Marquez G.G.- Opowieść rozbitka.rtf

(251 KB) Pobierz
Gabriel Garcia Marquez

  Gabriel Garcia Marquez

     Opowieść rozbitka

 

 

 

 

 

 

 

         Tom

 

     Całość w tomach

 

 

 

       $p.$w.$z.$n.

       "Print 6Ď"

       Lublin 1995

  `pa

  Adaptacja na podstawie

   książki pod tym samym

   tytułem.

 

  Redakcja techniczna

  wersji brajlowskiej:

   Artur Łapiński

 

  Skład i oprawa:

   PWZN "Print 6Ď"

   ul. Wieniawska 13

   20-071 Lublin

   tel. (0_81) 295_18

 

  Druk:

   Zakład Nagrań

   i Wydawnictw PZN

   ul. Konwiktorska 7¬8¦9

   00-216 Warszawa

 

  ISBN 83_85987_26_6

  `st

  `ty

  Opowieść rozbitka

  `ty

  który dziesięć dni dryfował na tratwie bez jedzenia i picia, był

ogłoszony bohaterem narodowym, całowany przez królowe piękności, obsypany

złotem przez agencje reklamowe, a potem znienawidzony przez władze i

zapomniany na zawsze.

 

  `tc+

  Historia tej historii

  `tc

 

  28 lutego 1955 r. dowiedzieliśmy się, że ośmiu członków załogi

niszczyciela "Caldas", należącego do kolumbijskiej marynarki wojennej

wypadło za burtę i zaginęło podczas sztormu na Morzu Karaibskim. Okręt

płynął z Mobile w Stanach Zjednoczonych, gdzie przechodził remont, do

kolumbijskiego portu Cartagena, dokąd przybył bez opóźnienia w dwie godziny

po tej tragedii. Natychmiast rozpoczęto poszukiwania rozbitków, przy

współpracy z jednostkami amerykańskimi ze strefy Kanału Panamskiego,

przeprowadzającymi kontrolę wojskową oraz inne miłosierne akcje na południu

Karaibów. Po czterech dniach zaniechano poszukiwań i oficjalnie uznano

marynarzy za zmarłych. A jednak w tydzień potem jeden z nich, na wpół żywy,

pojawił się na jednej z bezludnych plaż północnej Kolumbii, po dziesięciu

dniach dryfowania na tratwie bez jedzenia i picia. Nazywał się Luis

Alejandro Velasco. Książka ta jest dziennikarskim zapisem tego, co mi

opowiedział i co ogłosił w miesiąc po katastrofie w bogotańskim dzienniku

"El Espectador".

  Nie wiedzieliśmy, ani rozbitek, ani ja, kiedyśmy się starali odtworzyć

minuta po minucie jego przygody, że to znojne tropienie da początek nowej

przygodzie, która spowoduje nieliche zamieszanie w kraju, za co on zapłaci

własną sławą i karierą, a co mnie mogłoby kosztować skórę. Kolumbią

rządziła wówczas wojskowa i folklorystyczna dyktatura Gustavo Rojasa

Pinilli, której dwa szczególnie pamiętne wyczyny to masakra studentów w

centrum stolicy, kiedy to policja strzałami rozpędziła spokojną

manifestację, oraz zamordowanie przez tajną służbę pewnej, nigdy dotąd nie

ustalonej, liczby niedzielnych miłośników corridy, którzy wygwizdali na

widowni córkę dyktatora. Pracę cenzurowano, a codziennym utrapieniem

dziennikarzy pism opozycyjnych było wynajdywanie tematów wolnych od

politycznych skojarzeń, aby czymkolwiek zająć czytelnika. W "El

Espectadorze" odpowiedzialnymi za to chlubne lukiernictwo byli Guillermo

Cano, redaktor naczelny, Jose Salgar, zastępca naczelnego, i ja, etatowy

reporter. Żaden z nas nie miał jeszcze 30 lat.

  Kiedy Luis Alejandro Velasco przyszedł do nas i zapytał, ile byśmy dali

za jego opowieść, potraktowaliśmy rzecz tak, jak na to zasługiwała: jako

temat wyświechtany. Wojskowi przetrzymywali go parę tygodni w Szpitalu

Morskim, gdzie mógł rozmawiać tylko z dziennikarzami reżimowymi (i jednym

opozycyjnym, który się przebrał za lekarza). Opowieść wiele razy była

drukowana we fragmentach, uładzano ją i zniekształcano, a czytelnicy mieli

już chyba dosyć bohatera najmującego się do zachwalania zegarków, jako że

jego nie spóźniał się nawet podczas słoty, reklamującego buty, gdyż jego

były takie mocne, że nie mógł ich podrzeć i zjeść, oraz występującego w

wielu innych reklamowych świństwach. Przyznano mu order, wygłaszał przez

radio patriotyczne przemówienia, pokazywany był w telewizji jako wzór dla

przyszłych pokoleń i obwożony wśród kwiatów i muzyki przez pół kraju po to

tylko, by mógł rozdawać autografy i pozwalał się obcałowywać królowym

piękności. Zebrał niewielką fortunę. Jeśli zjawiał się teraz u nas, nie

proszony, choć kiedyś bardzo go szukaliśmy, to można było sądzić, że nie ma

już nic do powiedzenia, że za pieniądze gotów jest zmyślić cokolwiek i że

władze dobrze już zadbały o to, aby w swych zwierzeniach nie przekraczał

pewnych granic. Odesłaliśmy go tam, skąd przyszedł. Nagle, w jakimś

niepojętym odruchu, Guillermo Cano zatrzymał go na schodach, przystał na

propozycję i przekazał go mnie. Było to tak, jakby mi wręczył bombę

zegarową.

  Zdziwiło mnie najpierw, że ten dwudziestoletni chłopak, krępy, o twarzy

bardziej przywodzącej na myśl trębacza niż bohatera narodowego, ma

wyjątkowy dar opowiadania, umiejętność syntezy i zadziwiającą pamięć, a do

tego zachował tyle naturalnej godności, że może się jeszcze podśmiewać z

własnego bohaterstwa. W ciągu dwudziestu rozmów trwających codziennie po

sześć godzin, podczas których notowałem wszystko i rzucałem podchwytliwe

pytania, aby wyłowić sprzeczność, zdołaliśmy stworzyć zwarty i wierny zapis

owych dziesięciu dni na morzu. Był tak dokładny i porywający, że moim

jedynym, jako literata, zadaniem było sprawić, aby czytelnik w to wierzył.

Nie tylko zresztą z tego powodu uznaliśmy za właściwe opisać wszystko w

pierwszej osobie i firmować jego nazwiskiem. W rzeczywistości więc moje

nazwisko jawi się przy tym tekście po raz pierwszy.

  Zdziwiłem się jeszcze raz - i było to najlepsze - kiedy czwartego dnia

poprosiłem Luisa Alejandra Velasco, by opisał burzę, która spowodowała

katastrofę. Świadom tego, że jego oświadczenie jest na wagę złota,

powiedział z uśmiechem: "Rzecz w tym, że żadnej burzy nie było". Istotnie:

służba meteorologiczna potwierdziła, że i ten luty był na Morzu Karaibskim

pogodny i bez burz. Prawdą, nigdy dotychczas nie ogłoszoną, było to, że na

pełnym morzu wiatr silnie przechylił okręt, zerwał się źle zamocowany na

pokładzie ładunek i ośmiu członków załogi wypadło za burtę. Ta rewelacja

wskazywała na trzy duże wykroczenia: po pierwsze, zabroniony był przewóz

towarów niszczycielem; po drugie, z powodu przeciążenia okręt nie był

zdolny do manewrowania i wyłowienia rozbitków; i po trzecie, towar

pochodził z przemytu: lodówki, telewizory, pralki. Było jasne, że opowieść,

podobnie jak niszczyciel, kryje w sobie ładunek polityczny i moralny,

jakiego nie spodziewaliśmy się.

  Historia ta, podzielona na odcinki, ukazywała się drukiem w ciągu

czternastu kolejnych dni. Początkowo same władze celebrowały literackie

wyświęcenie bohatera. Potem, kiedy wyjawiono całą prawdę, na nic już by się

zdało niedopuszczenie do druku całości: nakład gazety wzrósł dwukrotnie, a

przed redakcją kłębił się tłum czytelników poszukujący zaległych numerów do

kompletu. Dyktatura, zgodnie z tradycją właściwą rządom kolumbijskim,

ograniczyła się do sprostowania nie wykraczającego poza retorykę: w

solennym komunikacie zaprzeczyła, jakoby niszczyciel przewoził kontrabandę.

Szukając sposobów wsparcia naszych zarzutów, poprosiliśmy Luisa Alejandra

Velasco o listę jego okrętowych kolegów, którzy mieli aparaty

fotograficzne. Choć wielu spędzało urlopy w różnych miejscach kraju, udało

nam się ich odszukać i odkupić zdjęcia robione podczas rejsu. W tydzień po

publikacji tej historii w odcinkach ukazała się ona w dodatku nadzwyczajnym

w całości, z fotografiami kupionymi od marynarzy. Za grupkami przyjaciół na

pełnym morzu widać było, w sposób nie dopuszczający pomyłki, nawet w

przypadku marek fabrycznych, skrzynie z przemycanym towarem. Dyktatura

odpowiedziała na ten cios serią drastycznych represji, których uwięczeniem

było, po miesiącach, zamknięcie dziennika.

  Mimo nacisków, pogróżek i niezwykle ponętnych prób przekupstwa Luis

Alejandro Velasco nie odwołał ani jednej linijki ze swej opowieści. Musiał

odejść z marynarki, jedynego miejsca, gdzie robił to, co umiał, i zagubił

się w niepamięci dnia powszedniego. Nim upłynęły dwa lata, dyktatura

upadła, a Kolumbia zdała się na łaskę innych rządów, lepiej ubranych, choć

wcale przez to nie sprawiedliwszych, podczas gdy ja, w Paryżu,

rozpoczynałem swoje błędne i trochę nostalgiczne wygnanie, tak bardzo

przypominające dryfowanie tratwy. Wszelki słuch po samotnym rozbitku

zaginął, aż przed kilkoma miesiącami jakiś zabłąkany dziennikarz spotkał go

za biurkiem w pewnej firmie autobusowej. Widziałem jego zdjęcie: przybyło

mu lat i ciała, i widać było, że życie nie patyczkowało się z nim, choć nie

opuściła go pogodna sława bohatera, który miał odwagę wysadzić w powietrze

własny pomnik.

  Piętnaście lat nie zaglądałem do tej opowieści. Wydaje mi się, że

zasługuje chyba na druk, choć nie w pełni rozumiem, jaki może być z niej

pożytek. Jeśli ukazuje się obecnie w formie książkowej, to tylko dlatego,

że powiedziałem tak nie przemyślawszy do końca całej sprawy, a nie jestem

człowiekiem łatwo zmieniającym zdanie. Przygnębia mnie myśl, że wydawców

obchodzi nie tyle wartość tekstu, co nazwisko, jakim jest on opatrzony,

które ku memu utrapieniu pokrywa się z nazwiskiem pewnego modnego pisarza.

Na szczęście są książki należące nie do tych, co je piszą, ale do tych,

którzy na nie cierpią, i ta jest jedną z nich. Tym samym honorarium

przypadnie temu, kto na nie zasłużył: nieznanemu rodakowi, który musiał

dziesięć dni męczyć się na tratwie bez jedzenia i picia, aby książka ta

mogła powstać.

  `rp

  G.G.M.

  `rp

  Barcelona, luty 1970 r.

 

  `tc+

  ŃRozdział I:

  ŃO moich kolegach, którzy

  zaginęli na morzu

  `tc

 

  22 lutego oznajmiono nam, że wracamy do Kolumbii. Staliśmy osiem miesięcy

w Mobile, stan Alabama, USA, gdzie na niszczycielu kolumbijskiej marynarki

wojennej "Caldas" dokonywano naprawy sprzętu elektronicznego oraz

uzbrojenia. W tym czasie my, członkowie załogi, przechodziliśmy specjalne

przeszkolenie. W dniach wolnych robiliśmy to, co wszyscy marynarze na

lądzie: chodziliśmy z dziewczynami do kina, a potem zbieraliśmy się w

portowej tawernie Joe Palloka, gdzie piliśmy whisky i od czasu do czasu

wywoływaliśmy burdy.

  Moja dziewczyna nazywała się Mary Address, poznałem ją przez babkę innego

marynarza. Choć z dużą łatwością uczyła się hiszpańskiego, chyba nigdy nie

dowiedziała się, że moi koledzy przezywają ją Maria Direccion. Gdy tylko

miałem wolne, zapraszałem ją do kina, ale zwykle wolała iść na lody.

Porozumiewaliśmy się łamaną angielszczyzną i jej słabym hiszpańskim, lecz

zawsze się rozumieliśmy; i w kinie i na lodach.

  Raz tylko nie poszedłem do kina z Mary; było to tego wieczoru, kiedyśmy

oglądali "Bunt na Caine". Kilku moich kolegom powiedziano, że idzie właśnie

dobry film o życiu na trałowcach. Dlatego poszliśmy go zobaczyć. Najlepszy

w tym filmie był jednak nie sam poławiacz min, ale burza. Zgodziliśmy się

wszyscy, że w razie takiego sztormu najlepiej jest zmienić kurs statku, jak

to robili buntownicy. Ani ja ani też żaden z moich kolegów nie przeżył

nigdy podobnej burzy na morzu, więc sztorm ten wywarł na nas najsilniejsze

wrażenie. Kiedyśmy wrócili na noc, marynarz Diego Velazquez, bardzo

przejęty filmem oraz myślą, że za kilka dni będziemy już na pełnym morzu,

zapytał: "A gdyby tak nam przytrafiło się coś podobnego?"

  Przyznaję, że i ja byłem pod silnym wrażeniem filmu. W ciągu ośmiu

miesięcy odzwyczaiłem się od morza. Nie bałem się, bo instruktor uczył nas,

jak się mamy ratować podczas katastrofy. A jednak niepokój, jaki czuliśmy

tego wieczoru, po obejrzeniu "Buntu na Caine", nie był normalny.

  Nie chcę przez to powiedzieć, że od tamtej chwili przeczuwałem

katastrofę. Prawdą jest jednak, że nigdy się tak nie bałem przed rejsem,

jak właśnie wtedy. W Bogocie, kiedy byłem dzieckiem i oglądałem ilustracje

w książkach, nie przychodziło mi do głowy, że śmierć może dopaść kogoś na

morzu. Wprost przeciwnie, myślałem zawsze o nim z dużą ufnością. I od

chwili wstąpienia do marynarki wojennej, przed prawie dwoma laty, nie

miałem nigdy w czasie rejsu żadnych obaw.

  Nie wstydzę się jednak przyznać do tego, że po obejrzeniu "Buntu na

Caine" czułem coś w rodzaju lęku. Leżąc na wznak w koi - umieszczonej w

kubryku najwyżej - myślałem o swojej rodzinie i o podróży, jaka nas czeka,

nim dobijemy do Cartageny. Nie mogłem zasnąć. Z rękoma pod głową słuchałem

łagodnych uderzeń wody o nabrzeże i spokojnego oddechu czterdziestu

marynarzy śpiących w jednym pomieszczeniu. Pod moją koją marynarz 1 klasy,

Luis Rengifo, chrapał jak puzon. Nie wiem, co mu się śniło, ale na pewno

nie spałbym tak spokojnie, gdybym wiedział, że za osiem dni pójdę na dno.

  Niepokój dręczył mnie cały tydzień. Dzień podróży zbliżał się z

alarmującą szybkością, a ja szukałem uspokojenia w rozmowach z kolegami.

Niszczyciel "Caldas" był gotów do drogi. W tych dniach więcej mówiliśmy o

naszych rodzinach w Kolumbii i o planach po powrocie. Okręt z wolna

wypełniały prezenty, jakie wieźliśmy do domu: głównie radia, lodówki,

pralki i grzejniki. Ja miałem radio.

  Termin opuszczenia portu był coraz bliższy i dlatego - nie mogąc

otrząsnąć się z niepokoju - podjąłem decyzję: gdy tylko zawiniemy do

Cartageny, odejdę z marynarki. Nie będę się więcej narażał na morzu.

Ostatniego wieczoru przed rejsem poszedłem pożegnać się z Mary, której

chciałem się zwierzyć z moich obaw oraz postanowienia. Nie zrobiłem tego,

bo obiecałem jej wrócić, a nie uwierzyłaby mi, gdybym powiedział, że rzucam

pływanie. Jedyną osobą, której wyjawiłem swój plan, był mój serdeczny

przyjaciel, marynarz 2 klasy Ramon Herrera, który wyznał mi, że i on

postanowił zmustrować, gdy tylko dobijemy do Cartageny. Dzieląc się

wątpliwościami poszliśmy z marynarzem Diego Velazquezem na pożegnalną

whisky do Joe Palloka.

  Mieliśmy wypić po jednej, a skończyło się na pięciu butelkach.

Dziewczyny, z którymi spędzaliśmy prawie wszystkie wolne wieczory,

wiedziały już o naszym wyjeździe i postanowiły pożegnać nas, upić się i

wypłakać w dowód wdzięczności. Dyrygent orkiestry, poważny mężczyzna w

okularach, w których nie wyglądał na muzyka, zagrał na naszą cześć wiązankę

mamb i tang, przekonany widać, że to melodie kolumbijskie. Nasze babki

płakały i ciągnęły whisky po półtora dolara za butelkę.

  W ostatnim tygodniu płacono nam trzykrotnie, więc postanowiliśmy nie

żałować sobie. Ja, bo było mi jakoś nieswojo i chciałem się upić, Ramon

Herrera, bo jak zawsze był wesoły, pochodził z Arjona, umiał grać na

perkusji i miał szczególny dar naśladowania modnych piosenkarzy.

  Tuż przed opuszczeniem lokalu podszedł do naszego stolika jakiś

amerykański marynarz i poprosił Ramona Herrerę o zgodę na jeden taniec z

jego dziewczyną, potężną blondynką, która najmniej piła i najwięcej

płakała, i to szczerze! Poprosił po angielsku, na co Ramon Herrera

potrząsną nim i ryknął po hiszpańsku: "Za cholerę nie rozumiem!"

  Była to jedna z najlepszych drak w Mobile, z krzesłami połamanymi na

głowach, policją i patrolami wzywanymi na pomoc przez radio. Ramon Herrera,

któremu dwukrotnie udało się porządnie trzepnąć Amerykanina w kark, wrócił

na statek o pierwszej w nocy wyśpiewując jak Daniel Santos. Powiedział, że

ostatni raz mustruje. I rzeczywiście był to ostatni raz.

  O trzeciej nad ranem 24 lutego niszczyciel "Caldas" wypłynął z Mobile w

kierunku Cartageny. Wszyscy byliśmy szczęśliwi, że wracamy do domu. Wszyscy

mieliśmy prezenty. Mat 1 klasy, Miguel Ortega, artylerzysta, cieszył się

chyba najbardziej. Myślę, że nie było marynarza bardziej statecznego niż

mat Ortega. W ciągu ośmiomiesięcznego pobytu w Mobile nie roztrwonił ani

dolara. Wszystkie otrzymane pieniądze wydał na prezenty dla żony czekającej

w Cartagenie. Tego ranka, kiedyśmy wracali na okręt, mat Miguel Ortega stał

na pokładzie i opowiadał właśnie o swojej żonie i dzieciach, co nie było

jakimś szczególnym zbiegiem okoliczności, gdyż nigdy nie mówił o niczym

innym. Wiózł lodówkę i pralkę automatyczną, i radio, i grzejnik. W

dwanaście godzin potem mat Miguel Ortega leżał w koi zwalony przez chorobę

morską. A w siedemdziesiąt dwie godziny później spoczywał martwy na dnie

morza.

 

  `ty

  Zaproszeni przez śmierć

  `ty

 

  Kiedy statek odpływa, pada komenda: "Załoga na stanowiska manewrowe!"

Każdy pozostaje na swoim miejscu, aż okręt wypłynie z portu. Stałem w

milczeniu na stanowisku, przy wyrzutni torpedowej, i widziałem, jak we mgle

giną światła Mobile, ale nie myślałem o Mary. Myślałem o morzu. Wiedziałem,

że jutro będziemy w Zatoce Meksykańskiej i że o tej porze jest to szlak

niebezpieczny. Aż do świtu nie widziałem porucznika Jaime Diago, drugiego

oficera, jedynego oficera, który zginął w tej katastrofie. Był mężczyzną

wysokim, silnym i milczącym, którego rzadko widywałem. Wiedziałem, że

pochodzi z Tolima i jest równym chłopem.

  Widziałem natomiast nad ranem podoficera 1 klasy Julia Amadora Caraballo,

młodszego bosmana, wysokiego i postawnego, który przeszedł koło mnie,

popatrzył przez chwilę na ostatnie światła Mobile i odszedł na swoje

stanowisko. Myślę, że widziałem go wtedy po raz ostatni.

  Nikt z członków załogi "Caldasa" nie okazywał swej radości równie

hałaśliwie jak podoficer Elias Sabogal, szef maszynistów. Był prawdziwym

wilkiem morskim. Nieduży, krępy, ogorzały i bardzo rozmowny. Miał blisko 40

lat i myślę, że większość z nich przegadał.

  Podoficer Sabogal miał powody, by się cieszyć bardziej od innych.

W Cartagenie czekała na niego żona i sześcioro dzieci. Ale widział tylko

pięcioro: najmłodsze urodziło się, kiedy już staliśmy w Mobile.

  Aż do świtu rejs przebiegał w całkowit...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin