Poniższy przeglądowy artykuł stanowi źródłowe rozbudowanie rozważań Ryszarda Kapuścińskiego o sztuce pre.pdf

(1294 KB) Pobierz
2588488 UNPDF
Poniższy przeglądowy artykuł stanowi źródłowe rozbudowanie rozważań
Ryszarda Kapuścińskiego o sztuce prehistorycznej, przytoczonych w
poprzedzającym tekście w tych Zwojach. Nie jest niczym więcej ponad próbę
niezwykle skróconego opisu sztuki jaskiniowej i najnowszego stanu jej
interpretacji, jak również zasygnalizowania pewnych problemów poznawczych
w najwcześniejszej historii ludzkiej sztuki i wierzeń. Problemów fascynujących,
godnych zadumy, choć być może nigdy nie rozwiązalnych z braku
wystarczających dowodów.
Pominięta tutaj została sztuka jaskiniowa Afryki, zarówno ta najwcześniejsza w górach Tassili Sahary,
jak i późniejsza na terenach Zimbabwe, Zambii, Malawi i Republiki Południowej Afryki.
Dla szybszego ładowania, artykuł ten rozdzielony jest na cztery części, z nawigacją wewnątrz tekstu.
(AMK)
·
Część 1: Ogólny zarys
·
Część 2: Jaskinia Cosquer
·
Część 3: Jaskinia Chauvet
·
Część 4: Czy sztuka wyszła z Australii?
NAJDŁUŻSZY ARTYSTYCZNY OKRES LUDZKOŚCI
ANDRZEJ M. KOBOS
CZĘŚĆ 1
W roku 1834, w jaskini Le Chaffaud w departamencie Vienne we Francji
znaleziono kość zwierzęcą z wyrytymi na niej dwiema sarnami.
2588488.006.png 2588488.007.png
Le Chauffaud: Wyżłobione sarny.
Nie było jeszcze wówczas sposobu datowania takich przedmiotów, za to
rozbudzone, chaotyczne poszukiwania w jaskiniach niestety zniszczyły wiele
potencjalnych znalezisk i dowodów "historyczno-czasowych." Znajdowano
rzeźbione figurki zwierząt i, o wiele rzadziej, ludzi. W latach 1860-1870
ugruntowało się już przekonanie, że znaleziska z wyrytymi podobiznami
mamutów, reniferów i dzikich koni były dziełem ludzi, którzy niegdyś żyli wśród
tych zwierząt.
Isturitz: Wyżłobione głowy kozła i koni; Środkowy Magdalenian.
2588488.008.png 2588488.009.png
Sztuka prehistoryczna
W roku 1879 Señor Marcelino de Sautuola szukał narzędzi krzemiennych w glinie
podłoża jaskini Altamira koło Santander na północnym wybrzeżu Hiszpanii, w kraju
Basków. Jego pięcioletnia córeczka Maria zauważyła zwierzęta namalowane na
sklepieniu jaskini.
Altamira: Bizony na sklepieniu.
2588488.001.png
Altamira: Czerwony bizon na sklepieniu.
I choć upłynęły jeszcze lata, zanim sztukę prehistoryczną uznano za fakt w historii
kultury ludzkości, Maria de Sautuola uchodzi za odkrywcę tej sztuki. W latach
1893-1903 odkryto malowidła i obiekty sztuki w kilku jaskiniach pomiędzy
Rodanem a Atlantykiem. W roku 1940 odkryto w jaskini Lascaux w departamencie
Dordogne we Francji ogromny kompleks malowideł zwierząt.
Lascaux: Konie, fragment kompozycji. Środkowy Magdalenian, 17 000-15 000 BP.
2588488.002.png 2588488.003.png
Lascaux: Koń, fragment kompozycji. Środkowy Magdalenian, 17 000-15 000 BP.
Lascaux: Tur (samiec), fragment kompozycji. Środkowy Magdalenian, 17 000-15
000 BP.
Właściwie dopiero odkrycie całych kompozycji malowideł w Lascaux uświadomiło
światu, że sztuka prehistoryczna o ogromnym ładunku artystycznym jest
integralną cześcią ludzkiej sztuki o bardzo długiej historii.
2588488.004.png 2588488.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin