdę obiektywną; zajmuje się treścią źródła.
Þ źródło może być autentyczne, ale niewiarygodne (np. komunikat wojenny, kroniki powstałe na dworach panujących);
Þ ważne jest by oddzielić komentarze od treści.
Warianty metody bibliograficznej:
Etapy dekomponowania spisów bibliograficznych:
a) rozbiór spisu na poszczególne jednostkowe opisy;
b) uzupełnianie brakujących elementów opisu bibliograficznego (głównie na podstawie Bibliografii Narodowej);
c) grupowanie jednostkowych opisów bibliograficznych wg przyjętych kryteriów (zakres, zasięg);
Þ grupowane terytorialne zbioru możemy stosować do książek z wieków dawnych, możemy wówczas ustalić czy dana osoba podróżowała, z kim miała kontakty;
Þ podział terytorialny możemy również stosować przy księgarniach i innych instytucjach wiedzy;
Þ podział chronologiczny można stosować przy większych księgozbiorach bibliotecznych, rodowych, bibliotekach specjalistycznych, fachowych;
Þ podział ze względu na typy wydawnicze i piśmiennicze – mógł świadczyć o majętności i zainteresowaniach właściciela;
Þ podział ze względu na cenę możemy brać pod uwagę przy księgozbiorach bibliofilskich, księgarskich, aukcyjnych.
d) interpretacja danych.
LITERATURA:
1. Teoretyczna:
a) K. Bednarska – Ruszajowa / Metoda bibliograficzna i jej zastosowanie
1. Praktyczna:
a) Z. Sionko / Powieść zachodnioeuropejska w Polsce Stanisławowskiej
Zadania metody typograficznej:
1. badanie druków anonimowych typograficznie (brak miejsca, daty druku);
2. weryfikacja druków, by wykryć fałszerstwa;
3. weryfikacja zmian w pojedynczych egzemplarzach (warianty w danym nakładzie).
Stosując metodę typograficzną badamy:
1. materiał typograficzny – odbicie na papierze;
2. skład książki – kompozycja powstała z tego materiału, układ czcionek itp.;
Identyfikując pismo powinniśmy uwzględnić:
Þ krój, rodzaj pisma;
Þ majuskuła M (gotycka) i Q (antykwa);
Þ wymiar 20-stu wierszy.
Opis inicjału powinien zawierać:
1. technikę wykonania drzeworytów;
2. cechy charakterystyczne jak ramki;
3. opis ilustracji w inicjale.
Badając materiał typograficzny powinniśmy brać pod uwagę:
1. zmianę materiałów, z których wykonywano w danej drukarni, ich zużycie;
2. udoskonalenia, zmiany.
Warianty druków:
- bardzo ważne przy ich badaniu jest zużycie materiału;
- można dzięki temu ustalić materiały, które wyszły z tej samej oficyny.
Metoda przekroju Kazimierza Budzyka:
1. badanie przekroju kolumny tekstu;
2. badanie spacji międzywyrazowych.
W Polsce proces ujednolicania czcionki rozpoczął się w II poł. XVI wieku.
Analizie typograficznej podlegają:
1. szata graficzna;
2. czcionka;
3. okładka;
· zdobienia;
· napisy;
· materiał, z którego wykonano okładkę;
· ilustracja;
· układ elementów;
· rodzaj papieru;
· krój czcionki i jej wielkość;
· ilustracje;
Þ technika wykonania;
Þ kolorystyka;
Þ układ ilustracji;
Þ autor ilustracji;
· tabele, wkładki;
· spis treści;
· paginacja;
· żywa pagina.
Wydawnictwo Ultima Thule:
Þ przekłady z literatury indyjskiej;
Þ znane z przygotowania graficznego książek;
Þ zdobione okładki;
Þ czcionki wiążące się z treścią książki;
Þ kolorystyka okładki;
Þ brak ilustracji, jedynie motywy zdobnicze (ramki);
Þ różnorodne czcionki;
Þ papier czerpany lub królewski japoński;
Þ miały charakter bibliofilski;
- niski nakład;
- numeracja egzemplarzy;
- kolofon;
- rodzaj papieru;
Þ ...
chomikuff