metoda domana.pdf

(84 KB) Pobierz
Microsoft Word - metoda_domana.doc
www.pandm.prv.pl
METODA DOMANA
Metoda ta jest kontynuacj Ģ metody Faya , która zakładała Ň e rozwój ruchowy dziecka
przebiega etapami a najni Ň szym stopniem tego rozwoju jest pełzanie homologiczne (jak
u Ň ab).
Podczas tego etapu ko ı czyny dziecka poruszaj Ģ si ħ jednocze Ļ nie.
Drugi etap stanowi homolateralne pełzanie.
Wtedy to ko ı czyna górna i dolna porusza si ħ jednocze Ļ nie po tej samej stronie ciała (jak u
salamandry).
Ostatnim za Ļ etapem rozwoju ruchowego jest pełzanie heterolateralne, tj.naprzemienne.
Glenn Doman, twórca Instytutów Osi Ģ gania Ludzkich Mo Ň liwo Ļ ci w Filadelfii (The Institutes
for the Achievement of Human Potential), stanowczo sprzeciwia si ħ u Ň ywaniu okre Ļ lenia
„metoda Domana”. Jego zdaniem w kształtowaniu zarówno teorii jak i zło Ň onego zestawu
procedur i technik leczenia dzieci z uszkodzeniami mózgu, jaki stosuje si ħ w Instytutach,
brały udział dziesi Ģ tki ludzi w ci Ģ gu ponad pi ħę dziesi ħ ciu lat i dlatego nale Ň y mówi ę o
metodzie Instytutów Osi Ģ gania Ludzkich Mo Ň liwo Ļ ci.
Dlatego te Ň wygodnym skrótem czyni Ģ cym zado Ļę zastrze Ň eniom Glenna Domana, jest
u Ň ywana niekiedy nazwa „metoda filadelfijska”.
W roku 1955 zało Ň ony został w Filadelfii O Ļ rodek Rehabilitacyjny, który obecnie nosi nazw ħ
Instytutu Osi Ģ gania Ludzkich Mo Ň liwo Ļ ci. Specjalista rehabilitacji (lekarz) Robert Doman
(brat Glena) orazpedagog Carl Delacato byli nast ħ pnymi osobami, które wł Ģ czyły si ħ do pracy
nad metodami usprawniania mózgu. Ustalili własne kryteria opisu „normalno Ļ ci” i własne
sposoby diagnozy oraz terapii, stwierdzaj Ģ c, Ň e ka Ň de dziecko rozwija si ħ według
identycznych schematów. Jako zespół terapeutyczny doszli do wniosku, Ň e ka Ň de dziecko
pokonuje szereg okre Ļ lonych etapów rozwoju mózgu (tzw. poziomów), zanim wykształci si ħ
u niego dojrzało Ļę funkcjonalna (około 6 roku Ň ycia). Je Ň eli którykolwiek z poziomów jest
uszkodzony, wówczas funkcje zwi Ģ zane z tym poziomem s Ģ ograniczone, co powoduje
zahamowanie przyszłego prawidłowego rozwoju dziecka.
Proponowane przez Instytuty Osi Ģ gania Ludzkich Mo Ň liwo Ļ ci leczenie zaczyna si ħ od
rozpoznania (tzw. diagnozy funkcjonalnej), czyli ustalenia na podstawie objawów -
opó Ņ nienia lub braku rozwoju czynno Ļ ci zale Ň nych od odpowiednich poziomów
funkcjonalnych mózgu - lokalizacji, rozległo Ļ ci i stopnia uszkodzenia mózgu.
Narz ħ dziem słu ŇĢ cym ustaleniu rozpoznania, opracowaniu programu i ocenie efektów
leczenia jest Profil Rozwojowy, tj.tabela pozwalaj Ģ ca na ocen ħ rozwoju dziecka w zakresie
trzech czuciowych (odbiorczych) i trzech motorycznych (wykonawczych) funkcji, które
uznano za najistotniejsze dla człowieka.
