Plan wynikowy - Moja historia 4.doc

(133 KB) Pobierz





Plan wynikowy z historii i społeczeństwa
dla klasy IV szkoły podstawowej
zintegrowany z serią „Moja historia”


 





Prezentowany plan wynikowy  zintegrowany z podręcznikiem „Moja historia 4” przeznaczony jest dla klasy IV szkoły podstawowej. Został on opracowany przez doświadczonego nauczyciela na podstawie praktyki szkolnej. Ujęty w planie wynikowym materiał nauczania historii i społeczeństwa może być realizowany w zależności od przydziału godzin oraz cech indywidualnych klasy i nauczyciela.

1


Plan wynikowy z historii i społeczeństwa
dla klasy IV szkoły podstawowej zintegrowany z serią „Moja historia”

 

Temat

(środki dydaktyczne)

Zakres materiału

Wymagania podstawowe

Uczeń:

Wymagania ponadpodstawowe

Uczeń:

Ścieżki edukacyjne

Liczba godzin

ROZDZIAŁ I: POZNAJEMY HISTORIĘ

1. Co to jest historia?

 

(podręcznik, s. 8–9,

Zeszyt ucznia, s. 5–6)

• zagadnienia: historia, historyk, wydarzenie historyczne, przyczyna, skutek, przeszłość, teraźniejszość, przyszłość

• zna pojęcia: historia, historyk

• wie, co to jest wydarzenie historyczne

• wymienia trzy wydarzenia historyczne

• wyjaśnia, czym zajmują się historycy

• tłumaczy, na czym polega związek przyczynowo- -skutkowy

• rozumie, dlaczego należy uczyć się historii

• porównuje ilustracje przedstawiające dawne oraz współczesne miasto i samodzielnie wyciąga wnioski

CM

 

1

 

 

2. Jak poznajemy historię?

 

(podręcznik s. 10–13,

Zeszyt ucznia, s. 6–7)

 

• zagadnienia: źródła historyczne, źródła materialne, źródła pisane, archeolog, wykopaliska, rodzaje pisma, alfabet

• zna pojęcia: źródło historyczne, źródło materialne, źródło pisane, pismo obrazkowe, pismo klinowe, archeolog, wykopaliska

• wie, na czym polega praca archeologa

• wymienia różne rodzaje pisma

• wyjaśnia, co to jest źródło historyczne

• dokonuje podziału źródeł historycznych na pisane i materialne

• porównuje pracę historyka i archeologa

• wyjaśnia rolę źródła historycznego
w poznawaniu przeszłości

• przedstawia znaczenie pisma w rekonstrukcji przeszłości

• charakteryzuje i porównuje rolę pisma dawniej
i współcześnie

CM

 

1

 

 

3. Sposoby mierzenia czasu

 

(podręcznik, s. 14–16,

Zeszyt ucznia, s. 8–9)

• zagadnienia: mierzenie czasu, zegar, zegar słoneczny, klepsydra, kalendarz, chronologia, oś czasu

• zna pojęcia: zegar, klepsydra, kalendarz, chronologia, oś czasu

wymienia dawne sposoby mierzenia czasu

• wie, w jakim celu opracowano kalendarz

• rysuje oś czasu

• podejmuje próbę porządkowania wydarzeń
w sposób chronologiczny

• charakteryzuje różne rodzaje zegarów

• wyjaśnia, na podstawie jakich informacji opracowano kalendarz

• zaznacza wydarzenia na osi czasu i odczytuje
z niej informacje

• porządkuje chronologicznie wybrane wydarzenia

CM

 

1

 

 

4. Ery, wieki i epoki

 

(podręcznik, s. 17–20,

Zeszyt ucznia, s. 9–11

Zakres materiału

• zagadnienia: era, tysiąclecie, wiek, epoka, prehistoria, starożytność, średniowiecze, nowożytność, współczesność

• zna pojęcia: era, tysiąclecie, wiek, epoka, prehistoria, starożytność, średniowiecze, nowożytność, współczesność

• wie, ile lat liczą wiek i tysiąclecie

• wie, jaki wynalazek uważa się za wyznaczający początek historii

• wymienia kolejno nazwy epok

• wie, jakie wydarzenie oddziela czasy przed naszą erą od naszej ery

• rysuje oś czasu i podejmuje próbę zaznaczenia na niej kolejnych epok

• porządkuje chronologicznie epoki i zaznacza je na osi czasu

• podaje przełomowe wydarzenia wyznaczające kolejne epoki

• lokalizuje wydarzenia na osi czasu i odczytuje
z niej wiadomości

CM

 

1

 

 

ROZDZIAŁ II: HISTORIA MOJEJ RODZINY

1. Rodzina i jej historia

 

(podręcznik, s. 24–26

Zeszyt ucznia, s. 13–15)

• zagadnienia: rodzina, pokolenie, rodzina wielopokoleniowa, przodkowie, pokrewieństwo, ród, drzewo genealogiczne, herb

• zna pojęcia: rodzina, pokrewieństwo, pokolenie, rodzina wielopokoleniowa, przodkowie, ród, drzewo genealogiczne

• wie, jakie funkcje w rodzinie pełnią poszczególni jej członkowie

• wymienia najważniejsze wydarzenia z życia swojej rodziny

• wyjaśnia pojęcie: herb

• porównuje model rodziny dawnej i współczesnej

• na podstawie rozmowy z członkami własnej rodziny wskazuje wydarzenia, w czasie których jej losy splotły się z losami narodu

• rysuje drzewo genealogiczne swojej rodziny

 

WŻR

1

 

2. Pamiątki rodzinne

 

(podręcznik, s. 27–29, Zeszyt ucznia, s. 15–17)

• zagadnienia: dokument, akt urodzenia, legitymacja szkolna, paszport, pamiątki rodzinne, tradycja

• zna pojęcia: dokument, akt urodzenia, legitymacja szkolna, paszport, tradycja

• wymienia dokumenty, które posiada uczeń klasy czwartej

• podaje przykłady pamiątek rodzinnych i tradycji w swoim domu

• przedstawia, do czego służą określone dokumenty

• wyjaśnia, dlaczego pamiątki rodzinne powinno się otaczać troską

• opowiada, w jaki sposób pamiątki dokumentują historię jego rodziny

• opisuje historię swojej rodziny i jej tradycje

WŻR

1

 

3. Miasto dawniej i dziś

 

(podręcznik, s. 30–33,

Zeszyt ucznia, s. 17–19, plansza ścienna „Miasto dawniej i dziś”)

• zagadnienia: gród, miasto, ratusz, starówka, rynek, kamienica

• zna pojęcia: gród, miasto, ratusz, starówka, rynek, kamienica

• opisuje na podstawie ilustracji z podręcznika
i planszy wygląd dawnego miasta

• wie, czym dawniej zajmowali się mieszkańcy miast

• wymienia przykłady budowli z dawnych czasów w swojej miejscowości

• porównuje wygląd dawnego i współczesnego miasta

• charakteryzuje miejsca, w których zakładano pierwsze miasta

• wyjaśnia, z jakich dokumentów można poznać dzieje miasta

• wyszukuje w różnych źródłach informacje na temat historii swojej miejscowości

CM, R

1

 

4. Krótka historia wsi

 

(podręcznik, s. 34–37, Zeszyt ucznia, s. 20–21)

• zagadnienia: wieś, uprawa ziemi, chata, izba, hodowla zwierząt, plony, pług, sierp, dawne zwyczaje zachowane na wsi

• zna pojęcia: chata, izba, plon, pług, sierp

• wymienia zajęcia mieszkańców dawnej wsi

• opisuje na podstawie ilustracji z podręcznika wygląd dawnego gospodarstwa chłopskiego

• wskazuje różnice między miastem a wsią

• wymienia nazwy kilku narzędzi i maszyn rolniczych

• porównuje życie i pracę na wsi dawniej i obecnie

• przedstawia dawne zwyczaje charakterystyczne dla wsi, zachowane do dziś

CM, R

1

 

5. Polskie tradycje regionalne

 

(podręcznik, s. 38–41, Zeszyt ucznia, s. 21–23)

• zagadnienia: kraina historyczna, region, gwara, strój i obrzędy regionalne

• zna pojęcia: kraina historyczna, region, gwara, strój regionalny

• wymienia nazwy polskich krain historycznych

• wskazuje na mapie Polski krainy historyczne

• podaje nazwę krainy historycznej, w której mieszka

• wskazuje na mapie region, w którym mieszka
i przedstawia najważniejsze wiadomości na jego temat

• wymienia i omawia elementy, którymi regiony różnią się między sobą

• opisuje elementy charakterystyczne dla poszczególnych regionów

• charakteryzuje region, w którym mieszka, wykorzystując informacje ze źródeł innych niż podręcznik i atlas

CM, R, PO

1

 

6. Polska – mój kraj

 

(podręcznik, s. 42–44,

Zeszyt ucznia, s. 23–25)

• postać: Józef Wybicki

• zagadnienia: państwo, województwo, symbole narodowe, naród, patriotyzm, obywatel, społeczeństwo, konstytucja, parlament, rząd, prezydent

• zna postać Józefa Wybickiego

• zna pojęcia: godło, hymn, flaga, naród, obywatel, sejm, senat, poseł, senator, prezydent

• zna słowa i melodię polskiego hymnu

• wymienia i opisuje polskie symbole narodowe

• zna dokładną nazwę państwa polskiego

• wie, w jakim województwie leży miejscowość,
w której mieszka

• wymienia sposoby okazywania przywiązania do ojczyzny

• podaje nazwy i daty najważniejszych świąt narodowych

• wyjaśnia pojęcia: społeczeństwo, rząd, konstytucja, patriotyzm

• wymienia najważniejsze organy władzy państwowej

• podaje imię i nazwisko aktualnego prezydenta Polski

• wymienia i omawia cechy postawy patriotycznej

• wymienia i opisuje sytuacje oraz miejsca,
w których można spotkać się z symbolami narodowymi

• przedstawia strukturę i sposób funkcjonowania parlamentu

CM, R, PO

1

 

7. Polskie zabytki

 

(podręcznik, s. 45–48,

Zeszyt ucznia, s. 25–27)

• zagadnienia: zabytek, muzeum, skansen, Lista Dziedzictwa Kultury UNESCO, Wawel, Wieliczka, zabytki w najbliższej okolicy

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin