Robin Williams prezentacja, która robi wrażenie. projekty z klasą ebook.pdf

(63866 KB) Pobierz
887627966.006.png
Spis treści
Przedmowa .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Z anim ZacZniesZ projekt
1 Od czego zacząć? . 11
Czym jest prezentacja? .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Czy prezentacja musi mieć postać cyfrową? .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Moje.doświadczenia... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Tak, postać cyfrowa będzie optymalna .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Zła prezentacja, czyli jaka? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Struktura. .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Prezentujący. .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Prezentacja. .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Dobra prezentacja. Jak to zrobić? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Wyraź.to.słowami... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Oprogramowanie .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Apple.Keynote... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
Microsoft.PowerPoint... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Google.Presently... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
OpenOice.Impress... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
2 Grunt to przygotowanie . 25
Plan, organizacja, konspekt .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Stare,.dobre.karteczki.samoprzylepne. .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
Funkcja.konspektu.w.programie.do.tworzenia.prezentacji... . . . . . . . . . 28
Mapy.myśli.i.chmury.tematów... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
Widoki.Sortowanie.slajdów.i.Stykówka... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
o ptymaliZuj Zawartość
Cztery zasady tworzenia prezentacji .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
3 Przejrzystość . 33
Skracaj tekst! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Unikaj.rozbudowanych.zdań.złożonych... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
Notatki.zachowaj.dla.siebie... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
4
887627966.007.png 887627966.008.png 887627966.009.png
Stosuj.stronę.czynną... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
Unikaj.rzeczowników.odczasownikowych. .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Nie.bój.się.eksperymentów.z.edytowaniem.tekstu. .. . . . . . . . . . . . . . . . 41
Czasem.od.tekstu.uciec.się.nie.da…. .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
Rozprosz tekst! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
Użyj.tylu.slajdów,.ile.trzeba. .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
Z ilu slajdów powinna być złożona prezentacja? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
Kiedy.potrzeba.—.grupuj!.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
Kiedy nie da się uniknąć zagęszczenia informacji .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
Przejrzystość.designu... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
4 Trafność . 53
Pozbądź się zbędnego materiału .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
Logo.nie.musi.być.na.każdym.slajdzie. .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
Tła .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
Proste.tła.dla.złożonych.informacji. .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
Kiedy.można.używać.bogatych.i.szczegółowych.teł?. .. . . . . . . . . . . . . . 59
Nie używaj durnych klipartów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
Wybieraj zdjęcia o adekwatnej treści .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
Filmy.i.animacje... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
5 Animacje . 63
Animacja ogniskuje uwagę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
Przejścia.i.animacje.jako.dopełnienie. .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
Twórz.wyraźne.przejścia.między.głównymi.wątkami... . . . . . . . . . . . . . . 68
Używaj.przejść.do.nakierowywania.publiczności.. . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
Używaj.animacji.do.obrazowania.i.objaśniania... . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
Animuj.wykresy.dla.większej.przejrzystości. .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
Kilka faktów o animacji .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
6 Fabuła . 73
Wprowadź swoich słuchaczy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
Powiedz, dokąd zmierzasz .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
Tekst a obraz .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
Odkryj ludzki wymiar opowieści .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
Słuchacz.też.człowiek... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
Opowiadaj adekwatne historie .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
Zróżnicuj tempo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
Zakończ wyraźnie .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
Zostaw czas na pytania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
5
887627966.001.png
p rojektowanie slajdów
Cztery zasady tworzenia prezentacji .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
7 Kontrast . 85
Twórz.kontrast.krojem.pisma... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
Twórz.kontrast.kolorem. .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88
Kontrast.ugruntowuje.treść.przekazu... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
Kontrast.organizuje.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91
Kontrast.przyciąga.uwagę. .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
8 Powtarzanie . 93
Powtórzenia.tworzą.spójną.estetykę... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
Stosuj.jednolity.styl... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
Powtórz.obraz,.ale.trochę.inaczej... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98
Jedność.w.różnorodności... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
Znajduj.powtarzające.się.motywy.i.wzmacniaj.je... . . . . . . . . . . . . . . . . 100
Powtarzalne.nie.znaczy.jednakowe... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
9 Wyrównanie . 103
Wyrównanie.porządkuje.slajd... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
Wyrównanie.porządkuje.sekwencję.slajdów. .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
Wyrównanie.ujednolica.prezentację... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
Wyrównane.slajdy.świadczą.o.Twojej.bystrości... . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
Wyrównaniem.zorganizujesz.wszystko... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
Burz.porządek.świadomie. .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
10 Odległość . 111
Twórz.związki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112
Przestrzeń.negatywna.nie.jest.zła. .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
...unikaj.jednak.uwięzionej.przestrzeni.negatywnej. .. . . . . . . . . . . . . . . 114
Bliskość.zwiększa.klarowność.i.porządkuje.przestrzeń... . . . . . . . . . . . 115
Odległość.jest.punktem.wyjścia... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
11 Połącz wszystko w całość . 117
Które zasady tu działają? .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
6
887627966.002.png 887627966.003.png
Z asady i Zasady
12 Poznaj swój program . 125
Wyłącz autodopasowanie .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
Wyrównuj tekst ku górze .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127
Dbaj o odstępy .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128
Dopracuj.interlinie. .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128
Dostosuj.odstępy.pomiędzy.akapitami... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
Dostosuj.odstępy.pomiędzy.punktorem.a.tekstem... . . . . . . . . . . . . . . 130
„Zawieś”.punktory;.wyrównaj.tekst.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131
Unikaj „prasowania” zdjęć .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132
13 Konspekty . 133
Cała prawda o konspektach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
Konspekt.jest.świadectwem... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135
Postuj.swoje.notatki. .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136
14 Tych zasad nie przestrzegaj . 137
Nigdy nie czytaj treści slajdu na głos .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138
Nigdy nie używaj krojów szeryfowych .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140
Nigdy nie korzystaj z animacji .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
Nigdy nie używaj więcej niż jednego tła .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142
Na każdym slajdzie musi się znaleźć obrazek .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143
Nigdy nie umieszczaj na slajdzie więcej niż pięć punktów ........................ 144
Nigdy nie zawieraj więcej niż dwóch, trzech słów w jednym punkcie . . 145
Nigdy nie używaj PowerPointa .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146
Nigdy nie wyłączaj świateł. Nigdy nie włączaj świateł. .. . . . . . . . . . . . . . . 146
Nigdy nie rozdawaj konspektów przed prezentacją .. . . . . . . . . . . . . . . . . 147
Nigdy nie używaj wykresów kołowych .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147
Nigdy nie używaj Ariala ani Helvetiki .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
15 Uwierz swoim oczom . 149
Quiz: Uwierz swoim oczom .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150
Lista kontrolna: przekaz .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160
Lista kontrolna: slajdy .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
Źródła czcionek, graiki, animacji i dźwięku .
162
Skorowidz .
163
7
887627966.004.png 887627966.005.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin