Antropologia kultury wizualnej -skrypt.odt

(34 KB) Pobierz

1.Jaskinia

 

W. J. Mitchell – Pokazać widzenie

 

Kultura wizualna- dopełnienie historii sztuki i estetyki

 

→ widzenie jest konstruktem – widzenie można „pokazać” (mitchell przeprowadził eksperyment wśród studentów)

→ błąd „naturalizacji”

 

Mity KW:

 

1.                  KW – koniec podziału na obrazy artystyczne i nie artystyczne

2.                  KW tyczy się tylko kultury nowoczesnej ( z czasem zanikną inne zmysły)

3.                  KW to technologie zachodniego świata

4.                  „Media wizualne”

5.                  Władza obrazów

 

Kontrargumenty:

 

1.                  Przekraczanie granicy pozwala na lepsze badanie

2.                  „zwrot obrazowy” - banał

3.                  Wszystkie kultury są wizualne

4.                  Wszystkie media są mieszane

5.                  Obraz nie ma władzy, władzę mają ci, którzy mają dostęp do obrazów

 

Richard Leakey – Malarstwo jaskiniowe

 

Teorie dotyczące malarstwa jaskiniowego:

 

1.                  Początkowo – proste „zabawy” plastyczne, bezmyślne, „graffiti” dla zabicia czasu, coś prehistorycznego, nie mogło być sztuką w 100% – prawdziwa sztuka to sztuka francuska XIX w. (silny wpływ teorii ewolucji)

2.                  Teoria magii łowieckiej – magiczne i totemiczne rytuały przynosiły sukces na rytuałach – Salomon Reinach zauważył, że malowano tylko kilka gatunków zwierząt, Henri Breuil stwierdził jednak, że często były to zwierzęta „niejadalne”

3.                  A. Le Roi – Gourhan – Struktura i kompozycja malowideł = sytuacji społecznej kobiet i mężczyzn – zwierzęta „męskie” i „kobiece”

4.                  J. Reznikoff, M. Dauvois – mapy rezonansowe jaskiń – tak gdzie były malowidła, była dobra akustyka  →

5.                  Wyjaśnienie obrzędowe – R. Laden, M. Conkey – zbiorowe polowanie wielu społeczności – malowidła = symboliczne przedstawienie sfer powiązań między konkretnymi grupami ludzkimi → Altamira w Hiszpanii

6.                  D. Lewis – Williams – Szamanizm – obrazy pochodzące z transu – realna reprezentacja sił nadprzyrodzonych → malowidła dają życiową energię

              Trzy stadia transu:

a) obraz przed wizyjny – wzory (np. jodełka)

b) wzory → rzeczywiste przedmioty (zależne od zaplecza kulturowego)

c) wizja (wir, hybrydy ludzko zwierzęce)

 

              Podczas transu obraz „wydobywa się” ze ścian jaskini – szaman uzewnętrznia to, co umieścił w skale duch, → skała -strefa przejścia między światem realnym a duchowym

2.Mumia

 

 

Kantorowicz  - Król nie umiera nigdy

 

Król żyjący mimo śmierci – zwłoki króla i jego symbol – zapożyczenie z Anglii (XIV w.) - Edward I – pochowany wraz ze swoim wizerunkiem, od Edwarda II umieszczana na wieku malowidło,  lub figurę przedstawiającą zmarłego – wizerunek ubierany był w strój typowy dla funkcji zmarłego, wizerunek dzierżył symbole swojej funkcji – odwrócenie po śmierci – widzialne do tej pory ciało naturalne podczas pogrzebu było nie widoczne, niewidzialne ciało wspólnotowe – widzialne podczas pogrzebu

 

Król ma dwa życia – osoba władcy oraz Godność – prawnicza doktryna o dwóch ciałach króla, regalia – symbol boskiej natury króla – Bóg stworzył króla śmiertelnego, człowiek nieśmiertelnego – tryumf Śmierci i tryumf nad Śmiercią jednocześnie – Godnośc żyje ciągle, jej substancja przechodzi na kolejnego króla, dlatego wizerunek odziany jest w szaty i ma regalia, śmiertelny król umiera odziany w całun jak nędzarz (nie tak jak w średniowieczu w pełnych szatach) – kondukt żałobny to potwierdza, dychotomia – kondukt żałobny ze zwłokami króla i tryumfalny wjazd wizerunku wiecznie żywej Godności,

 

              Korzenie wizerunku zmarłego władcy → starożytny Rzym – Septymiusz Sewer – po jego śmierci, przez siedem dni lekarze „podtrzymywali przy życiu”  jego wizerunek,

              Rzeźba sepulkralna późnego średniowiecza i wczesnego renesansu podwójny typ portetowania zmarłych– żywe postaci, klęczące, ale wewnątrz portyku – martwy król – rozkładający się trup → dzierżyciel godności ulega rozkładowi – Godność jest jednak wiecznie żywa.

 

G. Agamben – ciało suwerenne i cało święte

 

              kategoria homo sacer-> związany z figurą devotus – ofiara, która miała zapewnić zwycięstwo w bitwie, która rzuca się w pojedynkę na wrogów, jeśli nie zginie, musi pochować reprezentujący go posąg i złożyć ofiarę  – zwrócić swoje symboliczne ciało bogom – w miejscu zakopania figury nie można chodzić

              Devotus – ani w świecie sacrum, ani w profanum – jest sacer, brak jego śmierci zakłóca porządek – więc trzeba zakopać kolosa – symbol życia zaprzysiężonego śmierci, Devotus – żywy umarły lub żywy, który jest larva (duch, który pojawia się w miejscach uczęszczanych przez zmarłego) →

 

Homo sacer – życie  ma od zaraznia dziejów charakter polityczny – sytuacja odwrotna do devotusa – umierający król ma „naddatek” świętego żcycia, który zneutralizować trzeba za pomocą kolosa – król ma w sobie nie dwa ciała, ale dwa życia w jednym ciele – życie naturalne i święte – drugie nie ginie z naturalnym, więc umiera dipoero po rytuale z wizerunkiem

              żywy devotus,  martwy król, homo sacer – nagie życie odseparowane od swojego kontekstu – przeżyło śmierć – nie pasuje do ludzkiego świata

              Wizerunek włądcy nie symbolizuje niesmeetelności Godności, ale reprezentuje nadwyżkę świętego życia – symbol nieludzkiego i absolutnego charakteru suwerennej władzy

              Zabicie homo sacer nie jest zabójstwem, zabicie króla również, ani złożyć ich w ofierze

             

 

 

 

3. Wizerunki w działaniu

 

 

D. Freedberg              - wizerunki w działaniu

 

To co przedstawione staje się obecne – złość koleżanki na cudowną figurkę matki boskiej, jak by była żywą osobą

              Znak – żywe wcielenie tego co oznacza – przedstawienie – ponowne przedstawienie (repersented a re – presented)

              opowieśc o Fotynie – animizm wizerunku Matki Boskiej – nie Maryja, ale wizerunek wygonił złego ducha             

              metonimia – zastąpienie rzeczywistości jej reprezentacją  - kiedy podświadomośc zaczyna zdawać sobie sprawę z tego, że wizerunek to reprezentacja rzeczywistośi a nie rzeczywisgtość?

              Maski ngdako boya – biały 3metrowy cylinder – afrykańska maska związana ze świętem inicjacyjnym – człowiek wewnątrz maski staje się nierozerwalnie związany z tym co ona przedstawia – staje się tym co przedstawia

              oba przypadki, choć trochę się róznią są fuzją znaku i tego co oznaczone – taki wizerunek można więc obrazić – na zachodzie nie zwracamy uwagi na działanie potęgi wizerunków – odrzucanie animizmu

 

              Aikoniczność – wydaje się, że aikoniczność stanowi o wysokim stopniu duchowości kultury, mit o braku przedstawień w religach monoteistycznych, jednak wszystkie dążyły do przedstawienia, nawet antropomorficznych (złoty cielec, „wciśnięcie” postaci w litery w XV w. biblii żydowskiej itp.),

              aikonicznośc kultury zachodu – wyższość nad innymi kulturami – już u Platona – niższa wartość zmysłów niż intelektu, to co boskie nie da się wyrazić formą materialną, nie może być antroopomorficzne, bo to co znane można łątwo podważyc

              Ludzie jednak nie potrafią oddzielić intelektu od zmysłów, bo żyją w materialnym świecie – kolejjny problem – czczenie przedmiotu, a nie tego co on reprezentuje, - krępowanie wizerunków bóstw w starożytność

              Gadamer – obraz – wydarzenie ontologiczne – obraz nie jest odwzorowaniem bytu, lecz jest z tym bytem powiązany

 

Mitchell - Czego chcą obrazy?

 

Porównuje obraz do Innego (czego chcą kobiety? - Freud, czego chce czarnoskóry mężczyzna  - F. Fanon)

              Obrazy zostały naznaczone znamoinami osobowości i ożywienia – eksponują ciało materialne i wirtualne, mówią do nas, patrzą na nas – zrozzumieć fetyszyzm, animizm itp.

              Wyjątkowe traktowanie róznego rodzaju obrazów, reklama „mająca nogi” -

              Gender obrazu – kobieta  - obrazy jak kobiety chcą panować w tym wypadku nad widzem – chce sparaliżować widza, tak aby on stał się orazem dla obrazu - „efekt Meduzy” obrazy chcą tego by pytać je czego chcą, nawet jeśli odpowiedź brzmi: niczego

 

 

 

4. Camera obscura

 

 

Barthes – Camera lucida

 

To co Fotografia reprodukuje bezkońca, zdarzyło się tylko raz – pokazuje coś jakim jest. Można mówić jedynie o pewnym zdjęciu , nie fotografii jako takiej.  - ma coś ona z tautologii

 

Zdjęcie podlega trzem praktykom: robić, podlegać, patrzeć

 

              5.  Panoptykon 

 

 

Faucault – Panoptyzm

 

 

Władza uwewnętrzniona

 

Ponoptykony – zakład psychiatryczny, szpital, szkoła, więzienie, poprawaczak, itp. instytucje kontroli – >

 

1.                  opiera się na zasadzie podziału binarnego – szalaniec  normalny, zdrowy – chory, niebezpieczny - nieszkodliwy

2.                  określone i przymusowe repartycje – szufladkowanie

 

Panoptykon Benthama – odwrócenie ciemnicy, lochu – więzień pozbawiony jest ukrycia i braku światła, jest tylko zamknięcie – światło odsłania – mrok ukrywa → widzialność to pułapka – więźnia widać, ale on sam nic nie widzi (brak widzenia peryferyjnego) – bez kontaktu z innymi więźniami nie ma buntów, ucieczek itp.

              Tłum, masa ulega likwidacji na rzecz odseaproeanych od siebie jednostek- władza funkcjonuje, bo zachowany jest efekt widzialności:

             

Władza wg Benthama:

 

1.                  widzialna – wieża, która nieustannie szpieguje więźnia

2.                  nieweryfikowalna – nikt nie wie kiedy jest obserwowany

 

Opozycja widzieć i być widzianym – w celi jest się widzinym, nie widząc nic, w wieży się widzi nie będąc widzianym

              Panoptykon automatyzuje i deindywidualizuje władzę – każdy może wprowadzić w ruch „maszynę” - nie musi być to strażnik (może go tak naprawdę w ogóle nie być) 

              Panop. To rzeczywiste ujarzmienie – bez użycia siły

 

Panoptykon można traktować na 2 sposoby:

 

1.                  Panoptykon ogród – menażeria – można ustalać różnice pomiędzy poszczególnymi pryzpadkami -obserwacja

2.                  Panoptykon – laboratorium – tresowanie, eksperymentowanie, modyfikowanie zachowań – ingerencja

 

Strażnik może też nadzorować innych pracowników panoptykonu – również ich obserwować i badać wydajność → ekonomia → Panoptykon minimalizuje liczbę rządzących na poczet liczby rządzonych → dzięki strukturze zapobiega zbrodni → uniwersalny charakter panop. (szpital, szkoła, więzienie itp.) - okres klasycystyczny – dyscyplina

 

              widowisko – wielu patrzy na jeden przedmiotu

              panoptykon – jeden patrzy na masę

Pnoptykon → społeczeństwo nadzoru → wolny rynek, tresura pracowników, dyscypliinowanie

 

Kostela – Kamery internetowe...

 

              Lacan -”widzę się widzącego siebie” → wątpienie metodyczne

Współczesny świat – era kamer -  łączenie ciał materialnych z „podmiotami cyfrowymi” → cyfrowe sobowtóry  → cyberprzestrzeń – poliptykon, superpanoptykon, synoptykon, omnikon, neopanoptykon

             

Reality shows:

1.                  sztuczna rzeczywistość

2.                  poczucie prawdziwej rzeczywistości (pornografia kontrolowania zbrodni)

 

obietnica rzeczywistości – teleobecność – rzeczywostość staje się kopią swojego obrazu – kopia i oryginał – zatarcie granic

 

Kamery internetowe -

1.                  prawdziwe zainteresowanie prawdziwym miejscem

2.                  ukazanie codzienności życia

3.                  pornografia domowa

 

Klasa, rasa, wyznanie, płeć ma znazenie w cyberprzestrzeni mimo braku fizycznych ciał

 

internetowe kamery nadzorujące

 

Haktywizm – opór internetowy – aktywizm sieciowy:

 

1.                  opór wobec nazoru – unikanie obrazowania

2.                  kontrnadzór- wytwarzanie obrazów

 

Kamery internetowe → ekshibicjonizm → cyborg (jenicam)

 

 

Reżim porządku (strachu – np. socjalizm) + reżim wstydu (Faucault) = pełna uległość

 

Kamery internetowe rzucają wyzwanie -. uwłasnowolnienie poprzez ekshibicjonizm → być lepiej widzianym – być silniejszym, odpornym na nadzór

 

Holbein – obraz

 

trivium i quadrivium – sztuka i nauka – mnogość  perspektywa sztuczna i dwa obszary – kościół i świat świecki -  kotara oddziela porządek ludzki od boskiego

 

6. Odbicia – klisze

 

 

L. Nochlin – Orient wyobrażony

 

punkt wyjścia wystawy malarstwa o tematyce orientalnej – wystawy nie sąorganizowane w kontekście kolonializmu

 

Gerome – zaklinacz węzy – mimo tytułu – obraz przedstawia zaklinacza jak i jego widzów – przyjemnośc oglądającemu dostarcza zarówno widowisko jak i widzowie (egzotyka jednych i  drugioch) – dwa poziomy narracji – to co na obrazie i to co poza nim

              zaklinacz pokazany tułem – tajemnica związana z toposem orientu  mimo oddania cech charakterystycznych , stereotypowych dla orientu (detale) – brak historii – kraje orientu stojąw miejscu – nie  ma ingerencji białego człowieka  - obraz ma nie być sztuką, ale wycinkiem rzeczywistości – dokomentem

              „efekt realności – Barthes – nieistotny detal ukazauje rwnież stereotyp społeczeństwa islamskiego – barabrzyństwo arbaów, lenistwo, złe rządzenie, zaniedbanie itp.

 

Gerome nie odtwarza rzeczywistości, ale wytwarza znaczenie

 

              Orient – projekt wyobraźni, na który rzutowane są pragnienia artystów – śmierć sandarapala  - delacroix dominacja mężczyzny nad bezbronną kobietą (obrazy przedstawiające targi niewolników) – z jednej strony ekscytacja i przyjemnośc czeroana z obrazu kobiet niewolnic – z drugiej dominacja nad ciemnoskórymi rasami – ludzie zachodu nigdy nie dopuściliby się przeceż takieg czynu

 

 

Lasch – Narcystyczna osobowość maszych czasów

 

Narcyzm – Fromm- przeciwieństwo kogoś kto miłuje bliźniego – autodrestruktywny indywidualista

 

Każda epoka ma własną patologię – Freud – histeria

nasze czasy – narcyzm

 

Infantylne pragnienia wpajane przez reklamę, media i szkoła – rodzice, racjonalizacja wewnrznego życia z fałszywą obietnicą spełnienia → nowy typ jednostki społecznej dzięki typowej dla siebie osobowości wpasowuje się w strukkturę korporacji i biurokracji i umie osiągnąć sukces – menadżer sportowiec rozgrywający kolejne mecze – chce być najelpszy

 

świat narcyza – zwierciadło ja – interesuje go, tylko jeśli stanowią one odbicie jego wizerunku

 

Fotografia dokomentująca poszcz...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin