Sadowy_Drzyma%C5%82a_Tworzenie%20rynku%20us%C5%82ug%20komunalnych.pdf

(107 KB) Pobierz
Sadowy_Drzymała_Tworzenie rynku usług komunalnych
M.Sadowy,Z.Grzymała
S zkoła G łówna Handlowa
Tworzenie rynkuusługkomunalnychwPolsce
Warszawa, 2006 r.
1
Spistreści:
strona
1. Ramy prawne
3
2. Formy organizacyjno prawneprowadzonejdziałalności
4
3. Strukturawłasnościwedługprowadzonejdziałalności
6
4. Przesłankibudowyrynkuusługkomunalnych
10
2
1. Ramy prawne
Okres transformacji w Polsce zdeterminował potrzebę zasadniczej przebudowy
gospodarki lokalnej, określenia - w pierwszym rzędzie - form organizacyjno-prawnych
prowadzenia działalności gospodarczej przez jednostki samorządu terytorialnego (j.s.t.), a
następniemetodzarządzaniatądziałalnościąorazorganizowaniarynkuusługkomunalnych.
Zgodniezustawązdnia20grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (DzU z 1997 r.,
nr 9, poz. 49, zmiany: Dz. U. Nr 106, poz. 679, Nr 121, poz. 770; z 1998 r. Nr 106, poz. 668)
organysamorząduterytorialnegomogąrealizowaćstojąceprzednimizadaniabądźpoprzez
własnejednostkiorganizacyjne,bądźteŜorganizująwarunkidziałaniadla innych podmiotów,
powierzającimprowadzeniadziałalnościwokreślonymzakresie.
J.s.t. mają pełną swobodę wyboru formy organizacyjno-prawnej dla prowadzenia
działalnościocharakterzeuŜytecznościpublicznej.NiezaleŜniejednakodwybranejformyi
faktu, Ŝe bezpośrednia odpowiedzialność za świadczenie usług spoczywa na podmiocie je
realizującym,niezwalniatoj.s.t.odogólnejodpowiedzialnościzazaspokojeniepotrzebw
określonychustawowodziedzinach.
Realizując usługi w zakresie infrastruktury lokalnej za pośrednictwem własnych
podmiotówgospodarczychj.s.t.(najczęściejgminy)występująwpodwójnej,niejednokrotnie
sprzecznejroli.Zjednejstronypełniąfunkcjeprzedsiębiorcykierującegosięekonomicznymi
zasadami rynku, z drugiej zaś pozostają reprezentantami interesów społeczności lokalnych.
Cechą charakterystyczną większości usług komunalnych jest ich ekonomiczna specyfika
polegająca na stosunkowo niskiej elastyczności cenowej popytu oraz wysokim udziale
kosztów stałych w kosztach ogółem. Ta pierwsza cecha gwarantuje stałą rentowność z
prowadzonej działalności, gdyŜ względny przyrost cen usług jest większy od względnego
spadku popytu na te usługi. Innymi słowy, moŜna (do pewnych granic) podwyŜszać ceny
usługbeznaraŜaniasięnautratęrentowności,poniewaŜpopyttenbędziespadałrelatywnie
wolniej niŜ będzie następował wzrost cen. Granicą tej strategii z pewnością będzie wzrost
tzw.„naleŜnościtrudnościągalnych”,cojestbardzorealnewprzypadkuzuboŜeniaznacznej
części społeczeństwa. Z kolei druga cecha warunkuje stałe wysokie koszty prowadzonej
działalności,czyliwysokąkapitałochłonnośćdziałalności.OznaczatorównieŜstałenakłady
na odtworzenie majątku trwałego. Te dwie cechy określają ramy postępowania w procesie
zarządzaniatymipodmiotamiiświadczeniausług,mianowicieniemoŜnaw tzw. krótkim
okresie obniŜyć kosztów związanych z utrzymaniem majątku trwałego, czyli stosunkowo
łatwodokonaćoszczędności,moŜnajednakŜe bez utraty rentownościpodnosićtaryfyopłat.
3
Wywołuje tonegatywnezjawiskacharakterystycznedlamonopolistycznejstrukturyrynku.
Praktycznymograniczeniemtychzjawiskjestodpowiedninadzórikontrolapowołanychdo
tego celu podmiotów. W przypadku j.s.t. łączenie powyŜszych funkcji znacząco utrudnia
zapobieganie wspomnianym negatywnym zjawiskom.
Warunkiem dostosowania działalności organów samorządu terytorialnego do zasad
gospodarki rynkowej jest zatem przezwycięŜenie tego dylematu, między innymi poprzez
stopniowe ograniczenie zaangaŜowania j.s.t. w bezpośrednich świadczenie usług na rzecz
rozwojufunkcjiorganizatorówrynkuusługkomunalnych.
WiąŜe się to z prowadzeniem róŜnych metod i ścieŜek prywatyzacji usług
komunalnych.Wówczaszakresbezpośredniejingerencjiwzarządzaniaidziałalnośćzostaje
ograniczony na rzecz rozszerzenia zakresu kontroli i nadzoru oraz opracowania
instrumentarium oddziaływania na podmioty tak, by realizacja ich celów była zgodna z
oczekiwaniamispołecznościlokalnej.
2. Formy organizacyjno-prawne prowadzonejdziałalności
Proces zmian organizacyjno-prawnychsektorausługkomunalnychrozpocząłsięwraz
ze zmianami systemowymi w kraju i reaktywowaniemsamorząduterytorialnego.Gminyw
początkowymokresiemiałytrudnościzdokonaniemracjonalnego wyboru form prowadzenia
działalności gospodarczej, gdyŜ z jednej strony pozostawione same sobie nie miały
dostatecznejwiedzyiznajomościprzesłanekumoŜliwiającychwłaściwywybór,zdrugiejzaś
strony przyjmowały postawę wyczekującą z uwagi na trwające prace legislacyjne, które
uwarunkować miały zasady i formy prowadzenia działalności gospodarczej przez gminy.
Władze samorządowe nie posiadały równieŜ dostatecznej wiedzy o tym, jak w warunkach
gospodarki rynkowej zarządzać efektywnie monopolami naturalnymi, dominującymiwtym
sektorze.
Stąd teŜ najczęściej wybieraną formą, w którą przekształcenie było najłatwiejsze, a
jednocześnie umoŜliwiało zachowanie pełnej kontroli nad przekształcaną jednostką, był
zakład budŜetowy. Procesy prywatyzacyjne prowadzone w pierwszych latach okresu
transformacji w sektorze usług komunalnych, dokonywane były w ograniczonym zakresie,
znacznie wolniej niŜ to miało miejsce w odniesieniu do przedsiębiorstw państwowych. Z
reguły równieŜ przekształcenia te kończyły się na pierwszym etapie komercjalizacji, czyli
przekształceniuwjednoosobowąspółkęskarbugminy.
4
Dopiero obecnie, po upływie 16 lat od reaktywowania samorządu terytorialnego na
szczeblu gminy większościową formą prowadzenia działalności w sferze uŜyteczności
publicznejstałasięspółkakapitałowa.Nakoniec2004r. (wykres 1)naogólnąliczbę3.867
podmiotów gospodarczych j.s.t. spółki stanowiły 1.942 (tj. 50,2%) wobec 1.124 zakładów
budŜetowych,754jednostekbudŜetowychi47gospodarstwpomocniczych 1 .
Wykres1Podmiotygospodarkikomunalnejna
koniec2004r.
1942
2000
1500
1124
1000
754
500
47
0
spółkikapitałowe
zakładybydŜetowe
jednostkibudŜetowe
gospodarstwapomocnicze
W miarę upływu czasu liczba spółek systematycznie rośnie. Dominuje wśród nich
spółkazograniczonąodpowiedzialnością.Nakoniec2004r. (wykres 2)byłoich1.238wobec
35 jednoosobowych spółek akcyjnych. Zwiększa się równieŜ liczba spółek o kapitale
mieszanych. W omawianymokresiebyły404spółkizo.oi137spółekakcyjnychzudziałem
kapitałuprywatnego.
Wykres2Spółkikapitałowenakoniec2004r.
1500
1238
1000
500
404
137
35
0
spółkizo.o.ze100%udziałemgminy spółkizo.o.zkapitałemmieszanym
jednoosobowespółkiakcyjne
spółkiakcyjnezkapitałemmieszanym
OgólniemoŜnastwierdzić,Ŝewzakresie działalnościgospodarczej, prowadzonej lub
aranŜowanejprzez j.s.t., występujeróŜnorodnośćprzyjmowanychrozwiązańwzakresieform
organizacyjno-prawnych i Ŝe władze samorządowe wykorzystują wszystkie dopuszczalne
prawem formy działalności. Ta róŜnorodność form organizacyjno-prawnych wynika z
Szczegółoweinformacjedotycząceliczbypodmiotówkomunalnychwgformorganizacyjno-prawnych
znajdująsięw„Informacjioprzekształceniachiprywatyzacjimieniakomunalnego(wgstanunakoniec2004r.)
MinisterstwoSkarbuPaństwa,Warszawa,grudzień2005r.
5
1
352836848.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin