MHprogram.pdf

(422 KB) Pobierz
Historia - program
PROGRAM NAUCZANIA
Program nauczania przedmiotu
historia i spo∏eczeƒstwo
w klasach IV–VI
szko∏y podstawowej
349266648.002.png
Tomasz Maçkowski
„MOJA HISTORIA”
PROGRAM NAUCZANIA HISTORII
W KLASACH IV–VI
SZKO¸Y PODSTAWOWEJ
349266648.003.png 349266648.004.png
Program dopuszczony do u˝ytku szkolnego przez ministra w∏aÊciwego do spraw
oÊwiaty i wychowania i wpisany do wykazu programów szkolnych przeznaczonych do
kszta∏cenia w klasach IV–VI szko∏y podstawowej na podstawie recenzji rzeczoznawców:
prof. dr. hab. Stanis∏awa Litaka z rekomendacji Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego
i mgr. Marka Sadowskiego z rekomendacji Ministra Edukacji Narodowej i Sportu.
Numer dopuszczenia: DKOS-5002-7/04
© Copyright by Wydawnictwo Marek Ro˝ak, Gdaƒsk 2004
© Copyright by Marek Ro˝ak, Gdaƒsk 2004
Wydanie I – 2004
Program zosta∏ opracowany przez doÊwiadczonego nauczyciela historii i spo∏eczeƒstwa
dr. Tomasza Maçkowskiego. Autor jest pracownikiem Zak∏adu Metodologii Historii
i Historiografii Uniwersytetu Gdaƒskiego.
www.rozak.com.pl
e-mail: wmr@rozak.com.pl
tel./fax (058) 768 33 66
ul. Spacerowa 50
83-010 Straszyn k. Gdaƒska
349266648.005.png 349266648.001.png
SPIS TREÂCI
Wst´p ............................................................................................ 4
I. Ogólna charakterystyka programu ............................................ 4
II. Cele edukacyjne ...................................................................... 7
Cele kszta∏cenia ...................................................................... 7
Cele wychowania .................................................................... 8
III. Procedury osiàgania celów edukacyjnych .................................... 8
Metody kszta∏cenia .................................................................. 8
Kontrola osiàgni´ç uczniów ...................................................... 12
Kryteria oceniania osiàgni´ç uczniów ........................................ 12
IV. TreÊci nauczania ...................................................................... 13
TreÊci nauczania ze szczegó∏owymi celami kszta∏cenia
i przewidywanymi osiàgni´ciami uczniów .................................... 14
V. Materia∏y dydaktyczne ............................................................ 63
 
WST¢P
W wyniku wieloletnich doÊwiadczeƒ na polu nauczania historii, owocnej wspó∏pracy
z nauczycielami oraz badaƒ zakresu wiedzy uczniów i ich nastawienia do przedmio-
tu – zrodzi∏ si´ zamys∏ stworzenia nowego programu.
Obecny system edukacyjny umo˝liwia wprowadzenie wielu programów nauczania
historii i spo∏eczeƒstwa. Wykorzystujàc t´ mo˝liwoÊç, program „Moja historia” for-
mu∏uje w∏asnà koncepcj´ nauczania przedmiotu w szkole podstawowej. Jest ona
zgodna z „Podstawà programowà kszta∏cenia ogólnego” przygotowanà przez Mini-
sterstwo Edukacji Narodowej i Sportu. Opracowanie programu w oparciu o konsul-
tacje i uwagi Êrodowiska nauczycielskiego sprawia, ˝e jest on dostosowany do
wymogów i potrzeb wspó∏czesnej szko∏y podstawowej.
I.. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
Program „Moja historia” zosta∏ stworzony w taki sposób, aby mo˝liwie jak najbar-
dziej przyst´pnie przedstawiç uczniom szko∏y podstawowej dzieje, rozumiane tu
g∏ównie jako rozwój cywilizacji.
Szczególne skupienie uwagi na objaÊnianiu procesu historycznego ma na celu
pomoc uczniom w zrozumieniu historii. Pozwala ono równie˝ na ograniczenie nawy-
ku mechanicznego przyswajania i odtwarzania szeregu informacji. Rozwija umiej´t-
noÊci krytycznego myÊlenia i postrzegania treÊci historycznych w zwiàzkach
przyczynowo-skutkowych. Uczy te˝ dostrzegania zale˝noÊci mi´dzy przesz∏oÊcià a te-
raêniejszoÊcià. Kszta∏ci równie˝ w uczniach zdolnoÊç ujmowania dziejów w sposób
racjonalny i uporzàdkowany, a tym samym w∏aÊciwie przygotowuje ich do pog∏´bia-
nia wiedzy w toku dalszych etapów edukacji.
Sposób prezentowania wiadomoÊci w programie ma konstrukcj´ chronologiczno-
-problemowà. Uk∏ad chronologiczny u∏atwia uczniom zrozumienie sensu procesu
historycznego i przemian cywilizacyjnych. TreÊci prezentowane w rozdzia∏ach dajà
z kolei sposobnoÊç rozwini´cia okreÊlonych zagadnieƒ i przedstawienia ich w sposób
wszechstronny.
Dobór treÊci w klasie IV ma na celu przede wszystkim wyjaÊnienie specyfiki
przedmiotu, jakim jest historia i spo∏eczeƒstwo. Poprzez wprowadzenie elementar-
nej terminologii historycznej umo˝liwia on stworzenie podstaw do pe∏nego wyk∏adu
historii w klasach V–VI. Podejmowane w klasie IV zagadnienia majà postaç „obraz-
ków”, odzwierciedlajàcych chronologicznie wybrane etapy rozwoju cywilizacji.
W przemyÊlany i konsekwentny sposób ∏àczà wiedz´ o najbli˝szym Êrodowisku
ucznia z dziedzictwem ogólnonarodowym i europejskim. WiadomoÊci z dziejów
narodu i paƒstwa polskiego zosta∏y wplecione w histori´ rozwoju cywilizacji europej-
skiej. Dzi´ki temu uczniowie dostrzegajà zwiàzki dziedzictwa narodowego z to˝sa-
moÊcià europejskà. W podobny sposób skonstruowany zosta∏ materia∏ dla klas V
i VI. Zawiera on omówienie najwa˝niejszych zagadnieƒ z dziejów powszechnych
i historii Polski, od staro˝ytnoÊci po czasy nam wspó∏czesne. Chronologiczny uk∏ad
treÊci uzmys∏awia uczniom zasadnoÊç podzia∏u na epoki historyczne, prezentuje roz-
wój spo∏eczny, podkreÊlajàc specyfik´ danego okresu.
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin