Plan wynikowy z historii i społeczeństwadla klasy IV szkoły podstawowejzintegrowany z serią „Moja historia”
Prezentowany plan wynikowy zintegrowany z podręcznikiem „Moja historia 4” przeznaczony jest dla klasy IV szkoły podstawowej. Został on opracowany przez doświadczonego nauczyciela na podstawie praktyki szkolnej. Ujęty w planie wynikowym materiał nauczania historii i społeczeństwa może być realizowany w zależności od przydziału godzin oraz cech indywidualnych klasy i nauczyciela.
1
Plan wynikowy z historii i społeczeństwa dla klasy IV szkoły podstawowej zintegrowany z serią „Moja historia”
Temat
(środki dydaktyczne)
Zakres materiału
Wymagania podstawowe
Uczeń:
Wymagania ponadpodstawowe
Ścieżki edukacyjne
Liczba godzin
ROZDZIAŁ I: POZNAJEMY HISTORIĘ
1. Co to jest historia?
(podręcznik, s. 8–9,
Zeszyt ucznia, s. 5–6)
• zagadnienia: historia, historyk, wydarzenie historyczne, przyczyna, skutek, przeszłość, teraźniejszość, przyszłość
• zna pojęcia: historia, historyk
• wie, co to jest wydarzenie historyczne
• wymienia trzy wydarzenia historyczne
• wyjaśnia, czym zajmują się historycy
• tłumaczy, na czym polega związek przyczynowo- -skutkowy
• rozumie, dlaczego należy uczyć się historii
• porównuje ilustracje przedstawiające dawne oraz współczesne miasto i samodzielnie wyciąga wnioski
CM
2. Jak poznajemy historię?
(podręcznik s. 10–13,
Zeszyt ucznia, s. 6–7)
• zagadnienia: źródła historyczne, źródła materialne, źródła pisane, archeolog, wykopaliska, rodzaje pisma, alfabet
• zna pojęcia: źródło historyczne, źródło materialne, źródło pisane, pismo obrazkowe, pismo klinowe, archeolog, wykopaliska
• wie, na czym polega praca archeologa
• wymienia różne rodzaje pisma
• wyjaśnia, co to jest źródło historyczne
• dokonuje podziału źródeł historycznych na pisane i materialne
• porównuje pracę historyka i archeologa
• wyjaśnia rolę źródła historycznego w poznawaniu przeszłości
• przedstawia znaczenie pisma w rekonstrukcji przeszłości
• charakteryzuje i porównuje rolę pisma dawniej i współcześnie
3. Sposoby mierzenia czasu
(podręcznik, s. 14–16,
Zeszyt ucznia, s. 8–9)
• zagadnienia: mierzenie czasu, zegar, zegar słoneczny, klepsydra, kalendarz, chronologia, oś czasu
• zna pojęcia: zegar, klepsydra, kalendarz, chronologia, oś czasu
• wymienia dawne sposoby mierzenia czasu
• wie, w jakim celu opracowano kalendarz
• rysuje oś czasu
• podejmuje próbę porządkowania wydarzeń w sposób chronologiczny
• charakteryzuje różne rodzaje zegarów
• wyjaśnia, na podstawie jakich informacji opracowano kalendarz
• zaznacza wydarzenia na osi czasu i odczytuje z niej informacje
• porządkuje chronologicznie wybrane wydarzenia
4. Ery, wieki i epoki
(podręcznik, s. 17–20,
Zeszyt ucznia, s. 9–11
• zagadnienia: era, tysiąclecie, wiek, epoka, prehistoria, starożytność, średniowiecze, nowożytność, współczesność
• zna pojęcia: era, tysiąclecie, wiek, epoka, prehistoria, starożytność, średniowiecze, nowożytność, współczesność
• wie, ile lat liczą wiek i tysiąclecie
• wie, jaki wynalazek uważa się za wyznaczający początek historii
• wymienia kolejno nazwy epok
• wie, jakie wydarzenie oddziela czasy przed naszą erą od naszej ery
• rysuje oś czasu i podejmuje próbę zaznaczenia na niej kolejnych epok
• porządkuje chronologicznie epoki i zaznacza je na osi czasu
• podaje przełomowe wydarzenia wyznaczające kolejne epoki
• lokalizuje wydarzenia na osi czasu i odczytuje z niej wiadomości
ROZDZIAŁ II: HISTORIA MOJEJ RODZINY
1. Rodzina i jej historia
(podręcznik, s. 24–26
Zeszyt ucznia, s. 13–15)
• zagadnienia: rodzina, pokolenie, rodzina wielopokoleniowa, przodkowie, pokrewieństwo, ród, drzewo genealogiczne, herb
• zna pojęcia: rodzina, pokrewieństwo, pokolenie, rodzina wielopokoleniowa, przodkowie, ród, drzewo genealogiczne
• wie, jakie funkcje w rodzinie pełnią poszczególni jej członkowie
• wymienia najważniejsze wydarzenia z życia swojej rodziny
• wyjaśnia pojęcie: herb
• porównuje model rodziny dawnej i współczesnej
• na podstawie rozmowy z członkami własnej rodziny wskazuje wydarzenia, w czasie których jej losy splotły się z losami narodu
• rysuje drzewo genealogiczne swojej rodziny
WŻR
2. Pamiątki rodzinne
(podręcznik, s. 27–29, Zeszyt ucznia, s. 15–17)
• zagadnienia: dokument, akt urodzenia, legitymacja szkolna, paszport, pamiątki rodzinne, tradycja
• zna pojęcia: dokument, akt urodzenia, legitymacja szkolna, paszport, tradycja
• wymienia dokumenty, które posiada uczeń klasy czwartej
• podaje przykłady pamiątek rodzinnych i tradycji w swoim domu
• przedstawia, do czego służą określone dokumenty
• wyjaśnia, dlaczego pamiątki rodzinne powinno się otaczać troską
• opowiada, w jaki sposób pamiątki dokumentują historię jego rodziny
• opisuje historię swojej rodziny i jej tradycje
3. Miasto dawniej i dziś
(podręcznik, s. 30–33,
Zeszyt ucznia, s. 17–19, plansza ścienna „Miasto dawniej i dziś”)
• zagadnienia: gród, miasto, ratusz, starówka, rynek, kamienica
• zna pojęcia: gród, miasto, ratusz, starówka, rynek, kamienica
• opisuje na podstawie ilustracji z podręcznika i planszy wygląd dawnego miasta
• wie, czym dawniej zajmowali się mieszkańcy miast
• wymienia przykłady budowli z dawnych czasów w swojej miejscowości
• porównuje wygląd dawnego i współczesnego miasta
• charakteryzuje miejsca, w których zakładano pierwsze miasta
• wyjaśnia, z jakich dokumentów można poznać dzieje miasta
• wyszukuje w różnych źródłach informacje na temat historii swojej miejscowości
CM, R
4. Krótka historia wsi
(podręcznik, s. 34–37, Zeszyt ucznia, s. 20–21)
• zagadnienia: wieś, uprawa ziemi, chata, izba, hodowla zwierząt, plony, pług, sierp, dawne zwyczaje zachowane na wsi
• zna pojęcia: chata, izba, plon, pług, sierp
• wymienia zajęcia mieszkańców dawnej wsi
• opisuje na podstawie ilustracji z podręcznika wygląd dawnego gospodarstwa chłopskiego
• wskazuje różnice między miastem a wsią
• wymienia nazwy kilku narzędzi i maszyn rolniczych
• porównuje życie i pracę na wsi dawniej i obecnie
• przedstawia dawne zwyczaje charakterystyczne dla wsi, zachowane do dziś
5. Polskie tradycje regionalne
(podręcznik, s. 38–41, Zeszyt ucznia, s. 21–23)
• zagadnienia: kraina historyczna, region, gwara, strój i obrzędy regionalne
• zna pojęcia: kraina historyczna, region, gwara, strój regionalny
• wymienia nazwy polskich krain historycznych
• wskazuje na mapie Polski krainy historyczne
• podaje nazwę krainy historycznej, w której mieszka
• wskazuje na mapie region, w którym mieszka i przedstawia najważniejsze wiadomości na jego temat
• wymienia i omawia elementy, którymi regiony różnią się między sobą
• opisuje elementy charakterystyczne dla poszczególnych regionów
• charakteryzuje region, w którym mieszka, wykorzystując informacje ze źródeł innych niż podręcznik i atlas
CM, R, PO
6. Polska – mój kraj
(podręcznik, s. 42–44,
Zeszyt ucznia, s. 23–25)
• postać: Józef Wybicki
• zagadnienia: państwo, województwo, symbole narodowe, naród, patriotyzm, obywatel, społeczeństwo, konstytucja, parlament, rząd, prezydent
• zna postać Józefa Wybickiego
• zna pojęcia: godło, hymn, flaga, naród, obywatel, sejm, senat, poseł, senator, prezydent
• zna słowa i melodię polskiego hymnu
• wymienia i opisuje polskie symbole narodowe
• zna dokładną nazwę państwa polskiego
• wie, w jakim województwie leży miejscowość, w której mieszka
• wymienia sposoby okazywania przywiązania do ojczyzny
• podaje nazwy i daty najważniejszych świąt narodowych
• wyjaśnia pojęcia: społeczeństwo, rząd, konstytucja, patriotyzm
• wymienia najważniejsze organy władzy państwowej
• podaje imię i nazwisko aktualnego prezydenta Polski
• wymienia i omawia cechy postawy patriotycznej
• wymienia i opisuje sytuacje oraz miejsca, w których można spotkać się z symbolami narodowymi
• przedstawia strukturę i sposób funkcjonowania parlamentu
7. Polskie zabytki
(podręcznik, s. 45–48,
Zeszyt ucznia, s. 25–27)
• zagadnienia: zabytek, muzeum, skansen, Lista Dziedzictwa Kultury UNESCO, Wawel, Wieliczka, zabytki w najbliższej okolicy
renja2