Plan wynikowy z wiedzy o społeczeństwie dla klasy II gimnazjum do programu nauczania „Dziś i jutro”
Temat lekcji
Środki dydaktyczne
Zagadnienia, materiał nauczania
Wymagania podstawowe
Uczeń:
Wymagania ponadpodstawowe
Ścieżki edukacyjne
Liczba godzin
Rozdział I: Państwo
1. Po co ludziom państwo?
- podręcznik,
s. 6–10
- encyklopedie
- internet
- literatura dodatkowa
- prezentacje multimedialne ukazujące podział państw oraz ich funkcje
- mapy polityczne Europy i świata
- państwo
- państwa federacyjne i unitarne
- cechy państwa
- funkcje państwa
- obywatelstwo
- narodowość
- wyjaśnia termin: państwo
- podaje nazwy trzech państw federacyjnych i unitarnych
- przyporządkowuje Polskę do właściwego rodzaju państwa
- wymienia cechy państwa
- wskazuje funkcje państwa
- rozróżnia pojęcia obywatelstwo i narodowość
- samodzielnie tworzy definicje państwa federacyjnego i państwa unitarnego
- wskazuje na mapie państwa federacyjne i unitarne
- omawia cechy państwa
- opisuje wewnętrzne i zewnętrzne funkcje państwa
- przedstawia sposoby uzyskania obywatelstwa polskiego
- ocenia relacje państwo – obywatel
- wyjaśnia termin: repatriacja
CM, F, E
1
2. Ustroje polityczne
s. 11–16 (w tym: tekst źródłowy, s. 16)
- prezentacje multimedialne ukazujące podział państw
- państwa demokratyczne, autorytarne i totalitarne
- republika
- monarchia
- system prezydencki, parlamentarny i mieszany
- charakteryzuje ustroje: demokratyczny, autorytarny i totalitarny
- wymienia nazwy trzech państw demokratycznych, autorytarnych i totalitarnych
- wskazuje różnice między monarchią a republiką
- podaje nazwy trzech monarchii i republik
- opisuje, na czym polegają mechanizmy wpajania społeczeństwu określonej ideologii, na podstawie tekstu źródłowego
- wskazuje na mapie państwa demokratyczne, autorytarne i totalitarne
- odszukuje na mapie monarchie i republiki
- opisuje sposoby powstawania trzech typów ustrojów politycznych
- wyjaśnia genezę różnych form rządów
- charakteryzuje rolę obywateli w państwie demokratycznym, autorytarnym i totalitarnym
- rozpoznaje przywódców najważniejszych państw współczesnych
- wyjaśnia terminy: ideologia, indoktrynacja, pucz, gospodarka centralnie sterowana, kadencja, system prezydencki, parlamentarny i mieszany
- opisuje okoliczności powstania nowych państw w Europie po II wojnie światowej
2
3. Demokracja
s. 17–21 (w tym: tekst źródłowy, s. 21)
- słowniki
- prezentacje multimedialne ukazujące rodzaje demokracji
- istota demokracji
- demokracja bezpośrednia i pośrednia
- prawa i wolności obywatelskie w państwie demokratycznym
- wyjaśnia istotę demokracji
- odróżnia demokrację bezpośrednią od pośredniej
- podaje przykłady zastosowania różnych form demokracji bezpośredniej i pośredniej
- wymienia kategorie praw i wolności obywatelskich w państwie demokratycznym
- tłumaczy, czym jest kultura polityczna, na podstawie tekstu źródłowego
- uczestniczy w dyskusji na temat stosowania zasad demokratycznych w życiu codziennym
- wyjaśnia terminy: radni, posłowie, inicjatywa obywatelska, plebiscyt, konsultacje społeczne, referendum
- tłumaczy, na czym polegają różne rodzaje demokracji
- ocenia znaczenie kultury politycznej dla funkcjonowania państwa demokratycznego
- uzasadnia wyższość demokracji nad innymi ustrojami politycznymi
- wymienia przykłady praw przysługujących obywatelom w krajach demokratycznych
4. Zalety i wady demokracji
podręcznik,
s. 22–26 (w tym: tekst źródłowy, s. 26)
- prasa
- programy telewizyjne i radiowe poświęcone zagadnieniom reform ustrojowych
- zalety i wady demokracji
- dobro państwa a dobro partii
- wymienia zalety i wady ustroju demokratycznego
- wyjaśnia, na czym polegają działania dla dobra państwa
- rozróżnia pojęcia dobro państwa i dobro partii
- przedstawia znaczenie współpracy i kompromisu dla funkcjonowania demokracji, na podstawie tekstu źródłowego
- wymienia cechy charakteru i osobowości, którymi powinien się odznaczać dobry polityk
- przedstawia swoją opinię na temat polskiej demokracji
CM, F
5. Patologie w państwie demokratycznym
s. 27–32 (w tym: tekst źródłowy, s. 32)
- programy telewizyjne i radiowe z udziałem polityków
- demagogia
- populizm
- przykłady patologii władzy: korupcja, biurokratyzacja, centralizacja
- wyjaśnia terminy: demagogia, populizm, koalicja
- wymienia patologie władzy
- tłumaczy, na czym polegają: korupcja, defraudacja, nepotyzm, biurokratyzacja, centralizacja
- wskazuje przykłady nadmiernej biurokratyzacji, na podstawie tekstu źródłowego
- rozpoznaje wystąpienie o charakterze populistycznym
- uczestniczy w dyskusji lub debacie na temat sposobów zwalczania patologii władzy
- wymienia skutki korupcji
- opracowuje szkolną kampanię walki z korupcją
Rozdział II: System polityczny państwa polskiego
1. Konstytucja
s. 36–40 (w tym: tekst źródłowy, s. 40)
- Konstytucja III RP
- ustawa zasadnicza
- zasady ustrojowe III RP
- prawa i obowiązki obywatela Polski
- wyjaśnia terminy: konstytucja, preambuła, trójpodział władzy, suwerenność narodu, państwo prawa, decentralizacja władzy
- wymienia podstawowe prawa obywatelskie Polaków
- określa obowiązki obywatelskie Polaków
- odszukuje w Konstytucji III RP rozdziały, w których zawarte są podstawowe zasady ustroju oraz wolności, prawa i obowiązki obywateli
- wymienia prawa dzieci zapisane w Konstytucji III RP, na podstawie tekstu źródłowego
- uzasadnia znaczenie nadrzędności Konstytucji nad innymi aktami prawnymi
- wyjaśnia znaczenie praw i obowiązków wynikających z Konstytucji III RP
- wymienia przykłady sytuacji, w których doszło do naruszenia praw obywateli
- interpretuje wybrane fragmenty Konstytucji III RP
CM
2. Sejm i senat
s. 41–46
- prezentacje multimedialne ukazujące proces ustawodawczy
- nagrania filmowe przedstawiające obrady sejmowe
- polski parlament i jego funkcjonowanie
- zasady wyborcze
- proces ustawodawczy
- uprawnienia sejmu i senatu w Polsce
- opisuje rolę parlamentu w koncepcji trójpodziału władzy
- określa funkcje sejmu i senatu
- wymienia warunki, które musi spełnić kandydat na posła lub senatora
- wyjaśnia terminy: immunitet, próg wyborczy, Zgromadzenie Narodowe, inicjatywa ustawodawcza, ordynacja wyborcza, wotum zaufania, wotum nieufności
- wymienia poszczególne etapy procesu ustawodawczego
- przedstawia genezę polskiego parlamentaryzmu
- wymienia podmioty, którym przysługuje inicjatywa ustawodawcza
- opisuje, na czym polega praca parlamentarzysty
- ocenia pracę wybranego parlamentarzysty
- odszukuje w źródłach dodatkowe informacje na temat regulaminu pracy sejmu i senatu
- określa rolę Prezydenta RP i Trybunału Konstytucyjnego w procesie ustawodawczym
- aktywnie uczestniczy w symulacji procesu ustawodawczego
3. Rząd i prezydent
s. 47–52
- organy władzy wykonawczej
- funkcje i uprawnienia Rady Ministrów
- rola i kompetencje Prezydenta RP
- sposoby powoływania i odwoływania
Rady Ministrów
- opisuje rolę władzy wykonawczej w koncepcji trójpodziału władzy
- wymienia podstawowe kompetencje Prezydenta RP i Rady Ministrów
- przedstawia procedury wyboru Prezydenta RP i Rady Ministrów
- podaje imię i nazwisko obecnego Prezydenta RP oraz aktualnego prezesa Rady Ministrów
- wymienia imiona i nazwiska wszystkich prezydentów Polski po 1989 r.
- opisuje procedury odwołania Prezydenta RP i Rady Ministrów
- porównuje kompetencje Prezydenta RP z uprawnieniami prezesa Rady Ministrów
- ocenia pracę obecnego Prezydenta RP oraz aktualnych członków Rady Ministrów
- wyjaśnia terminy: dymisja, Rada Gabinetowa, kontrasygnata, ratyfikacja
4. Władza sądownicza
s. 53–58 (w tym: tekst źródłowy, s. 54)
...
renja2