Głównym zało Ň eniem metody jest okre Ļ lenie mo Ň liwo Ļ ci i sposobów wielokierunkowego
wpływu w czterech sferach:
sferze dotycz Ģ cej rozwoju ruchowego , w której celem jest nauczenie dziecka
samodzielnego poruszania si ħ lub przynajmniej wykształcenie której Ļ z form ruchu.
Pocz Ģ tkowo ruchy s Ģ prowadzone biernie według schematu Ļ ci Ļ le fizjologicznego,
np. ruchy pełzania dziecka s Ģ wykonywane przez grup ħ wolontariuszy (3 do 5 osób), tak,
Ň e ka Ň da ko ı czyna i głowa, b ħ d Ģ c biernie poruszana przez jedn Ģ osob ħ , wykonuje ruchy
bezbł ħ dnie.
sferze obejmuj Ģ cej wpływ na rozwój fizyczny organizmu poprzez odpowiedni rozwój
1
9460155.001.png
www.pandm.prv.pl
układu kr ĢŇ enia i układu oddechowego. Mo Ň na to uzyska ę przez regulacj ħ gospodarki
wodno-elektrolitowej w organizmie, odpowiedni Ģ diet ħ , wysycanie krwi gazami
i opracowany przez specjalistów z Instytutu program oddechowy. W terapii oddechowej
w celu obni Ň enia spastyczno Ļ ci i opanowywania ruchów mimowolnych, stosuje si ħ -
równie Ň za Fayem - powietrze wzbogacone dwutlenkiem w ħ gla (20% dwutlenku w ħ gla
i 80% tlenu). Mieszanin ħ podaje si ħ przez specjaln Ģ mask ħ w czasie od 30 do 60 sekund.
Zabieg ten poprawia kr ĢŇ enie krwi, co pozytywnie wpływa na napi ħ cie mi ħĻ ni, eliminuj Ģ c
ruchy niekontrolowane (mimowolne). Jednak Ň e próby lepszego dwutlenkiem w ħ gla zostały
przez wi ħ kszo Ļę metod rehabilitacyjnych zarzucone. W celu lepszego funkcjonowania
mózgu Fay, a za nim Doman zalecali stosowanie diety ograniczaj Ģ cej płyny, sól i cukier.
sferze dotycz Ģ cej rozwoju intelektualnego . Oddziaływanie na ni Ģ polega na intensywnej,
wielozmysłowej stymulacji, do której słu Ň y specjalnie przygotowany program nauczania.
Autorzy metody zajmowali si ħ równie Ň zagadnieniami usprawniania mowy. Podkre Ļ lali,
Ň e o Ļ rodek mowy niemowl ħ cia mo Ň e jeszcze z równ Ģ szans Ģ usytuowa ę si ħ po dowolnej
stronie mózgu. Fay i Doman przyczynili si ħ swymi badaniami do lepszego rozumienia
stanów pora Ň ennych, co znalazło swe odbicie w bardziej Ļ wiadomym traktowaniu
usprawniania.
sferze rozwoju emocjonalno-społecznego , która dotyczy odpowiedniego kształtowania
podej Ļ cia rodziców i opiekunów dziecka oraz osób pomagaj Ģ cych w usprawnianiu.
Kształtowanie prawidłowego, wielokierunkowego rozwoju dziecka odbywa si ħ poprzez
wykształcenie sze Ļ ciu funkcji, tzw. „kompetencji” neurologicznych mózgu , do których nale ŇĢ
„kompetencje”:
wizualne,
ruchowe,
słuchowe,
j ħ zykowe,
czuciowe,
manualne.
Dla ka Ň dej z tych funkcji został ustalony program prawidłowego rozwoju słu ŇĢ cy do
opracowywania indywidualnych programów rehabilitacyjnych. Ka Ň dy program ma okre Ļ lone
cztery stopnie trudno Ļ ci . Rodzice otrzymuj Ģ program usprawniania dziecka obejmuj Ģ cy 6
„kompetencji” w odpowiednio dobranych stopniach trudno Ļ ci. Program usprawniania
obejmuje równoprawne kształtowanie rozwoju motorycznego ciała, mowy, zr ħ czno Ļ ci r Ģ k,
mo Ň liwo Ļ ci dotykowych, słuchowych i wzrokowych. Poniewa Ň ka Ň da z tych dziedzin
przechodzi w normalnym rozwoju okre Ļ lone etapy Doman zastosował w usprawnianiu
sekwencj ħ etapów we wszystkich wymienionych dziedzinach .
1)
Ka Ň dy pacjent jest na pocz Ģ tku dokładnie diagnozowany i - zale Ň nie od etapu rozwoju
- wszechstronnie usprawniany.
2)
Usprawnianie wzroku przebiega dzi ħ ki stosowaniu np. kolorowych błysków
Ļ wietlnych, pokazywaniu kształtów, wielko Ļ ci, liter i liczb.
3)
Dalszym etapem jest czytanie.
4)
Usprawnianie słuchu przebiega poprzez stosowanie ró Ň nego rodzaju d Ņ wi ħ ków,
5)
Dotyk rozwija si ħ przez masa Ň e ciała, ukłucia, szczotkowania całego ciała
lub wybranych cz ħĻ ci.
2
9460155.002.png
www.pandm.prv.pl
6)
Natomiast do rozwijania w ħ chu stosuje si ħ ostre, ale nieszkodliwe zapachy.
Za wła Ļ ciw Ģ do spania uwa Ň a si ħ pozycj ħ homolateralnego pełzania, zmieniaj Ģ c
strony ciała co drug Ģ noc.
W metodzie filadelfijskiej przyjmuje si ħ wczesne usprawnianie dzieci, gdy Ň gwarantuje
to lepsze efekty rehabilitacji. To wszechstronne usprawnianie ma doprowadzi ę do tego, by
nieuszkodzona cz ħĻę mózgu, przyj ħ ła zadania jego uszkodzonej cz ħĻ ci. Na pierwszy plan
wysuwa si ħ tu koncepcj ħ inteligencji. Zaznacza si ħ przy tym, Ň e mózg ro Ļ nie i wtedy
doskonale si ħ rozwija, gdy poza jego indywidualnymi mo Ň liwo Ļ ciami maksymalnie
zapewnia mu si ħ ze strony otoczenia wszystkie mo Ň liwo Ļ ci dla rozwoju ruchu, mowy,
zdolno Ļ ci manualnych.
Z metody filadelfijskiej najcz ħĻ ciej korzystaj Ģ dzieci z m.p.dz.
Mózgowe pora Ň enie dzieci ħ ce jest z definicji zespołem objawów, zaburze ı czynno Ļ ci
ruchowych, jakie pojawiaj Ģ si ħ w rozwoju dziecka w nast ħ pstwie uszkodzenia mózgu.
U wi ħ kszo Ļ ci dzieci z mózgowym pora Ň eniem dzieci ħ cym bez trudu mo Ň na dostrzec inne
objawy uszkodzenia mózgu takie jak zaburzenia rozwoju mowy, zaburzenia rozwoju
wzroku, zez, opó Ņ nienie rozwoju umysłowego czy napady padaczkowe. Trudniejsze do
stwierdzenia i opisania bywaj Ģ objawy uszkodzenia mózgu w sferze czucia dotyku,
poczucia schematu własnego ciała, zaburzenia słuchu i inne. Objawy te mog Ģ wyst ħ powa ę
u poszczególnych dzieci w ró Ň nych kombinacjach i nierzadko pojawiaj Ģ si ħ tak Ň e u dzieci
bez zaburze ı ruchowych. Tak ró Ň norodne objawy s Ģ skutkiem uszkodzenia jednego tylko
organu - mózgu. Racjonalne leczenie niepost ħ puj Ģ cych uszkodze ı mózgu powinno by ę
adresowane do mózgu i zmierza ę do stymulowania jego wzrostu i rozwoju pomimo
uszkodzenia.
Własny potencjał rozwojowy dziecka ma du Ň e znaczenie i stanowi fundamentaln Ģ
podstaw ħ do wszelkich form terapii i rehabilitacji. A zatem pierwsza i podstawowa zasada
leczenia dzieci z uszkodzeniem mózgu powinna brzmie ę : „przede wszystkim nie
przeszkadza ę . W odniesieniu do dzieci z mózgowym pora Ň eniem dzieci ħ cym oznacza
to zapewnienie dziecku mo Ň liwo Ļ ci wykorzystania aktualnie posiadanych mo Ň liwo Ļ ci
ruchowych, poznawczych i podejmowania prób nabywania nowych umiej ħ tno Ļ ci.
Leczenie dziecka z uszkodzeniem mózgu powinno odtwarza ę naturalny program
rozwoju zdrowych dzieci, gdy Ň rozwój człowieka od chwili pocz ħ cia przebiega według
stałego, zakodowanego w genach planu. Wpływy Ļ rodowiska mog Ģ ten rozwój
przyspieszy ę , zwolni ę , pewne etapy mog Ģ zosta ę skrócone lub wydłu Ň one, a wszystko
to w pewnych granicach, które s Ģ tym w ħŇ sze im wcze Ļ niejszego okresu rozwoju dotycz Ģ .
Ogólny schemat pozostaje jednak niezmienny. Uszkodzenie mózgu zaburza rozwój
dziecka w stopniu zale Ň nym od jego rozległo Ļ ci, lokalizacji i nasilenia. Nadal jednak
główne etapy tak zakłóconego rozwoju pojawiaj Ģ si ħ w tej samej kolejno Ļ ci i opanowanie
czynno Ļ ci na wcze Ļ niejszych etapach stanowi podstaw ħ do nabywania dalszych,
doskonalszych sprawno Ļ ci. Usprawnianie nie powinno wi ħ c w Ň adnym razie zakłóca ę tej
naturalnej sekwencji. Nierównomierny rozwój mózgu stwarza siln Ģ pokus ħ , aby
w zakresie czynno Ļ ci, których rozwój jest najbardziej opó Ņ niony „i Ļę na skróty”,
czyli omija ę etapy sprawiaj Ģ ce dziecku szczególne trudno Ļ ci. St Ģ d warto podkre Ļ li ę ,
Ň e takie post ħ powanie najcz ħĻ ciej wydłu Ň a, a nie skraca drog ħ do celu.
Wszystkie techniki i procedury leczenia składaj Ģ ce si ħ na metod ħ filadelfijsk Ģ mo Ň na
okre Ļ li ę jako dostarczanie dziecku z uszkodzeniem mózgu czuciowej (wzrokowej,
słuchowej, dotykowej i proprioceptywnej) stymulacji ze zwi ħ kszon Ģ cz ħ sto Ļ ci Ģ ,
intensywno Ļ ci Ģ i wydłu Ň onym czasem oddziaływania w zorganizowanej i dopasowanej do
3
 
www.pandm.prv.pl
aktualnego poziomu rozwoju dziecka formie oraz umo Ň liwianie mu własnej aktywno Ļ ci
w zakresie nabytych ju Ň sprawno Ļ ci.
Metoda podkre Ļ la konieczno Ļ ci nakierowania leczenia na uszkodzony mózg, a nie na
widoczne z zewn Ģ trz objawy. Stymulacja czuciowa jest jedynym najskuteczniejszym
sposobem dotarcia do mózgu. Z ka Ň dego punktu ciała dziecka, a tak Ň e
z wyspecjalizowanych narz Ģ dów receptorowych (odbiorczych) znajduj Ģ cych si ħ
np. w oku i uchu, za po Ļ rednictwem nerwów czuciowych mo Ň emy wysyła ę do mózgu
dziecka informacje, które s Ģ niezb ħ dne do jego dalszego rozwoju. Czy b ħ d Ģ to proste
wra Ň enia zmysłowe, czy te Ň definicje poj ħę - dopływ tych informacji do mózgu jest
niezb ħ dnym warunkiem jego rozwoju.
Metoda Domana wyró Ň nia cztery bloki rozwojowe, w ramach których dokonuje si ħ
usprawnienie dziecka. Zalicza si ħ do nich:
Blok rozwoju fizjologicznego w zakresie którego proponowane jest spo Ň ywanie du Ň ej
ilo Ļ ci witamin.
Blok rozwoju intelektualnego zmierzaj Ģ cy do ci Ģ głego doskonalenia intelektu, dzi ħ ki
przekazowi „bitów inteligencji”.
Blok rozwoju społecznego przygotowuj Ģ cy do Ň ycia w społecze ı stwie poprzez podanie
zasad i norm współ Ň ycia społecznego i trosk ħ o rozwój emocjonalny.
Blok rozwoju fizycznego zakładaj Ģ cy osi Ģ ganie doskonało Ļ ci fizycznej za pomoc Ģ
pełzania, raczkowania, poprawnego chodzenia, ę wicze ı gimnastycznych.
Najogólniej ujmuj Ģ c,
metoda Domana polega na realizacji specjalnego programu rozwojowego, który jest Ļ ci Ļ le
dopasowany do aktualnych potrzeb chorego dziecka . Program nie koncentruje si ħ na jednej
lini tylko sferze rozwojowej - zawiera ę wiczenia usprawniaj Ģ ce dziecko fizycznie
oraz intelektualnie. Przewiduje tak Ň e odpowiedni Ģ diet ħ i uwzgl ħ dnia ogromn Ģ ilo Ļę
czynników wpływaj Ģ cych na rozwój dziecka.
To polimodalne (wieloprofilowe) usprawnianie dziecka stanowi bod Ņ cowanie mózgu
odpowiednimi sygnałami, st Ģ d np. po wielosensorycznej stymulacji nast ħ puje rozwój
poszczególnych zmysłów: dotyku, smaku, wzroku, słuchu.
Rehabilitacja polega na ci Ģ głym bod Ņ cowaniu mózgu sygnałami zawieraj Ģ cymi informacje
prawidłowego rozwoju. Program rehabilitacji przekazywany jest rodzicom podczas
tygodniowego szkolenia. Nast ħ pne etapy instrukcji powinny by ę powtarzane co dwa
miesi Ģ ce.
Usprawnianie opiera si ħ na tzw. paterningach – biernie prowadzone wzorce ruchowe
W rehabilitacji bierze udział od dwóch do kilkunastu osób, które jednocze Ļ nie wykonuj Ģ
Ň ne grupy ę wicze ı i form usprawniania, powtarzaj Ģ c je wielokrotnie w ci Ģ gu dnia. Du ŇĢ
trudno Ļ ci Ģ mo Ň e by ę wła Ļ nie techniczna cz ħĻę programu, która zakłada, Ň e znaczn Ģ wi ħ kszo Ļę
ę wicze ı wykonuj Ģ wolontariusze, za Ļ rodzice s Ģ jedynie instruktorami nadzoruj Ģ cymi
prawidłowo Ļę ę wicze ı .
W Polsce metoda Domana znalazła równie Ň wielu zwolenników w Ļ ród terapeutów,
rehabilitantów, a przede wszystkim w Ļ ród rodziców dzieci z uszkodzeniem mózgu. Próby jej
stosowania (wybrane elementy metody filadelfijskiej) podj ħ to mi ħ dzy innymi: w Pile,
4
9460155.003.png
www.pandm.prv.pl
Koszalinie, Warszawie, w O Ļ rodku Rehabilitacyjnym w Katowicach-Giszowcu , w Pszczynie,
w Mikołowie, w Tychach i innych placówkach. W Toruniu powstało Polskie Stowarzyszenie
na Rzecz Rozwoju Dziecka z Uszkodzeniem Mózgu, którego celem jest stworzenie w Polsce
Instytutu - odpowiednika The Brithish Institute for Brain Injured Children (BIBIC),
mieszcz Ģ cego si ħ w Knowle Hall (Wielka Brytania).
Trudno Ļ ci w upowszechnieniu i konsekwentnym stosowaniu tej wspaniałej metody
wynikaj Ģ przede wszystkim z du Ň ych nakładów finansowych i z samej pracy organizacyjnej,
bowiem do usprawniania jednego dziecka trzeba zaanga Ň owa ę w jednym czasie wiele osób.
Jako przykład - jak dalece jest to metoda pracochłonna i czasochłonna - podam, Ň e pewnym
szwajcarskim miasteczku zatrudniono 240 osób przy ę wiczeniu z jednym dzieckiem.
Ę wicz Ģ cy w składzie 5-osobowym zmieniali si ħ co dwie godziny w cyklu 12 godzinnej
rehabilitacji. Dy Ň ury wypadały wolontariuszom co 8 dni. Usprawnianie takie trwa wiele lat,
ale dopiero w takich warunkach dziecko czyni stałe i wyra Ņ ne post ħ py. Zastosowanie metody
Domana w cało Ļ ci jest trudne do realizacji. Niełatwo bowiem zorganizowa ę odpowiedni Ģ
liczb ħ osób spo Ļ ród rodziny, znajomych, wolontariuszy, którzy podołaj Ģ wszystkim
wymaganiom rehabilitacji. Wi ħ kszo Ļę rehabilitantów i terapeutów nie zna w cało Ļ ci metody,
st Ģ d powstaj Ģ trudno Ļ ci w diagnozie dziecka, ocenie jego aktualnych mo Ň liwo Ļ ci. ņ eby
dobrze pozna ę metod ħ Domana terapeuta lub rehabilitant powinien pojecha ę (niestety na
własny koszt) do Filadelfii do Instytutu przynajmniej na półroczny sta Ň , gdzie jako
wolontariusz nabierze praktyki zarówno w sposobach diagnozy jak i terapii, ale trzeba si ħ
liczy ę równie Ň z tym, Ň e zdobycie takich umiej ħ tno Ļ ci nie gwarantuje mo Ň liwo Ļ ci pełnego
wykorzystania ich w pracy. Dlatego te Ň metoda Domana nadal nie przez wszystkich
specjalistów jest w pełni akceptowana, popularyzowana i stosowana. Wywołuje sporo
kontrowersji, a jej skuteczno Ļę stanowi przedmiot sporów.
Zalet Ģ metody proponowanej przez Instytut Domana jest jej uniwersalny charakter,
pozwalaj Ģ cy na stosowanie jej elementów zarówno w pracy rehabilitantów, jak te Ň
pedagogów, logopedów, a tak Ň e rodziców. I w takiej formie metod ħ stosuj Ģ specjali Ļ ci
pracuj Ģ cy w ró Ň nych o Ļ rodkach rehabilitacyjnych. Mimo wielu ogranicze ı metoda Domana
cieszy si ħ jednak coraz wi ħ kszym uznaniem i staje si ħ coraz bardziej popularna w pracy
z dzie ę mi niepełnosprawnymi, a w poł Ģ czeniu z innymi metodami niew Ģ tpliwie daje szans ħ
uzyskania lepszych efektów rehabilitacji.
Podstawowe działania stosowane w metodzie:
1. Dostarczanie pojedynczych informacji w celu ich zmagazynowania w mózgu.
W zale Ň no Ļ ci od etapu rozwojowego mog Ģ to by ę proste wra Ň enia zmysłowe jak równie Ň
pojedyncze fakty z zakresu wiedzy encyklopedycznej.
2. Uzyskanie natychmiastowej odpowiedzi w mózgu na dostarczon Ģ informacje, od prostej
reakcji Ņ renicznej na Ļ wiatło latarki do np. podania nazwy pokazywanego przedmiotu.
3. Programowanie mózgu. Bierne prowadzenie ruchów głowy i ko ı czyn wg Ļ ci Ļ le
fizjologicznego schematu pełzania.
4. Wykorzystanie wcze Ļ niejszego zaprogramowania mózgu, np. układanie dziecka na
płaskiej, gładkiej powierzchni na brzuchu zach ħ ca do samodzielnego pełzania.
5. Zapewnienie korzystnych, fizjologicznych warunków funkcjonowania mózgu.
Dieta ograniczaj Ģ ca płyny, sól i cukier, stosowanie powietrza o zwi ħ kszonej zawarto Ļ ci
dwutlenku w ħ gla do bod Ņ cowego pobudzania oddychania i zwi ħ kszania przepływu krwi w
naczyniach krwiono Ļ nych mózgu.
Terapia
Celem ę wicze ı przedstawionych przez Domana jest :
5
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin