Analiza dzieła literackiego
Stanisław Lem, Dzienniki gwiazdowe
Ijon Tichy – erudyta, turysta kosmiczny, tolerancyjny, poprawny politycznie, uprzejmy, dżentelmen XIX wieku, otwarty.
VII podróż
· Jeżeli czegoś nie zrobimy teraz, nigdy tego nie zrobimy;
· Najpierw trzeba dojść do ładu z samym sobą, żeby dojść do ładu ze światem;
· Człowiek jest istotą bardzo słabą.
VIII podróż
· Człowiek przedstawiony jako dzieło przypadku, morderca, kanibal, pyszny;
· Tichy nie znajduje argumentów na obronę ludzkości.
XI podróż
· Strach przed władzą (Kalkulator), terror;
· W grupie można coś zdziałać, jednostka nie ma szans;
· Brak zaufania do innych osób – jedna osoba rządzi resztą (Bierut, Stalin, Hitler);
· Język archaiczny – groteskowość świata, język służył temu, by powiedzieć jak najmniej (nowomowa, bezsens systemu);
· Urząd raz stworzony sam się nie rozwiąże – biurokracja, maszyna puszczona w ruch.
XIII podróż
· Tichy wlatuje między Pintę a Pantę;
· Zatrzymany na Pancie – krainie Rybona – zalanej wodą;
· Redaktor, który napisał, że w wodzie jest mokro znika, słuch po nim zanika;
· Niedorzeczność komuny – życie niezgodne z ludzką naturą (ludzie dążą do samodzielności, a tymczasem gospodarka centralnie sterowana);
· Stalin, by nawodnić pola bawełniane, kazał zawrócić bieg rzeki;
· Pinta – brak indywidualności, rozwoju, tożsamości;
· Mieszkańcy uważają, że osiągnęli już ideał;
· Złudzenia dobrobytu i szczęścia.
XIV podróż
· Tichy nie może dowiedzieć się, co to sepulki;
· Meteoryty niszczą wszystko, ludzie mają rezerwy;
· Poluje na kurdla według instrukcji, bo inaczej kłusownictwo – w zasadzie kurdel musi zjeść myśliwego, następnie wydalić go, po czym wybucha bomba;
· Polowanie jest nagminne;
· Kurdle nosiły ludzi w łonach;
· Ludzie są niewdzięczni, zabijają kurdle dla zabawy;
· Polowanie zgodnie z instrukcjami ma zagłuszyć wyrzuty sumienia;
· Nadchodząca technika sprawiła, że ludzie są niewdzięczni;
· Ludzie mają „rezerwy”, więc i tak nie zginą;
· Tichy obiecuje, że nie będzie więcej polował na kurdle, po czym wraca na ziemię.
XX podróż
· Tichy zostaje dyrektorem TEOHIPHIP-u;
· Chcą naprawić historię ziemi, ale psują ją coraz bardziej;
· Karą jest odesłanie w przeszłość (stąd: Platon, Arystoteles);
· Tichy ma pełnię władzy i ją wykorzystuje;
· Nie da się zmienić przeszłości, bo my się nie zmieniamy;
· Za duża biurokratyzacja, instytucje komplikują;
· Tichy zesłał wielkich myślicieli albo zbrodniarzy; kiedy zsyłał ich byli poza jego kontrolą, tworzyli historię po swojemu;
· Ludzie nie uczą się na błędach, wpływ na historię mają albo myśliciele albo zbrodniarze;
· Aby coś zmienić trzeba działać,
· Indywidualizm, niezależność – liberalizm; wracamy do przeszłości zamiast skupić się na przyszłości;
· Bezrefleksyjność, chęć władzy.
XXI podróż
· Tichy trafia na skraj meblowego pola;
· Porywają go zakonnicy-meble;
· Najpierw chcą mu wyrwać nos, a potem przejmują nad nim opiekę.
XXIV podróż
· Miała powstać maszyna, która wyidealizuje wszystko;
· Czasy postindustrialne;
· Ludzie nie mieli jak zarobić ani za co żyć;
· Krytyka kapitalizmu;
· Ludzie tworzą niedoskonałe systemy, bo sami są nieidealni.
Aldous Huxley, Nowy wspaniały świat
· Powieść powstała w 1932 r.;
· Pomysł ludzi z probówki – innowacyjny; zwiedzanie Ośrodka wprowadza w fikcyjny świat;
· Podział kastowy: behawioryzm, ludzie warunkowani;
· Bernard Marks – indywidualista, słaby, ulega sztucznej sławie, wyizolowany, niedopasowany do zasad; Lenina go dowartościowuje, bo jest najlepsza. Frustracja i zazdrość – nienawidzi Leniny za jej zachowanie, ale i tak jej pożąda (status społeczny); krzyczy na niższe kasty, bo nie umie wzbudzić szacunku wyglądem;
· Henryk Foster – idealna alfa, perfekcyjny produkt cywilizacji; niby naukowiec.
· Lenina – sprężysta; beta. Na swój sposób stała w uczuciach, więc nie jest idealna. Do Meksyku jedzie, bo chce zobaczyć dzikich; kiedyś w młodości, gdy spała, obudziła się i przestraszyła słysząc głos ® ponieważ nikt tego nie zauważył, Lenina jest inna;
· Fanny – nie jest zazdrosna; każdy dla każdego (ideał systemu); jest tłem dla Leniny, kontrast; Lenina produktem spaczonym.
Henryk vs Bernard
Fanny vs Lenina
· Helmholtz Watson – wyczuwa braki, alfa ++, nie bierze somy (narkotyku), która niweluje uczucia (Lepsza mikstura, niż awantura). Soma jest substytutem szczęścia. Watson zmieniał często kobiety, soma przeszkadza mu w rozwoju. Odstawienie somy jest eksperymentem. Teoretycznie humanista; tworzy, potrzebuje uczuć, inspiracji.
· Czuciofilm nie daje emocji, namiętności;
· John (dzikus) – zaczepia Bernarda, opowiada historię; jest synem Lindy (beta -) i dyrektora Ośrodka (alfa ++). Są inni, niż dzicy. Nowy świat jest dla niego rajem. Odtrącony przez matkę, traktowany jako eksponat, bo jest synem;
· Bernard olewa Leninę, nie jest mu potrzebna. Z kolei John traktuje ją niby sacrum, nauczony, że najpierw musi się wykazać; traktuje Leninę jak Romeo Julię (czytał Otello Szekspira);
· Bernard zalicza Leninę bez problemu, dziki nie;
· Linda – beta -; poszukuje somy w alkoholu; spotyka się z odrzuceniem, bo sypia z cudzymi mężczyznami. Jest nieużyteczna; nie wyciągała wniosków, bo jest zbyt głupia (ofiara sytemu).
· Eksperyment na ludzkości ma szansę tylko przy idealnych warunkach;
· Wszystko porównywane do Henryka i Fanny;
· Społeczeństwo kastowe: alfy – zarządzają niższymi klasami; bety – prace laboratoryjne; gammy, delty, epsilony – masy pracujące;
· Klony – równość, brak zazdrości;
· Wyjściem z sytuacji jest czucie i sztuka; Helmholtz zesłany, bo mógłby zburzyć poezję;
· Uczymy się, jak zmienia się świat, na błędach poprzedników – historia jest dynamiczna, stąd nie może jej być;
· Ludzie są wymienialni;
· Religia – dodatkowy system kontroli;
· Brak strachu przed śmiercią, ale brak obietnicy raju;
· Nie ma terroru, przymusu, przemocy – bo nie ma wojska, policji, sądów, więzień;
· Konstrukcja – wybutlacja, przedstawiciele idealni, wady; Dziki jaki kontrast;
· Ludzie jako automaty.
Mikołaj Gogol, Martwe dusze
· Paweł Iwanowicz Cziczikow przyjeżdża do gubernialnego miasta N ze stangretem Selifanem i lokajem Pietrkiem;
· Bezbarwny – niezbyt zamożny albo niezbyt skąpy (tani hotel);
· Miasto ważne, ale prowincjonalne, zaniedbane;
· Nic się nie zmienia, miasto jest bezbarwne ® wszystkie miasta gubernialne są takie same, wiadome (czytelnik zna je, ale jednak dalej będzie coś ważnego, ciekawego);
· Afisz – miasto byle jakie, ale nagle pojawiają się konkretne nazwy; ważni są ludzie, a miasto to tło. Pewna konkretyzacja; ludzie są zróżnicowani, mimo, że miasto jest takie samo;
· Dzieli ludzi na dwie grupy: grubych i chudych (bogaci i biedni);
· Cziczikow – zadaje konkretne pytania; chce robić interesy z łajdakami, bo łatwo pójdą na jego propozycje; zwracając się do numerowego: Czy szef jest łajdak?, pokazuje, że sam jest w porządku i dzięki temu numerowy jest bardziej szczery i mówi więcej; dwulicowy, oportunista, sprytny; zwraca się do ludzi bogatych jak do panów, chce zaskarbić ich przychylność, a o sobie nie mówi nic. Zna dobrze charakter ludzi;
· w Rosji Carskiej każdy urzędnik należał do jakiegoś stopnia – podział oficjalny;
· grubi unikają dam, bo nie potrzebują windować w górę poprzez protekcję pań; grubi już się dorobili i im już się nie chce; mają na pewno żony, więc publicznie żony zdradzać nie wolno;
· chudzi są głodni awansu, zaszczytów, wolni;
· Cziczikow poznaje gubernatora, Sobakiewicza, Maniłowa;
· Maniłow – nudzi się, kulturalny, był w wojsku (były oficer wojskowy); oczarowany Cziczikowem, nazywa go przyjacielem, jest bardzo przymilny, kurtuazja; dawca dusz, Cziczikow siedzi tylko dopóki nie uzyskał tego, co chciał; Cziczikow oszukuje Maniłowa, wykorzystuje jego szczere uczucia. Maniłow chce uchodzić za wykształconego, ale taki nie jest; nic nie wie – widział coś gdzieś i powtarza. Nie zajmuje się dworem. Leniwy i prymitywny – Temistoklus zamiast Temistokles. Leń, nieuk, ma aspiracje do bycia postrzeganym jako ktoś wykształcony. Typ romantyczny. Naiwny; uczuciowy, wylewny, sentymentalny (że aż boli <3). Totalnie odjechany z myślami – odlatuje;
· Cziczikow jest cyniczny i nie czuje potrzeby rozmowy, nie mają wspólnej nici porozumienia z Maniłowem;
· Maniłow nie ma żadnych dążeń, celów. Nie potrafi nawet umeblować pokoju. Dzieci przeznaczone do służby wojskowej, ale nie zajmuje się dziećmi – tylko nauczyciel. Dobry dla żony, przystojny, uprzejmy;
· Autor próbuje go pokazać w pozytywnym świetle, ale potem okazuje się, że to ironia. Poza zewnętrznymi cechami, cała reszta zdradza nam człowieka pustego;
· Koboroczka – Cziczikow stawia ją napastliwym tonem poniżej siebie; stawia się wyżej w pozycji ważnej (każe się przenocować, kolacji odmawia – ot żąda, żeby zapewniono mu spoczynek, żeby mógł się wysuszyć). Koboroczka grając w jego grę podporządkowuje się;
· Nozdriow – Cziczikow jedzie do Nozdriowa. Jest to mitoman; kłamie, jest wylewny. Hazardzista, lubi imprezy oraz bójki. Często kłamie, bo chce zbudować wokół siebie jakąś legendę, przy czym gubi się w tych swoich kłamstwach. Próbuje na siłę sprzedać Cziczikowi różne zepsute rzeczy – psa, katarynkę, bryczkę, kobyłę, konia (służą rozrywce; dla Cziczikowa to zbytki, więc nie są mu potrzebne). Nozdriow jest chytry; ciekawy cz...
trzycentas