Ksiega uśmiechu część 3.pdf

(10202 KB) Pobierz
313379064 UNPDF
Spis treœci
1. Temat kompleksowy: Dobry kolega ............................................................ 5
1.1 Dobry kolega............................................................................................. 5
1.2 Tusia odwiedza dzieci ............................................................................... 6
2. Temat kompleksowy: Zoo........................................................................... 10
2.1 Wyprawa do zoo ..................................................................................... 10
2.2 Kolorowe piórka ..................................................................................... 12
2.3 Wielkie i ma³e literki............................................................................... 15
2.3 „Lewa” – „prawa”................................................................................... 17
2.5 ¯ó³w i zaj¹c............................................................................................. 20
2.6 Ile kto ma nóg ......................................................................................... 22
2.7 Ró¿ne ogony ........................................................................................... 24
2.8 Lew i mysz.............................................................................................. 26
2.9 „Dziwozwierzak”.................................................................................... 30
2.10Wê¿e ....................................................................................................... 32
3. Temat kompleksowy: Bajki ........................................................................ 35
3.1 K³amstwo ................................................................................................ 35
3.2 Niepos³uszny Czerwony Kapturek.......................................................... 37
3.3 Kopciuszek.............................................................................................. 38
3.4 D³uga droga z przeszkodami................................................................... 39
3.5 Co to znaczy, ¿e ktoœ jest piêkny?........................................................... 42
4. Temat kompleksowy: Co lubimy ............................................................... 44
4.1 Prostok¹t ................................................................................................. 44
4.2 Ró¿nie piszemy litery.............................................................................. 46
4.3 „Terka z komputerka” ............................................................................. 48
4.4 Sk¹d wiemy, ¿e inni nas s³uchaj¹? .......................................................... 52
4.5 Wycieczka do teatru................................................................................ 53
4.6 Zabawa w teatr........................................................................................ 54
4.7 Jak siê lubiê bawiæ .................................................................................. 56
4.8 Przegrywam – wygrywam ...................................................................... 58
4.9 Jak spêdzamy wolny czas........................................................................ 59
4.10Muzyka ................................................................................................... 61
4.11Bawimy siê przy muzyce ........................................................................ 63
3
313379064.013.png 313379064.014.png 313379064.015.png 313379064.016.png
5. Temat kompleksowy: Wiosenne nastroje .................................................. 65
5.1 Psotny wietrzyk....................................................................................... 65
5.2 Pierwsze kwiaty ...................................................................................... 67
5.3 Chmura.................................................................................................... 69
5.4 Œwiat wed³ug jajka.................................................................................. 72
5.5 Wielkanocne stroiki................................................................................. 76
5.6 Wróci³y ptaki........................................................................................... 78
5.7 Wiosenne nastroje ................................................................................... 80
5.8 P¹czki i p¹czki ........................................................................................ 82
5.9 ¯arty........................................................................................................ 84
5.10Têcza....................................................................................................... 86
6. Temat kompleksowy: Wieœ ......................................................................... 90
6.1 Na wiejskim podwórku ........................................................................... 90
6.2 Bawimy siê ziarenkami........................................................................... 94
6.3 Koktajl mleczny...................................................................................... 97
6.4 Wycieczka do stadniny koni.................................................................... 98
6.5 Pojazdy.................................................................................................... 99
6.6 W pasiece.............................................................................................. 102
6.7 Co s³ychaæ na wsi.................................................................................. 103
7. Temat kompleksowy: Nasz kraj............................................................... 106
7.1 Moja okolica ......................................................................................... 106
7.2 Moja miejscowoϾ................................................................................. 106
7.3 Poznajemy nasz kraj.............................................................................. 107
7.4 Nasza stolica – Warszawa ..................................................................... 109
7.5 Lalka ³owicka........................................................................................ 113
7.6 Lajkonik krakowski............................................................................... 115
7.7 Zwiedzamy miasta Polski...................................................................... 118
7.8 Podró¿ujemy po Polsce......................................................................... 120
Pomoce dydaktyczne do pracy indywidualnej ............................................. 123
Zdjêcia ilustruj¹ce sytuacje edukacyjne proponowane w scenariuszach... 127
4
313379064.001.png 313379064.002.png 313379064.003.png
1. Temat kompleksowy: Dobry kolega
Scenariusz sytuacji edukacyjnych nr 1.1
Temat: Dobry kolega
Cele:
kszta³towanie œwiadomoœci przynale¿noœci do grupy i umiejêtnoœci wspó³-
dzia³ania z innymi
rozbudzanie wra¿liwoœci na potrzeby drugiego cz³owieka
wyciête sylwetki dzieci z papieru kolorowego – symboliczne
kredki, mazaki, klej
chusta animacyjna
zeszyt 3 s. 3.
Dzia³ania z grup¹:
1. Przekazywanie sobie pi³eczki przyjaŸni
– radosnej jak przyjaŸñ
– ciep³ej jak przyjaŸñ.
2. Rozmowa „Kto to jest dobry kolega”
Nauczyciel zadaje pytania:
– Jak ma na imiê Twój dobry kolega?
– Co mo¿esz o nim dobrego powiedzieæ?
– Co Ty dajesz swojemu koledze?
Dzieci koñcz¹ zdanie: Dobry kolega jest... Nauczyciel zapisuje wypowiedzi
na plakacie.
3. Rysowanie w parach
Wspólne rysowanie na temat uzgodniony w parze.
4. Rozmowa
Nauczyciel pyta:
– Czy uzgodniliœcie wspólny temat?
– Jak Wam siê wspó³pracowa³o?
5
rozwijanie umiejêtnoœci wyra¿ania pozytywnych opinii o innych.
Œrodki dydaktyczne:
du¿y arkusz papieru
313379064.004.png 313379064.005.png 313379064.006.png
5. Naklejanie sylwety na plakacie
Na plakacie jest du¿y napis „Chcê byæ dobrym koleg¹”, na nim nauczyciel wie-
sza spisane wczeœniej wypowiedzi. Teraz ka¿de dziecko, które chce byæ do-
brym koleg¹, przykleja sylwetkê w wybranym kolorze na plakacie.
6. Zabawa z chust¹ animacyjn¹ „Cukiereczek”
Dzieci trzymaj¹ chustê za brzegi. Wybrana osoba siada skrzy¿nie na œrodku chusty.
Dzieci wêdruj¹ po kole, wypowiadaj¹c tekst: „Cukiereczku nasz malutki, roœnij
du¿y okr¹glutki. Cukier roœnie, ¿e a¿ strach, przerwa³ miarê, no i TRRRRACHCH!!!”
(w tym momencie dzieci naci¹gaj¹c chustê unosz¹ kolegê do góry).
Uwaga: Nauczyciel czuwa nad bezpieczeñstwem osoby znajduj¹cej siê na chuœcie.
7. Wykonanie karty z zeszytu 3 s. 3
Rysowanie portretu swojego dobrego kolegi, ³¹czenie lini¹ obrazków i rysunku
zgodnie z poleceniem; czytanie globalne wyrazów „dobry kolega”.
Scenariusz sytuacji edukacyjnych nr 1.2
Uwaga!
Ten scenariusz rozpoczyna cykl spotkañ z grup¹, po którym jedno dziecko wy-
brane w wyniku losowania zabiera maskotkê Tusi do domu wraz ze spisanymi
przez nauczyciela wypowiedziami dzieci na temat kolegi. Najlepiej, aby loso-
wanie odbywa³o siê tylko od poniedzia³ku do czwartku, w pi¹tek Tusia wróci na
swoje miejsce w sali.
Pierwsze losowanie rozpoczyna nauczyciel, potem losowaæ mo¿e dziecko, które
przynios³o Tusiê do przedszkola. Kiedy dzieci bêd¹ zwraca³y siê do wylosowa-
nej osoby, akceptujemy ich wypowiedzi, nie oceniamy, ale zwracamy uwagê, by
opinie by³y pozytywne.
Maskotka Tusia g³osem nauczyciela mo¿e zadawaæ pytania u³atwiaj¹ce wypo-
wiedzi na temat konkretnego dziecka (je¿eli ktoœ nie potrafi lub nie wie, co po-
wiedzieæ) – np.: Widzia³am, ¿e dzisiaj Ola sama sprz¹ta³a, ³adnie bawi³a siê
klockami, pomaga³a Kasi itp. Co mo¿esz wiêc powiedzieæ do Oli?
Wa¿ne jest, aby rodzice mieli œwiadomoœæ realizowanego przez nauczyciela zada-
nia, dlatego dzieci wraz z maskotk¹ i dyplomem zabieraj¹ równie¿ list skierowany
do nich. Wczeœniej, np. na zebraniu, mo¿na poruszyæ temat celowoœci takich dzia³añ.
Temat: Tusia odwiedza dzieci
Cele:
rozwijanie i wzmacnianie wiêzi emocjonalnej miêdzy dzieæmi w grupie
dostrzeganie niepowtarzalnoœci ka¿dej osoby i jej pozytywnych cech i zachowañ
6
313379064.007.png 313379064.008.png 313379064.009.png
podnoszenie poczucia w³asnej wartoœci
wyrabianie odpowiedzialnoœci za powierzone zadanie.
Œrodki dydaktyczne:
maskotka kota – Tusia
pude³ko z losami (imiona wszystkich dzieci w grupie)
list od Tusi
list do rodziców zawarty w scenariuszu do wydrukowania
list od grupy dla dziecka (zeszyt z wycinankami s. 17)
piosenka Sto przygód z Tusi¹, CD1 PIOSENKI.
Dzia³ania z grup¹:
1. Przywitanie „Iskierka”
Przekazywanie w krêgu iskierki przyjaŸni „Iskiereczkê puszczam w kr¹g, niech
powróci do mych r¹k”.
2. Przypomnienie piosenki o Tusi, Sto przygód z Tusi¹, CD1
Wspólny œpiew, w trakcie którego dzieci przekazuj¹ sobie maskotkê Tusiê.
3. Odczytanie dzieciom listu od Tusi
CzeϾ, przedszkolaki!!!
Jestem z Wami od pocz¹tku roku. Razem prze¿ywaliœmy przygody, radziliœmy
sobie w ró¿nych sytuacjach. Zauwa¿y³am, ¿e jesteœcie bardzo weso³ymi dzieæ-
mi, macie du¿o wspania³ych pomys³ów na zabawy i dzia³ania w przedszkolu.
Potraficie pomagaæ drugiej osobie, uczycie siê, jak poradziæ sobie w trudnych
sytuacjach, jak rozwi¹zywaæ problemy.
Postanowi³am jeszcze lepiej Was poznaæ, dlatego bêdê odwiedzaæ ka¿dego w jego
domu. Chcia³abym jednak us³yszeæ, co wzajemnie s¹dzicie o sobie, za co siê
cenicie i lubicie.
Mam nadziejê, ¿e ka¿dy bêdzie potrafi³ powiedzieæ koledze i kole¿ance coœ mi³ego,
znajdzie w nim jak¹œ pozytywn¹ cechê. Wasze wypowiedzi bêd¹ spisywane przez
nauczyciela w specjalnym liœcie – ka¿dy ma swój w zeszycie z wycinankami –
i bêdzie móg³ go zabraæ razem ze mn¹ do swojego domu.
Uwa¿am Was za moich przyjació³ i chcê zostaæ przyjacielem ka¿dego. Bêdê
przypomina³a Wam o tym, ¿e ka¿dy jest wa¿ny w grupie, niepowtarzalny, wiele
potrafi i ma prawo jeszcze nie wszystko wiedzieæ.
Kotka Tusia
PS Pani przygotuje losy z Waszymi imionami i codziennie bêdziecie losowaæ
7
rozwijanie empatii
torebka prezentowa
313379064.010.png 313379064.011.png 313379064.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin