PLAN ZAJĘĆ REWALIDACYJNYCH
PLAN ZAJĘĆ REWALIDACYJNYCH Z MATEMATYKI W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 DLA UCZNIA KLASY IV.
Cele ogólne:-wyrównywanie braków edukacyjnych:- kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego,- wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości, -nauczenie przedstawiania rozwiązań w sposób czytelny,- wyrabianie nawyków sprawdzania otrzymanych odpowiedzi i poprawiania błędów, - wdrażanie do prawidłowej organizacji pracy,- rozwijanie pamięci,- nauczenie dostrzegania potrzeb opisywania zależności ilościowych, przestrzennych, metrycznych dotyczących ludzi, roślin, zwierząt, życia ekonomicznego, społecznego ( matematyzowanie rzeczywistości),- rozwijanie umiejętności czytania krótkiego prostego tekstu ze zrozumieniem,- przygotowanie do korzystania z tekstów użytkowych, kształtowanie umiejętności stosowania schematów w zadaniach jak i sytuacjach codziennych,- rozwijanie sprawności rachunkowej, - praktyczne utrwalenie umiejętności zdobytych na lekcjach matematykiCele szczegółowe:Rozwijanie sprawności rachunkowej· wykonywanie jednodziałaniowych obliczeń pamięciowych: wykonywanie dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia na liczbach naturalnych z wykorzystaniem liczydeł, patyczków , posługiwanie się kalkulatorem itp.· posługiwanie się algorytmami działań pisemnych ( dodawanie i odejmowanie do 1000, proste przypadki mnożenia i dzielenia)· stosowanie reguł kolejności wykonywania działań· obliczanie ułamka danej liczby· dodawanie i odejmowanie ułamków zwykłych– proste przypadki ( całości, połówki, ćwiartki ) Kształcenie pojęć matematycznych i rozwijanie umiejętności posługiwania się nimi· posługiwanie się systemem dziesiątkowym· posługiwanie się systemem rzymskim · rozumienie pojęć związanych z arytmetyką: suma, różnica, iloczyn, iloraz, liczby naturalne, cyfra, oś liczbowa· kształtowanie pojęcia ułamka zwykłego ( połowa, ćwiartka, całość, ósemka) i dziesiętnegoKształcenie sprawności manualnej i wyobraźni geometrycznejKształcenie pojęć geometrycznych i rozwijanie umiejętności posługiwania się nimi· rozpoznawanie i rysowanie podstawowych figur geometrycznych za pomocą linijki· mierzenie odcinków· rozpoznawanie i rysowanie prostych prostopadłych i równoległych· rysowanie odcinków i prostokątów w skali· rysowanie podstawowych figur geometrycznych przy pomocy linijki, ekierki i cyrkla ( kwadrat, prostokąt, trójkąt, okrąg)Rozwijanie umiejętności stosowania matematyki· praktyczne posługiwanie się jednostkami długości, masy itp.· rozwiązywanie nieskomplikowanych zadań tekstowych ( w tym porównywanie różnicowe i ilorazowe)· obliczanie obwodów, pól prostokątów i kwadratów · posługiwanie się skalą w ćwiczeniach powiększających i pomniejszających figury· praktyczne posługiwanie się kalendarzem, zegarem, pisanie dat, obliczenia czasowe, obliczenia czasu podróżyTEMATYKA ZAJĘĆ:1. Działania na liczbach naturalnych - dodawanie i odejmowanie liczb- mnożenie liczb, mnożenie liczb przez 10, 100, 10000…- dzielenie liczb, dzielenie liczb przez 10, 100, 1000…- potęgowanie liczb ( proste przykłady)- obliczenia wielodziałaniowe z uwzględnieniem kolejności wykonywania działań2. Figury geometryczne- punkt, prosta, półprosta, odcinek- rysowanie figur o podanych własnościach- mierzenie odcinków, jednostki długości i ich zamiana- kąty i ich rodzaje – rozróżnianie i wskazywanie poznanych kątów- rysowanie kątów o danej mierze, odczytywanie miar katów- proste prostopadłe i proste równoległe- zadania konstrukcyjne3. Rozszerzenie zakresu liczbowego - rzymski system zapisywania liczb – zapisywanie i odczytywanie liczb zapisanych w systemie rzymskim - dodawanie liczb sposobem pisemnym- odejmowanie liczb sposobem pisemnym- mnożenie liczb sposobem pisemnym przez liczby jedno i wielocyfrowe- dzielenie liczb sposobem pisemnym przez liczby jedno i wielocyfrowe- miary czasu; zegar, kalendarz – zadania z życia codziennego4. Figury płaskie- prostokąt, obwód prostokąta- rysowanie prostokątów o podanych bokach i obliczanie ich obwodów- kwadrat, obwód kwadratu- pole prostokąta i kwadratu, jednostki pól powierzchni – obliczanie pól poznanych figur, zamiana jednostek pól powierzchni- okrąg i koło, rysowanie okręgów o danym promieniu lub średnicy5. Skala i plan- powiększanie i pomniejszanie figur – rysowanie figur w skali, odczytywanie skali- mapa i plan – odczytywanie odległości na mapie i przeliczanie jej w skali- odczytywanie diagramów obrazkowych i słupkowych6. Podzielność liczb naturalnych- dzielniki i wielokrotności liczb- wykorzystanie tabliczki mnożenia- cech podzielności przez: 2,5,10, 100, 25, 3 i 9 7. Ułamki zwykle- przedstawianie ułamka jako części całości – geometryczna interpretacja ułamka- porównywanie ułamków o jednakowych mianownikach lub licznikach- zabawy z magnesami- rozróżnianie ułamków właściwych i niewłaściwych, liczby mieszane- układanie puzzli- rozszerzanie i skracanie ułamków- dodawanie i odejmowanie ułamków o jednakowych mianownikach- plansze ułamków- mnożenie ułamków przez liczbę naturalną8. Prostopadłościany- opisywanie własności prostopadłościanu i rysowanie jego siatki- zabawy z modelami brył, budowanie poznanych figur przestrzennych „z patyczków”, korzystanie z pomocy dydaktycznych – gotowe siatki prostopadłościanów – budowanie ich modeli- obliczanie pola powierzchni prostopadłościanu i sześcianu, zamiana jednostek powierzchni9. Ułamki dziesiętne- rozszerzanie i skracanie ułamków dziesiętnych- zabawy z kalkulatorem- zamiana wyrażeń dwumianowanych na ułamki dziesiętne i odwrotnie- dodawanie i odejmowanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym - ćwiczenia- mnożenie i dzielenie ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000.Program nauczania jest zgodny z nową podstawa programową dla klas IV w roku szkolnym 2013/2014.Tematyka zajęć zostanie zrealizowana. Ze względu na indywidualne potrzeby ucznia, ilość godzin na poszczególne tematy nie została podana, gdyż w celu pełnego zrozumienia i opanowania przerabianych zagadnień może ulec zmianom.
eyek