WOS_2_pl_wyn.doc

(170 KB) Pobierz

Plan wynikowy z wiedzy o społeczeństwie dla klasy II gimnazjum do programu nauczania „Dziś i jutro”

 

Temat lekcji

Środki dydaktyczne

Zagadnienia, materiał nauczania

Wymagania podstawowe

Uczeń:

Wymagania ponadpodstawowe

Uczeń:

Ścieżki edukacyjne

Liczba godzin

Rozdział I: Państwo

1. Po co ludziom państwo?

- podręcznik,

s. 6–10

- encyklopedie

- internet

- literatura dodatkowa

- prezentacje multimedialne ukazujące podział państw oraz ich funkcje

- mapy polityczne Europy i świata

- państwo

- państwa federacyjne i unitarne

- cechy państwa

- funkcje państwa

- obywatelstwo

- narodowość

- wyjaśnia termin: państwo

- podaje nazwy trzech państw federacyjnych i unitarnych

- przyporządkowuje Polskę do właściwego rodzaju państwa

- wymienia cechy państwa

- wskazuje funkcje państwa

- rozróżnia pojęcia obywatelstwo i narodowość

- samodzielnie tworzy definicje państwa federacyjnego i państwa unitarnego

- wskazuje na mapie państwa federacyjne i unitarne

- omawia cechy państwa

- opisuje wewnętrzne i zewnętrzne funkcje państwa

- przedstawia sposoby uzyskania obywatelstwa polskiego

- ocenia relacje państwo – obywatel

- wyjaśnia termin: repatriacja

CM, F, E

 

1

2. Ustroje polityczne

- podręcznik,

s. 11–16 (w tym:  tekst źródłowy, s. 16)

- encyklopedie

- internet

- literatura dodatkowa

- prezentacje multimedialne ukazujące podział państw

- mapy polityczne Europy i świata

- państwa demokratyczne, autorytarne i totalitarne

- republika

- monarchia

- system prezydencki, parlamentarny i mieszany

- charakteryzuje ustroje: demokratyczny, autorytarny i totalitarny

- wymienia nazwy trzech państw demokratycznych, autorytarnych i totalitarnych

- wskazuje różnice między monarchią a republiką

- podaje nazwy trzech monarchii i republik

- opisuje, na czym polegają mechanizmy wpajania społeczeństwu określonej ideologii, na podstawie tekstu źródłowego

- wskazuje na mapie państwa demokratyczne, autorytarne i totalitarne

- odszukuje na mapie monarchie i republiki

- opisuje sposoby powstawania trzech typów ustrojów politycznych

- wyjaśnia genezę różnych form rządów

- charakteryzuje rolę obywateli w państwie demokratycznym, autorytarnym i totalitarnym

- rozpoznaje przywódców najważniejszych państw współczesnych

- wyjaśnia terminy: ideologia, indoktrynacja, pucz, gospodarka centralnie sterowana, kadencja, system prezydencki, parlamentarny i mieszany

- opisuje okoliczności powstania nowych państw w Europie po II wojnie światowej

CM, F, E

 

 

2

3. Demokracja

- podręcznik,

s. 17–21 (w tym: tekst źródłowy, s. 21)

- internet

- literatura dodatkowa

- słowniki

- prezentacje multimedialne ukazujące rodzaje demokracji

- istota demokracji

- demokracja bezpośrednia i pośrednia

- prawa i wolności obywatelskie w państwie demokratycznym

- wyjaśnia istotę demokracji

- odróżnia demokrację bezpośrednią od pośredniej

- podaje przykłady zastosowania różnych form demokracji bezpośredniej i pośredniej

- wymienia kategorie praw i wolności obywatelskich w państwie demokratycznym

- tłumaczy, czym jest kultura polityczna, na podstawie tekstu źródłowego

- uczestniczy w dyskusji na temat stosowania zasad demokratycznych w życiu codziennym

- wyjaśnia terminy: radni, posłowie, inicjatywa obywatelska, plebiscyt, konsultacje społeczne, referendum

- tłumaczy, na czym polegają różne rodzaje demokracji

- ocenia znaczenie kultury politycznej dla funkcjonowania państwa demokratycznego

- uzasadnia wyższość demokracji nad innymi ustrojami politycznymi

- wymienia przykłady praw przysługujących obywatelom w krajach demokratycznych

CM, F, E

 

 

2

4. Zalety i wady   demokracji

podręcznik,

s. 22–26 (w tym: tekst źródłowy, s. 26)

- internet

- literatura dodatkowa

- prasa

- programy telewizyjne i radiowe poświęcone zagadnieniom reform ustrojowych

- zalety i wady  demokracji

- dobro państwa  a dobro partii

- wymienia zalety i wady ustroju demokratycznego

- wyjaśnia, na czym polegają działania dla dobra państwa

 

- rozróżnia pojęcia dobro państwa i dobro partii

- przedstawia znaczenie współpracy i kompromisu dla funkcjonowania demokracji, na podstawie tekstu źródłowego

- wymienia cechy charakteru i osobowości, którymi powinien się odznaczać dobry polityk

- przedstawia swoją opinię na temat polskiej demokracji

CM, F

1

5. Patologie w państwie demokratycznym

- podręcznik,

s. 27–32 (w tym: tekst źródłowy, s. 32)

- prasa

- internet

- literatura dodatkowa

- programy telewizyjne i radiowe z udziałem polityków

- demagogia

- populizm

- przykłady patologii władzy: korupcja, biurokratyzacja, centralizacja

- wyjaśnia terminy: demagogia, populizm, koalicja

- wymienia patologie władzy

- tłumaczy, na czym polegają: korupcja, defraudacja, nepotyzm, biurokratyzacja, centralizacja

- wskazuje przykłady nadmiernej biurokratyzacji, na podstawie tekstu źródłowego

- rozpoznaje wystąpienie o charakterze populistycznym

- uczestniczy w dyskusji lub debacie na temat sposobów zwalczania patologii władzy

- wymienia skutki korupcji

- opracowuje szkolną kampanię walki z korupcją

CM, F

 

2

Rozdział II: System polityczny państwa polskiego

1. Konstytucja

- podręcznik,

s. 36–40 (w tym: tekst źródłowy, s. 40)

- encyklopedie

- słowniki

- internet

- literatura dodatkowa

- Konstytucja III RP

- prasa

 

- ustawa zasadnicza

- zasady ustrojowe III RP

- prawa i obowiązki obywatela Polski

- wyjaśnia terminy: konstytucja, preambuła, trójpodział władzy, suwerenność narodu, państwo prawa, decentralizacja władzy

- wymienia podstawowe prawa obywatelskie Polaków

- określa obowiązki obywatelskie Polaków

- odszukuje w Konstytucji III RP rozdziały, w których zawarte są podstawowe zasady ustroju oraz wolności, prawa i obowiązki obywateli

- wymienia prawa dzieci zapisane w Konstytucji III RP, na podstawie tekstu źródłowego

- uzasadnia znaczenie nadrzędności Konstytucji nad innymi aktami prawnymi

- wyjaśnia znaczenie praw i obowiązków wynikających z Konstytucji III RP

- wymienia przykłady sytuacji, w których doszło do naruszenia praw obywateli

- interpretuje wybrane fragmenty Konstytucji III RP

CM

1

2. Sejm i senat

- podręcznik,

s. 41–46

- internet

- literatura dodatkowa

- Konstytucja III RP

- prezentacje multimedialne ukazujące proces ustawodawczy

- nagrania filmowe przedstawiające obrady sejmowe

- prasa

 

- polski parlament i jego funkcjonowanie

- zasady wyborcze

- proces ustawodawczy

- uprawnienia sejmu i senatu w Polsce

- opisuje rolę parlamentu w koncepcji trójpodziału władzy

- określa funkcje sejmu i senatu

- wymienia warunki, które musi spełnić kandydat na posła lub senatora

- wyjaśnia terminy: immunitet, próg wyborczy, Zgromadzenie Narodowe, inicjatywa ustawodawcza, ordynacja wyborcza, wotum zaufania, wotum nieufności

- wymienia poszczególne etapy procesu ustawodawczego

 

- przedstawia genezę polskiego parlamentaryzmu

- wymienia podmioty, którym przysługuje inicjatywa ustawodawcza

- opisuje, na czym polega praca parlamentarzysty

- ocenia pracę wybranego parlamentarzysty

- odszukuje w źródłach dodatkowe informacje na temat regulaminu pracy sejmu i senatu

- określa rolę Prezydenta RP i Trybunału Konstytucyjnego w procesie ustawodawczym

- aktywnie uczestniczy w symulacji procesu ustawodawczego

- interpretuje wybrane fragmenty Konstytucji III RP

CM

2

3. Rząd i prezydent

- podręcznik,

s. 47–52

- prasa

- internet

- literatura dodatkowa

- Konstytucja III RP

 

 

- organy władzy wykonawczej

- funkcje i uprawnienia Rady Ministrów

- rola i kompetencje Prezydenta RP

- sposoby powoływania i odwoływania

Rady Ministrów

 

 

 

- opisuje rolę władzy wykonawczej w koncepcji trójpodziału władzy

- wymienia podstawowe kompetencje Prezydenta RP i Rady Ministrów

- przedstawia procedury wyboru Prezydenta RP i Rady Ministrów

- podaje imię i nazwisko obecnego Prezydenta RP oraz aktualnego prezesa Rady Ministrów

 

- wymienia imiona i nazwiska wszystkich prezydentów Polski po 1989 r.

- opisuje procedury odwołania Prezydenta RP i Rady Ministrów

- porównuje kompetencje Prezydenta RP z uprawnieniami prezesa Rady Ministrów

- ocenia pracę obecnego Prezydenta RP oraz aktualnych członków Rady Ministrów

- wyjaśnia terminy: dymisja,  Rada Gabinetowa,  kontrasygnata, ratyfikacja

- interpretuje wybrane fragmenty Konstytucji III RP

CM

2

4. Władza sądownicza

- podręcznik,

s. 53–58 (w tym: tekst źródłowy, s. 54)

- prasa

- internet

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin