Zasady wychowania.doc

(46 KB) Pobierz
ZASADY WYCHOWANIA

ZASADY  WYCHOWANIA

 

1.    Zasada autentyczności  i  życzliwości

 

Nauczyciele i inni pracownicy szkoły prezentują postawę , której cechami są np. :

c    przychylność,

c   empatia,

c   nastawienie na zewnątrz ,             

c   kulturalne, miłe relacje,

c   udzielanie pomocy w trudnych sytuacjach,

c   umiejętność słuchania i słyszenia,

c   brak uprzedzeń,

c   poświęcanie uczniom czasu poza lekcjami,

c   unikanie zbędnego dystansu,  wyniosłości, chłodu  i oziębłości,

c   nieukrywanie własnych słabości,

c   przestrzeganie prawidła : „wiem, co mówię , wiem, co czynię”,

c   upodobnienie szkoły do domu rodzinnego.

 

 

2.    Paternalizmu

 

Formułowanie jasnej struktury postępowania z uczniami.

Określanie czytelnych, jednoznacznych i spójnych oczekiwań..

 

Autorytet nauczyciela wyraża się :

§               mocą wyznaczania granic,

§      prawem wydawania poleceń i wyznaczania zadań,

§                    walorami osobowości i zachowaniami.

 

 

 

 

3.  Zasada systematyczności

Zasada  ta oznacza konieczność :

Ä      wykazywania konsekwencji pedagogicznej w zakresie przyjętych ustaleń, zamierzeń, stosowanych sankcji wychowawczych,

Ä      planowania działań wychowawczych,

Ä      jednolitego reagowania na zachowania uczniów przez wszystkich nauczycieli i rodziców,

Ä      zachowania kolejności etapów postępowania wychowawczego.

 

4.  Zasada ciągłości / kompleksowości /

Zasada  ta oznacza konieczność respektowania czterech form działań wychowawczych , a także zachowanie ich kolejności :

ò      POZNAĆ

ò      ZAAKCEPTOWAĆ

ò      POZYSKAĆ

ò     ZMIENIAĆ

 

5.  Zasada współpartnerstwa

Oznacza zapewnienie uczestniczenia  uczniowi – wychowankowi                  w procesie wychowania w roli :

§                                                                       obiektu wychowania / osoba poddawana wpływom wychowawczym /,

§        podmiotu wychowania / osoby samodzielnie odbierająca, przeżywająca i działająca /.  

                         Przykłady współpartnerstwa :

§         występowanie nauczyciela w roli konsultanta i życzliwego doradcy,

§         prowadzenie przez uczniów części lekcji,

§         wspólne wykonywanie zadań,

§         dobrowolne poddawanie się ocenie uczniów,

§         ewaluacja zajęć lekcyjnych,

§         konsultowanie z uczniami stosowanych sposobów oceniania wyników nauczania i zachowania.       

6.    Zasada poszanowania osobowości

 

Składa się na nią prawo ucznia do :

 

§        doskonalenia wielorakich cech ucznia,

§        zachowania odrębności, autonomiczności,

§        swobody wypowiadania własnych poglądów i przekonań,

§        pełnego rozwoju uzdolnień, sił fizycznych, umysłowych, społecznych,

§        zachowania godności,

§        nieponiżania, niedyskredytowania jego przyszłości,

§        niestosowania przemocy psychicznej i fizycznej,

§        niewykazywania agresji słownej, krzyku, szantażu, „pamiętliwości”.

 

 

 

7.  Zasada  indywidualizacji

 

„Dziecko nie powinno być przedmiotem urabiania ze strony dorosłych,
ale jedynie podmiotem takiej opieki i działalności, która będzie w stanie rozwijać jego dążności samokształceniowe.”                                        Florian Znaniecki

                                                                                                               

Reguła zakłada konieczność :

c          dostrzegania osobistych cech i możliwości każdego ucznia,

c          rozwijania indywidualnych cech uczniów , a nie całej klasy,

c          przysposobienia uczniów do aktywnego i skutecznego pełnienia ról społecznych,

c          wzmacniania motywacji do działania poprzez :

§                                              rozwijanie pozytywnej samooceny,  wiary w siebie,

§                                             dostrzeganie głównie pozytywnych stron,

§                                             stosowanie ciepłej krytyki zamiast ataku.

 

 

8.    Zasada zespołowości

 

Wymóg tworzenia odpowiednich warunków i klimatu dla rozwoju samorządnej działalności dzieci i młodzieży”

Główne przesłanie :

Słanianie uczniów do działalności w grupach

o orientacji prospołecznej ,

wartościowych pod względem poznawczym  i moralnym, umiejętne ukazywanie walorów i atrakcyjności proponowanych grup.

 

Konieczna umiejętność

   rozpoznawanie zasad grupowych w podopiecznym zespole

              i w razie potrzeby wpływanie na ich zmianę.

 

 

9.  Zasada oddziaływania na świadomość

 

Wyraża  się racjonalizacją poczynań wychowawczych.

Oznacza każdorazowo rozumowe, logiczne, przekonujące wyjaśnienie przez nauczyciela :

§                   motywów,

§                   racji podejmowanych decyzji,

§                   stwarzanie możliwości swobodnej wypowiedzi.

Ponadto zasada oznacza :

*         dawanie uczniom czasu na refleksję,

*         zapewnienie warunków organizacyjnych ,  umożliwiającym

*         wychowankom zastanowienie się nad ich postępowaniem.

 

WSPÓŁWYNIKANIE  ,  WSPÓŁZALEŻNOŚĆ

 

 

Opracowała : Krystyna Sowa na podstawie : T. Wolan : Nauczyciel  jako wychowawca i  współtwórca przemian w edukacji. Chorzów 2004, s. 52 – 64.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin