pielęgniarstwo rodzinne.pdf

(558 KB) Pobierz
Mduł III
Pielęgniarstwo rodzinne
Pielęgniarstwo rodzinne
Wstęp
1. Podstawy pielęgniarstwa społeczno-środowiskowo-rodzinnego
1.1. Rys historyczny
1.2. Kompetencje pielęgniarki środowiskowo-rodzinnej
2. Proces pielęgnowania w pracy pielęgniarki środowiskowo-rodzinnej
3. Diagnoza pielęgniarska w pielęgniarstwie rodzinnym
3.1. Rodzaje i typy diagnoz
3.2. Pielęgniarska diagnoza rodzinna w sytuacji zdrowia
3.3. Pielęgniarska diagnoza rodzinna w sytuacji choroby, niepełnosprawności
4. Modele współpracy z rodziną
5. Standardy pielęgnowania w pielęgniarstwie rodzinnym
Wstęp
W module tym przedstawiona została historia pielęgniarstwa środowiskowo-
rodzinnego oraz praca pielęgniarki środowiskowo-rodzinnej w oparciu o proces
pielęgnowania, a także modele współpracy z rodziną i standardy pielęgnowania
w pielęgniarstwie rodzinnym. Rodzina ukazana jest jako podmiot opieki
pielęgniarskiej, zaś rola pielęgniarski polega na ścisłej współpracy z nią, w celu
zapewnienia możliwie — przez odpowiednie pielęgnowanie — najlepszej opieki jej
członkom. W związku z faktem, że przedstawione informacje w sposób ogólny ujmują
zagadnienia, jako uzupełnienie wiadomości w tym zakresie polecam literaturę
obowiązkową.
1
Pielęgniarstwo rodzinne
1. Podstawy pielęgniarstwa społeczno-środowiskowo-rodzinnego
1.1. Rys historyczny
Rodowodu pielęgniarstwa społecznego można doszukiwać się już w początkach
chrześcijaństwa. Dzięki kościołowi utworzone zostały przytułki, ochronki, szpitale,
pomocy osobom potrzebującym udzielano również w domach. W wiekach średnich
każda znaczniejsza parafia posiadała miejsca, w których realizowała posługę miłości
wobec bliźniego, przejawiającą się w opiece nad chorymi, biednymi czy
opuszczonymi. Misję tę realizowały zakony i świeckie osoby pobożne.
Wielu autorów zwraca uwagę, że początków pielęgniarstwa środowiskowego
i rodzinnego należy doszukiwać się w koncepcjach przedstawionych przez Florencję
Nightingale (1820–1910). Zwróciła ona uwagę na środowisko, jako główne źródło
infekcji wywołującej chorobę oraz zadania pielęgniarki związane z utrzymaniem
higieny osobistej i otoczenia. Wśród zaleceń, które ujęła w podręczniku
pielęgniarstwa Notes on Nursing (1859), przedstawiona była propozycja kształcenia
,,misjonarek higieny” oraz zadania, jakie mają do wypełnienia (np.: uczenie matek
praktycznych umiejętności związanych z pielęgnacją dziecka czy popularyzacja
higieny osobistej i otoczenia) (4).
Największe zmiany w praktyce zawodowej pielęgniarek zaszły na terenie USA
i Kanady. W Polsce opieka zdrowotna w II połowie XIX i na początku XX wieku stała
na bardzo niskim poziomie. W roku 1882 pielęgniarka Julia Aleksandrowicz założyła
ambulatorium dla chorych, w którym prowadziła kursy z zakresu pierwszej pomocy
oraz higieny (4).
W 1890 roku na Uniwersytecie Jagiellońskim otwarta została samodzielna katedra
higieny, a w 1906 roku z inicjatywy doktora Tadeusza Boya-Żeleńskiego (1874–
1941) podjęta została akcja pod nazwą ,,Kropla mleka”, która szczególną opieką
objęła dzieci z rodzin ubogich. W 1909 roku Lwowskie Towarzystwo Walki z Gruźlicą
2
Pielęgniarstwo rodzinne
zatrudniło pierwszą pielęgniarkę, która odwiedzała osoby chore w ich domach. Jej
zadaniem było szerzenie higieny oraz przygotowanie rodziny do właściwego
postępowania z chorym. Podobne zadania realizowane były przez Towarzystwo
Przeciwgruźlicze działające od 1907 roku przy Szpitalu św. Ducha. Bez względu na
to, kto z pracowników medycznych (lekarz czy pielęgniarka) był osobą wizytującą —
zainteresowaniem oraz działaniami objęta była cała rodzina. Tak podjęta działalność
środowiskowo-higieniczna w sposób intensywny rozwinęła się w okresie
międzywojennym i szczególnie skierowana była do grupy najsłabszej ekonomicznie
(większa zachorowalność i umieralność niemowląt i dzieci, szersze
rozpowszechnienie chorób). Do zadań pielęgniarki należało odwiedzanie rodzin,
wizytacja mieszkań i gospodarstw, nauczanie, instruowanie o sposobach utrzymania
czystości, przestrzegania zasad higieny, przyrządzania posiłków, pielęgnowania
chorych, a także rozwiązywanie problemów socjalno-bytowych rodziny, pomoc
w załatwianiu spraw w różnych instytucjach, łagodzenie konfliktów małżeńskich,
pomoc w znalezieniu pracy, wskazywanie na obowiązki wychowawcze rodziców
wobec dzieci itp.
W latach dwudziestych i trzydziestych XX wieku, zostały powołane liczne poradnie
i przychodnie, których celem była walka z rozpowszechnionymi chorobami
zakaźnymi: zwalczanie gruźlicy, chorób wenerycznych, jaglicy oraz opieka nad matką
i dzieckiem.
W 1925 roku w Warszawie otwarto pierwszy ośrodek zdrowia, noszący początkowo
nazwę Stacja Higieny Zapobiegawczej. Celem działań medyczno-opiekuńczo-
wychowawczych było współdziałanie na rzecz ochrony zdrowia rodziny.
Po II wojnie światowej praca pielęgniarek rejonowych ograniczała się do pracy nad
jednostką, bez uwzględniania jej sytuacji rodzinnej. Zakres zadań pielęgniarki został
początkowo ograniczony do wykonywania w domu zabiegów na zlecenie lekarza,
a w późniejszym okresie — do prowadzenia opieki nad osobami starszymi,
samotnymi oraz z ograniczoną sprawnością. W celu stworzenia warunków do
systematycznej poprawy poziomu świadczeń zapobiegawczo-leczniczych
i rozszerzenia zakresu opieki zdrowotnej w środowisku zamieszkania, MZiOS wydało
3
Pielęgniarstwo rodzinne
w 1966 roku Instrukcję nr 21 w sprawie pielęgniarki środowiskowej , a w 1985 roku
Instrukcję nr 4 , która poszerzała zakres zadań i obowiązków pielęgniarki
środowiskowej. W Instrukcji nr 4 wyrażenie ,,środowisko” zastąpiono wyrażeniem
„rodzina”. W związku z wyeksponowaniem rodziny jako odbiorcy usług
pielęgniarskich instrukcję z 1985 roku należy uznać za formalny początek
pielęgniarstwa rodzinnego (4).
1.2. Kompetencje pielęgniarki środowiskowo-rodzinnej
Zakres kompetencji pielęgniarki środowiskowo-rodzinnej opracowany przez Zespół
Ekspertów Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych w 1997 roku został
przedstawiony w załączniku 1.
W Ustawie z 23 stycznia 2003 roku o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym
Funduszu Zdrowia (Dz.U. z 2003 r., nr 45, poz. 391 z późn. zm . ) w art. 115 ust. 5
czytamy: „Minister właściwy do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Prezesa
Funduszu, Naczelnej Rady Lekarskiej oraz Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych,
określi, w drodze rozporządzenia, zakres kompetencji lekarza, pielęgniarki i położnej
podstawowej opieki zdrowotnej, uwzględniając konieczność zapewnienia
kompleksowości udzielanych świadczeń”.
4
Pielęgniarstwo rodzinne
2. Proces pielęgnowania w pracy pielęgniarki
środowiskowo-rodzinnej
W literaturze przedmiotu proces pielęgnowania definiowany jest różnie.
W pielęgniarstwie polskim dość powszechnie przyjmuję się, że „proces
pielęgnowania jest systematycznym stosowaniem przez pielęgniarkę rozpoznawania
stanu bio-psycho-społecznego jednostki i środowiska oraz podejmowania celowych
i planowych działań wynikających z wcześniejszego rozpoznania, a także oceniania
uzyskanych wyników” (Górajek-Jóźwik, 1993: 19).
Opieka nad chorym, realizowana z zastosowaniem procesu pielęgnowania, opiera
się na dużej aktywności pielęgniarki rodzinnej w gromadzeniu danych o pacjencie
i środowisku, analizowaniu zebranego materiału, określaniu stanu pacjenta,
formułowaniu diagnozy pielęgniarskiej, określeniu problemów, realizacji planu opieki
i ocenie wyników. Zakłada również dużą samodzielność i odpowiedzialność
w realizacji programu pielęgnowania.
Jolanta Górajek-Jóźwik podaje koncepcję czteroetapowego procesu pielęgnowania:
1) I etap — rozpoznanie stanu pacjenta i środowiska,
2) II etap –— planowanie opieki nad pacjentem i środowiskiem,
3) III etap — realizowanie planu opieki,
4) IV etap — ocena wyników opieki pielęgniarskiej.
I
Rozpoznawanie
II
Planowanie
III
Realizowanie
IV
Ocenianie
– gromadzenie danych
– analizowanie,
syntetyzowanie danych
– stawianie diagnozy
pielęgniarskiej
– ustalenie celu opieki,
dobieranie osób,
działań, sprzętu do
zadań
– formułowanie planu
opieki pielęgniarskiej
– gotowość pielęgniarki
do realizowania planu
pielęgnowania
– gotowość pacjenta do
przyjmowania planu
pielęgnowania
– analizowanie
wyników opieki
pielęgniarskiej
– formułowanie oceny
Rysunek 1. Etapy i fazy procesu pielęgnowania
Źródło: Pielęgniarstwo rodzinne teoria i praktyka ”, 1997: (red.) Z. Kawczyńska-Butrym, Centrum Edukacji Medycznej,
Warszawa, s. 69.
5
336495458.001.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin