NLP -J O'Connor J Seymour.pdf

(1877 KB) Pobierz
Joseph 0'Connor John Seymour
Joseph 0'Connor John Seymour
NLP
Wprowadzenie do programowania
Neurolingwistycznego
Wszystkim pragmatycznym idealistom
i ludzkiemu duchowi ciekawości
Niektórzy ludzie, podobnie jak uzdolniony kompozytor, mają większy talent do
życia niż inni. Mają oni wpływ na innych ludzi ze swego otoczenia, ale proces ten
zatrzymuje się w tym miejscu, nie ma bowiem sposobu technicznego opisania tego,
co robią, a co w większości dzieje się nieświadomie. Kiedyś, w dalekiej przyszłości,
kiedy kultura zostanie dokładnie zbadana, będziemy mieli odpowiedniki partytury,
których będzie można uczyć — różne dla różnych typów mężczyzn i kobiet, dla
czasu, przestrzeni, pracy i zabawy. Spotykamy dziś ludzi, którzy są szczęśliwi i
odnoszą sukcesy, których praca przynosi efekty i daje im zadowolenie. Jakimi
zbiorami, diakrytami i wzorcami różni się ich życie od życia innych, mniej
szczęśliwych? Musimy mieć środki, dzięki którym życie będzie mniej przypadkowe i
przyjemniejsze.
Edward T. Hali
The Silent Language 1
SPIS TREŚCI
Słowo wstępne Roberta Diltsa
Przedmowa Johna Gryndera
Wprowadzenie
Podziękowania
Wstęp do wydania drugiego
ROZDZIAŁ 1
Kreśli mapę i ustanawia tło dla głównych idei NLP: jak z naszej aktualnej rzeczywistości osiągamy
miejsca, do których chcemy się dostać, cele, komunikację, jak uzyskujemy kontakt i jak kształtujemy
nasze unikalne sposoby rozumienia świata.
Co to jest programowanie neurolingwistyczne
1 Edward T. Hal, Bezgłośny język , przeł. Roman Zimand i Alicja Skarbińska, PIW, Warszawa 1987, s. 182.
1
Santa Cruz, Kalifornia 1972....................... 9
Santa Cruz 1976............................. 9
Mapy i filtry ............................... 10
Uczenie, oduczanie i ponowne uczenie się.............. 12
Trzyminutowe seminarium........................ 14
Cele..................................... 15
Stan obecny i stan pożądany....................... 18
Komunikacja............................... 19
Kontakt.................................. 21
Dopasowanie i prowadzenie....................... 22
ROZDZIAŁ 2
Opowiada o tym, jak używamy naszych zmysłów wewnętrznie w myśleniu, jak język powiązany jest z
myślami i jak możemy rozpoznać sposób, w jaki ludzie myślą.
Drzwi percepcji.............................. 25
Systemy reprezentacji .......................... 25
Preferowane systemy reprezentacji................... 28
Język a systemy reprezentacji...................... 28
Predykaty................................. 29
System wprowadzający.......................... 30
Synestezja, nakładanie i przekład.................... 31
Wzrokowe wskazówki systemu reprezentacji.............. 32
Inne wskazówki systemu reprezentacji................. 35
Submodalności.............................. 36
ROZDZIAŁ 3
Dotyczy naszych stanów wewnętrznych: jak są wywoływane i jak możemy używać bodźców i kotwic,
aby uzyskać dostęp do naszych zasobnych stanów zgodnie z życzeniem.
Stany fizjologiczne a wolność emocjonalna .............. 42
Wywoływanie............................... 44
Rozpoznanie ............................... 44
Kotwiczenie................................ 44
Kotwiczenie zasobów .......................... 46
Łączenie kotwic w łańcuchy....................... 49
Zmiana zakotwiczeń........................... 50
Zmiana historii osobistej......................... 51
Rzutowanie w przyszłość ........................ 52
Generowanie nowych zachowań..................... 53
ROZDZIAŁ 4
Mówi o myśleniu raczej w kategoriach systemowych niż prostych zależności przyczynowych. Zawiera
fragment najnowszych prac Roberta Diltsa dotyczących wzajemnego przyporządkowania środowiska,
zachowania, możliwości, przekonań i tożsamości.
Pętle i systemy.............................. 54
Pętla uczenia się............................. 56
Od porażki do informacji zwrotnej................... 57
Poziomy uczenia się........................... 58
Opisy rzeczywistości........................... 59
Potrójny opis............................... 60
2
Roberta Diltsa zunifikowane pole NLP................. 61
Przekonania................................ 64
ROZDZIAŁ 5
Opisuje, jak język narzuca ograniczenia naszemu doświadczeniu i jak możemy je przekraczać. Wzorce
metamodelu są sposobem stawiania kluczowych pytań w celu rozjaśnienia tego, co ludzie mówią.
Słowa i znaczenia............................. 67
Głośne myślenie ............................. 68
Nadawanie słowom znaczeń — metamodel.............. 69
Wypowiedzieć wszystko — struktura głęboka............. 69
Niedookreślone rzeczowniki....................... 70
Niedookreślone czasowniki ....................... 70
Porównania................................ 71
Sądy.................................... 71
Nominalizacje............................... 71
Modalne operatory możliwości ..................... 72
Modalne operatory konieczności .................... 73
Kwantyfikatory ogólne.......................... 74
Złożona równoważność ......................... 75
Założenia................................. 76
Przyczyna i skutek............................ 76
Czytanie w myślach........................... 77
ROZDZIAŁ 6
Jak używać języka w zręcznie niejasny sposób, co pomaga dostosować go do doświadczeń innych
osób, ułatwiając im dostęp do nieświadomych zasobów — model Miltona, nazywany tak w uznaniu
dla światowej sławy hipnoterapeuty Miltona Ericksona. Zawiera część o metaforze, o
przeformułowaniu znaczenia doświadczeń i o subiektywnym postrzeganiu czasu.
Stan świadomości zewnętrznej i wewnętrznej............. 82
Model Miltona.............................. 84
Dopasowanie i prowadzenie....................... 84
Poszukiwanie znaczenia......................... 85
Rozpraszanie i angażowanie myślenia świadomego.......... 85
Półkule mózgowe: lewa i prawa..................... 86
Dostęp do nieświadomości i zasobów.................. 87
Metafora.................................. 89
Przeramowanie i transformacja znaczenia................ 92
Przeramowanie kontekstu ........................ 95
Przeramowanie zawartości........................ 95
Intencja i zachowanie .......................... 95
Sześciostopniowa technika przeramowania............... 96
Linie czasu................................ 98
„W czasie" i „przez czas"........................ 100
Czas w mowie.............................. 102
ROZDZIAŁ 7
Analizuje kolejne modele NLP, obejmując zagadnienia konfliktu, porozumienia, wartości i
elastyczności w kontekście biznesu. Jak uczynić spotkania bardziej efektywnymi i jak osiągnąć
porozumienie w sytuacjach trudnych.
Konflikty i spójności…………. 103
3
Identyfikacja sygnału spójności…………… 103
Identyfikacja sygnału niespójności………. 104
Wartości……………. 104
Hierarchia kryteriów……………… 105
Kroki w górę i w dół…………….. 106
Metaprogramy………………. 108
Sprzedaż……………… 114
Obramowanie……………. 115
Spotkania………………… 117
Negocjacje………………. 119
ROZDZIAŁ 8
Koncentruje się na zastosowaniu NLP w terapii i w przemianach osobowościowych. Opisuje trzy
klasyczne techniki NLP: świstu, leczenia fobii i rozwiązywania konfliktu wewnętrznego.
Psychoterapia……….. 122
Zmiana pierwszego rzędu…………. 123
Leczenie fobii…………. 124
Technika świstu………… 126
Zmiana drugiego rzędu…………. 127
Konflikt wewnętrzny…………. 128
Uczenie się przez modelowanie…………….. 129
Jank NLP rozpoczęło modelowanie……………… 130
Modelowanie…………. 131
Przekonania……………….. 132
Fizjologia………………… 133
Strategie…………… 134
Strategia muzycza…………… 136
Strategia zapamiętywania ........................ 137
Strategia poprawnego pisania...................... 139
Strategia kreatywności.......................... 140
Z powrotem do modelowania...................... 143
NLP, modelowanie i przyspieszone uczenie..............145
Poradnik użytkownika.......................... 146
EPILOG...................................
Krótkie spekulatywne rozważanie o tym, jak NLP odzwierciedla zmiany w naszej kulturze; jak proces
zmian w wewnętrznym świecie naszych myśli odzwierciedla wzmożone tempo zmian świata
zewnętrznego .
CZĘŚĆ INFORMACYJNA
Źródło praktycznych informacji i porad na temat wyboru książek i kursów NLP.
Inwestowanie w siebie.......................... 150
Wybór treningów NLP.......................... 152
Glosariusz NLP ................................ 154
4
ROZDZIAŁ 9
Rozdział ten dotyczy strategii myślowych. Zawiera kilka praktycznych przykładów ze słynna strategia
NLP poprawnego pisania włącznie, a także strategię muzyczna i strategie kreatywności wzorowaną na
Walcie Disneyu.
SŁOWO WSTĘPNE
To wielka przyjemność widzieć, z jakim oddaniem i powagą studenci zajmują się NLP. Tym
razem Joseph 0'Connor i John Seymour wykonali wspaniałą pracę, przedstawiając w bardzo
przystępnej formie podstawowe zasady i narzędzia NLP. Mimo iż książka ta została napisana
w postaci swobodnego dialogu z czytelnikiem, zachowała całe bogactwo i złożoność
przedstawianego materiału — zgodnie ze słynną sentencją Alberta Einsteina: „Wszystko
powinno być robione tak prosto, jak to możliwe, ale nie prościej".
Książka ta stanowi uaktualnione wprowadzenie do NLP i przedstawia jego podstawowe
zasady równie dobrze jak najnowsze osiągnięcia w tej dziedzinie. Gratulacje dla dwóch osób,
które pomagają położyć fundamenty pod NLP na następną dekadę!
Santa Cruz, Kalifornia
grudzień 1989
Robert B. Dilts
PRZEDMOWA
Rozsądni ludzie przystosowują się do świata.
Nierozsądni ludzie przystosowują świat do siebie.
Dlatego też cały postęp zależy od ludzi nierozsądnych.
George Bernard Shaw
Zapisana historia ma wiele wspólnego z pieśnią sprzedawcy najnowszego cudownego
medykamentu, dyplomaty czy apologety. Jakże mogłoby być inaczej?
Tradycje ustnego przekazu wśród ludzi dziewiczych kultur, nie znających jeszcze zasad
ortografii, niosły zarówno otuchę, jak i wyzwanie — otuchę swym ładem i nieuchronnością
następujących wydarzeń, wyzwanie dla pieśniarzy, którzy dając świadectwo chaosowi,
ostatecznie musieli go dopasować do tempa i długości swoich monotonnie śpiewanych
kronik. Nie ma wątpliwości, że po jakimś czasie, kiedy ogarniała ich błogosławiona amnezja,
wyśpiewywali je z całkowitym przekonaniem.
Gregory Bateson ostrzega nas przed śmiertelnym trójkątem technologii, przed skłonnością
naszego gatunku do zastępowania środowiska naturalnego (lasy Dorzecza Amazonki)
sztucznym (ulice Nowego Jorku), przed świadomym planowaniem bez wyważenia procesów
nieświadomych. Tom Malloy (w swej wspaniałej powieści The Curtain of Dawn - Kurtyna
jutrzenki) koryguje „przejęzyczenie" Karola Darwina, który mówił o „przetrwaniu najlepiej
przystosowanych" ( survival of the fittest ), uważając, że poprawniej byłoby, gdyby powiedział
o „przetrwaniu tych, którzy przystosowują otoczenie" ( survival of the fitters ).
O'Connor i Seymour podjęli się stworzenia logicznej całości z niewyobrażalnej wręcz
przygody. Dżungle, przez które przedzieraliśmy się w naszych poszukiwaniach z Richardem
są dziwaczne i fascynujące. Autorzy tej książki, kierując się jak najlepszymi intencjami,
przedstawiają migawki z angielskiego różanego ogrodu, schludnego i uporządkowanego.
Zarówno dżungla, jak i różany ogród mają swój własny, specyficzny czar.
To, co macie właśnie przeczytać, nigdy się nie wydarzyło, ale brzmi sensownie, nawet dla
mnie.
John Grinder
grudzień 1989
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin