Tworzenie sieci i grup kooperacyjnych MSP.doc

(65 KB) Pobierz
Tworzenie sieci i grup kooperacyjnych MSP

 

Tworzenie sieci i grup kooperacyjnych MSP

w Polsce

 

 

 

 

 

 

 

 

             

 

 

 

 

 

 

 

1.    Grupy i sieci kooperacyjne.

 

Grupy i sieci kooperacyjne to propozycja współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami wykorzystywana niemal na całym świecie, poczynając od Stanów Zjednoczonych a kończąc na Australii. W Europie, koncepcja ta została szeroko rozpowszechniona i wykorzystana  
w takich krajach jak Włochy, Dania i Wielka Brytania. Uczestnictwo w sieci lub grupie kooperacyjnej pozwoliło MSP w tych krajach na obniżenie kosztów, na wdrożenie bardziej wydajnych metod produkcji oraz na prowadzenie wspólnych kampanii promocyjnych. Wspólnie podejmowane działania pozwalają również na bardziej efektywne poszukiwanie  
i zdobywanie nowych rynków zbytu na swoje produkty i usługi. 

Sieci kooperacyjne tworzą skupiska firm lub inne wyspecjalizowane jednostki, których działanie koordynowane jest mechanizmami rynkowymi, a nie łańcuchem poleceń i nakazów. 

Na całym świecie, zarówno w krajach wysoko rozwiniętych, jak i tych których gospodarka przechodzi głębokie procesy restrukturyzacyjne, pojawia się coraz więcej dowodów na to, że sieci i grupy kooperacyjne zwiększają konkurencyjność MSP. Grupy kooperacyjne,  
w przeciwieństwie do pojedynczych podmiotów gospodarczych, są w lepszym stopniu przygotowane do przetrwania na konkurencyjnych rynkach, do wzrostu i zapełnienia pojawiających się nisz rynkowych. Mają także lepszy dostęp do rynków eksportowych, grupy przedsiębiorstw oferują lepsze i większe szanse na stworzenie nowych miejsc pracy. 

Podstawą koncepcji tworzenia sieci jest rozwinięcie wzajemnych relacji współpracy pomiędzy poszczególnymi firmami, ich dostawcami, podwykonawcami, klientami  
i usługodawcami. Współpraca, w połączeniu ze specjalizacją, daje efekty zwiększonej, kolektywnej wydajności i wzrostu umiejętności wdrażania innowacyjnych procesów  
i wytwarzania technologicznie zaawansowanych produktów.

wyrażane  opinie, że koncepcja sieci i grup kooperacyjnych może szkodzić wolnemu rynkowi i konkurencji. Jest całkiem odwrotnie. Dzięki zredukowaniu bądź zlikwidowaniu barier pomiędzy firmami, poziom konkurencyjności znacznie wzrasta. Konkurenci pracują razem nad pokonaniem powszechnie występujących i wspólnych ograniczeń i problemów w infrastrukturze, sieci dostaw i w dostępności do rynków zbytu. To właśnie połączenie konkurencji i współpracy prowadzi do zwiększenia wysiłku nad polepszeniem swoich usług bądź produktów. 

 

W momencie, gdy MŚP łączą się w grupy lub sieci kooperacyjne, uzyskują one pewne wymierne korzyści:

·         redukcja kosztów transakcji,

·         wspólna wymiana doświadczeń i nauka,

·         polepszenie poziomu elastyczności i poziomu reagowania na zmieniające się potrzeby rynku,

·         lepsze wykorzystanie posiadanych umiejętności, zdolności produkcyjnych, informacji i innowacji technologicznych,

·         zwiększenie możliwości konkurowania z producentami masowymi.

Grupę można zdefiniować jako zespół przedsiębiorstw zorganizowanych branżowo lub geograficznie. Łatwiej jest tworzyć grupy kooperacyjne, gdy firmy wchodzące w ich skład nie są od siebie zbytnio oddalone. Z drugiej strony należy stwierdzić, iż tworzenie sieci/grup kooperacyjnych nie jest geograficznie uwarunkowane. Kolektywna wydajność może zostać osiągnięta tylko wtedy, gdy firmy współpracują nad rozwiązaniem wspólnie dzielonych problemów i odległość geograficzna nie ma tutaj większego znaczenia. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.   Czy istniała potrzeba tworzenia sieci kooperacyjnych w Polsce?

 

 

W Polsce istnieje znaczny potencjał do tworzenia grup i sieci kooperacyjnych, a dodatkowo wydaje się, że obecnie jest najlepszy czas do rozpoczęcia takich inicjatyw. MSP stają się siłą napędową wzrostu gospodarczego w momencie gwałtownego rozwoju gospodarki rynkowej. Strategie  rozwojowe dla wielu regionów Polski uznały duży potencjał MSP, a zawarte w nich inicjatywy mają na celu albo poprawę lokalnych warunków w takim stopniu, aby wesprzeć rozwój MSP lub podjęcie bezpośrednich kroków zmierzających do przyspieszenia ekspansji tego sektora. Strategie te odzwierciedlają zarówno wymagania lokalne, jak i ogólną politykę Unii Europejskiej stymulowania tego sektora. Konkurencyjność na rynkach ciągle wzrasta  
i sektor MSP musi na tę sytuację odpowiednio reagować. Sytuacja w Polsce charakteryzuje się obecnie kilkoma pozytywnymi czynnikami, pracującymi na jej korzyść:

·         niższe koszty siły roboczej i jej duża dostępność,

·         strategiczna pozycja geograficzna pomiędzy wschodem i zachodem, która

·         może być wykorzystana,

·         postawa przedsiębiorczości wśród nowej generacji właścicieli i menadżerów.

 

Sieci kooperacyjne MSP mogą przyspieszyć tempo swojego rozwoju na kilka różnych sposobów:

·         polepszenie i rozwijanie łańcucha zaopatrzenia,

·         dokonywanie zakupów, celem których jest podniesienie jakości wytwarzanych produktów,

·         asystowanie w rozwijaniu inicjatyw eksportowych,

·         redukowanie kosztów operacyjnych,

·         redukowanie bądź spowolnienie stopnia penetracji rynku przez firmy spoza Polski.

 

Program tworzenia sieci kooperacyjnych, szczególnie duński, wykorzystuje instytucję koordynatora (brokera) sieci. Model ten został z powodzeniem wykorzystany w innych krajach, jak Węgry, które, tak jak Polska, posiadają gospodarkę przejściową. W obu tych krajach, w ostatnich latach dynamicznie rozwijał się sektor prywatny, czego rezultatem było pojawienie się wielu nowych przedsiębiorstw. Rozwijający się handel jest ukierunkowany na kraje zachodnioeuropejskie, co jak zrozumiałe w świetle przyszłego członkostwa Polski  
w Unii Europejskiej. Rezultatem tego jest zwiększający się poziom konkurencyjności, jakiemu polskie firmy muszą sprostać zarówno na rynku krajowym, jak i rynkach eksportowych.

 

 

Pojawiające się w wyniku przemian gospodarczych problemy, wymagają od polskich przedsiębiorstw strategicznego podejścia co do swojego istnienia i rozwoju. Sieci i grupy kooperacyjne mogą stać się jednym z narzędzi zintegrowanej polityki rozwoju i pomocy MSP w Polsce. 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.   Rola brokera/koordynatora sieci.

 

 

Koordynator sieci to osoba najważniejsza przy tworzeniu i rozwijaniu grup kooperacyjnych MSP. Powinien on zbierać razem potencjalnych partnerów, a następnie usprawniać  
i koordynować rozwój sieci. Koordynator powinien rozumieć motywy, jakimi kierują się poszczególne przedsiębiorstwa i umieć stworzyć ramę współpracy opartej na ich wspólnym interesie.

Koordynator  w oparciu o wiedzę na temat miejscowego przemysłu lub szerszych sektorów przemysłowych, musi być w stanie zidentyfikować poszczególne organizacje nadające się do włączenia w sieć kooperacyjną.

Sprawą zasadniczą jest dokonanie dokładnego oszacowania potencjału danej organizacji i jej możliwości operowania w sieci . Musi to być uzupełnione oceną zgodności tegoż przedsiębiorstwa z pozostałymi potencjalnymi członkami sieci. Koordynator musi zademonstrować wysokie umiejętności w ocenianiu poprzez dokonanie krytycznego osądu różnych organizacji, opanować potencjalne skomplikowane sytuacje oraz ustalić kanały komunikacji i sprawnego prowadzenia dyskusji, czyli ogólnie rzecz ujmując umiejętne zarządzanie wzajemnymi konfliktami. Koordynator dysponuje umiejętnościami interpersonalnymi, posiada dobre zrozumienie podstawowych spraw związanych  
z zarządzaniem i produkcją w sektorze MSP i jest dobrym negocjatorem.

Koordynator tworząc potencjalną sieć, powinien skupić swoje działania w tym sektorze gospodarki, w którym zamierza rozwijać daną sieć bądź grupę kooperacyjną. Po zidentyfikowaniu potencjalnych członków grupy bądź sieci, należy wciąż organizować spotkania z szeroką grupą przedsiębiorstw, reprezentujących ten sektor, w którym powstanie sieć. Pozwoli to wszystkim przedsiębiorcom na pełne zrozumienie projektu i zapewni dodatkową liczbę przedsiębiorstw, które chciały uczestniczyć w programie, w jego fazie wstępnej, albo w kolejnych etapach realizacji planu. Koordynator powinien poszukiwać kontaktów z jak największą liczbą organizacji otoczenia biznesu.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Clustering – tworzenie regionalnych sieci przedsiębiorstw

 

 

 

Współpraca różnych firm powiązanych ze sobą w ramach sieci - umiejętnie wsparta przez lokalny samorząd - jest kluczem do dynamicznego rozwoju regionów. Rozwoju, który generuje miejsca pracy, przyciąga inwestorów i przynosi dodatkowy dochód dla regionu.

Idea clusteringu, tak popularna na całym świecie, jest niestety w Polsce mało znana. PARP zlecił więc realizację dużego projektu szkoleń promujących clustering. Projekt jest współfinansowany przez Europejski Fundusz Społeczny.

Co sprawia, że inicjatywa firm z danego regionu przekształca się w sprawnie funkcjonujący klaster? Z praktyki działania widać, że rozwój inicjatywy klastrowej pociąga za sobą rozwój regionów na terenie, których przedsiębiorstwa działają. Zdaniem przedstawicieli samorządów, którzy sami inicjują powstawanie klastrów w swoich regionach, to właśnie władze samorządowe powinny tworzyć zalążki inicjatyw prorozwojowych, które mogą stanowić podwaliny inicjatywy klastrowej, a w perspektywie kolejnych lat - doprowadzić do powstania dojrzałego klastra. Agnieszka Dobrogowska, koordynator jednej z inicjatyw klastrowych w ramach Stowarzyszenia Zdrowe Życie, wymienia 15 różnych działań podejmowanymi najczęściej w ramach obserwowanych przez nią inicjatyw klastrowych w Polsce: tworzenie sieci międzyludzkich i tworzenie sieci przedsiębiorstw, promocja innowacji i nowych technologii, tworzenie marki regionu, pomoc w prowadzeniu biznesu, budowa świadomości przedsiębiorców i szkolenia dla zarządzających, ulepszanie procesów produkcyjnych i szkolenia techniczne, tworzenie zachęt dla napływu inwestycji i inkubacja przedsiębiorstw, promowanie rozwoju istniejących firm oraz przyciąganie nowych firm i talentów, wspieranie innowacyjności, dyfuzja nowych technologii, lobbowanie za rozwojem infrastruktury, poprawa regulacji prawnych i podatkowych, koordynacja zakupów, pomoc w pozyskiwaniu funduszy UE, określenie standardów technicznych i jakościowych.
 


Są już dobre przykłady


Bez wątpienia w dobie wszechogarniającej globalizacji trzeba zauważyć, że fenomen inicjatyw klastrowych i klastrów dojrzałych dotarł i do naszego kraju. W Polsce występuje wiele przykładów wspólnych działań firm wskazujących na ewolucyjne tworzenie się klastrów: Dolina Lotnicza, Plastikowa Dolina, Płytki Ceramiczne w Opocznie, Kotły w Pleszewie, Bursztyn w Gdańsku, Automatyka Przemysłowa w Gdańsku, Pomidor z Ziemi Sandomierskiej, Klaster Kalafiorowo-Brokułowy z Łaszczowa, Dolina Ekologicznej Żywności na Lubelszczyźnie, czy Dolina Ekoprodukcji na Mazowszu. - Reprezentując silną grupę producentów ekologicznej żywności jestem żywo zainteresowany uczestniczeniem w jeszcze szerszych strukturach. Nasza szansą jest funkcjonowanie w ramach jednego z klastrów ekologicznych, które tworzą się dziś na Lubelszczyźnie i na Mazowszu.

 

Aby zagwarantować sukces inicjatyw klastrowych w Polsce należy przeprowadzić wiele działań mających na celu uświadomienie przedsiębiorcom, władzom samorządowym i jednostkom badawczo-rozwojowym, że współpraca opłaca się wszystkim, że każdy w tym samym stopniu skorzysta z możliwości wspólnego promowania regionu.
Skutki działania inicjatywy klastrowej są rozłożone w czasie. Często rozwiązanie, które w początkowym okresie nie przynosi wymiernych rezultatów może przynieść korzyści w dłuższej perspektywie. Działanie w klastrze wymusza aktywność ludzi, innowacyjności i poszukiwanie nowych rozwiązań. - Przystąpiliśmy do programu, ponieważ mamy ambicje stać się najsilniejsza grupą produkującą chmiel w Polsce - tłumaczy Grzegorz Teresiński, wójt liczącej 5 tysięcy mieszkańców gminy Wilków. - Dziś w naszym rejonie 800 rolników produkuje chmiel. Rolnik to indywidualista, ale jak mu się pokaże korzyści związane z przystąpieniem do grupy, to opór mija - dodaje Teresiński.



PARP promuje clustering


W odpowiedzi na coraz wyraźniejsze tendencje do koncentracji, współpracy i działania w ramach sieci powiązanych firm Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła projekt "Program szkoleń promujących clustering". Program promujący tworzenie sieci powiązanych ze sobą firm i instytucji w regionach wdrażany jest na zlecenie PARP i współfinansowany z budżetu Europejskiego Funduszu Społecznego. Przeznaczono na ten cel 5 759 860 zł, a projekt ma przede wszystkim charakter szkoleniowo-doradczy. Od października 2005 do końca 2007 roku planowane jest przeszkolenie ponad 1300 osób. Zgodnie z zasadami finansowania szkoleń ze środków UE, przedstawiciele mikro, małych i średnich firm pokrywają 20 proc. kosztów szkoleń. Działania podejmowane w całej Polsce w ramach niniejszego projektu mają pomóc w organizowaniu nowych klastrów oraz w rozwoju już inicjatyw istniejących. Program realizowany jest przez firmy doradcze: Doradztwo Gospodarcze DGA i Enterplan oraz Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową. Dziś zainteresowanie projektem wykazuje ponad 20 grup w całej Polsce wspieranych przez przedstawicieli lokalnych samorządów, m.in.: "Pomidor z Ziemi Sandomierskiej", "Epoka Gryczoka!", "Rogal Marciński", "Granit ze Strzegomia", "Klaster Kalafiorowo-Brokułowy", "Bryczki z Biskupiny", "Chmielaki Nadwiślańskie", "Grupa Turystyczna - Łeba" i inne. Więcej informacji na temat projektu, grup zadaniowych, terminów i harmonogramów zajęć szkoleniowo-doradczych oraz możliwości wzięcia udziału w szkoleniach znaleźć można na stronach www.klastry-efs.pl.

Projekt jest inicjatywą wyjątkową na skalę Europy, bo nigdy jeszcze tak wielu przedsiębiorców z jednego kraju nie było objętych jednym, ogólnonarodowym programem promującym rozwój klastrów. Wykonawcy projektu zachęcają przedsiębiorców, przedstawicieli samorządów lokalnych oraz organizacje tworzące klimat niezbędny do rozwoju przedsiębiorczości do uczestnictwa w praktycznej realizacji projektu. - W ramach projektu chcemy budować świadomość na temat clusteringu, zdefiniować obszary potencjalnej współpracy między przedsiębiorstwami oraz pomóc im w podjęciu decyzji o możliwości współpracy w formie klastra - wyjaśnia Andrzej Głowacki, prezes Doradztwo Gospodarcze DGA, team leader projektu poświęconego idei clusteringu.

Przedsiębiorcy zainteresowani tworzeniem klastrów mogą skorzystać ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz ZPORR.

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin