WINCENTY ŁASZEWSKI - JAK ODMAWIAĆ RÓŻANIEC.pdf

(788 KB) Pobierz
714570199 UNPDF
WINCENTY ŁASZEWSKI
JAK ODMAWIAĆ RÓŻANIEC?
(ZAPROSZENIE DO KONTEMPLACJI)
1
714570199.003.png 714570199.004.png 714570199.005.png 714570199.006.png
SPIS TREŚCI
WYDAWNICTWO
Redaktor serii:
Ks. ławomirnurkowkiP
rchiwumEdycjiwitegoPawła
Nihil obstat:
Ks. dr Teofil Siudy
Cenzor
Ctochowa26032003r
Imprimatur:
Bp JanWątroba
Wikariusz Generalny
KuriaMetropolitalnawCtochowie
2 kwietnia 2003 r. (L. dz. 194/2003)
Drugie wydanie 2007 ISBN 978-83-7168-763-1
©EdycjawitegoPawła2003
ulwPawła13/15•42-221Ctochowatel0343620689•ax
0343620989wwwedycjapl•e-mail: dzien_panski@paulus.pl
“WierzęwierzęwCiebieOMójJezuMójBożeiwTwójKociółwiętyizamierzamoddad
mojeżycieabypotwierdzidmojąwiaręwCiebie.”
2
714570199.001.png
WSTĘP
Książeckatapowtaładlatychktórychcąsinauczyd odmawiania Różaoca.
Wieluludiwogólenienatejtradycyjnej modlitwy maryjnej. Są to przede
wszystkim ludzie młodi który niepotkali dotąd na swej drodze żadnego
różaocowego wiadka, zdolnego ukazad im pikno tego nabożeostwa. W
konsekwencji nie signli dotądporóżaniec, nie wiedzą nawet, jak si nim
poługiwad. Sąitacyktórykiedy próbowaliodmawiad Różaniec, ale szybko
odwróciliiod tej modlitwy, nie znajdując w niej nic wartociowego. Teraz chcą
próbowad ra jece upełnie od nowa To dla nich otała napisana ta
książeczka. Uczy, jak odmawiad Różaniec.
Powtałaonarównieżdlatychktórynając Różaniec, i modląc sina nim, czują
jednak, że ich modlitwie brakuje czego istotnego. Są to ludie który
przeczuwają, że w swej modlitwie wciążjeszcze nie otworzyli sina coupełnie
wyjątkowego. Czują, że Różaniec jest czymwicej niżtylko jednąz wielu praktyk
pobożnych, jedną z wielu modlitw, i intuicyjnie domagają si od niego jakiej
duchowej głbi, osobistego spotkania z Bogiem, dowiadcenia miłoci. To
również z mylą o nich piałem t książeczk która jet zaproszeniem do
modlitwy kontemplacyjnej.
Dlaobuwpomnianychgruppowtałajednaitaama książeczka. Dlaczego? Bo ci
wszyscy ludzie szukają tego samego. Szukają osobistego spotkania z Bogiem.
Pragną, aby wiaratałaiich dowiadczeniem. Chcąpoznadswego twórci
Zbawc. Marząo tym, aby Pan ich dotknąłiabyoni dotknli Pana. Szukająsiebie.
Szukają Boga. Tsknią za dowiadczeniem kontemplacji. Szukają po omacku -
wiadomie, czasem niewiadomie... Nie wiedzą, gdzie skierowad kroki, od czego
mogliby zacząd.
Może powinni zacządwłanieodkontemplacji?„Kontemplacja" - łowoktóre
wszyscy wymawiamy z szacunkiem, a jednoczenie z wahaniem. Nie bardzo
wiemy, co sipod nim kryje. Nie należyonodołówktórymiwyrażamy swoje
przeżycia, lki, dowiadczenia, sukcesy i porażki. A może nadedłcabyłowo
„kontemplacja"wyraiłonae najgłbsze życiowe dowiadczenie? Może... ale
niewielupróbuje sijej uczydWychodimybowiemaływegoprekonania że
kontemplacjaareerwowanajetdlamnichówamknitych w klasztorach i dla
witych przeżywających wzloty mistyczne.
Tymczasem jest inaczej. Powszechnod (katolickod) Kocioła polega m.in. na
powszechnym dostpie wiernych do kontemplacji. Za Różaniec, najbardziej
3
powszechna (katolicka) modlitwa maryjna, okazuje siwystarczającym rodkiem,
by przekroczydjej bram.
Bydmoże w tym momencie wielu wzruszy ramionami, mówiąc, że to przesada.
Powołainaprykładytychktóry odmawiają Różaniec, a nie mają wiele
wpólnegodowiadczeniem Boga i naladowaniem Go. Ale przecieżnikt tu nie
twierdzi, że każdamodlitwaróżaocowa jest wejciem w wiat kontemplacji. Już
papieżPawełVIucyłże le odmawiany Różaniec prypominaciałopobawione
duszy i może byd praktykąmartwą, bezowocną, pozbawionąwartoci.
Może należy raz jeszcze przyjrzed simodlitwieróżaocowej?... Spojrzed na nią
inaczej, z innej strony, z bliska, bez uprzedzeo, z radosnym przeczuciem czekającej
nas wielkiej przygody. Może nadedł ca by odkryd niewykłe znaczenie
Różaoca?...
Zapraamnakrótką, podstawowąlekcjo tym, jak odmawiad Różaniec, bytał
sion modlitwąkontemplacyjną. Nie ograniczsido samego tylko teoretycznego
wykładu bowiem na zakooczenie chc zaproponowadudiałw „wartatach
różaocowych"próbujpomócaintereowanym wejdw wiat kontemplacji w
poóbnajprotypre przejcietrechetapówprowadących od skupionej
modlitwy ustnej do otwartej na kontemplacjmodlitwy mylnej.
Wreszcie nauczprotegochematuktórymoże okazadsibramądo najbardziej
osobistej modlitwy. Ta ostatnia lekcja bdzie odbywadsiwtempiewłaciwym dla
każdego; może trwad kilka dni, może rozciągnądsinadługiemieiące. Wierz, że
łaka Boża poprowadzi każdego cieżkami dla niego najbardziej owocnymi -
najkrótądrogądo zjednoczenia z Panem.
Zapraszam wszystkich na wielką duchową przygod– byd może najpikniejszą
przygodnaszego życia.
WincentyŁazewki
MODLITWA USTNA
MODLITWY WSTĘPNE
Modlitw różaocową rozpoczynamy od znaku krzyża witego. Zarówno to
„najkrótewynanienaszej wiary", jak i dalsze modlitwy wstpne, odmawiamy
powoli.
Różaniec – przede wszystkim w swej fazie wprowadzającej w wiat kontemplacji -
nie znosi popiechu.
4
714570199.002.png
Całujemykryżyk i krelimy nim na sobie znak krzyżamówiąc: „WimiOjca i Syna,
i Ducha witego" Tymkrótkim wynaniemwiarywTrójcwitąi zaproszeniem
Bogabybył obecny w naszej modlitwie, rozpoczyna sikażda rozmowa z Bogiem.
MówimyBoguaniołomludiomatakże uwiadamiamy samym sobie, że to, co
teraz bdziemy czynid, bdziemy czynidw imiBoże.
Nastpnie na tym samym krzyżyku precyzujemy naszą wiar. Nie możemy przecież
modlid si w imi Boga, jeżeli Go nie znamy albo le rozumiemy. Jeżeli nasza
modlitwa ma miedmoc Bożą, musi bydmodlitwązanoszonądo Tego jedynego,
prawdiwegoBogaktóryobjawiłinam w Jezusie ChrytuieDlategokładamy
osobiste wyznanie wiary łowamitw kładupotolkiego
Nietrebatłumacyd, żearównonakkryża witego, jak i wyznanie wiary
musząbydmodlitwąwiadomą.
Należy wypowiedziedswoje Credo” , jako osobiste -„eroumieniem"jakucyły
kiedynauczycielki czytania w szkole.
Te pierwe różaocowe modlitwy muszą byd odmawiane na poziomie
intelektualnego skupienia. Mimo że niebawem Różaniec bdienawprowadałw
kontemplacj, jego początek musi bydjejapreceniemTakajetregułamityki
Brama do niebiaoskiego ogrodu nie jest tożsama z ogrodem; jest otworem w
murze rozumu, woli i uczucia... By wejd do rodka, trzeba przejd grubod
okalającegoogródmuru Stąd początkowa modlitwa musi bydbardzo wiadoma,
wypowiadana pełnym pobudeniem wład roumowych wolitywnych i
ucuciowychcłowieka
Aby otworzyd si na Ducha witego, mamy do dyspozycji pid wstpnych
paciorków Pierwy nieco wikszy, to miejsce, gdzie odmawiamy Modlitwę
Paoską . Nastpnie pod naszymi palcami przewijająsitrypołożone blisko siebie
paciorki. Na nich odmawiamy trzykrotnie Pozdrowienie Anielskie .
Całycamodlimyiwkupieniuprykładając wagdo uwiadamiania sobie
wypowiadanychłów Wielu, odmawiając te pierwsze ZdrowaMaryjo , modli si
kolejno o wiarę, nadzieję i miłod . Trzy paciorki odpowiadają trzem cnotom
teologalnym, czyli pochodzącym od Boga i ku Bogu bezporednio skierowanym.
Cnotytektałtująw nas rzeczywistąpostawmodlitwy. Inni, odmawiając swe
pierwsze „drowaki", przedstawiająw swym sercu Bogu intencj, w jakiej bdą
odmawiad Różaniec. Może to byd proba bardziej cymniejcegółowa - za
siebie, za bliskich, za ojczyzn, za Kocióławiat... Może teżbydpodzikowanie
ałakjuż otrzymanąlub probaołakodmówienia Różaoca w kontemplacji.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin