PLANWANIE LOGISTYCZNE 22 LUTY 2009.doc

(56 KB) Pobierz
22 LUTY 2009

22 LUTY 2009

 

ZAGADNIENIA:

 

1.      Planowanie – część składowa zarządzania w przedsiębiorstwie.

2.      Poziomy planowania w przedsiębiorstwie.

3.      Cykl i okresy planowania.

4.      Procedura i organizacja planowania.

5.      Metody planowania w logistyce.

6.      System i metody sterownia w logistyce.

7.      Sieci logistyczne i elementy systemu, zadania, sieć zaopatrzenia, kooperacji, produkcji, dystrybucji, zintegrowane łańcuchy dostaw.

8.      Usprawnienia i optymalizacja funkcjonowania sieci logistycznych.

9.      Planowanie potrzeb w sieci logistycznej.

10.  Planowanie potrzeb w sieci zaopatrzenie.

11.  Planowanie potrzeb w sieci dystrybucji.

12.  Kolejność planowania w sieci dostaw.

13.  Algorytm planowania i projektowania w sieci dostaw.

14.  Przykłady sieci zaopatrzenia i dystrybucji.

15.  Efektywność łańcuchów dostaw.

16.  Analiza popytu w łańcuchu dostaw.

17.  Analiza poziomu obsługi w łańcuchu dostaw.

18.  Analiza wykorzystania zasobów sieci dostaw.

19.  Położenie geograficzne centrum dystrybucji.

20.  Rynek odbiorców w regionie i preferencyjne wymagania spedytorów.

21.  Centra logistyczne w krajowym systemie logistycznym.

22.  Analiza i planowanie centrum dystrybucji sieci dostaw.

 

 

ZARZĄDZANIE CZĘŚĆ SKŁADOWA PRZEDSIĘBIORSTWA:

 

Zakres i powiązania funkcjonalne procesu zarządzania w przedsiębiorstwie.

 









Planowanie i podejmowanie                  Organizowanie





              Decyzji                         





                           

 

 

          

 





Kontrolowanie              Kierowanie motywowanie i sterowanie

 

 



              Przebieg procesu zarządzania

 



              Sprzężenia zwrotne i wzajemne powiązania w procesie zarządzania

 

Zarządzanie – zestaw działań obejmujących planowanie i podejmowanie decyzji, organizowanie, kierowanie ludźmi i sterowanie procesami/systemami oraz kontrolowania, które są skierowane na zasoby organizacji (ludzkie, finansowe, rzeczowe oraz informacyjne) i wykonywane z zamiarem osiągnięcia celów organizacji w sposób sprawny i skuteczny.

 

Planowanie logistyczne jest procesem podejmowania zasadniczych decyzji dotyczących procesów i zasobów logistycznych przedsiębiorstw oraz współpracy w łańcuchach dostaw, prowadzących do osiągnięcia zamierzonego celu logistyki, wynikającego z celu przedsiębiorstwa. Wynikiem procesu planowania jest plan.

 

Plan jest zbiorem uporządkowanych decyzji dotyczących realizacji celów i wynikających  nich zadań oraz sposobów ich realizacji.

 

Podział planowania wg kryteriów:

 

1.      okres planowania:

-   strategiczne (długoterminowe)

-   taktyczne (średnioterminowe)

-   operatywne/operacyjne (krótkoterminowe)

-   bieżące

2.      zakres planowania:

-   dla całego przedsiębiorstwa, zakładu, pionu, jednostki, itp.

3.      przedmiot planowania:

-   sprzedaży, produkcji, magazynowania, finansów, itp.

 

             

Hierarchia planowania i podejmowania decyzji:

 





                            Stawianie celów                            plan strategiczny

 

informacja              Organizowanie, taktyka                            plan taktyczny

              decyzja

                            Planowanie zadań o obciążeń              plan operacyjny

 

              Bieżące planowanie i sterowanie operacjami                  plan bieżący

              Produkcja/logistyka/dystrybucja/marketing/finanse/sprzedaż

 

 

CYKL I OKRES PLANOWANIA

Warunkiem ciągłości działalności przedsiębiorstwa jest proces planowania, który jest powtarzalny i nigdy się nie kończy (ciągle trwa)

 

Okres planu jest parametrem planu. Obejmuje plan i wyznaczony jest przez datę/ czas początku (od...) i datę/ czas końca (do...).

Początek i koniec okresu planu mogą również precyzować określone zdarzenia. Wszystkie zdarzenia przewidziane do realizacji powinny mieścić się  w okresie objętym planem.

 

Cykl planowania jest parametrem procesu planowania i jest to okres trwania pełnej procedury planowania. Jego koniec oznacza początek kolejnej procedury planistycznej. W tym okresie przygotowywane są plany wstępne, dopracowane i aktualizowane oraz korygowane wszystkie szczegóły planu, następnie plan jest oceniany i w końcowym etapie cyklu plany są zatwierdzane do realizacji.

 

Okres planowania jest parametrem procesu planowania i obejmuje cykl planowania i okres planu.

 

              Okres planu                   Cykl planowania







              Okres planowania

 

 

PROCEDURA I ORGANIZACJA PLANOWANIA:

 

Procedura ustalony (sformalizowany i udokumentowany) zbiór reguł postępowania w określonych warunkach definiujących sekwencje kroków prowadzących do wykonania zadania.

 

Procedura planowania definiuje sekwencje kroków w okresie planowania, prowadzących do zatwierdzenia planu i jego skutecznej realizacji (obejmujących czynności kontrolowania i korekty planu).

 

Procedura planowania w przedsiębiorstwie:

 

START





Procedura planowania



Etap I.







Gromadzenie założeń i analiza wymagań              Zmiana wymagań i celu

definiowanie celu



 

Etap II.



Gromadzenie danych i analiza potencjału              Działania zwiększające potencjał przedsiębiorstwa             



(możliwości) realizacji celów



 





Czy istnieją możliwości realizacji celu?              Czy istnieją możliwości dostosowania przedsiębiorstwa



                            do wymagań

             

Etap III.





Opracowanie szczegółowego planu



 

Etap IV.

Ocena planu

 







Etap V.  Czy można zaakceptować plan?                           Uzupełnienie korekta, rewizja planu wg wyników oceny

                            planu

 

Etap VI.

Zatwierdzenie planu





Etap VII.

Realizacja planu (wdrożenie planu i korekta wyników)



 

STOP

Procedura planowania

KRYTERIA OCENY PLANU:

 

NAZWA KRYTERIUM

WYMAGANIA SPEŁNIAJĄCE KRYTERIUM

celowy

plan powinien jasno precyzować możliwości osiągnięcia celu na podstawie planowanych do realizacji zadań

realny

plan powinien być możliwy do realizacji w założonym okresie planu (horyzoncie czasu) i dopasowania przez przedsiębiorstwo ilością środków finansowych

konkretny

zadania powinny być precyzyjnie sformułowane i określone w sposób ścisły i wymierny, np. 12 zamówień w ciągu 5 dni na 3 maszynach, 80% wydajności

terminowy

w planie powinny być określone terminy i zakończenia zadań

kompletny

w planie powinny być zawarte wszystkie zadania niezbędne do realizowania aby osiągnąć wyznaczony cel

hierarchiczny

powinna być zachowana hierarchia zadań o różnej skali trudności i złożoności, od zadań kluczowych do podrzędnych

spójny

wewnętrznie logiczny, zadania nie mogą się wzajemnie wykluczać, powinny być w odpowiedniej kolejności i zgodnie z przyjętymi zaleceniami

elastyczny

opracowany warstwowo dla różnych możliwości

optymalny

najlepszy (najkrótszy czas realizacji, najmniejszy koszt, najwyższy poziom obsługi, najwyższa jakość)

 

1

 ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin