Kim jesteś.pdf

(95 KB) Pobierz
konferencja - tezy
AkademiaTrenerówiTrenerekRóŜnorodności
Kim jeste ś ?
OGìLNY OPIS
Tonaszemyślenie,odczuwanieipostrzeganieczyniludziinnymi,
normalnymilubnienormalnymi.”
Osobauczestniczącawwarsztatach
„Issuesofdifferenceanddiscrimination”,
Etiopia,1998
CELE
Û Pomóc uczestniczkom i uczestnikom zrozumieć koncepcję
złoŜonejtoŜsamości(wielutoŜsamości).
Û Zwiększyć świadomość konieczności adresowania działań do
podgrupwchodzącychwskładszerszychgrupdzieci.
MATERIAýY
Kartkipapieru
Długopisy
Flipczart
Mazaki
CZAS
TRWANIA
30–45min
LICZBA OU
830
PROCEDURA
1. Osobaprowadzącazajęciadzieliuczestniczkiiuczestnikówna
dowolnepary,poczymwręczakaŜdejosobiedwiemałekartki
papieruiwydajenastępującepolecenia:
- Najednejkartcenapiszsłowa,któreopisująkimjesteś(słowa,
któreopisujątwojątoŜsamość).
- Podkreśl lub zakreśl słowo, które opisuje toŜsamość, z która
najbardziejsięidentyfikujesz.
- Na drugiej kartce papieru napisz słowo, które według ciebie
najlepiejopisujetoŜsamośćosoby,zktórąjesteśwparze.
- Nieomawiajtegozeswoimpartnerem/partnerkąijeszczenie
pokazujjemu/jejtegosłowa.
Uwagadlaosobyprowadzącejzajęcia
Uczestniczkiiuczestnicymogąoczekiwaćprzykładów,którewskaŜą
im jakie rodzaje słów odnoszą się do ‘toŜsamości’. Pomyśl o
przykładzie, który pasuje do twojej sytuacji. PoniŜszy przykład
stanowi wskazówkę dla ciebie: Nosząca okulary zamęŜna matka,
której rodzina pochodzi z południa kraju i która pracuje jako
menadŜer w organizacji humanitarnej mogłaby Ŝeby opisać kim
jest (opisać swoją toŜsamość) uŜyć takich określeń, jak
‘menadŜerka’,‘posiadającawadęwzroku’,‘silna’,‘matka’,‘Ŝona’,
Dyskryminacjazewzględunapłećiorientacjęseksualną,
Mikuszewo,31.08–02.09.2007
www.mikuszewo.pl,www.galeriatolerancji.org.pl
1
35353398.001.png
AkademiaTrenerówiTrenerekRóŜnorodności
‘altruistka’,‘pochodzącazpołudnia’.Mogłabypodkreślićokreślenie
‘pochodzi z południa’, jeśli czułaby się szczególnie związana z
miejscem pochodzenia i chciałaby być postrzegana jako część
grupy,którastamtądpochodzi.
2. Po kilku minutach osoba prowadząca zajęcia przekazuje
następującepolecenia:
- Omówcie określenia, które wypisaliście z partnerem lub
partnerką.CzyuŜylioni/onetychsamych,czyteŜinnychsłów,
Ŝeby określić waszą toŜsamość? Jak ich spojrzenie na waszą
toŜsamość róŜni się od waszego? Co czujecie wiedząc, jak
sklasyfikowanowaszatoŜsamość?
- Bądźcieuczciwi,aleniezłośćciesięnasiebienawzajem,jeśli
ktośokreśliwaswsposób,któregonielubicie.Skorzystajciez
okazjiiporozmawiajcieotym,dlaczegowastakpostrzegai
dlaczegowastodenerwuje.
3.PokilkuminutachosobaprowadzącazajęciapytakaŜdąparęo
to,czyichwzajemnepostrzeganieswojejtoŜsamościbyłotakie
samo, czy róŜne. Na flipczarcie odnotowuje ile razy
postrzeganietobyłozgodne,ailerazynie.
4.Następnieprosiuczestnikówiuczestniczkioopisanietego,co
czuli,gdydowiedzielisięjakpartnerkalubpartnerpostrzega
ich toŜsamość. Potem zapisuje to na flipczarcie. Jeśli to
moŜliwe, zaznacza określenia, które się powtarzają lub we
współpracy z uczestniczkami i uczestnikami dzieli je według
tegoczywyraŜająpozytywne,czynegatywneuczucia.
WSKAZìWKI
Osobaprowadzącaprzedstawianastępująceproblemykluczowe:
-
Większość z was uŜyła prawdopodobnie co najmniej trzech
słów, Ŝeby siebie opisać. Postrzegacie siebie jako osobę
złoŜoną – nie potraficie opisać się jednym określeniem.
Mogliście mieć nawet trudności z wyborem tego jednego,
najwaŜniejszegosłowa,zktórymnajbardziejsięutoŜsamiacie,
poniewaŜwszystkieonesądlawaswaŜne.
-
Patrzącnatocoowasnapisano,mogliściesięprzekonać,Ŝe
ludzie mogą was postrzegać zupełnie inaczej niŜ wy sami.
Przypinają wam inną etykietkę. Czuliście, się tym
obraŜeni/dotknięte, lub sprawiło wam to przyjemność
(trener/trenerka powinien dostosować tę wypowiedź do
rzeczywistychwynikówćwiczenia!)
-
Wszyscy mamy wiele toŜsamości. Nie moŜna nas określić
jednymsłowemlubprzypisaćtylkodojednejgrupy..Niektórez
toŜsamościmogąbyćdlanaswaŜniejsze,innemogąbyćłatwiej
dostrzeganeprzezinnychludzi.
-
Jeślinieznamydanejosobyzbytdobrze,mamytendencjędo
zauwaŜania tylko tych jej toŜsamości, które są najbardziej
Dyskryminacjazewzględunapłećiorientacjęseksualną,
Mikuszewo,31.08–02.09.2007
www.mikuszewo.pl,www.galeriatolerancji.org.pl
2
35353398.002.png
AkademiaTrenerówiTrenerekRóŜnorodności
widoczne (kobieta, niepełnosprawny). W kontekście rozwoju
oznacza to, Ŝe moŜemy usiłować zaspokoić potrzeby dziecka
opierając się na powierzchownym postrzeganiu jego
toŜsamości. Ale przecieŜ to dziecko moŜe mieć inne
toŜsamości (moŜe posługiwać się językiem mniejszości, być
dzieckiem pracującym), więc jeśli nie poświęcimy więcej
czasu, Ŝeby odkryć kim są te dzieci, moŜemy w rezultacie
niewłaściwielubniewpełniodpowiedziećnaichpotrzeby.
UWAGI
Źródło: Making a Difference. Training materiale to promote
diversityandtaklediscrimination,SavetheChildren,2005
Akademia Trenerów i Trenerek RóŜnorodności jest częścią projektu pod nazwą Galeria Tolerancji
realizowanegoprzezStowarzyszenieInicjatywNiezaleŜnychMikuszewo.Projektjestdofinansowywany
ześrodkówWspólnotyEuropejskiejiMinisterstwaPracyiPolitykiSpołecznejwramachEuropejskiego
RokuRównychSzansdlaWszystkich.
Dyskryminacjazewzględunapłećiorientacjęseksualną,
Mikuszewo,31.08–02.09.2007
www.mikuszewo.pl,www.galeriatolerancji.org.pl
3
35353398.003.png 35353398.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin