gra_ułamki.docx

(19 KB) Pobierz

Klasa 4c      czas realizacji: 45min.

 

Temat: „Ułamki dziesiętne – utrwalenie wiadomości.”

Cele szczegółowe:

              Uczeń potrafi:

·         zamienić ułamek zwykły na ułamek dziesiętny,

·         zamienić ułamek dziesiętny na ułamek zwykły,

·         zapisać wyrażenia dwumianowane, w których występują dwie jednostki, za pomocą jednej jednostki,

·         porównywać ułamki dziesiętne,

·         dodawać i odejmować ułamki dziesiętne.

 

Metody nauczania:

·         ćwiczenia.

 

Formy nauczania:

·         praca grupowa.

 

Środki dydaktyczne:

·         plansza do gry,

·         karty z zadaniami.

Literatura:

·         M. Dobrowolska, M. Jucewicz, P. Zarzycki „Matematyka 4” Podręcznik dla czwartej klasy szkoły podstawowej. Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe 2008r.,

·         S. Wojtan, P. Zarzycki „Matematyka 4 Ułamki” Zeszyt ćwiczeń. Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe 2008r.

 

 

 

 

 

 

Etap I

Czynności uczniów

Czynności nauczyciela

Wchodząc do klasy losują numerek grupy, w której będą pracować. Witają nauczyciela.

Zapisują temat lekcji:

Ułamki dziesiętne – utrwalenie wiadomości.

Wita uczniów. Sprawdza listę obecności. Podaje temat lekcji.

 

Etap II

Czynności uczniów

Czynności nauczyciela

Zapoznają się z zasadami gry:

Gra nosi nazwę: „Pomóż  smerfom znaleźć drogę do wioski”. Do tablicy przychodzi pierwszy uczeń z I grupy. Rzuca kostką. Jeżeli wylosuje jedno lub dwa oczka, otrzymuje zadanie z I zestawu, jeśli wylosuje trzy lub cztery oczka dostaje zadanie z II zestawu, natomiast, gdy wyrzuci pięć lub sześć oczek otrzymuje zadanie z III zestawu. W przypadku udzielenia poprawnej odpowiedziuczeń przesuwa pionek o tyle pól, ile wskazuje kostka. W przeciwnym razie kolejna osoba z grupy może rozwiązać zadanie(jeśli nie odpowie poprawnie przesuwa pionek dwa pola do tyłu i odpowiada inna grupa, która może przesunąć się o jedno pole do przodu). W podobny sposób do tablicy przychodzą kolejne osoby z kolejnych grup.

Jeżeli uczeń zatrzyma się na polu nr 4 w nagrodę za pozostawienie wybuchowej niespodzianki i opóźnienie Gargamela może się przesunąć o jedno pole do przodu. Pole nr 6 to dodatkowe pytanie. Jeżeli uczeń odpowie porusza się jedno pole do przodu, a jeżeli nie, jedno pole do tyłu.

Podobnie pole nr 10. Aby ominąć Klakiera należy odpowiedzieć na kolejne pytanie. Pole nr 14: Śpioch zasnął. Kara za opóźnienie to cofnięcie o jedno pole do tyłu. Gra kończy się dojściem do mety.

Zapoznaje uczniów z zasadami gry.

Prosi o własnoręczne wpisanie się na listę każdego członka grupy, w takiej kolejności, w jakiej ustalą między sobą.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nagradza plusami osoby z grup, które dotarły do mety.

 

Etap III

Czynności uczniów

Czynności nauczyciela

Żegnają się z nauczycielem.

Prosi o dokończenie pozostałych zadań w domu. Żegna się z uczniami.

 

 

 

 

Zestaw I

 

Zad.1

Sasetka  znalazła w swojej książeczce ułamek 710. Zapisz tę liczbę nie używając kreski ułamkowej.

710=0,7

Zad.2

W sakiewce Ważniaka są dwie złotówki i jedna pięćdziesięciogroszówka. Zapisz ile ma pieniędzy.

2zł 50gr=2,50zł

Zad.3

Łasuch upiekł tort i babkę piaskową. Tort waży 2,6 kg, a babka piaskowa 2,2kg. Który wypiek jest cięższy?

2,6kg > 2,2kg , czyli cięższy jest tort.

Zad.4

Smerfetka postanowiła posadzić kwiaty obok swojego domku. Kupiła nasiona za 1,20zł i cebulki za 5,50zł. Ile zapłaciła Smerfetka?

1,20zł+5,50zł=6,70zł

Zad.5

Siłacz ma do przeniesienia 80,6 kg kamieni. Przeniósł już 20,6 kg. Ile kg kamienia mu jeszcze zostało do przeniesienia?

80,6kg - 20,6kg=60kg

Zad.6

Papa Smerf  powiedział smerfom, że jego ulubiona liczba to siedem i osiem setnych. Zapisz tę liczbę za pomocą ułamka dziesiętnego.

7,08

Zad7.

Największa książka Ważniaka waży 3,57 kg. Zapisz tą wielkość za pomocą wyrażeń dwumianowanych.

3,57kg=3 kg 57 dag

Zad.8

Pracuś zbudował dwa nowe domki. Jeden ma wysokość  1,08m a drugi 0,81m. Który domek jest wyższy?

1,08m >0,81m

 

Zad.9

Smerfuś na urodziny dostał 0,25 dag cukierków owocowych i 0,15 dag cukierków czekoladowych. Ile cukierków miał Smerfuś?

0,25dag+0,15dag=0,40dag

Zad.10

Lusterko Lalusia waży 20,8dag. Po wyjęciu szkiełka okazało się, że oprawka waży 5,8 dag. Ile waży szkiełko?

20,8dag-5,8dag=14dag

 

Zestaw II

Zad.1

Łasuch przygotował  dwie babeczki. Jedna ważyła 30,5 dag , a druga 21,3dag. O ile była cięższa pierwsza babeczka od drugiej?

30,5dag-21,3 dag=9,2 dag

Zad.2

Siłacz podniósł dwa ciężarki ważące 2,523kg oraz  3,477 kg. Ile kilogramów podniósł Siłacz?

2,523kg+3,477kg=6kg

Zad.3

Pomóż Ważniakowi zapisać liczbę za pomocą ułamka dziesiętnego. Liczba ta w rzędzie jedności ma cyfrę 1, cyfra części dziesiątych tej liczby to 3,części setnych to 0, a części tysięcznych to 7.

1,307

Zad.4

Sasetka zastanawia się, która liczba jest większa 3,09 czy 309100. Pomóż jej odpowiedzieć na to pytanie.

3,09=309100

Zad.5

Ogon Klakiera ma długość 23,7 cm.  Wyraź podaną wielkość za pomocą wyrażeń dwumianowanych.

23,7cm=23cm 7mm

 

Zad.6

Smerfetka ma tasiemkę długości 1m. Odcięła najpierw 0,2 m, a potem 0, 35m. Ile tasiemki jej zostało?

1m-0,2m-0,35m=0,45m

Zad.7

Harmoniusz chce kupić nowa trąbkę. Pierwsza kosztuje 105,99zł, a druga sto dziewięć złotych i pięćdziesiąt pięć groszy. Która trąbka jest tańsza?

105,99<109,55

Zad.8

W książce kucharskiej Łasucha pisze, aby do ciasta dodać 1 810  szklanki mleka. Zamień ten ułamek na ułamek dziesiętny.

1810=1,8

Zad.9

Śpioch spał najpierw 2,5 h, potem 3,3h, a następnie 5,5h. Ile godzin w sumie spał Śpioch?

2,5h+3,3h+5,5h=11,3h

Zad.10

Siłacz podniósł jednorazowo 10 kg i 5 dag. Zapisz tą wielkość za pomocą ułamka dziesiętnego.

10kg 5dag=10,05kg

 

 

Zestaw III

Zad.1

Pomóż  Ważniakowi zapisać liczbę: cyfra jedności to 5, cyfra dziesiątek to 3, cyfra części setnych to 6, a cyfra części dziesiątych to 0.

35,06

Zad.2

Łasuch w swojej spiżarni ma 28,5 kg mąki. Dokupił jeszcze 15,5kg, a potem do ciasta wsypał 1,3kg. Ile mąki mu zostało?

28,5kg+15,5kg-1,3kg=44kg-1,3kg=42,7kg

Zad.3

Maruda jest chory. Po zmierzeniu temperatury okazało się, że ma 38,5 stopni Celsjusza. O ile temperatura przekroczyła normalną temperaturę zdrowego smerfa?

38,5-36,6=1,9

 

Zad.4

Sasetka ma dylemat. Zastanawia się, która liczba jest większa: 2,3458+0,24  czy  2,789-0,2341. Pomóż jej odpowiedzieć na to pytanie.

2,3458+0,24=2,5858

2,789-0,2341=2,5548

Zad.5

Siłacz obliczył, że w ciągu swojego życia przeniósł rzeczy ważące razem 3t i 47kg. Zapisz tą wielkość w postaci ułamka dziesiętnego.

3t 47kg= 3,047t

Zad.6

Pomóż Pracusiowi uzupełnić:    423cm=….m…cm=…….m

423cm=4m23cm=4,23m

Zad.7

Pracuś ma do pomalowania 100 desek. Do południa zamalował 17 desek, a przed wieczorem 2razy tyle, co do południa. Jaką część desek pomalował Pracuś? Wynik przedstaw  w postaci ułamka dziesiętnego.

17+2*17=17+34=51

0,51

Zad.8

Łasuch do ciasta wsypał 1,5kg mąki,  500dag cukru,125 dag smerfnych jagód oraz 30g proszku do pieczenia. Ile ważyły w sumie te składniki?

1,5kg+0,5kg+0,125kg+0,003kg=2,128kg

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin