PAŹDZIERNIK
Cele ogólne:
- Przestrzeganie zasad panujących w przedszkolu.
- Przestrzegani podstawowych zasad korzystania z placu zabaw.
- Poznanie funkcji instytucji niosących pomoc: lekarz
- Odbieranie otaczającego nas świata poprzez różne zmysły.
- Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią – w parku, w lesie, w gospodarstwie domowym.
- Kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci.
- Wprowadzenie wzoru graficznego liczby 1.
- Kształtowanie umiejętności klasyfikowania według jednej cechy.
- Kształtowanie umiejętności rozróżniania i nazywania podstawowych figur geometrycznych.
- Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
- Kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazów: las, parasol, gra.
- Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wysłuchiwania głoski „l, p, g,” w wyrazach.
- Nauka piosenek i pląsów.
- Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
Integralny ośrodek tematyczny: W ZDROWYM CIELE ZDROWY DUCH
Temat dnia
Językowo- literacka i słuchowa
Społeczno- przyrodnicza
Matematyczna
Plastyczno- techniczna i grafomotoryczna
Muzyczna
Ruchowo-zdrowotna
ODŻYWIAM SIĘ ZDROWO – WITAMINY
Witaminowe abecadło Stanisława Kraszewskiego – słuchanie wiersza; rozmowa na podstawie jego treści.
„Odkrywamy witaminy”– zabawa dydaktyczna; ćwiczenie sylabowej syntezy słuchowej.
„Kto powie więcej?” – zabawa dydaktyczna.
Zwrócenie uwagi odkładanie zabawek na miejsce po skończonej zabawie.
„Zdrowe jedzenie”-
rozpoznawanie i nazywanie produktów.
„Nasz jadłospis” – słuchanie czytanego przez nauczycielkę jadłospisu na dany dzień, zwrócenie uwagi na te produkty i dania, które zawierają dużo witamin.
„Witaminy” – klasyfikowanie obrazków.
Praca z K1., 18 – odszukiwanie takich samych sekwencji.
„Witaminowe rodziny”– praca plastyczna.
Praca z K1., 18 – zadanie dodatkowe – rysowanie po śladzie; ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
„Witaminki, witaminki” – nauka piosenki na pamięć
Zestaw ćwiczeń porannych nr 3.
„Wesołe witaminki” – zabawa ruchowa orientacyjno- porządkowa.
Zabawy na przedszkolnym placu zabaw; reagowanie na polecenia N.
„Witaminowy taniec” – zabawa ruchowa.
UBIERAM SIĘ ODPOWIEDNIO DO POGODY
Buty chcą iść na przechadzkę Doroty Gellner – rozmowa na podstawie treści wiersza; odpowiedzi dzieci na pytania N. dotyczące treści wiersza.
Zabawa słuchowa- analiza i synteza sylabowa wyrazów; liczenie sylab w wyrazie.
K1.,19 – dzielenie wyrazów na sylaby; przeliczanie sylab w wyrazie; kolorowanie właściwej ilości sylab.
„Ubrania na każdą pogodę” – praca z WP; dobieranie stroju właściwego dla chłopca/dziew- czynki na różne warunki pogodowe.
Spacer w najbliższej okolicy przedszkola.
Zwrócenie uwagi na właściwe ubieranie się zgodne z porą roku; na samodzielną zmianę obuwia oraz nakrycia wierzchniego.
Zabawy dowolne: ubieranie sylwet Paka; kolorowanie, ozdabianie ubrań; ubieranie lalek w kąciku.
„Jesienny szalik”– zabawa dydaktyczna; tworzenie rytmów.
„Ubrania na każdą pogodę – praca z WP; dobieranie stroju właściwego dla chłopca/dziewczynki na różne warunki pogodowe; dokonywanie klasyfikacji.
Ćwiczenia manualne – praca z WP; przygotowanie przez dzieci materiałów do zabawy.
Praca z K1.,19 – zadanie dodatkowe – rysowanie po śladzie.
Zabawa ruchowa pobudzająco- hamująca; przy muzyce.
„Kolorowe kałuże” – zabawa z elementem skoku.
„Berek” – zabawa bieżna;
RUCH TO ZDROWIE – SPORTY
Rozwiązywanie zagadek o dyscyplinach sportowych.
Rozmowa na temat dyscyplin sportowych- udzielanie odpowiedzi na podstawie doświadczeń dzieci.
„W zdrowym ciele zdrowy duch” - praca z Wielką księgą tropicieli - dokonywanie oceny zachowań dzieci związanych z właściwym ubieraniem się, ruchem, odpoczynkiem, dbaniem o higienę; zdrowe / niezdrowe produkty.
„Sportowcy”–zabawa słownikowa; tworzenie pojęć: nazwy zawodników uprawiających dyscypliny sportowe.
Zwracanie uwagi na zgodną zabawę, współpracę dzieci, właściwe rozwiązywanie sporów i nieporozumień.
Praca z ZG 7 – odcinki z włóczki; układanie i porównanie długości tras. Używanie określeń: dłuższa, krótsza, taka sama.
Praca z ZG 7 – rysowanie w tunelu; rysowanie po śladzie.
Zabawy plastyczne – lepienie na dowolny temat z masy solnej.
Fikający zuch – zabawa taneczna do piosenki.
„Zawody zwierząt” – zabawa rozwijająca koordynację wzrokowo-ruchową.
Zabawy dowolne w ogrodzie przedszkolnym.
Zwrócenie uwagi na właściwe ubieranie się zgodne z porą roku, na samodzielną zmianę obuwia oraz nakrycia wierzchniego.
Zabawa z elementem rzutu i celowania.
„Wyścig gąsienic” – zabawa ruchowa.
U LEKARZA
Chory Pak – słuchanie opowiadania; rozmowa o pracy lekarza na podstawie opowiadania i ilustracji przedstawiających gabinety różnych lekarzy.
„U lekarza” – rozmowa kierowana pytaniami N.; na podstawie ilustracji wizyty u lekarza.
„W przychodni” – wycieczka do najbliższej przychodni; rozmowa z pielęgniarką i /lub lekarzem.
„U lekarza” – zabawa tematyczna.
„Mistrz matematyki” –zabawa z elementem liczenia; przeliczanie dzieci w sali.
Zabawa dydaktyczna- klasyfikowanie przedmiotów.
Praca z K1., 20 – rozwój logicznego myślenia; łączenie ilustracji w pary; klasyfikowanie i wnioskowanie; zadanie dodatkowe – skreślanie przedmiotów nie pasujących do pozostałych.
„Fikający zuch” – zabawy ruchowo- słuchowo-wzrokowe przy piosence; kreślenie wzoru.
„Fikający zuch” – zabawy przy piosence.
„Chory zajączek” – zabawa ruchowa na czworakach.
OLIMPIADA SPORTOWA W PRZEDSZKOLU
Zdrowa rywalizacja Olgi Masiuk – słuchanie opowiadania wychowawczego; rozmowa na podstawie opowiadania.
Spacer po najbliższej okolicy przedszkola; zwrócenie uwagi na zmiany zachodzące w przyrodzie jesienią.
„Finał” – ogłoszenie wyników olimpiady i wręczenie nagród.
„Wyścig figur” – praca z WM; zabawa dydaktyczna klasyfikacyjna.
...
marczeszka