Arka_Hist2GimnSciezkiRozklad.pdf

(412 KB) Pobierz
349266996 UNPDF
3. CIE¯KI EDUKACYJNE
Zgodnie z za³o¿eniami zawartymi we wstêpie Podstawy programowej kszta³cenia ogólnego
dla szecioletnich szkó³ podstawowych i gimnazjów 1 , ...nadrzêdnym celem pracy edukacyjnej
nauczycieli jest d¹¿enie do wszechstronnego rozwoju ucznia, a wiêc realizacja zadañ w zakresie
nauczania, kszta³cenia umiejêtnoci i pracy wychowawczej, które wzajemnie siê uzupe³niaj¹. Poza
tym nauczyciele, maj¹c na uwadze osobowy rozwój ucznia, powinni wspó³dzia³aæ na rzecz tworzenia
w wiadomoci uczniów zintegrowanego systemu wiedzy, umiejêtnoci i postaw. 2
Realizacji tych celów s³u¿y dzia³alnoæ edukacyjna szko³y, która jest okrelana przez dwa dokumenty:
szkolny zestaw programów nauczania, obejmuj¹cy ca³¹ dzia³alnoæ szko³y pod wzglêdem dydaktycznym,
i program wychowawczy szko³y, opisuj¹cy treci i dzia³ania o charakterze wychowawczym. Szkolny
zestaw programów nauczania i program wychowawczy szko³y stanowi¹ ca³oæ.
Bardzo istotn¹ rolê w procesie integracji wiedzy, umiejêtnoci i postaw przypisano cie¿kom
edukacyjnym, które zosta³y wprowadzone w II i III etapie edukacyjnym. Z Podstawy programowej
wynika nastêpuj¹ca definicja cie¿ki edukacyjnej: Przez pojêcie cie¿ki edukacyjnej rozumiemy
zestaw treci i umiejêtnoci o istotnym znaczeniu wychowawczym, których realizacja mo¿e odbywaæ
siê w ramach nauczania ró¿nych przedmiotów (bloków przedmiotowych) lub w postaci odrêbnych
zajêæ. 3 Za uwzglêdnienie problematyki cie¿ek edukacyjnych w szkolnym zestawie programów
nauczania jest odpowiedzialny dyrektor szko³y. Natomiast za realizacjê cie¿ek edukacyjnych
odpowiedzialni s¹ nauczyciele wszystkich przedmiotów, którzy do w³asnego programu w³¹czaj¹
odpowiednio treci danej cie¿ki. 4
Odpowiedzialny
Realizuj¹
1
Dziennik Ustaw nr 14: Rozporz¹dzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999 r.
w sprawie podstawy programowej kszta³cenia ogólnego dla szecioletnich szkó³ podstawowych i gim-
nazjów, poz. 129, s. 585
2
Tam¿e, s. 585
3
Tam¿e, s. 585
4
Tam¿e, s. 588
41
349266996.001.png
W III etapie edukacyjnym zosta³y wprowadzone nastêpuj¹ce cie¿ki edukacyjne:
edukacja ekologiczna,
edukacja czytelnicza i medialna,
edukacja prozdrowotna,
edukacja filozoficzna,
edukacja regionalna dziedzictwo kulturowe w regionie,
obrona cywilna,
edukacja europejska,
kultura polska na tle cywilizacji (tradycji) ródziemnomorskiej.
42
349266996.002.png
Sposoby realizacji cie¿ek edukacyjnych:
1. cie¿ka edukacyjna jest traktowana jako odrêbne zajêcie edukacyjne.
Cele
edukacyjne
Osi¹gniêcia
ucznia
Zadania
szko³y
Treci
Trzeba jednak podkreliæ, ¿e w ramowym programie nauczania 5 cie¿ka edukacyjna nie
uzyska³a formy lekcyjnej i w zwi¹zku z tym nie ma przydzielonych godzin lekcyjnych na jej
realizacjê. Natomiast dyrektor szko³y, korzystaj¹c z tzw. godzin do swojej dyspozycji,
mo¿e przydzieliæ je na realizacjê cie¿ki edukacyjnej. Organizacja zajêæ cie¿ki edukacyjnej
mo¿e przybieraæ ró¿ne formy: spotkañ, wycieczek, dyskusji, kó³ zainteresowañ itp.
2. cie¿ka edukacyjna jest czêciowo realizowana w czasie odrêbnych, kilkugodzinnych
modu³owych zajêæ. Konieczny jest wtedy modu³ wprowadzaj¹cy do tematyki cie¿ki i modu³
podsumowuj¹cy tematykê cie¿ki. G³ówna rola przypada kilkugodzinnemu modu³owi,
realizowanemu, np. w formie projektu miêdzyprzedmiotowego. 6
5
Dziennik Ustaw nr 14 z dnia 23 lutego 1999, poz. 129: Rozporz¹dzenie Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 15 lutego 1999 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szko³ach publicznych, s. 537
6
Program NOWA SZKO£A: Materia³y szkoleniowe dla rad pedagogicznych: Integracja miêdzyprzed-
miotowa, CODN, Warszawa 1999, s. 31
43
349266996.003.png
Wrzesieñ
REALIZACJA
Czerwiec
metoda projektów:
wycieczki, akademie itp.
MODU£
WPROWADZAJ¥CY
(osobne godziny lekcyjne
przeznaczone na wprowadzenie
do tematyki cie¿ki edukacyjnej)
PROJEKT
MIÊDZYPRZEDMIOTOWY
(realizowany m.in.
na wydzielonych godzinach)
MODU£
PODSUMOWUJ¥CY
(osobne godziny lekcyjne
przeznaczone na podsumowanie
tematyki cie¿ki edukacyjnej)
3. Treci cie¿ki edukacyjnej s¹ w³¹czone do programów nauczania przez nauczycieli wszystkich
przedmiotów.
Procedura postêpowania nauczyciela historii w sytuacji, gdy w³¹cza on treci cie¿ki
edukacyjnej do programu nauczania historii przedstawia siê nastêpuj¹co:
porównanie treci danej cie¿ki edukacyjnej z treciami przedmiotu historii,
wybór odpowiednich treci cie¿ki edukacyjnej,
w³¹czenie wybranych treci cie¿ki edukacyjnej do treci przedmiotu historia.
W ten sposób treci poszczególnych cie¿ek edukacyjnych zostan¹ przypisane przedmiotowi
historia oraz kolejno, wszystkim przedmiotom.
Przyk³ad w³¹czenia treci cie¿ki edukacyjnej edukacja regionalna dziedzictwo kulturowe
w regionie w treci przedmiotu historia:
J. polski
Historia
Wiedza
o spo³e-
czeñstwie
Sztuka
POZOSTA£E PRZEDMIOTY
PRZEDMIOTY, NA KTÓRYCH
CIE¯KA EDUKACYJNA
JEST REALIZOWANA
W NAJWIÊKSZYM STOPNIU
PRZEDMIOTY, NA KTÓRYCH
CIE¯KA EDUKACYJNA
JEST REALIZOWANA
W MNIEJSZYM STOPNIU
44
349266996.004.png
Mimo ¿e III etap edukacyjny charakteryzuje siê przedmiotowym ujêciem treci nauczania, to
cie¿ki edukacyjne odgrywaj¹ wiod¹c¹ rolê w integracji miêdzyprzedmiotowej.
Nale¿y przypomnieæ i podkreliæ, ¿e cie¿ki edukacyjne maj¹ przede wszystkim swój ASPEKT
WYCHOWAWCZY, a wiêc ich treci powinny zostaæ równie¿ w³¹czone w PLANY WYCHO-
WAWCZE.
III etap edukacyjny koñczy siê egzaminem 7 . Egzamin sk³adaæ siê bêdzie z dwóch czêci
i obejmuje: 1) umiejêtnoci i wiadomoci z zakresu przedmiotów humanistycznych, 2) umiejêtno-
ci i wiadomoci z zakresu przedmiotów przyrodniczych. W materia³ach przygotowanych przez
Ministerstwo Edukacji Narodowej i Centraln¹ Komisjê Egzaminacyjn¹ czytamy, ¿e (...) Egzamin
w czêci pierwszej obejmuje wiedzê i umiejêtnoci z zakresu przedmiotów humanistycznych: jêzy-
ka polskiego, historii, wiedzy o spo³eczeñstwie, sztuki, edukacji filozoficznej, edukacji regionalnej
dziedzictwa kulturowego w regionie, edukacji czytelniczej i medialnej, edukacji europejskiej i
kultury polskiej na tle cywilizacji ródziemnomorskiej (...)
8
.
Poni¿szy materia³ pomocniczy uwzglêdnia te treci cie¿ek edukacyjnych, które mog¹ byæ reali-
zowane w ramach przedmiotu HISTORIA. Oprócz cie¿ek edukacyjnych, w których treci wchodz¹
w sk³ad egzaminu, uwzglêdnione zosta³y cie¿ki: edukacja ekologiczna i edukacja prozdrowotna.
7
Dziennik Ustaw nr 41, poz. 413: Rozporz¹dzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 kwietnia
1999 r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i s³uchaczy oraz przepro-
wadzenia egzaminów i sprawdzianów w szko³ach publicznych.
8
Dziennik Ustaw nr 17, poz. 215: Rozporz¹dzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 lutego
2000 r. w sprawie standardów bêd¹cych podstaw¹ przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów.
Ministerstwo Edukacji Narodowej: Standardy wymagañ egzaminacyjnych. Projekt do konsultacji
spo³ecznej, Warszawa 1999, s. 24-25.
Informator o egzaminie gimnazjalnym w 2002 r., Okrêgowe Komisje Egzaminacyjne i Centralna
Komisja Egzaminacyjna, Warszawa 2000.
45
Zgłoś jeśli naruszono regulamin